/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Defekt blæser? Kawasaki ZXR400
Fra : Tobias Nawrocki


Dato : 09-05-02 11:43

Hej med Jer,

Jeg var ude og trille en tur i går og kom bl.a. ind til København og holdt
ret meget i kø. Det var rimeligt varmt og jeg kunne se at nålen bevægede sig
op i det røde felt på termometret.... Der sidder en blæser på køleren - men
den gik ikke i gang !?! Hvilket resulterede i at temperaturnålen fortsatte
op i det røde felt....

Hvad kan jeg selv kigge efter - det kan jo være flere ting der er galt:
sikring, defekt blæser, løs forbindelse,defekt temp. føler osv. osv. - men
hvordan finder jeg ud af om skidtet fungerer - er jeg nød til at lade den
stå og køre indtil motoren bliver rigtig varm?

--
/Tobias
ICQ#: 3558390
Kawasaki ZXR-400
Saab 9-3 2.0t




 
 
SLP/JM (09-05-2002)
Kommentar
Fra : SLP/JM


Dato : 09-05-02 12:09


"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> skrev
Der sidder en blæser på køleren - men
> den gik ikke i gang !?! Hvilket resulterede i at temperaturnålen
fortsatte
> op i det røde felt....

Jeg havde et lignende problem med min GSX-R 400. Det viste sig, at en
anden del tæt på blæseren var blevet skubbet ved et service, så blæseren
ikke kunne dreje frit rundt. Om det er det, der er problemet for dig kan
nemt undersøges ved at prøve at dreje blæseren rundt med hånden.

--
Susanne



Morten Juel (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 09-05-02 13:06

Jeg ville starte med at prøve at kortslutte blæseren.. køren den så fint
rundt, ville jeg nok skifte termostat kontakten !!
Det er fremgangs måden når jeg har chekket de biler jeg har haft, og det er
jo en nem måde at gøre det på !
Altså tage stikket af føleren og kortslutte det så blæseren får strøm hele
tiden.. køre blæseren ja så er det jo føleren der ikke tænder = defekt )

--
Mvh
Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Lars T. Thomsen (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-05-02 14:16

> Jeg ville starte med at prøve at kortslutte blæseren.. køren den så fint
> rundt, ville jeg nok skifte termostat kontakten !!

Ikke kortslutte blæseren, men derimod termostat kontakten!!!

Hilsen
Lars



Morten Juel (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 09-05-02 15:27

hehe hvordan vil du kortslutte en termostat kontakt !!!??
det er da det stik der sidder på kontakten der skal kortsluttes !! og derved
blæseren !

--
Mvh
Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Lars T. Thomsen (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-05-02 15:53

> hehe hvordan vil du kortslutte en termostat kontakt !!!??
Ved at lave en kortere strømvej, som strømmen derved hellere vil tage (Short
circuit).
Strømmen vil sikkert hellere igennem en ledning, end gennem en afbrudt
kontakt.
Altså: At tage en ledning og smække over terminalerne på termostat
kontakten!
- Dvs. at kortslutte kontakten! - Hvad ellers!?

> det er da det stik der sidder på kontakten der skal kortsluttes !! og
derved
> blæseren !

Øh nu skal vi være enige:
Der er vel forskel på: At kortslutte en kontakt og at kortslutte en
blæser.... ikke!?

Hvorfor vil du kortslutte blæseren?!
Vil du så køre motorcyklen varm, og undersøge om termostatkontakten er i
stand til at blæse en sikring?

