Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
TIPS
Fra : Bent Mouritzen

Dato : 09-05-02 10:10

Hej Derude.

Jeg har så fået købt et Canon G2, og har allerede fået taget en masse
billeder, nogem af dem syntes jeg selv er rimeligt gode, taget mit begynder
niveau i betragtning.

Men nu ville jeg gerne prøve at tage nogle billeder af solnedgange !
Jeg ville spørge om hvordan G2'eren så indstilles ? Jeg har pøvet
et par gange, men med ikke tilfredsstillende resultat.
Det ville være rart med et par Tips til indstilling osv osv.
Hjælp modtages med tak Så hvordan gør man ?

Mvh Bent M

Fra : Per Madsen

Dato : 09-05-02 10:16

Brug automatik indstillingen, den fungerer fint til det brug. Der er nogle
eksempler her taget med mit eget G2:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=6069 (solopgang, men det er vel
det samme - panoramaindstilling)
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=1670 (solnedgang med manuel
styring af lukkertid og blænde (Knappen står på M).
http://pom.adsl.dk/familie/per/foto/billeder/Billeder_05/Natur_007.jpg
(sidst på eftermiddagen - automatik)
http://pom.adsl.dk/familie/per/foto/billeder/Billeder_05/Natur_016.jpg
(almindeligt modlysbillede - automatik)
http://pom.adsl.dk/familie/per/foto/billeder/Billeder_05/Natur_005.jpg
(solnedgang med manuel styring af lukkertid og blænde (Knappen står på M).

Håber du kan bruge det til noget.

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 09-05-02 11:17

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:abdf35$ju2$1@news.cybercity.dk...
> Brug automatik indstillingen, den fungerer fint til det brug. Der er nogle
> eksempler her taget med mit eget G2:

Hej Per.
Jeg har været inde og se på dine eksempler. Det er godt nok
flotte billeder, ja jeg må på den igen.
Jeg havde taget nogle billeder på automatik mod aftensolen, men
jeg mente at lyset blev for "overvældende" og det fik ikke den
effekt jeg troede.
Mon der findes en let fattelig bog hvor man kan læse om foto
med digi cam's ?

Fra : Pia

Dato : 09-05-02 11:28

prøv at sætte kamera på P, måle lyset mod aftenhimlen men hvor selve solen
ikke er med i billedet, lås eksponeringen med * knappen bagpå, drej så
tilbage og tag billedet med solen. Dette vil hjælpe, hvis du får har målt
lyset med solen tæt på midten og derfor fået meget mørke billeder.

Brug samme teknik ved at pege på den del af himlen du gerne vil have belyst
rigtigt, fx en sky med en flot farve. Efterhånden begynder du så at finde ud
af, hvor du skal måle for at få netop det resultat du ønsker.

:Pia

Fra : Gjøl

Dato : 09-05-02 12:02

"> Mon der findes en let fattelig bog hvor man kan læse om foto
> med digi cam's ?

Politikens bog om Digital fotografering

EDB hæfte Digital fototeknik

Fra : JS

Dato : 09-05-02 14:14

"Bent Mouritzen" <bom@skovparknet.dk> wrote in message
> Mon der findes en let fattelig bog hvor man kan læse om foto
> med digi cam's ?

Der findes masser af info på nettet f.eks :
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/

mvh/JS

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 10-05-02 07:54

Jeg takker for svarene, det har hjulpet, jeg har afprøvet noget af det
i praksis, og det er blevet bedre, men jeg pøver videre og lærer
forhåbentlig noget mere.
Bogen fra politikken vil jeg få fat i.

Mvh Bent.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-02 23:51

Brug RAW format og juster lys når du kommer hjem.
Mvh,
Hans

Fra : J@N

Dato : 13-05-02 10:00

> Brug RAW format og juster lys når du kommer hjem.

Er der ekstra fordele ved RAW format mht. justering af lys, hvidbalance, mm.
i forhold til JPEG?

Jan