Udskiftning af bil
Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-02-01 12:42

Har jeg forstået det rigtigt?

Jeg har en bil, som i 1999 var nedskrevet til 12.000 kr. Den blev taget
i bytte for en anden bil, og regnestykket lød på 80.000 kr for den nye
minus 25.000 for den gamle.
Skal jeg bogføre en indtægt på 13.000 for den gamle bil, og så begynde
at afskrive forfra på de 80.000?
(Begge biler er varebiler, der bruges blandet privat/erhvervsmæssigt).

M.v.h.

Jonathan

Fra : claus

Dato : 06-02-01 21:01

Jonathan Stein skrev i meddelelsen <3A7FE397.ED154DEA@image.dk>...
> [...]
>at afskrive forfra på de 80.000?
>(Begge biler er varebiler, der bruges blandet privat/erhvervsmæssigt).

Det kommer vist an på om du har afskrevet den før den var betalt. Så
vidt jeg husker er det ikke unormalt at afskrive en bil over 3 år selv
om man er længere tid om at betale den.
Umiddelbart vil jeg mene at du ikke skal blande de tre tal sammen. Du
skal således ( som jeg ser det) indtægtsføre de 25000 kr du har fået for
den gamle bil. Derefter skal du afskrive de ca. 40% af den nye bils pris
som du må afskrive første år. Hvad du skal stille op med de 12000 ved
jeg ikke rigtigt men det skal ikke undre mig at de allerede er behandlet
under indtægtsfgøringen af de 25000.

Men min konklution til dig er at det regnestykke er et typisk "
revisorspørgsmål", altså en sag man som udgangspunkt skal lade
eksperterne i revision tage stilling til. Det er umuligt for lægfolk at
følge med i alle de ændringer der konstant foregår på regnskabsområdet
og ikke mindst skattevæsenets administration. Ole Stavad stak konstant
nye retningslinjer ud til hvorledes skatteloven skulle forvaltes

Er du f.eks klar over at du nu skal føre kørebog hvis du kører i
firmabil?

Hilsen Claus.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-02-01 23:39

claus wrote:

> Det kommer vist an på om du har afskrevet den før den var betalt. Så
> vidt jeg husker er det ikke unormalt at afskrive en bil over 3 år selv
> om man er længere tid om at betale den.

Jeg mener man højest må afskrive 30% om året (af restsaldo - ikke
nyværdi).

> Er du f.eks klar over at du nu skal føre kørebog hvis du kører i
> firmabil?

Nej? http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=70651 siger om blandet
benyttede biler: "De erhvervsmæssige udgifter opgøres efter regnskab -
eventuelt på grundlag af et skønsmæssigt fastsat kilometertal for den
erhvervsmæssige kørsel."
Selvfølgelig styrker den ens sag, hvis man kan fremvise en kørebog, der
dokumenter den fordeling, man angiver. - Men det er tilsyneladende ikke
noget krav.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-02-01 21:40

Hvis du er i virksomhedsordning, og vi snakker skat, så står der kr. 12.000
ved årets start, du sæler for kr. 25.000 = - kr. 13.000 og køber for kr.
80.000 = + kr. 67.000 - denne saldo kan du i 2000 afskrive med 30% eller kr.
20.100 og i 2001 med 25%. Dvs. at ved start af 2001 står din bil til
(67.000 - 20.100) kr. 46.900, som du i 2001 kan afskrive 25% på.

Med venlig hilsen

Jørgen Elsted Madsen

..ED154DEA@image.dk...

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-02-01 21:46

Hvis ikke du er i virksomhedsordning (med bilen)

Skal du opgøre det som du nævnte - da et blandet driftsmiddel
(erhverv/privat) skal opgøres hver for sig.

I virksomhedsordningen betragtes det som rent erhvervsmæssigt, selvom du
kører privat i bilen, og indgår i andre køb af driftsmidler.

Til gengæld betaler du skat af "Fri bil".

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-02-01 23:40

"Jørgen Madsen" wrote:

> Hvis ikke du er i virksomhedsordning (med bilen)

Det er jeg ikke (med bilen). Den har jeg som blandet driftsmiddel. (D.v.s.
jeg har regnskabsmæssigt købt den for private midler, og overfører så den
erhvervsmæssige del af afskrivning og drift fra firma til privat).
Det, du nævnte med 25% i 2001 er det noget, jeg skal tænke på, når bilen er
blandet. - Ellers havde jeg tænkt mig at afskrive 30%...

