Et æg
Fra : R.N.

Dato : 08-05-02 21:56

I formiddags blev jeg temmelig forbavset over at finde et smukt turkisfarvet
æg i en krukke med jord, hvor jeg endnu ikke har fået plantet noget.

Der har ikke være hverken børn eller voksne i den del af haven i 4-5 dage.
krukken står ikke under et træ eller en busk med reder i, så jeg fatter ikke
hvordan ægget er havnet der.

Men kan nogen sige hvad det er for et æg? Det er 3,6 cm langt, fint ovalt
mere spidst i den ene ende. Som sagt turkisfarvet med svagt skyggeagtigt
netmønster i en lys gråbrun farve.

Fuglene heromkring er spurve, solsorte og skader.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 09-05-02 16:22

Kære

> [...]
> krukken står ikke under et træ eller en busk med reder i, så jeg fatter

Det er et rent lykketræf - en stær er fløjet over og har droppet en æggeskal
og
det har ramt plet

> Men kan nogen sige hvad det er for et æg? Det er 3,6 cm langt, fint ovalt
> mere spidst i den ene ende. Som sagt turkisfarvet med svagt skyggeagtigt
> netmønster i en lys gråbrun farve.

Jeg tror det kan være et stæreæg - se billedet på dette link:
http://home3.inet.tele.dk/e-ecklon/hvilketaeg.htm

men der flere muligheder:

> Fuglene heromkring er spurve, solsorte og skader.
Solsorteæg er brunlige, Husskade er blålige og 3 - 3,5 cm, Gråspurve er
mindre

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Ps. på www.snatur.dk har jeg et billede af et æg jeg ikke kan bestemme

Fra : R.N.

Dato : 10-05-02 13:00

"Erhardt Ecklon" skrev i en meddelelse
"R.N. wrote:

Tak for et fint og oplysende svar.

> Jeg tror det kan være et stæreæg - se billedet på dette link:
> http://home3.inet.tele.dk/e-ecklon/hvilketaeg.htm

Der er bare det at det æg jeg fandt har mere blågrønt over sig, mens dit
virker mere gråligt.

> men der flere muligheder:

> Solsorteæg er brunlige, Husskade er blålige og 3 - 3,5 cm, Gråspurve er
> mindre.

Det er meget godt du skriver at husskadens æg er blålige og 3,5 cm. Så er
det nok alligevel et skadeæg.
Jeg er kommet i tanker om at jeg om morgenen så et egern suse afsted på
overkanten af plankeværket, mens et par skader fløj skrigende og skræppende
rundt om det. Så er det nok egernet, der har løbet med ægget og tabt det ned
på den bløde jord i krukken.

> Ps. på www.snatur.dk har jeg et billede af et æg jeg ikke kan bestemme

Dette æg virker også ret gråligt på min skærm, nej jeg kender det ikke.
men hvis du sådan går meget op i fugleæg, kan du så sige mig om man altid
gør det at man puster ægget ud, hvis man vil gemme det? Det kan jeg måske
ikke rigtig få mig selv til, ville heller ikke føle mig sikker på om jeg
kunne gøre det rigtigt uden at ødelægge det.

SKAL de pustes ud, hvis man gemmer dem?

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Erik Agertoft

Dato : 10-05-02 13:41

On Fri, 10 May 2002 13:59:41 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Der er bare det at det æg jeg fandt har mere blågrønt over sig, mens dit
>virker mere gråligt.

Jeg kan måske bidrage lidt til opklaringen eller forvirringen med et
billede af solsortens rede med æg:
http://home24.inet.tele.dk/agni/foto/solsort_rede.htm

Venlig hilsen
Erik
Min afsender-adresse virker, men checkes sjældent.
Alternativ: Fjern FJERN og brug eag@e-box.dkFJERN

Fra : R.N.

Dato : 12-05-02 17:08

"Erik Agertoft" skrev i en meddelelse
, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

> Jeg kan måske bidrage lidt til opklaringen eller forvirringen med et
> billede af solsortens rede med æg:
> http://home24.inet.tele.dk/agni/foto/solsort_rede.htm

Det var et flot billede ned i en solsorte-rede og det ser ud til at der på
disse æg er lige netop den farve, som er en blanding af grønt og blåt med et
tyndt mønster af gråbrunt ovenpå.

Ja så burde det jo alligevel være et solsorteæg, jeg har fundet.

Tak for synet. Det var også en omfangsrig og dejlig hjemmeside. Jeg kunne
godt lide det at man siddeer og læser afsnit efter afsnit og så dukker der
et kønt billede op af en gul anemone, så af en snogehøj, som jeg aldrig har
hørt om før.

