Lort i tanken....
Fra : Esben Laursen

Dato : 09-05-02 10:51

For ikke så lang tid sinden, spurte jeg om hvilket benzinfilter jeg skulle
bruge for at undgå at der kom rust/slam i benzinen..... Jeg må desværre
erkende at et filter langt fra er nok, for efter ca 1000km har jeg igen
problemet med at der er lort i karburatorne.
Nu må jeg spørge, hvordan kan jeg fjerne rust og ligende i tanken så jeg
slipper for at rense kaburatorne ved hvert 1000km..
Er det nogen der var et par gode ider?

Hilsen

Esben
Som er pisse træt at at skulle rense kaburatore hvert 14. dag

Fra : John Kramme

Dato : 09-05-02 11:14

Prøv et evt. bedre filter, held og lykke med din rensning !

V.H John - godt at jeg har plasttank på Prillen

Fra : Esben Laursen

Dato : 09-05-02 14:37

"> Prøv et evt. bedre filter, held og lykke med din rensning !

Nogen gode forslag til hvilket der kan tage det hele???

Esben

Fra : JBH

Dato : 09-05-02 11:17

Hej

Det kan være en god ide at tilsætte en smule karburatorsprit. en gang
imellem. Den "opløser " den smule vand som samler sig i tank og svømmerhus
pga. kondens mv.

mvh
JBH

Fra : N/A

Dato : 09-05-02 14:36

Fra : Esben Laursen

Dato : 09-05-02 14:36

> For mange år siden skulle mig og et par kammier rense en tank på en NSU
> Quickly, vi fyldte småsten i den og rystede/rullede rundt med tanken og
den
> blev så god som ny indvendig

Ødelage den ikke lakeringen, med små buler???

Esben

Fra : M Poll

Dato : 09-05-02 15:13

> [...]
> den blev så god som ny indvendig

> Ødelage den ikke lakeringen, med små buler???

Hvad med almindeligt sand, og så bare ryste /køre det rundt.

Med venlig hilsen
Martin Poll

Fra : Jonas Holt

Dato : 09-05-02 17:19

> Hvad med almindeligt sand, og så bare ryste /køre det rundt.

Jeg vil tro det ikke er nemt at få alt sand med ud igen.

Hvis der ikke er tale om rustskaller e.l., vil jeg gøre følgende: hvis
lortet i tanken flyder med benzinen ud, så må man da kunne få en hel del af
det ud med en haveslange. Afmonter dæksel og benzinhane, tøm tanken for
benzin, skyl/spul med vand og lad det rende ud gennem benzinhanehullet,
monter dæksel, hæld en ½ liter ny benzin i tanken, hold en tommelfinger for
benzinhanehullet, bevæg tanken godt rundt og lad skidtet flyde ud. Gentag
'rysteturen' med ½ l benzin mere, saml skidtet og brug karburatorsprit på
den første tankfuld.
Husk, at man ikke hælder benzin ud i kloakken!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Pein

Dato : 09-05-02 21:19

"Jonas Holt" wrote ...
> Husk, at man ikke hælder benzin ud i kloakken!

Det er meget sjovere at brænde af end hælde ud.

Og helst ved hjælp af en forbrændingsmotor :)

/Pein

Fra : Armand

Dato : 09-05-02 23:19

M Poll <poll@adslhome.dk> skrev i en
> Hvad med almindeligt sand, og så bare ryste /køre det rundt.

Sand i sig selv indeholder et større antal partikler af
"mudder-størrelse", hvilket der ikke er grund til at hælde i tanken!
Sand er endvidere sværere at hælde ud af tanken, endsige høre om der er
rester tilbage!

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-05-02 15:53

> Ødelage den ikke lakeringen, med små buler???

Det kan jeg ikke huske, men det er jo ikke store sten, og du skal heller
ikke ryste den som om du er til en koncert, bare almindlige små sten, og så
skulle der ikke være probs

Mvh Jesper

Fra : Armand

Dato : 09-05-02 23:24

Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> skrev i en

> For mange år siden skulle mig og et par kammier rense en tank på en
> NSU Quickly, vi fyldte småsten i den og rystede/rullede rundt med
> tanken og den blev så god som ny indvendig

Pas på med gnister => *KABOOOM* ! =
I haven kan spadebladet godt slå gnister imod enhver sten i jorden, så
småsten imod det nøgne stål indvendigt vil medføre samme risiko !!!

Jeg kan huske at der engang tidligere hvor snakken var fremme kom et bud
på et simpelt, let tilgængeligt og gnistsikkert materiale; men jeg
sgisme ikke huske hvad det var
Af andre muligheder står: Glasskår (bedst fra bilruder á dem der knuses
i mængder af små tern!), messingmøtrikker og blyhagl (mon det var dét
der var trylle-trick'et? :-/ )
Til at få det sidste pulver ud (rulningen slider kun rustlag løs; men
transporterer det ikke væk!) kan man bruge (modeller-)voks eller
(vindues-)kit -kugler der på samme måde rulles indvendigt - Er
støvindholdet stort kan man udtage kuglerne og "gen-nulre" dem så
overfladen fremstår frisk til fortsat indsats!