> Til gengæld betaler du skat af "Fri bil".

Måske når jeg får købt den amerikaner-van på hvide plader - ellers kan det
vist ikke betale sig.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-02-01 21:24

> Det, du nævnte med 25% i 2001 er det noget, jeg skal tænke på, når bilen
er
> blandet. - Ellers havde jeg tænkt mig at > afskrive 30%...

Ja, de 25% er gældende fra 2001 - det er de nye afskrivningsregler, som
gælder for alle - også dig :)

> Måske når jeg får købt den amerikaner-van på hvide plader - ellers kan
det
> vist ikke betale sig.

Hallo - amerikaner-van er jeg med på - men ideen med den er jo netop, at den
er på gule plader, selvom det er en 2 personers. Jeg har selv fornøjelsen af
en Camaro, så jeg får skam moms tilbage af driftsudgifterne, og har jeg lyst
til et par ordentlige dæk, skal jeg lige huske at trække momsen fra ;) -
foruden at den var > 300 tusinde billigere end på hvide plader. Eneste
ulempe er, at jeg kan kun lige kan klemme min revisor-taske ind i
"lad-rummet" (det oprindelige børnesæde), for det måler ikke mere end 15-20
cm i dybden, så er der ikke plads så meget. Til gengæld må jeg leve med, at
jeg foran disse 15-20cm. har en gennemsigtig plexiglas-beskytter, så jeg
ikke får min store last i nakken!

Se, det er at minimere skat - såvel moms som registreringsafgift - helt
lovligt.

Det skal dog nævnes, at man opmærksom på, at det var et meget lille
"ladrum", da der var blevet indregistreret nogle få hundrede - man er vel
vaks i det offentlige! Bagagerummet er derimod stort, men det er de 15-20
cm. bag forsædet, der afgjorde, at det var en van modsat Porche, der måtte
ødelægge 928´eren med et decideret udvendigt lad.

Nå, det var et sidespring.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen
PS: Du kan se den på dk.binaer mrk. "Camaro"

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 22:19

"Jørgen Madsen" wrote:
Klip - udbreder sig om luksus Camero

og som jeg beregner det, med standard fordudsætninger :
købspris 300k
driftsudg. 45 k
udskiftning 4 år
afskrivn 25%

vil det "koste" indtjening netto i VS ca 175 tkr pr år hvis den er
privat / fordelt med ½ erhverv, og
ca 75 kkr i VS ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-02-01 22:51

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Madsen" wrote:
> Klip - udbreder sig om luksus

Nej, Jonathan nævner selv en sådan bil, og da jeg elsker tilsvarende, måtte
jeg svare på det - kun derfor! Og der er vel ikke noget galt i, at f.eks. en
bil er belønningen, for en stor arbejdsindsats.

> [...]
> udskiftning 4 år
> afskrivn 25%
>
> vil det "koste" indtjening netto i VS ca 175 tkr pr år hvis den er

Nope.

Pris 328 k.
Benzin 30 t.kr.
Vægt og forsikring 10 t.kr.
Dæk 8 t.kr.
Service 5 t.kr
Afskrivn 10% pr år over 4 år - du kan ikke få dem med lav afgift mere.

Den er skam også i VS (virksomhedsordning=fri bil)! efter gamle regler -
men kun fordi jeg primært kører privat (bl.a. hjem arbejde). Men jeg vil
meget gerne regne den igennem mit program - og vise alternativerne - i
morgen.

Det er muligt du har ret, men jeg har et par gange svaret klart og tydeligt
hvad der skulle ske, og da jeg bagefter kørte det igennem programmet viste
det sig, at min rådgivning var .... ret forkert.

Derfor intet bombastisk svar fra min side.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-01 23:47

"Jørgen Madsen" wrote:

> [...]
> det sig, at min rådgivning var .... ret forkert.
>
> Derfor intet bombastisk svar fra min side.

