css: position:absolute understøttelse?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 06-02-01 12:50

Hej gruppe

Jeg har en flok elementer på en side, som jeg gerne ville placere på en
bestemt måde. position:absolute er fint til dette, men jeg kan se, at i fx
Opera 5 fungerer dette ikke rigtigt.

Er det mig, der briger position forkert, eller er der generelt problemer med
denne funktion?

Med venlig hilsen og håb og hjælp

Christian Liljedahl

--
....;.::.;.;.:::;:..;.;.:.;....;..;.:..;...;.;:.;;
Christian Liljedahl - Rektorparken 1, 422

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 06-02-01 16:03

"Christian Liljedahl" <chris.ti.an@lil.je.dahl.dk> udtrykte:

> [...]
>bestemt måde. position:absolute er fint til dette, men jeg kan se, at i fx

Jeg har ikke haft nogle problemer med at bruge absolute positioning i
Opera 5.
>Er det mig, der briger position forkert, eller er der generelt problemer med
>denne funktion?

Har du en URL? Eller et kodeeksempel?

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 06-02-01 18:30

Christian Liljedahl wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er det mig, der briger position forkert, eller er der
> generelt problemer med denne funktion?

Lige præcis absolut positionering er der ret god understøttelse af.

IE,Opera og NN6 understøtter 'top', 'bottom', 'left' og 'right'. NN4
understøtter dog kun 'top' og 'left'. Men smid en URL - så er det nemmere at
vurdere.

OBS: ved problemer med CSS i Opera - husk at der skelnes mellem STORE og små
bogstaver i CSS.

Mvh
Jonas

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 06-02-01 20:52

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> skrev i

Ok. Her er linket. Problemet i opera 5 er, at billederne lapper over
textboxen og teksten i infoboxen rager uden for rammen. Det virker i IE5.

http://www.houmand.dk/hou/standard.css
http://www.houmand.dk/hou/acentret.htm

Det er sikkert noget frygteligt noget. Jeg har forsøgt at skrive i koden
hvor jeg tror problemerne er.
Jeg er css-newbie - beklager.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-02-01 01:23

Christian Liljedahl wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [snip]

Jeg har fundet problemet - men ikke løsningen.

Problemet er at IE og Opera har forskellige måder at beregne vidden af en
boks med padding og border.

IE låser vidden - og lader så at sige padding og border vokse 'ind', mens
Opera lader padding og border vokse 'ud'.

Prøv selv at kigge på denne kode stump i Opera og IE:

green;">Tekst</div>

En af de to browsere har en graverende fejl. Jeg kan ikke lige vurdere
hvilken - det kræver en nærlæsning af W3C-standarden.

Og uanset hvad løser det ikke dit problem. Er der nogen som har forslag ?

Mvh
Jonas

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 07-02-01 12:05

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> skrev i

> Og uanset hvad løser det ikke dit problem. Er der nogen som har forslag ?

Jeg har eksperimenteret lidt med en float-løsning. Det virker tilsyneladende
i både Opera og IE. Men jeg synes jeg har læst at float er dårligere
understøttet end position:absolute... - er det sandt?

http://www.houmand.dk/hou/standardfloat.css
http://www.houmand.dk/hou/acentret2.htm

Med dette opnår jeg ca. det jeg ønsker.
Jeg har tænkt mig at hamre class-definitioner på hele skidtet, så jeg altid
kan ændre på tingene. Er det generelt en god eller dårlig idé?
- Sker der noget ved at have udefinerede tags, som dog er mærket op med
class? - Altså hvor class-navnet ikke er defineret i css-filen.

(Det blev rodet - jeg håber ikke meningen forsvandt.)

Med de venligste hilsner
Christian Liljedahl

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-02-01 12:58

Christian Liljedahl wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men jeg synes jeg har læst at float er dårligere
> understøttet end position:absolute... - er det sandt?

Kun i netscape 4 - men den kan du jo eventuelt se bort fra. Netscape 6 har en
glimrende understøttelse - og nu må folk f... da også se at få opdateret.

> - Sker der noget ved at have udefinerede tags, som dog
> er mærket op med class? - Altså hvor class-navnet ikke
> er defineret i css-filen.

Nej - det sker der ikke noget ved.

Mvh
Jonas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-02-01 20:31

"Christian Liljedahl" <chris.ti.an@lil.je.dahl.dk> wr
> Er det mig, der briger position forkert, eller er der generelt problemer
med
> denne funktion?

CSS-P er faktisk understøttet rent godt i alle browsere... Jeg kunne
forestille mig at du ikke har taget højde for forskelle i marginbredde i
forskellige browsere...
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på