Hilsen
Lars



Morten Juel (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 09-05-02 17:06

hehe nu snakker vi nok om det samme tror jeg )
hvis der sidder et stik på termostat kontakten kan du sq da ikke kortslutte
den !!
på en bil er der 2 eller 3 ledninger til den kontakt som sidder i et stik
den ene er konstant +12V og den anden er en ledning til blæseren, som skal
ha 12V hvis den skal løbe rundt.. så tager man en ledning fra den konstante
12V og sætter over til den anden ledning.. og vupti så køre blæseren (hvis
den altså ikke er defekt !! ))

--
Mvh
Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig



Lars T. Thomsen (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-05-02 19:43

> hehe nu snakker vi nok om det samme tror jeg )
Jada, det er blot lidt ordkløveri fra min side!
Jeg håber bare, at jeg kan overtale dig til, at tro at det ikke er blæseren,
der skal kortsluttes, men derimod kontakten.
Der ER nemlig STOR forskel!

> hvis der sidder et stik på termostat kontakten kan du sq da ikke
kortslutte
> den !!
Nåda... hvorfor ikke!?... jeg kan kortslutte *ALT*! - Kom med noget, så skal
jeg kortslutte det!

> på en bil er der 2 eller 3 ledninger til den kontakt som sidder i et stik
> den ene er konstant +12V og den anden er en ledning til blæseren, som skal
> så tager man en ledning fra den konstante
> 12V og sætter over til den anden ledning.. og vupti så køre blæseren (hvis
> den altså ikke er defekt !! ))

Ja, men så kortslutter du heller ikke blæseren, men derimod kontakten!
Men jeg forstå godt, at man ikke vil få noget ud af, at rykke kontakten ud
af stikket og herefter kortslutte selve kontakten!
Men selvom, at kontakten enten er:
1. Smidt væk
2. Gravet ned
3. Brændt
4. Kremeret
5. Flyttet hjemmefra
6. Bortgivet/lånt
7. Ødelagt
8. ...... osv.
9. Eller blot afbrudt - Så kortslutter du den alligevel ved at sætte en
ledning mellem +12V og blæseren! )

Hilsen
Lars



Jonas Holt (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 09-05-02 21:14

> Jeg håber bare, at jeg kan overtale dig til, at tro at det ikke er
blæseren,
> der skal kortsluttes, men derimod kontakten.
> Der ER nemlig STOR forskel!


Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle kortslutte en motor, ville jeg da lodde
motorens terminaler sammen! - eller i hvert fald forbinde dem. Og ligeså
hvis det var en lampe, et relæ eller en ????...

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



RuneR \(TDM850\) (10-05-2002)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 10-05-02 09:53


"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
news:3cdad94e$0$64538$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg håber bare, at jeg kan overtale dig til, at tro at det ikke er
> blæseren,
> > der skal kortsluttes, men derimod kontakten.
> > Der ER nemlig STOR forskel!
>
>
> Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle kortslutte en motor, ville jeg da
lodde
> motorens terminaler sammen! - eller i hvert fald forbinde dem. Og ligeså
> hvis det var en lampe, et relæ eller en ????...

Heh, nogle motore er allerede kortsluttet, stjerneforbundne motorer.. det
drejer sig selvfølgelig sig omkring 3 faset motorer hvilket nok er en yderst
sjældent syn på MC'er. yderst off topic her

MVH Rune

> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
>



Jonas Holt (10-05-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 10-05-02 16:02

> > Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle kortslutte en motor, ville jeg da
> lodde
> > motorens terminaler sammen! - eller i hvert fald forbinde dem. Og ligeså
> > hvis det var en lampe, et relæ eller en ????...
>
> Heh, nogle motore er allerede kortsluttet, stjerneforbundne motorer.. det
> drejer sig selvfølgelig sig omkring 3 faset motorer hvilket nok er en
yderst
> sjældent syn på MC'er. yderst off topic her


Er der tale om en asynkronmotor er rotoren også kortsluttet

De tre spoler er kortsluttede i deres andet endepunkt - motoren som sådan er
ikke kortsluttet.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Lars T. Thomsen (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-05-02 19:15

> Er der tale om en asynkronmotor er rotoren også kortsluttet
He ja! - Det kalder man det jo..... desværre!
Men hvorfor, at vi nu skal snakke om en asynkronmotor, det fatter jeg ikke
helt!