Husk at beregne hævninger fra VS, så er det jeg bliver overrasket
Hvem skal betale bilen, kun firmaet, ikke privat opsparing
Og for vore yngre klienter, beregner vi kun 32 -50% opsparingsskat

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 08-02-01 00:28

Hej Erik.

Mit program holder firmaet (32%) op på alle udgifter jeg har.

Dvs. at får en ansat fri bil, skal arbejdsgiver også betale skatten af denne
frie bil via ekstra-løn - der efter skat gør modtageren neutral. Altså et
program, hvor typisk ejeren af firmaet skal vælge om han vil have fri bil
eller selv skal købe den. For en ansat må det dog være tilsvarende, hvis
ejeren af firmaet vil give vedkommende x antal kr. til en bil.

Man er jo nødt til, at lade den ene være neutral, for at kunne sammenligne
den anden.

Det er vi nok ikke uenige i.

Men når vi nu bruger en masse tid igen på biler og bolig, kan jeg ikke lade
være med at tænke på det famøse program i fjernsynet, som nu gør, at det er
slut med dyre biler og derved en enorm indtægt på registreringsafgift og
moms. Det drejer sig om meget store penge, men det snakker man ikke om.

Nemlig Tv-programmet om fri bil - fri bolig osv - som min kollega desværre
deltog i - ikke særligt heldigt, og som endte med disse nye
beskatningsregler for bil og bolig af Stavad.

Jeg har efterfølgende fået at vide, at når min kollega nævnte fejlene i
beregningerne, blev det klippet, men om det er korrekt ved jeg ikke.

Programmet blev efterfulgt af TV-Avisen - med interview af Stavad, og han
var den eneste jeg hørte sige de rigtige ord. Man kan ikke tage den ene part
ud af et sammenhæng og vise en fordel, hvis firmaet har en tilsvarende
ulempe - og det var jo netop sandheden.

Giv mig en gratis bil, og jeg har en stor fordel, men hvis firmaet samtidigt
har en tilsvarende ulempe, har det jo intet ændret, og da slet ikke overfor
samfundet.

Jeg opfattede klart, at Stavad var med på denne fordrejning i udsendelsen -
sensationen - hvor udsendelsen kørte på urimeligheden. Han blev ved med at
nævne, at det kunne man ikke sige, uden også at tage firmaets udgift med i
betragtning. At Stavad så efterfølgende ikke politisk! kunne acceptere, at
forståelsen for noget så kompliseret, gav udtryk for, at nogle fik fordele
som andre ikke havde kan jeg godt forstå, men at han så ikke forklarer hvor
fejlene er, men i stedet laver loven om, det er for nemt og forkert, og en
leflen for medierne.

Fjernsynet var skurken, og forvrængede helt klart virkeligheden - og jeg er
parat til, at lave samme udsendelse med samme personer men incl. udgiften
for deres respektive firmaer, og vise at det er småpenge det drejer sig om.

Nå, inden jeg skal futte til politik - endnu engang....

Vi snakkes ved i morgen

Med venlig hilsen

Jørgen Elsted Madsen

Fra : J. Madsen

Dato : 08-02-01 11:30

Som lovet har jeg kørt det igennem vores program.

FORUDSÆTNINGER:
BIL SÆLGES EFTER 3 ÅR!
KØBESUM 328000
SALGSSUM 250000
HVORNÅR >3 ÅR (0=nu) 0
KØRSEL IALT pr år 25000
HERAF PRIVAT 10000
HERAF ERHVERV 15000
KM/L 7
PRIS BRÆNDSTOF 8,50
VÆGT/FORS 14000
REP/VEDL g'snit/år 20000
RENTE% 7
SKAT SELSKAB/V-ORDN 30
SKAT PERSON 62
FRI BIL U/3 ÅR 82000
FRI BIL O/3 ÅR 61500
KMTAKST <20000 266
KMTAKST >20000 144

R E S U L T A T
UDGIFT FOR SELSKAB PR ÅR HVOR PERSON HOLDES NEUTRAL
KR INDEX
FRI BIL 153073 100
PRIVAT- % 137661 90 firma refundere sin andel af udgifter
PRIVAT KM 142025 93 skattefri kørselsgodtgørelse

KONKLUSION:

