Udgifter til kørsel Kan det fratrækkes?
Fra : mT

Dato : 09-05-02 21:57

Jeg har et enkeltmandsfirma (konsulent).
Når jeg tager ud til en kunde, cykler jeg som regel og en sjælden gang
tager jeg bussen.

Mit spørgsmål er, om jeg kan trække et vist beløb ud pr. kilometer jeg
cykler, eller kan det ikke lade sig gøre?

Hvad med udgiften til bussen, er der tale om kilometerfradrag eller
den reelle pris på busbilletten?

Mvh
mT

Fra : Erik

Dato : 09-05-02 22:10

"mT" <mtl@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cykler, eller kan det ikke lade sig gøre?
>
> Hvad med udgiften til bussen, er der tale om kilometerfradrag eller

www.toldskat.dk
1. Befordringsfradrag

1.1. Ligningsrådet har fastsat kilometersatsen for fradrag efter
ligningslovens § 9 C for befordring mellem hjem og arbejdsplads i
indkomståret 2001 således: 0 - 24 km inkl. intet fradrag
25 - 100 km inkl. 1,58 kr. pr. km
over 100 km 0,79 kr. pr. km

2. Befordringsgodtgørelse

Ligningsrådet har med virkning fra 1. januar 2001 fastsat følgende:

2.1. Godtgørelse til dækning af udgifter ved benyttelse af egen bil til
erhvervsmæssig kørsel omfattet af ligningslovens § 9 B er skattefri, hvis
den ikke overstiger følgende beløb :
- kørsel til og med 20.000 km årligt 2,76 kr. pr. km
- kørsel udover 20.000 km årligt 1,58 kr. pr. km

For benyttelse af egen motorcykel er satsen som for egen bil. For benyttelse
af egen cykel, knallert eller EU-knallert er satsen 0,40 kr. pr. km.

2.2. Det er en forudsætning for udbetaling af skattefri
befordringsgodtgørelse, at arbejdsgiveren/hvervgiveren fører kontrol med
antallet af kørte kilometer i lønmodtagerens egen bil eller på
lønmodtagerens egen motorcykel. Erhvervsmæssige befordringsudgifter kan ikke
dækkes ved udlæg efter regning. Fast månedlig eller årlig
befordringsgodtgørelse er aldrig skattefri, men medregnes ved
indkomstopgørelsen. Der kan udbetales forskud på skattefri
befordringsgodtgørelse med àcontobeløb for hver enkelt kørsel eller med
ugentlige eller månedlige àcontobeløb. Forskuddet skal være afpasset
modtagerens forventede erhvervsmæssige kørsel.

2.3. Bogføringsbilag vedrørende den erhvervsmæssige kørsel skal efter
Skatteministeriets bekendtgørelse nr 173 af 13. marts 2000 § 2 indeholde:

1) Modtagerens navn, adresse og CPR-nummer
2) Kørslens erhvervsmæssige formål
3) Dato for kørslen
4) Kørslens mål med eventuelle delmål
5) Angivelse af antal kørte kilometer
6) De anvendte satser
7) Beregning af befordringsgodtgørelsen.