Tomgangsblanding
Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-05-02 20:36

Hej eksperter

Min CBR1000, SC21 går lidt uroligt i tomgang, så jeg gravede mig ind til
motoren idag for at checke synkroniseringen af karbsne og det var iorden.
Checkede herefter tændrørerne og de var noget sorte. Nu havde motoren
selvfølgelig stået i tomgang under synkroniseringen, men min gamle CB7½
plejer ikke at sværte tændrørerne under synkronisering. Fint tænkte jeg -
nålene skal lige sænkes et hak eller to :-0 Men det kan man ikke, de er med
fast længde. Kan der fås andre nåle eller skal blandingsforholdet i tomgang
ændres ved udskiftning af tomgangsdysen? Mit næste problem er at jeg ikke
umiddelbart kan se hvordan jeg justerer luftblandeskruen på karb 2 og 3 - er
der en nuværende/tidligere SC21-ejer der kan forklare det?

Allan Bojesen (mægtig glad for sin nye cykel, men for f...... hvor er der
meget plastik der skal af bare for at checke tændrør)

Fra : Jonas Holt

Dato : 09-05-02 21:20

> [...]
> selvfølgelig stået i tomgang under synkroniseringen, men min gamle CB7½
> plejer ikke at sværte tændrørerne under synkronisering.

Hvis den får for meget ved tomgang - mon så ikke det er luftskruerne du skal
justere på? Skruerne har en standardindstiling - den kan du finde i haynes
eller her på gruppen. Mon ikke det er 1½ omgang ude fra bundposition?
Nålen bestemmer benzintilførslen når der gives gas. Og ved fuld gas er det
hoveddysen der bestemmer benzintilførslen - hvis der altså er mere i tanken

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-05-02 21:35

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis den får for meget ved tomgang - mon så ikke det er luftskruerne du
skal
> justere på?

Det er det sandsynligvis, men problemet med det er at jeg ikke umiddelbart
kan se hvordan jeg kan komme til skruen for karb 2 og 3

> Skruerne har en standardindstiling - den kan du finde i haynes
> eller her på gruppen. Mon ikke det er 1½ omgang ude fra bundposition?

Har Haynes og den siger 2 omdr.

> Nålen bestemmer benzintilførslen når der gives gas. Og ved fuld gas er det
> hoveddysen der bestemmer benzintilførslen - hvis der altså er mere i
tanken

Den har vel også noget at sige i tomgang. Har gode erfaringer fra CB 7½ og
konens Babygixxer med at ændre nålehøjden og derved få bedre tomgang samt
træk i de lave omdr.

Allan Bojesen
CBR1000F (der bare lige skal have fixet tomgangen)

Fra : Armand

Dato : 10-05-02 00:39

Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en

> ..........................mon ikke det er luftskruerne du skal
> justere på? Skruerne har en standardindstiling

- - - - som man kan starte motoren med - Således at man sidenhen kan
trimme dem ind efter gehør!!!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-02 05:43

.... Mit næste problem er at jeg ikke
> umiddelbart kan se hvordan jeg justerer luftblandeskruen på karb 2 og 3 -
er
> der en nuværende/tidligere SC21-ejer der kan forklare det?

De sidder præcist samme sted som hvor de sidder på karb 1+4, dvs. ret
ufremkommeligt når de er monterede
De tager dog max 10 min at pille af, og så kan du jo ved samme lejlighed
lige tjekke svømmehøjde mv.
Jeg gav mine hele turen (tog vel alt i alt 2 timer), og det hjalp
gevaldigt!!

> Allan Bojesen (mægtig glad for sin nye cykel, men for f...... hvor er der
> meget plastik der skal af bare for at checke tændrør)

Nu undrer jeg mig over om SC24 (min) og SC21 er så forskellig, for jeg kan
blot vippe tanken op uden at fjerne en eneste stump plastik - og tændrørene
er tilgængelige...

mvh Albert
CBR1K '24

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-05-02 05:59

"Albert" <mailATalbertsmcDOTnet (Udskfit AT og DOT)> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige tjekke svømmehøjde mv.
> Jeg gav mine hele turen (tog vel alt i alt 2 timer), og det hjalp

Okay - men det er stadig et problem at justere tomgangsblandingen mens det
hele er skruet sammen. Jeg tror jeg skiller det hele ad og får renset hele
systemet.

> Nu undrer jeg mig over om SC24 (min) og SC21 er så forskellig, for jeg kan
> blot vippe tanken op uden at fjerne en eneste stump plastik - og
tændrørene
> er tilgængelige...

Jeg var måske lige hurtig nok Det er trods alt kun 2 stk. plastik, fra
tanken og op til instrumentpanelet, der skal af for at checke rørerne.

Allan Bojesen