> De tre spoler er kortsluttede i deres andet endepunkt - motoren som sådan
er
> ikke kortsluttet.
Det er blot tale om, at spolerne sidder i parallel, så ændring i
magnetfeltet (ved den ene spole) vil danne et nyt magnetfelt på bagsiden (i
den anden spole). Da der ikke stilles direkte krav til antallet af viklinger
(blot at begge spoler har samme antal), så laver man spolesættets
viklingstal på een! - Altså blot en tyk ring! - Dette er skide smart; dels
er dette billigt, desuden har en tyk vikling meget svært ved at ryste sig
løs!

Man kan godt kortslutte en kortslutningsmotor, da en kortslutningsmotor ikke
er kortsluttet!

Hilsen
Lars
****************************************************************************
*********
P.S
sunsite.dk har ikke disse indlæg, så jeg stjal sakseriet fra Newsgate!

Jonas:

> Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle kortslutte en motor, ville jeg da
lodde
> motorens terminaler sammen! - eller i hvert fald forbinde dem. Og ligeså
> hvis det var en lampe, et relæ eller en ????...

Jeg er HELT enig!

Rune:

> Heh, nogle motore er allerede kortsluttet, stjerneforbundne motorer.. det
> drejer sig selvfølgelig sig omkring 3 faset motorer hvilket nok er en
yderst
> sjældent syn på MC'er. yderst off topic her

Punkt 1: At en motor kaldes en kortslutningsmotor er *ikke* pga.
stjernekoblingen.
Punkt 2: At en motor kaldes en kortslutningsmotor er *ikke* pga. at den er 3
faset.
Punkt 3: Ja, 3 faset motorer er nok et sjældent syn på MC'er.... men det er
3 faset generatorer ikke!

)


Armand:

> Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om dine oplevelser og evner deromkring -
> Men hva' mæ' lige at prøve på min trillebør ude fra haven?

Det er bare, at placere trillebøren i et (øh kraftigt) vekslende magnetfelt
og kortslutte trillebøren med nogle dejlige tykke kabler.

Hilsen
Lars



Armand (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-02 23:35


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:abefvv$i0j$1@sunsite.dk...
>
> > hvis der sidder et stik på termostat kontakten kan du sq da ikke
> > kortslutte den !!
> Nåda... hvorfor ikke!?... jeg kan kortslutte *ALT*! - Kom med
> noget, så skal jeg kortslutte det!

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om dine oplevelser og evner deromkring -
Men hva' mæ' lige at prøve på min trillebør ude fra haven?

> > på en bil er der 2 eller 3 ledninger til den kontakt som sidder i et
> > stik den ene er konstant +12V og den anden er en ledning til
blæseren,
> > som skal.........
> Ja, men så kortslutter du heller ikke blæseren, men derimod
> kontakten!
> Men selvom, ..... - Så kortslutter du den alligevel ved at sætte en
> ledning mellem +12V og blæseren! )

Det korte af det lange:
- Der sidder én ledning monteret på kontakten med et stik!
- Find denne (der er f.eks. også føleren til termometeret at tage fejl
af!)
- Tag stikket af føleren og kortslut det til stel og blæseren skal
begynde at snurre!!!

Forøvrigt en elementær forårs-øvelse for de der tager til Bakkens åbning


--
Armand.






Michael Frederiksen (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 09-05-02 23:07


"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:abefvv$i0j$1@sunsite.dk...

> Nåda... hvorfor ikke!?... jeg kan kortslutte *ALT*! - Kom med noget, så
skal
> jeg kortslutte det!
>
En banan?? Kald mig dum


--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P



Lars T. Thomsen (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-05-02 18:41

> En banan?? Kald mig dum
Jeps kom med een, så skal jeg kortslutte den! - Bare at du ikke kommer med
en appelsin, tomat eller et æble!

Hilsen
Lars




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste