Betaling ved udblivelse fra arbejdsweekend
Fra : Kenny Jensen

Dato : 09-05-02 00:49

Hej !

Jeg ville bare lige høre, om det er lovligt , at man tager penge i en
andelsforening, hvis man ikke deltager i en såkaldt arbejdsweekend ??

På forhånd tak

Naja

Fra : Niels H.

Dato : 09-05-02 09:45

"Kenny Jensen" <kennyREMOVE@skydebanen.net> wrote in message
> Hej !
>
> Jeg ville bare lige høre, om det er lovligt , at man tager penge i en
> andelsforening, hvis man ikke deltager i en såkaldt arbejdsweekend ??

Det har været oppe at vende før

http://groups.google.com/groups?q=arbejdsweekend&hl=da&selm=11Ww4.537%246_.6
117%40news030.worldonline.dk&rnum=7

Så det må desværre være lovligt.

--
Niels Henriksen
Tjen penge på nettet: http://www.tigernet.dk

Fra : N/A

Dato : 11-05-02 16:58

Fra : Michael Petersen

Dato : 11-05-02 16:58

Christian R. Larsen wrote:
> "Niels H." <usenet@biggs.dk> wrote in message
>
> Hvorfor desværre?

Fordi meget af det folk selv fifler med ofte går hen og bliver lige Leth nok
og noget være ubrugeligt amatørl... som ingen forsikring dækker hvis uheldet
er ude.

Mvh Janne

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-05-02 22:22

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> skrev...
> [...]
nok
> og noget være ubrugeligt amatørl... som ingen forsikring dækker hvis

Det var vist en meget en-øjet betragtning - i mange foreninger bruger man
altså arbejdsweekender/-dage til fx at male havebænke, forny sandet i
børnenes sandkasse, rydde op i kælder- og loftsrum osv. - alt sammen ting,
man ikke behøver være specielt "Leth'sk" indrettet for at kunne udføre, og
som bestemt heller ikke nødvendigvis er noget klamphuggeri, fordi det ikke
bliver udført af fagfolk (gad i øvrigt nok vide, hvilken faggruppe man
henvender sig til for at få udskiftet sandet i 50 m² sandkasse...).

Camilla

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-05-02 08:30

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> bliver udført af fagfolk (gad i øvrigt nok vide, hvilken faggruppe man
> henvender sig til for at få udskiftet sandet i 50 m² sandkasse...).

Hvis det endelig skal være, så er det anlægsgarterne, der plejer at tage sig
af den sag...

Men lige præcis her er det godt nok svært at se forskel på proffessionelt og
amatør-arbejde...

/Per

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-05-02 00:25

"Kenny Jensen" <kennyREMOVE@skydebanen.net> skrev...
> Jeg ville bare lige høre, om det er lovligt , at man tager penge i en
> andelsforening, hvis man ikke deltager i en såkaldt arbejdsweekend ??

Hej Naja

Det kommer an på så meget...

Først, der er faktisk en dom, der behandler problematikken (og nej, jeg kan
ikke huske detaljerne - men det var en byretsdom, vist nok fra Århus, og
vist nok også fra 1996...), som sagde, at det ikke er lovligt at opkræve
betaling for udeblivelse fra arbejdsweekender som sådan. Hvis det står i
vedtægterne (det gjorde det ikke i pågældende sag), så kan det være, at
udfaldet ville være anderledes - men så vidt jeg lige kan se, så står der
ikke noget om arbejdsweekender/betaling i jeres vedtægter (eller husorden,
for dens sags skyld), korrekt?
Dommen byggede imidlertid også på, at man ikke kan kræve, at alle kan
bidrage med fysisk arbejde - det har mange foreninger dog taget højde for,
ved at fritage folk over en vis alder eller med handicaps der gør, at de
ikke kan udføre fysisk arbejde, eller evt. ved at lade disses deltagelse
bestå i at lave kaffe og smøre madder/hente pizzaer mv.

I mange andre forening har man imidlertid indført et andet princip, nemlig
at hver andelshaver/ejer hver måned betaler x kr., som man så får tilbage
ved deltagelse i arbejdsweekender - på den måde er der råd til at få udført
nødvendige arbejder af professionelle, hvis der ikke er deltagere nok til
arbejdsweekenden, og man vælger selv, om man vil have penge tilbage eller
ej. Der vil så stadig være tilfælde, hvor folk fysisk er ude af stand til at
bidrage, eller dem, som af en eller anden grund ikke _kan_ deltage den
pågældende weekend/dag, så metoden er nok hverken bedre eller mere "lovlig"
end opkrævning af bøder for udeblivelse - men som regel er den mere
"spiselig".

