Baggrundsfarver i Excel
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-05-02 00:21

Jeg bruger Betinget formatering til at vælge cellernes baggrundsfarve, men
det giver desværre kun 3 mulige baggrundsfarver og jeg vil gerne have lidt
flere, findes der en løsning på det ?

Det er Excel 2000 og arket er en database i højere grad end et regneark. Jeg
tænker styrer baggrundsfarven fra en celle med heltal 1 - ca 10.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : pre

Dato : 09-05-02 19:23

Ikke forstået! Brug dialogboksen rigtigt. Med f. eks B4 markeret kan boksen
indeholde f. eks:
Betingelse 1:
Formel er Weekday(B4)=1
Betingelse 2:
Formel er Weekday(B4)=7

Der kunne være en tredie men i situationen er der næppe behov for den.
I begge tilfælde vil klik på Format-knappen åbne mulighed for hele Excels
farveregister.
pre
© 2002

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:8piC8.458$gQ1.67314@news000.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-05-02 21:08

> Ikke forstået! Brug dialogboksen rigtigt. Med f. eks B4 markeret kan
boksen
> indeholde f. eks:
> Betingelse 1:
> Formel er Weekday(B4)=1

Og så har jeg valgy fx en rød baggrund

> Betingelse 2:
> Formel er Weekday(B4)=7

Og så har jeg valgt fx en grøn baggrund

Og med betingelse 3 har jeg valgt en blå baggrund.
Default er fx sat til hvid.

Men jeg vil gerne have en femte farve mulighed !

Jeg har en heltalsvariabel, som bestemmer om cellen (altså ikke den samme
celle) indeholder Artist (en farve), Sang (en anden farve), dato, placering,
antal uger.... Jeg vil gerne hurtigt kunne se hvad cellen indeholder bare
ved baggrundsfarven.

> Der kunne være en tredie men i situationen er der næppe behov for den.
Ikke enig!
> I begge tilfælde vil klik på Format-knappen åbne mulighed for hele Excels
> farveregister.
Ja.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : pre

Dato : 10-05-02 07:40

"Conditional Formating is a feature that can apply up to three different
formats to cells or to date in a cell"

Hvis grænsen skal overskrides skal det ske på Excels betingelser, f. eks. :
Formel er =Weekday(B4)=1 OR Weekday(B4)=7

Nok sandsynligt kunne et dobbelt IF felt give den ekstra mulighed.

en meddelelse news:BGAC8.608$gQ1.110309@news000.worldonline.dk...

Fra : Leo Heuser

Dato : 10-05-02 13:13

Michael

Det må være det gode vejr, for jeg forstår stadig ikke,
hvordan din base er bygget op, og hvad det er for celler,
der skal farves.

Hvad mener du med "(altså ikke den samme celle) "?
Hvad er det for en celle (flere celler), der tilsyneladende kan indeholde
værdier fra samtlige felter? Hvordan får denne/disse celler deres værdi?

Leo Heuser

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-05-02 16:01

Hej Leo

Jeg har en række data celler og nogle sorteringsceller

Dato, Artist, Sang, Placering, Antal_uger, [og uden for det synlige felt:]
Prioritet, Data_type, alfa
(og et par stykker mere)

Det egentligt data felter er Dato .... Antal_uger (men der er flere) og
kontrol/styrer cellerne er Prioritet og data_type..

Data_type indeholder mit heltal (indtastet manuelt). Når jeg sortere efter
Dato, vil jeg gerne have en baggrundsfarve, når jeg sortere efter Artist, en
anden, osv

Årsagen til mit ønske er en række non-data linier, fx overskriftelinier. Når
jeg sortere efter Dato kommer der en linie med Årstallet ind i mellem hvert
årstal. Når jeg sortere efter Artist skal der komme en linie med "A".. og så
videre. Disse linier er ikke synlige ved andet end deres egen sortering.

Jeg kan selvfølgelig farve dem fra starten og tilsvarende droppe betinget
formatering, men jeg har flere opnået flere fordele med den betingede
formatering, så som skrifttype formatering og den vil jeg gerne beholde.

Data er fra en bog med hitliste placeringer. 7.500 artister og ca 26.000
sange (reelt ca 34.000 sange) så det er en ret stor database.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Leo Heuser

Dato : 11-05-02 19:50

Hej igen,

Måske kan du bruge følgende. Jeg har valgt cellen C3
til at indtaste heltallene.

1. Højreklik arkfanen og vælg "Vis programkode"
2. I højre vindue indsættes koden:

'Leo Heuser, 12-5-2002
Dim Fields As Variant
Dim ColIndex As Variant

Fields = Array("Artist", "Sang", "Dato", "Placering", "Antal uger")
ColIndex = Array(3, 4, 6, 7, 8)

On Error Resume Next
If Target = Range("C3") Then
ActiveSheet.UsedRange.Interior.ColorIndex = ColIndex(Target.Value -
1)
End If

End Sub

3. Gå tilbage til arket med <Alt><F11> og gem projektmappen.
4. Du er nu klar til farveshowet

Indtastes 1 i C3 bliver området farvet rødt (3), indtastes 2 farves grønt
(4)
osv.
Variablen Fields bruges ikke af programmet, men er udelukkende med
for at se, hvilke farver der tildeles til de forskellige emner.
"rtist"svarer til rød, "Sang" svarer til grøn osv.
Du kan selv udvide Fields og ColIndex, som du lyster.

Leo Heuser

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:ugRC8.276$4f4.13843@news000.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-05-02 22:24

> [...]
> "rtist"svarer til rød, "Sang" svarer til grøn osv.
> Du kan selv udvide Fields og ColIndex, som du lyster.

Takker det glæder jeg mig til at prøve! (Men det bliver først på mandag). Du
får en tilbagemelding.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-02 15:36

Hej Leo

Som de andre ting du har lavet til mig så virker det jo bare som det skal!
Tak. Nu skal jeg have fundet farverne og leget lidt med det.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i