Til de unge voksne...
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-05-02 22:42

Jeg er med i en KFUM og KFUK forening i midtjylland, hvor jeg er leder i en
Ten Sing gruppe(Drama,Musik,Teknik) og er med i en unge-voksne klub om
fredagen.
Jeg får mange gode ting med mig ved at komme disse steder, men savner dog
stadig noget mere end 30minutters forkyndelse af svingende kvalitet hver
uge.
Det ville jo være åbenlyst at gå i folkekirken, men der er nok ikke meget
mere end selve prædiken der rigtig tiltaler mig der (selvom vi har en god
præst). Man kunne også køre 20minutter efter en frikirke i Viborg f.eks. men
tror nu ikke lige helt det er mig...

Men jeg har tænkt over den idé, at man kunne holde nogle fælles
aftens-gudstjenester med 'gang i den' rundt omkring i distriktet.. evt. med
efterfølgende kaffe...
Jer unge mennesker rundt omkring i det danske land, ville i kunne finde på
at køre 20-40minutters tid, efter en knaldhamrende glad, livlig og rytmisk
gudstjeneste engang hver/hveranden måned? (såfremt jeres alternavtiv var en
alm. folkekirke)
Eller har man som ung idag slet ikke overskud/lyst til at bruge sin tid på
sådan en anderledes gudstjeneste?
Er jeg mon den eneste der har sådan et uopfyldt behov?
Er der andre M&K'ere der læser i denne nyhedsgruppe?

Mvh Stig

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-05-02 23:04

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> writes:

> Eller har man som ung idag slet ikke overskud/lyst til at bruge sin tid på
> sådan en anderledes gudstjeneste?

I Karlslunde har vi i hvert fald fået hæderlig succes med
månedlige Teen-aften-gudstjenester på det sidste.

Vi tumler en del med lige så stille at opbygge forskellige "spor" i
menigheden, hvor folk kan finde gudstjenester, der passer til deres
behov.

Pt. drejer det sig om fem typer:

1) Den traditionelle højmesse (søndag 9.05): Højmesse, som vi kender
den og som en del - typisk 20-30 stykker hver gang - helst vil have
det.

2) Modificeret højmesse (søndag 10.30): Denne gudstjeneste er vores
"hovedgudstjeneste". Den indeholder de sædvanlige elementer fra
højmessen, men bruger der ud over en del tid på lovsang - både i en
seperat blok og under nadveren - og hvis der er noget indlysende,
så evt. ekstra indslag. Ca. 300 gæster.

3) Cafegudstjenesten (første søndag i måneden 19.00 undtagen januar og
sommer): En gudstjeneste, hvor et emne illustreres med forskellige
elementer - videoklip, drama, sang eller hvad vi nu finder
på. Indeholder altid en tale om emnet, som ofte er ved ekstern
taler. Typisk synger kirkens gospelkor. Besøgstal i underkanten af
100.

4) Teen-gudstjeneste (tidligere parallelt med søndags-10.30'eren, men
nu i stedet en aften om måneden): Som 3, men med teenage-fokus i
emne- og illustrations-valg (og uden gospelkor). Svingende
besøgstal fra 15-75.

5) Børnegudstjeneste (parallelt med søndags-10.30'eren en gang
pr. måned): Jeg aner ikke hvad der foregår, for voksne er forment
adgang, men det er mit indtryk, at den følger modellen fra 3, men
med børnefokus i emne- og illustrations-valg. Den planlægges i
store træk af et udvalg på 3-5 børn i 10-13-års-alderen. Besøgstal
på 40-100. Men når der er 100 har man vist talt besøgende forældre
med.

Det overvejes svagt at lave mandags-gudstjenester, der i store træk
skal følge Alpha-mønsteret - altså spisning, tale, grupper.

Hvis du af og til er i Københavnsområdet og ønsker at se noget af
dettil inspiration, kan du maile mig, så kan jeg finde præcisere
tider. Eller kig på http://www.strandkirken.dk/

Det er min klare overbevisning, at gudstjeneste-arrangementer, der
ikke er styret af en centralt valgt liturgi, men af deltagernes behov
og ønsker, er noget af det, der kan skabe vækst i kirkerne.

> Er jeg mon den eneste der har sådan et uopfyldt behov?

Det tvivler jeg stærkt på...

> Er der andre M&K'ere der læser i denne nyhedsgruppe?

....men jeg håber bestemt ikke, at du vil opretholde organisationsskel
i forsøget på at bygge sådan et miljø. Organisationsskellene er en
katastrofe for kirkelivet i Danmark.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 10-05-02 23:57

> I Karlslunde har vi i hvert fald fået hæderlig succes med
> månedlige Teen-aften-gudstjenester på det sidste.

Lyder godt :)

> [...]
> på. Indeholder altid en tale om emnet, som ofte er ved ekstern
> taler. Typisk synger kirkens gospelkor. Besøgstal i underkanten af

Ganske fint. Hvad menes der med Cafégudstjeneste? Er det sådan at man sidder
ligesom i en Café under gudstjenesten eller er der Café bagefter?
Gid vi også lige havde sådan et gospelkor som vi lige kunne trylle frem...
:) Men det kan da være at Ten Sing kunne bruges - hvis du kender til det :)

> [...]
> nu i stedet en aften om måneden): Som 3, men med teenage-fokus i
> emne- og illustrations-valg (og uden gospelkor). Svingende

Vi har i øjeblikket også en festgudstjeneste om aftenen ind imellem, dog
desværre ikke på nogen bestemt dag i måneden - det kunne være rart. Den har
dog mistet lidt det festen i gudstjenesten efterhånden. Her har vi desværre
nok ikke flere end højest 35 besøgende.

> Det overvejes svagt at lave mandags-gudstjenester, der i store træk
> skal følge Alpha-mønsteret - altså spisning, tale, grupper.

Det lyder også som et spændende initiativ.

> Hvis du af og til er i Københavnsområdet og ønsker at se noget af
> dettil inspiration, kan du maile mig, så kan jeg finde præcisere
> tider. Eller kig på http://www.strandkirken.dk/

Desværre kommer jeg ikke så meget på de kanter... :(
Men jeg hjemmesiden kan jeg da besøgte... :)

> Det er min klare overbevisning, at gudstjeneste-arrangementer, der
> ikke er styret af en centralt valgt liturgi, men af deltagernes behov
> og ønsker, er noget af det, der kan skabe vækst i kirkerne.

Ja, det ville jeg jo også tro.

> ...men jeg håber bestemt ikke, at du vil opretholde organisationsskel
> i forsøget på at bygge sådan et miljø. Organisationsskellene er en
> katastrofe for kirkelivet i Danmark.

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad du tænker på i denne forbindelse. Men
grunden til at jeg spørger, er at jeg gerne vil høre om hvad andre M&K'ere
synes om ideen. Mht til at udføre den, går ideen på, at vi i KFUM og KFUK
måske har en helt masse unge der ikke får opfyldt deres gudstjeneste behov,
og i den sammenhæng er det nemmere at lave en gudstjeneste hvor der kommer
flere end 20 til. Målet skulle så også gerne være at få mange flere med end
bare lige M&K'ere, men det kunne være rart hvis man havde en base af
mennesker som man ved man kan regne med.

Mvh Stig