overvågning af varer uden for butik
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 15:44

Må en butik godt overvåge sine varer uden for butikken med et kamera
? - kameraets billeder vises på en skærm inde i butikken, jeg ved
ikke om de også gemmes på et videobånd.

Kameraets billede dækker varerne og en temmelig stor plads udenfor
med bl.a. fire (kommunalt ejede) bænke på et torv midt i byen.

Er det lovligt når det er til overvågning af butikkens varer ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-05-02 15:49

"Henrik Stidsen" scribbled:

> [...]
> med bl.a. fire (kommunalt ejede) bænke på et torv midt i byen.
>
> Er det lovligt når det er til overvågning af butikkens varer ?

Spørgsmålet er vist blevet besvaret for kort tid siden. Se på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000007629-REGLTARGET

Hvordan det tolkes vil jeg overlade til juristerne ...
--
PeKaJe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 16:15

"Peter Jensen"
<pekaje_at_gmx_dot_net@read.my.address.out.loud.abcdef.dk> wrote in

> Hvordan det tolkes vil jeg overlade til juristerne ...

For mig at se er den iorden ud fra §2, stk1 (hvis han ikke optager
det) - bortset fra at der ikke skiltes om overvågningen...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-02 17:18

Henrik Stidsen skrev:

>For mig at se er den iorden ud fra §2, stk1 (hvis han ikke optager
>det) - bortset fra at der ikke skiltes om overvågningen...

Jeg er uenig i det første:

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

1)   Tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder,
   overdækkede butikscentre og lignende områder, på hvilke
   der drives erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen
   foretages af den, der har rådighed over området.

Jeg vil ikke kalde en almindelig butik for "lignende" i forhold
til de nævnte områder.

Hvis jeg har ret, er det kun lovligt (§ 2 stk. 2) hvis optagelsen
ikke lagres, og hvis der skiltes tydeligt.

Et kamera der er stillet op i vinduet og peger ud på gaden som
reklame er vel et tvivlstilfælde? (hvis der ikke lagres noget)

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 20:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> foretages af den, der har rådighed over området.
>
> Jeg vil ikke kalde en almindelig butik for "lignende" i forhold

enig - tror jeg fik skrevet et forkert tal, kan desværre ikke få
linket på retsinfo til at virke så jeg kan ikke checke hvilken jeg
egentlig mente... (mener der stod noget om netop vareovervågning)

> Hvis jeg har ret, er det kun lovligt (§ 2 stk. 2) hvis optagelsen
> ikke lagres, og hvis der skiltes tydeligt.

Og der skiltes nemmelig slet ikke.

> Et kamera der er stillet op i vinduet og peger ud på gaden som
> reklame er vel et tvivlstilfælde? (hvis der ikke lagres noget)

Jeg tror ikke f.eks. Fona eller Merlin nogensinde kunne få problemer
pga. sådan et reklamekamera der er opstillet med skærmen ved siden
af. Det kamera jeg her omtaler står i en fiskeri og fritidsudstyrs
foretning og er ikke særlig nemt at se.