Nå ja så bagefter opdagede jeg hele billedsiden. Iiih hvor er det dog flot
med de grågæs, der kommer 'sejlende' med deres børnehave. Og skarvkolonien
er vel nok også flot fotograferet.

Venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 10-05-02 17:11

Kære RN

> [...]
skræppende
> rundt om det. Så er det nok egernet, der har løbet med ægget og tabt det

Enig

> Dette æg virker også ret gråligt på min skærm, nej jeg kender det ikke.

En anden nyhedslæser har svaret mig at det sandsynligvis er et hættemågeæg.
Ægget er afleveret af en elev på den skole, hvor jeg arbejder, så det var
såmænd
bare for at hjælpe eleven og læreren

> men hvis du sådan går meget op i fugleæg,

Det gør jeg ikke
- det er et område, hvor jeg gerne vil lære mere, men jeg har tilfældigvis
bogen 'Europas fugles reder, æg og unger' af Colin Harrison (på dansk ved
Jon Fjeldså), Gad '77 på boghylden.

> [...]
> ikke rigtig få mig selv til, ville heller ikke føle mig sikker på om jeg
> kunne gøre det rigtigt uden at ødelægge det.

Nu har jeg til påske pustet hønseæg ud før de skulle males.
Det gøres ved at prikke et hul i begge ender af ægget med en stoppenål
og derefter er det bare at blæse - men hønseæg er jo som regel friske

> SKAL de pustes ud, hvis man gemmer dem?

Det ville jeg mene.

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Fra : R.N.

Dato : 12-05-02 17:53

> skræppende
>
> Enig

Ja, egernet har måske stadig noget at gøre med at det fine æg lå på jorden i
min krukke, men efter at have set billedet af en solsorterede på foregående
mail, skal jeg nok kigge på mange æg fra både skader og solsorte, før jeg
tør bedømme hvilket blågrønt æg med brunligt mønster det er, jeg har fundet.
Farven ligner meget dem på billedet af reden, - nå det er ikke jeres
problem, det er da fint at man kan skrive og høre andres mening.

> [...]
> bogen 'Europas fugles reder, æg og unger' af Colin Harrison (på dansk ved

Det lader til at være en bog med et væld af oplysninger.

> Nu har jeg til påske pustet hønseæg ud før de skulle males.
> Det gøres ved at prikke et hul i begge ender af ægget med en stoppenål
> og derefter er det bare at blæse - men hønseæg er jo som regel friske

Det var jo den metode vi hørte om, da vi selv gik i skole. Jeg har aldrig
kunnet få mig selv til at prøve, fordi den gang var den en dreng, der skule
have den sidste dybe indånding da han havde taget ægget op til munden og
aarrrd - -

> Det ville jeg mene.

Jeg siger i hvert fald tak for oplysningerne.

Og for synet at den store hjemmeside.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Niels J Larsen

Dato : 13-05-02 14:39

"R.N." <elena@io.dk> wrote in news:abm6hh$1msf$1@news.cybercity.dk:

> Jeg siger i hvert fald tak for oplysningerne.

Jeg tror at det på dette sted er påkrævet at gøre opmærksom på at det ikke
er tilladt at samle på æg af vilde fugle! Der var en periode med frit lejde
for nyligt hvor man kunne få registreret sine ægsamlinger, men efter
udløbet af denne har man ingen undskyldning hvis man bliver taget med en
samling af æg.

Jeg har skrevet dette, ikke fordi jeg tror at et enkelt æg som du har
fundet gør nogen forskel, men fordi du eller andre kunne få den ide at gå
videre: de er jo smukke, fugleæggene.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : R.N.

Dato : 14-05-02 18:25

"Niels J Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har skrevet dette, ikke fordi jeg tror at et enkelt æg som du har
> fundet gør nogen forskel, men fordi du eller andre kunne få den ide at gå

Det er fint nok at du siger det. Jeg kender ikke loven på det område, men
for 7-8 år siden så jeg gårdmændene her i bebyggelsen vippe alle æggene ud
af
skaderederne, fordi man ikke ønskede skader i de små gårdhaver.

Vil det sige at noget sådant er ulovligt?

Men jeg lover dig at jeg ikke begynder at samle på æg.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Niels J Larsen

Dato : 15-05-02 08:32

"R.N." <elena@io.dk> wrote in news:abrh5e$289h$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> æggene ud af
> skaderederne, fordi man ikke ønskede skader i de små gårdhaver.
>
> Vil det sige at noget sådant er ulovligt?

Jeg er ikke hundrede procent sikker på hvad man må og ikke må i forbindelse
med bekæmpelse af skader. Hvis æggene er blevet kastet på jorden er det jo
ikke det samme som at samle dem sammen til en samling