Snegle i havebassin
Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 09-05-02 09:14

Hej!!

Jeg har et stort problem i min havedam, og det er snegle.....

Jeg har ved at det er Mosesneglen (lymnaea), jeg har også fundet billeder af
den på nettet, så jeg helt sikker på det er Mosesneglen der plager mig.

Sneglene har jeg formentlig fået sammen med nogle planter for flere år
siden, men har nu taget overhånd. Der er INTET planteliv tilbage.
Jeg tømte dammen forrige år, skovlede alle snegle op, rensede og fyldte nyt
vand i, med det resultat at sneglene eksploderede i vækst, så der nu er
flere en nogensinde.

Jeg er nu så træt af dammen at jeg overvejer at lave den om til et
surbundsbed, så du er sidste chance.

Hvad kan jeg gøre, for at komme dem til livs? Kemikalier/gift?????

Min dam er 2x1,5 m og 1m dyb på det dybeste.

På forhånd tak

Kurt Kristiansen

kurt_k@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : Jens G

Dato : 09-05-02 11:26

On Thu, 9 May 2002 10:13:31 +0200, "Kurt Kristiansen"
<kurt_k@mail1.stofanet.dk> wrote:

[...]
>Hvad kan jeg gøre, for at komme dem til livs? Kemikalier/gift?????

Jeg ved at man hos akvarie/dyrehandlere kan købe sneglegift, som er
ret effektivt. Det næste problem bliver så at vandet bliver
plumråddent når alle sneglene dør.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-05-02 12:36

Kurt Kristiansen <kurt_k@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
af
> den på nettet, så jeg helt sikker på det er Mosesneglen der plager mig.
-klip-
> Hvad kan jeg gøre, for at komme dem til livs? Kemikalier/gift?????

Mosesnegne anvendes undertiden i akvarier for at rense det
for grønalger. Det gør den også i havebassiner. Så nogen nytte
gør den da.
Kemisk bekæmpelse er ikke nogen god ide ( roundup for at
sulte den ud??)
Sneglen lægger sine æg på planterne i nogle lange ægkapsler

flere cm), hvor der op til flere hundrede æg.
Det er nok dem du skal have fat i for at formindske bestanden -
nogle af de voksne kan men tage med ketcher.

Per A. Hansen

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 11-05-02 20:52

De skal fjernes igen og igen - formoder jeg ? I mit bassin er der nogle
stykker men ikke mange - Det kunne skyldes (Ikke at jeg aner noget om hvad
der kunne betyde noget) 1) Jeg har et par guld fisk, 2) jeg har klyner hele
vejenrundt i bassinet (surt) 3) jeg har et ribojern net (som ruster) nede i
dammen 4) jeg har posthornssnegle ???

Når du så er ved at styr på dem kan du indføre en posthorns snegl - Jeg har
hørt de skulle nøjes med algerne - og lade planterne i fred???

Er der nogen som ved om det er rigtigt?

mvh
Gitte Tj.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 13-05-02 13:15

Tak for svarene, jeg fylder nok dammen med spaghnum....

Hilsen

Kurt Kristiansen

kurt_k@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/