SM-umoral i "Pianisten"
Den smukke midaldrende klaver-professor på konservatoriet tiltrækkes af en
ung flot dynamisk ishockey og Shubert-spillende ingeniørstudeRende, som
giver et nummer ved byens musik-topfolks private spille-komsammen.
Han tiltrækkes af hende og vil have klaverundervisning af hende - men hun er
hård, holder afstand, GØR SIG KOSTBAR - og er generelt en lærer af den
gammeldags konsekvente type (velgørende, efter min smag)
Hun bor med sin mor i et incestuøst slagsmålsforhold, som hun vil fri af, og
til det vil hun bruge ynglingen, som omsider får lov til sex.
Formand Mao's kone sagde, at sex er sjovt, men det er magt, der er rigtig
sjovt, og filmen er om en magtkamp mellem to superintelligente og
supersmukke super-egoer, hvor hun dyrker perversionen, skær sine skamlæber,
belurer andre osv.
Da en konkurerende kvindelig elev er i vejen, lægger hun glasskår i dennes
lomme , så eleven skær sin hånd og ikke kan spille klaver til koncerten.
Den ingeniørstuderende er for flinkeskolet, så efter spændende , realistiske
sm-lege, der har Strindberg-skilsmissedramaers ægte had og aggression, så
har hun opnået en vis frigørelse af sin moderbindling og stikker en kniv
overfladisk i sig selv.
MORALE: Vær din egen lov. Glem de ti bud og fællesreligionens hæmninger -
det man ikke dør af bliver man stærkere af.
------------------------
Her lidt relevante citater, og min udlægning :
- ISÆR FOR Nietzsche -INTERESSEREDE
"De Sade og Nietzsche er enige om at forkaste Aristoteles og Rousseaus
demokratiske og omgængelige "nedtur". Som Hobbes og Foucault tegner de et
billede at en stat, som er et overfald, et voldsangreb på naturens kaotiske
love". Trond Berg Eriksen.(ledende Nietzsche-forsker)
Også Foucault, der afviser at sindsyge eksisterer, er relevant.
Pianist-skønheden gør sin unge elsker sindsyg(vil nogle mene) - og han
væmmes og trækker sig tilbage. Men vi har kun det sjov vi selv laver - og
selvom pianistinden begår en ulækker forbrydelse mod en konkurerende
kvindelig elev, så er hun nok mere lykkeskabende end ulykkeskabende for sig
selv og andre, ved at hun tør gå nye veje.
"Nogle har et kedeligt liv, og er derfor religiøse - det giver dem ikke ret
til at kræve religiøse følelser af dem, der ikke har et kedeligt liv"
skriver
Nietzsche.
Videnskab er en religion. Dogmer om orgasme, skabt af sexologisk videnskab
(især Masters og Johnson) er en videnskab, det stivner og begrænser.
Newton-mekanik(men næppe hans optik) og Einstein-teori er religion der
skaber orden i sagerne, men næppe har gavnet produktion og service
"Vi prædiker vor tro, når vi selv har mistet den"(Nietzsche og Wesley)
Fordi magthaverne med god grund tvivler på deres ny videnskabs-religioner,
bruger de statmonopol-medier til at prædike og derved næsten forbyde
alternativer
"Gud er død, men hans billede vil længe bliver dyrket i hulerne" provokerer
Nietzsche i "Den muntre videnskab"
At gøre kunst eller videnskab til religion, er at dyrke et billede af den
gamle religiøse gud.
"Er man from , slipper man for at være ensom" Nietzsche
Regel-tyrrani som dyrkes i flok, er den humanistiske moral, og
munkemarxister har skabt autonome der føler sig etiske ved deres vold og
censur.
"Pianisten" og Nietzsche forsøgte sig med "ene men stærk" og det ligner hhv
kaldtes sindsyge.
Men kun smagsdommeri ligger bag psykiatrisk diagnose. Der er gradsforskel
fra hallucianationer over tvangstanker til de fordomme , som vi alle har -
så lad folk dyrke sig selv som gud, når det ikke generer andre fysisk.
Kierkegaard så angst som det grundvilkår, der skaber moral og tro.
Da intet kan bevises, så lad os udvide tolerancen "Enhver er salig i sin
tro".
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel 3586 1000
http://www.glistrup.com