Efter veludført behandling er trick'et fremover, at fylde tanken helt
altid (så der, over bensinspejlet, ikke er en blottet og nøgen
metalflade der
selvsagt vil ruste igen under længere blottelse!), og mindst årligt
tømme
vand fra tank og svømmerhuse (evt. ved ganske enkelt at gi' en
optankning en spritkur!).

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-05-02 00:54

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> Af andre muligheder står: Glasskår (bedst fra bilruder á dem der
> knuses i mængder af små tern...................

Efter at have kørt fruen på arbejde brugte jeg formiddagen af min
fri-fredag til at tage i klubben og få læst de seneste MOTORRAD's.
En af disse udgaver indeholdt en artikel om Schwartzwald-touring på en
gammel NSU Lux, hvorunder der meget tilfældigt var omtale af renovering
af sådan en gammel svend (Gruby - OBS!!!) - Herunder netop problemet med
rust indvendigt i tanken!
Det blev omtalt som løseligt v.h.a. skårene fra omkring 3 vinflasker
Yderligere blev efterforsegling (á Ib's tip) også nævnt i samme
pennestrøg!

I mellemtiden er det også dæmret for mig at der tidligere har været
nævnt Zink-hagl/stykker, som samtidig med at banke rust vil afgive en
let afsmitning (á: galvanisering!) på indersiden

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-05-02 22:26

Esben Laursen wrote:

> Er det nogen der var et par gode ider?

Anskaf et produkt der hedder KREEM. Det er en tyktflydende maling til tanke.
Tanken bliver pænt hvid indvendig, og det er beregnet til formålet. Stopper
også små revner. Og tætner også ved malingsafslutningen ved tankdækslet, så
malingen ikke bobler op. Koster ca kr.200, og rækker til to tanke. Fik det
vist fra en forhandler i Søborg.

Ib Jakobsen

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-05-02 12:25

> [...]

> malingen ikke bobler op. Koster ca kr.200, og rækker til to tanke. Fik det

hmm, lyder intersant.....
Men er der ikke problemer når den vedvarende er i kontakt med benzin?? den
bliver ikke opløst?

Esben

Fra : Kenneth S

Dato : 12-05-02 12:47

> [...]
> >

> hmm, lyder intersant.....
> Men er der ikke problemer når den vedvarende er i kontakt med benzin?? den

Jeg har ikke selv prøvet det, men det skulle give en speciel plastik-coating
på indersiden af tanken, mostandsdygtig overfor bl.a. benzin.
Omgivelsestemperaturen når du laver 'operationen' skal være over 21 grader,
da væsken ellers kan blive for tyktflydende og evt. lave revner. Det kan
godt være lidt problematisk, da dampene vist ikke er alt for sunde. Men det
kan Ib måske fortælle mere om..

Kenneth
R1

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-05-02 12:58

Kenneth S wrote:

> da væsken ellers kan blive for tyktflydende og evt. lave revner. Det kan
> godt være lidt problematisk, da dampene vist ikke er alt for sunde. Men det
> kan Ib måske fortælle mere om..

Er gjort.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-05-02 12:57

Esben Laursen wrote:

> hmm, lyder intersant.....
> Men er der ikke problemer når den vedvarende er i kontakt med benzin?? den
> bliver ikke opløst?

Nope. Den er beregnet til formålet. Og er der en smule ruststøv/fast rust
betyder det ikke noget. Bare i med skidtet, luk alle hullet, roter for at
fordele væsken. Hæld resten tilbage. Sæt tanken ud i solen, gerne med en
luftslänge nede i med meget lavt tryk for at skabe ventilation. Pas på med
gnister.

Ib Jakobsen

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-05-02 13:13

> [...]
> luftslänge nede i med meget lavt tryk for at skabe ventilation. Pas på med

Jeg har kikket lidt rundt på nettet, og det eneste sted jeg kan finde dem er
i USA eller Canada..
Du har ved ikke en lidt mere nøjagtig sted hvor det handles?

Jeg har kikket lidt på http://www.instantop.com/cyclepages/kreem.htm og har
fundet frem til at "Fuel Tank Liner" er "malingen" og "Tank Prep" er en
slags gundbehandlig til at fjerne rust og olie.... Er det korrekt?

Esben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-05-02 15:26

Esben Laursen wrote:

> [...]
> fundet frem til at "Fuel Tank Liner" er "malingen" og "Tank Prep" er en
> slags gundbehandlig til at fjerne rust og olie.... Er det korrekt?

Tank prep kender jeg ikke. Men det lyder da sandsyneligt med at det er en
renser. Men jeg bilder mig ind at ham der skaffede mig tætneren fik det hos en
på Søborg hovedgade. Måske er det ham der hedder Frank. Men måske var der en
forbindelse til www.mors-bikes.dk?. Mener også at have hørt om noget
Harley-noget.... costumcycle....costumbike?. Der er måske andre der kan bidrage
med oplysninger. Ellers må jeg grave hukommelsen igennem til hvem det var der
skaffede mig det. Fik jeg nævnt, at det kostede kr.175?.

Ib Jakobsen