Funktionærloven? Hjælphjælp!
Fra : Martha Handberg Mikk~

Dato : 09-05-02 16:55

Hejsa
Jeg er studerende ved handelshøjskolen i København og arbejder i øjeblikket
på min eksamensopgave i erhvervsret. Vi har fået stillet et spørgsmål, som
jeg er på fuldstændig bar bund med, så jeg håber at I kan give mig et par
tips.

Det drejer sig om et firma, der producerer møbler af træ, og derfor har en
masse snedkere ansat. Firmaet køber på et tidspunkt en maskine, som gør
produktionen meget lettere og tilbyder alle snedkerne omskolingskurser, så
de kan betjene maskinerne. Kun meget få af snedkerne siger ja, og firmaet
afskediger kort tid senere de resterende snedkere og ansætter ufaglærte til
betjening af maskinerne.
Hvilke retlige krav mod virksomheden har de medarbejdere, der ikke har taget
imod tilbuddet om omskolingskursus og som firmaet derfor vælger at
afskedige?
Vi har ingen oplysninger fået om kontrakt eller fagforeninger. Kun den ene
oplysning at firmaet er medlem af brancheforeningen Dansk Møbelindustri -
ikke at det behøver at have nogen betydning.

Enhver lille oplysning, som jeg kan brygge videre på er til MEGET stor
hjælp!
På forhånd mange tak!
Martha

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-05-02 17:54

In article <TZwC8.557$gQ1.102200@news000.worldonline.dk>, Martha Handberg Mikkelsen wrote:
> [...]
> jeg er på fuldstændig bar bund med, så jeg håber at I kan give mig et par

Jeg kan ikke forestille mig at de stiller en opgave der falder uden for
pensum. Det er potentielt noget der kan klages over. Men som sagt, jeg
tror at du kan besvare det ved at bruge din viden, og dine lærebøger.

Nu ved jeg ikke hvordan man besvarer den slags opgaver, men jeg
vil tro at en analyse der dækker alle muligheder vil score points.
Yderligere, mens du laver analysen burde du selv blive overbevist
om det ene eller det andet. Jeg vil tro at en forkert konklussion,
men med alle væsentlige punkter diskuteret også giver points nok
til at bestå examen.

> [...]
> afskediger kort tid senere de resterende snedkere og ansætter ufaglærte til

Det kan diskuteres om indførsel af maskinen gør at det medarbejderne
i fremtiden skal lave stadig er snedker arbejde. Altså, nedlægges
stillingen reelt, men så har firmaet oprettet nogle andre som de har
tilbudt til deres x-medarbejdere. Hvis stilling nedlægges så må det
vel være lovgivning der handler om massefyring/stillings nedlæggelse
der skal tages i brug.

> Hvilke retlige krav mod virksomheden har de medarbejdere, der ikke har taget
> imod tilbuddet om omskolingskursus og som firmaet derfor vælger at
> afskedige?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvis stillingerne bliver nedlagt,
så skal medarbejderne vel have løn i xx måneder, alt efter hvor længe
de har arbejdet i den pågældende virksomhed. Så længe de får det, så
tror jeg ikke de har nogle krav imod virksomheden.

> [...]
> ikke at det behøver at have nogen betydning.
>
> Enhver lille oplysning, som jeg kan brygge videre på er til MEGET stor

Anyway, normalt er det mig bekendt ikke tilladt at fyre folk for
så at ansætte en anden til at lave samme job.
Her kan man så argumentere at for eller imod at det er samme job,
eller for/imod det at medarbejderne sagde nej tak til omskoling.

Find nogle reference domme der kan underbygge din konklussion den
ene eller anden vej.

JonB
ps: helt ærligt, hvorfor skal vi lave dine lektier for dig ??
Brug dine lærebøger og selvom opgaven virker uoverskuelig, så
del den op i dele der kan overskues, fx. er stillingerne nedlagt?
er arbejdet stadig snedker arbejde, hvis de bare skal betjene en
maskine ??

Fra : Den glade dreng

Dato : 09-05-02 19:05

Hejsa

Jeg tror ikke at snedkere normalt er ansat under funtionærloven, de er jo hånværkere og derfor mange gange timelønnede, men
tværtimod, uder noget der hedder funktionærligende forhold. Dvs at de har mange ting i deres overenskomst som er tilfælles med
funktionærloven.

Men alle skal jo ha en ansættelseaftale, der siger noget om opsigelse osv, det siger loven.

Ellers skal du bare analysere ud fra om firmaet har en overenskomst eller ej.

Altså
Funtionærlov eller ej
Overenskomst eller ej

Muligvis er der nogle love og paragraffer for masse fyringer, det må andre, ellers er det kun overenskomsten der omhandler det.

Hilsen

Per
Martha Handberg Mikkelsen <martrams@gadefejer.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:TZwC8.557$gQ1.102200@news000.worldonline.dk...

Fra : Peter G C

Dato : 09-05-02 21:20

Martha Handberg Mikkelsen <martrams@gadefejer.dk> skrev:

> Hejsa
> Jeg er studerende ved handelshøjskolen i København

Spørg Gomard.

Kom dog selv med et kvalificeret svar først. Så kigger vi på det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com