Logikken i indførsel af betaling er selvfølgelig, at hvis ikke beboerne
udfører arbejdet, så skal man have andre til at gøre det - og det koster som
bekendt - så uanset hvad, kommer andelshaverne/ejerne til at betale.

Mvh. Camilla

Fra : Kenny Jensen

Dato : 14-05-02 19:10

Takker på min kærestes vegne.

Sagen var den at der skulle betales 250,- pr. dag hun ikke kunne komme.
Altså 500 hvis hun ikke kunne komme nogen dage og 250,- hvis hun kun kom den
ene dag.
Det er jo fuldstendigt absurd, da det dækker meget mere end de faktiske
udgifter der måtte være til mad og drikke de til arbejdende.
Lad og sige at hun arbejder i weekenden og derfor ikke har mulighed for at
komme, så tjener hun jo intet ved at gå på arbejde.

Der står intet i vedtægterne og vedligeholdelses udvalget har selv fastlagt
de 250,- pr . dag

Hvis i har en § hun kan stille med til næste generalforsamling ville det
være kanon.

Mvh
Kenny Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-05-02 08:06

> [...]
> Det er jo fuldstendigt absurd, da det dækker meget mere end de faktiske
> udgifter der måtte være til mad og drikke de til arbejdende.

Det har nok heller ikke været meningen, at 'gebyret' udelukkende skulle
dække udgifterne ved afholdelse af arbejdsweekenden...

> [...]
fastlagt
> de 250,- pr . dag
>
> Hvis i har en § hun kan stille med til næste generalforsamling ville det

Der findes ingen paragraffer, der specifikt forbyder det. Omvendt kan man så
sige, at der findes heller ingen paragraffer, der specifikt tilllader det,
og dermed har andelsforeningen ikke ret til at opkræve pengene.
Det naturlige at gøre ville være at skrive et brev til bestyrelsen, hvor hun
tilkendegiver, at hun ikke mener foreningen har ret til at opkræve beløbet,
og med en opfordring til at søge en afklaring hos foreningens advokat eller
evt. ABF.
Hvis hun samtidig forsyner brevet m,ed en forsikring om, at hun naturligvis
ønsker at tage sin del af fællesarbejdet, og at hun gerne vil være med til
at finde en ny ordning/metode til afviklingen af det, så skulle hun også
være sikret mod sure miner hos naboerne.
I modsat fald, så kan hun nok imødese en vedtægtsændring på næste
generalforsamling...

/Per

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-05-02 08:21

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> skrev i artiklen
<3ce208bd$0$97290$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]

det,
> og dermed har andelsforeningen ikke ret til at opkræve pengene.

Hvorfor mener du det? Hvis det er en del af vedtægterne, må det da alt
andet lige gælde.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-05-02 08:26

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> så
> det,
>
> Hvorfor mener du det? Hvis det er en del af vedtægterne, må det da alt

Jeg opfattede det som lovparagraffer, eftersom det allerede er fastslået, at
der intet findes nævnt i vedtægterne om dette.

/per

Fra : Kenny Jensen

Dato : 15-05-02 21:08

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det har nok heller ikke været meningen, at 'gebyret' udelukkende skulle
> dække udgifterne ved afholdelse af arbejdsweekenden...

Nej men prisen skal ikke fastlægges af få menesker i et udvalg uden der har
været en afstemning.
Udvlaget er hun i øvrigt selv med i, men sidst der var møde fortalte de
hende det 30min inden mødet gik i gang, meget underligt.
Bestyrelsen er rigmelig "korupte" og er ikke til at tale med, der er sendt
en skriftlig klage til for noget andet med et synkende gylv i køkkenet.

> [...]

> være sikret mod sure miner hos naboerne.
> I modsat fald, så kan hun nok imødese en vedtægtsændring på næste

Det er løst ved at hun fik en extra opgave pr. dag, det tog alt i alt
2timer, så det må siges at være en god timeløn.
Men der skulle gerne være lidt mere styr på det til næste gang sådan en
arbejdsweekend kommer på tale

Mvh
Kenny