PRIVAT- % ER BILLIGST!! Dvs. selskabet sparer 15 tusinde pr år, ved at
refundere andel af udgifter

Hvis man i stedet ændrer forudsætningen, så der køres 15.000 km privat og
10.000 erhverv - er fri bil billigst.

osv.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-02-01 12:30

"J. Madsen" wrote:
klip om forudsætninger

> [...]
> refundere andel af udgifter
>
> Hvis man i stedet ændrer forudsætningen, så der køres 15.000 km privat og

Der mangler så vidt jeg kan se udgiften fra selskabet til dækning af
den private andel af biludgifterne, og det kan vel ikke være rigtig
at han skal have løn fra anden side for at betale sin andel.
Også husk at betale skat af lønstigningen, før han skal betale bil.

For det var vel meningen, at lønmodtager skulle stilles ens ?

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-02-01 00:55

"Erik G Christensen" wrote:
> [...]
> at han skal have løn fra anden side for at betale sin andel.
> Også husk at betale skat af lønstigningen, før han skal betale bil.

Som jeg skrev tidligere, bygger vores beregning på, at lønmodtager - altså
typisk ejer af firmaet - holdes skadesfrit. Er det en ansat, gælder samme
princip, for kan man spare i skat, kan man udligne på anden måde. Så betaler
man skat af fri bil, skal man have en ekstra løn, der dækker denne
skattebetaling. Får man skattefri kilometergodtgørelse, skal firmaet dække
differencen mellem udgiften til vognen og den modtagne godtgørelse - og
firmaet skal også betale den skat den ansatte skal betale for denne
difference.

Så min beregning holder modtager neutral - og hele udgiften lander i
firmaet, hvor der tages højde for selskabsskat/virksomhedsskat - så for
giver og modtager totalt - viser regnestykket, hvor man har størst fordel i
forhold til skatten og intet andet, men det er vel også det vi snakker om,
og ikke en skjult lønforhøjelse.

Så til din antagelse er den indregnet. Den ansatte skal have det samme på
bundlinien efter skat uanset hvilken ordning man vælger.

Den eneste grund til, at jeg ikke har lagt hele beregningen ind er, at det
er mere teknisk end relevant. Men ønsker man at se den, vil jeg
hjertensgerne vise, hvordan resultatet fremkommer. Der er ikke nogen skjult
forudsætning eller lign., og derfor lagde jeg kun forudsætningerne med i
svaret.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-01 00:16

"Jørgen Madsen" wrote:

> Ja, de 25% er gældende fra 2001 - det er de nye afskrivningsregler, som
> gælder for alle - også dig :)

Jeg så ellers ikke mit navn nævnt i loven...

> Hallo - amerikaner-van er jeg med på - men ideen med den er jo netop, at den
> er på gule plader, selvom det er en 2 personers.

Det er altså ubekvemt at sidde mere end to på passagersædet i en varevogn. På
den anden side kan man køre rigtig mange taxa-ture for den pris et par ekstra
sæder (og specielt den højere afgift) koster.
Jeg har overvejet at blive buschauffør som et kompromis - det er altså synd at
skære taget af, så det kan blive en autocamper...

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 08-02-01 00:34

"Jonathan Stein" wrote:
>- det er altså synd at
> skære taget af, så det kan blive en autocamper...

Sådan en van har altså også aftaleligt tag (targa) - typisk for en varevogn.

mvh. Jørgen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-02-01 14:30

"Jørgen Madsen" wrote:

> Sådan en van har altså også aftaleligt tag (targa) - typisk for en varevogn.

Chrysler Voyager er for lav til at være camper, så den skal have skåret i
taget. Den er i følge en forhandler for lille til at blive bus, men jeg har dog
set en med flere sæderækker på gule plader...
Men man ville jo gerne op i en Astro el.l. for at få plads til det hele (inkl
..egoet...). Jeg ved ikke, om den kan blive camper, men til gengæld kan den blive
luksusbus med sofaer og en mindre dagligstue.
Nå, det bliver nok ikke aktuelt at snakke afskrivning eller andet
erhvervsmæssigt om disse biler lige med det samme, så vi er vist ved at være
off-topic.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-02-01 21:59

In <3A7FE397.ED154DEA@image.dk>, on 02/06/2001
at 11:41 AM, Jonathan Stein <jstein@image.dk> said:

> [...]

