Pottemuld
Fra : R.N.

Dato : 08-05-02 21:45

Nu har jeg fået købt pottemuld hjem og gået i gang med at plante nogle små
petunier krukker, hvor de gerne skulle blive store og flotte.

Men der er nu to ting ved den muld, der undrer mig. Dels er den som næsten
een stor fast kage, der slet ikke minder om dejlig blød og løs muld, som den
plajer at være. Dels ser jeg nu da jeg er kommet langt ned i posen, mere og
mere af noget støvfint eet eller andet, som har en meget giftig-gul farve.

Hvad er det for noget? Og er det godt eller dårligt for mine petuniaer?

Fra : Erna Andersen

Dato : 12-05-02 18:54

"R.N." <elena@io.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er det for noget? Og er det godt eller dårligt for mine petuniaer?

Min nabo har lige beklaget sig over det samme!!
Det er ikke pottemuld, og det er ikke godt for planterne. Få det byttet.

Hilsen Erna

Fra : R.N.

Dato : 14-05-02 11:01

"Erna Andersen" <skrev i en meddelelse

> Min nabo har lige beklaget sig over det samme!!
> Det er ikke pottemuld, og det er ikke godt for planterne. Få det byttet.

TAK fordi du har bragt det frem i lyset, Erna.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-02 07:35

On Wed, 8 May 2002 22:45:08 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad er det for noget? Og er det godt eller dårligt for mine petuniaer?

Det gule kunne godt lyde som f.eks kalk som ikke er blevet blandet
ordentligt ud i mulden inden det er stoppet i poser.

At det hele er hårdt sammenpresset, det gør ikke så meget, plantesække
er f.eks næsten altid et hårdt 'brædt' når man får dem hjem. Dem plejer
jeg at smide hårdt i jorden med siderne først, så bliver de løse.

Men din pose jord bør du, som allerede foreslået af andre, få byttet.
Ligegyldigt hvad det gulllige stads er, er det ikke den jord du har
betalt for.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 14-05-02 11:19

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> er f.eks næsten altid et hårdt 'brædt' når man får dem hjem. Dem plejer
> jeg at smide hårdt i jorden med siderne først, så bliver de løse.

Nåe ja, jeg har da også fået nogle flade poser med muld hjem, hvor det
virkede meget hårdt sammenpresset, men når jeg så har smuldret det mellem
fingrene
plejer det hurtigt at blive til den fine sorte muld, som giver så flotte
planter.

Men det her er lysebrunt og bliver til en masse hårde gnallinger, som man
ikke kan smuldre - det føles ikke godt at trykke det sammen om planternes
rødder.
Nu stod de lyserøde petuniaer og trængte meget til at blive plantet, så jeg
plantede dem med den tanke at jeg håbede det gik godt.

Nu har de stået en ugestid, og de skulle stå op ad et mørkt plankeværk,
derfor havde jeg købt lyserøde. Een for een bliver de nu helt mørkerøde, og
nogle stedmoderblomster som blev plantet samtidig får nogle underligt
krøllede hoveder i stedet for deres sædvanlige store glatte 'ansigter'.

> Men din pose jord bør du, som allerede foreslået af andre, få byttet.
> Ligegyldigt hvad det gulllige stads er, er det ikke den jord du har
> betalt for.

Jo tak for rådet! Men nu var jeg jo altså godt i gang med at tage af posen,
da det giftiggule stads begyndte at vise sig. Så den kan jo ikke rigtig
byttes.

Det der står uden på posen er:

Zenith
Pottemuld.

Jeg er da spændt på hvordan de blomster videre udvikler sig.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Per K

Dato : 14-05-02 12:30

> Men det her er lysebrunt og bliver til en masse hårde gnallinger, som man
> ikke kan smuldre - det føles ikke godt at trykke det sammen om planternes
> rødder.

Den lyse farve indikerer at der her at tale om "ung" muld, dvs at
det er det øverste lag muld fra den pågældende mose hvor at det er gravet
op.
Det kan man også se på at den er fyldt med alle de hårde gnallinger du
nævner.
Det er træ/plante rester der endu ikke er blevet nedbrudt.
Men jo billigere at mulden er at man køber, jo ringere kvalitet er den.
En rigtig god muld er meget mørk i farven og har ingen gnallinger i jorden.
For det er tegn på at det er "gammel" muld, og den koster også derefter.
Der kan en 200L sæk snildt koste helt op til 300kr, men så får man også
1 klasses muld.
Et navn med på vejen:
Stenrøgel Mosebrug, de har en eksremt god muld og bruges idag af mange
væksthus gartnere der har nische planter der kræver særlig pleje under
udviklingen.

Venligst Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-02 12:45

On Tue, 14 May 2002 13:30:06 +0200, "Per K" <persen1@NONOyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>For det er tegn på at det er "gammel" muld, og den koster også derefter.
>Der kan en 200L sæk snildt koste helt op til 300kr, men så får man også

Når man køber spagnum eller spagnumprodukter som f.eks pottemuld, så er
den bedste kvalitet da den lyse. Jo lysere det er, jo mindre omsat er
det og jo mere luft kan der være i det. Plantesække er f.eks en ret
mørk, fin og meget omsat spagnum, det er også den som sælges billigt.
Bruger man plantesække til planter i krukker, så kan man allerede efter
et år se at jorden er klasket en del sammen. Bruger man i stedet en
lys(ere) spagnum, så holder det i flere år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-02 12:47

On Tue, 14 May 2002 12:18:58 +0200, "R.N." <elena@io.dk> wrote:

>Jo tak for rådet! Men nu var jeg jo altså godt i gang med at tage af posen,
>da det giftiggule stads begyndte at vise sig. Så den kan jo ikke rigtig
>byttes.

Jo! Hvis nu du fandt en død mus nederst i en pose chips, så gik du vel
også ned og klagede?

>Jeg er da spændt på hvordan de blomster videre udvikler sig.

Husk endelig at fortælle det her.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 17-05-02 23:12

"R.N." <elena@io.dk> wrote:

> Jo! Hvis nu du fandt en død mus nederst i en pose chips, så gik du vel
> også ned og klagede?

Ja, det er der selvfølgelig noget om, men nu er der jo en anden, som har
forsvaret den muddergrå muld.

> Husk endelig at fortælle det her.

Jamen jeg skal nok fortælle, hvordan de trives når vi er kommet et stykke
ind i juni måned. Det var små planter, hvor der cirka var een fuldt
udsprunget blomst på hver.

Lige nu udvikler de sig egentlig hurtigt og pænt, alle har allerede to
udsprungne blomster og flere gode store knopper, såå ..... lad os se.

I hører fra mig senere.

Med venlig hilsen Elena@io.dk