>afskrive forfra på de 80.000?
>(Begge biler er varebiler, der bruges blandet privat/erhvervsmæssigt).

Ja.

Fra : IMB

Dato : 08-02-01 23:45

Hej Jonathan

I det regnskab skal det sådan ud:

Primo saldo 12.000
Driftsmidler tilgang 80.000
afgang -25.000

Saldo 67.000

afskr.30% 20.100

Saldo ultimo 46.900

de kr. 20.100 udgiftsføres i driften

I års-/skatteregnskabet har du et resultat før renter f.éks 224.000

herefter tillæger du f.eks værdi fri tlf. 3.000

privat andel 25% af auto(afskr.) 20.100 tillægges 5.025

privat andel 25% af auto (drift) f.eks. 75.000 18.750

Overskud af selvstændig virksomhed 250.775

Adm.-bidrag heraf 2,5% (max 6.000) 6.269

Overskud 257.044
som skal skrives på selvangivelsen

Hilsen
Inge
PS: Afskr. for 2001 er nedsat til 25%

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3A7FE397.ED154DEA@image.dk...

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-02-01 01:13

>"IMB" <imb@post9.tele.dk> skrev i en >meddelelse
>Adm.-bidrag heraf 2,5% (max >6.000)
6.269

UPS - det må være en smutter - i år 2000 er adm.-bidrag (altså det man fra
det offentlige giver virksomheder for at opkræve alle de forskellige
afgifter til det offentlige) reduceret til kr. 3.000 - og det reduceres med
kr. 1.000 pr. fuldtidsansat - og fra 2001 er den afskaffet. - Hvorfor ved
jeg ikke - og hvorfor et firma med ansatte, som har meget mere
administration end dem uden ikke skulle have, har jeg aldrig forstået.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Det har intet med ovenstående at gøre, for det er et flot svar, der vidner
om en god viden om skatten, men desværre med en smutter, men med vores
skattelove skal man holde sig ajour hele tiden, ellers træder man ved siden
af, og selvom ikke mange tror det, så bruger vi i vores firma næsten 20% af
alt tid til uddannelse - også selvom de fleste har været færdiguddannet i
mange år!. Det er en meget stor omkostning (derfor er revisor ikke så
billig) - og vi kan skam også lave fejl, så det er ikke for at genere
svareren, men vi har ca. 300 kunder, og misser vi bare f.eks. en sådan
ændring som ovennævnte - har vi pludseligt lavet 300 fejl - og vi har 300
kunder der nok stiller spørgsmål om vi er gode nok, når der kommer 300
ændringer i skatteansættelserne, og det kommer der, for lige sådan en ting
har skattevæsenet helt tjek på.

Fra : IMB

Dato : 08-02-01 23:49

Hej Jonathan

I dit regnskab skal det sådan ud:

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-02-01 00:13

IMB wrote:

> I dit regnskab skal det sådan ud:

> [...]

Beklager, det er ikke rigtig, når du laver andel af kørselsudgifter,
er bilen som udgangspunkt privat ejet, og så skal du indtægtsføre
fortjeneste i samme forhold som tidligere fradrag, og derefter
behandle den nye bil som nyinvestering.

Kun hvis du har bilen som del af inventarsaldo, kan du bruge ren
saldoopgørelse
Dvs rent erhverv, eller med beskatning som fri bil (procent af køb)

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-02-01 01:14

Helt enig!

Mvh Jørgen

Fra : IMB

Dato : 09-02-01 20:39

Hej Erik

Vi taler om erhvervsdrivende med B-indkomst og ikke fri bil som A-indkomst.

Jeg laver ikke andel af kørselsudgifter dirkte, men her taler vi om blandet driftsmidler ( både erhver & privat)
som regnskabsfører 100% i driften og skattemæssigt tillægges den privat del.

Hvis du vælger ikke at optage bilen i firmaet, kan du direkte får fradrag for faktisk kørsel efter tarif 2,66(2000)
pr. Km.

Hilsen
Inge

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3A832809.AB1996D5@post1.tele.dk...