Halmballe mod trådalger
Fra : gerda

Dato : 08-05-02 21:26

Kære NG

Har nogen herinde erfaring med brug af halm til rensning af vand i en
havedam. Vi har installeret et dyrt filter med UV-lys og algemagnet,
som vandet pumpes igennem før det løber tilbage til dammen via en
lille bæk. Vandet blev skiftet for et par måneder siden og er nu
allerede grønt. Det er OK, men trådalgerne har allerede lagt sig som
"pels" på sten, slanger og planter.

Fiskene stortrives. Jeg tror søreme, de er kommet i " forårshumør"
. Guldfiskene jagter en sølle slørhale, så jeg overvejer at "tage
hende op", men måske er det mere synd...?

Mvh
Gerda

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-05-02 23:12

gerda wrote:

> [...]
> . Guldfiskene jagter en sølle slørhale, så jeg overvejer at "tage
> hende op", men måske er det mere synd...?

Jeg har set en lotalt overgødet mødings hul blive klar vandet,
Men halmen skal op igen, inden den rådner.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-05-02 12:49

gerda <g.nicolaisen@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> lille bæk. Vandet blev skiftet for et par måneder siden og er nu
> allerede grønt. Det er OK, men trådalgerne har allerede lagt sig som

Halm - specielt havrehalm udvikler et ukendt algedræbende stof.
Halmen kan "tøjres" i en stofsæk.
Trådalger er gode til at fjerne næringsoverskuddet i et bassin,
det er egentlig let af fjerne algerne ved at rulle det op på en rive el.
lign.
Når du bruger UV-lys til at slå de små alger ihjel vil der let opstå
næringsoverskud - især hvis fiskene fodres godt - og der er for få
planter i bassinet.

> Fiskene stortrives. Jeg tror søreme, de er kommet i " forårshumør"
> . Guldfiskene jagter en sølle slørhale, så jeg overvejer at "tage
> hende op", men måske er det mere synd...?

Fint nok. Jeg havde et akvarium engang med neonfisk og et par
slørhaler. De jagtede neonfiskene 24 timer i døgnet - og havde ofte
held med at fange dem. Slørhaler har et enormt stofskifte, det var ret
stressende at se dem på evig jagt efter føde.
( Slørhaler er egentlig bare en slags guldfisk )

Betonbassiner indeholder en del kalk som fremmer algedannelsen.
Man kan gøre vandet surere med tørveklyner ( tørbeblokke) - det
er med til at nedsætte algeproblemet. Men flere planter - og fjern
trådalgerne der opsamler næringsoverskuddet i dammen.

Held og lykke med at få bedre økologisk balance i havedammen.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-05-02 19:01

"Per A. Hansen" wrote:

> gerda <g.nicolaisen@mail.tele.dk> skrev i en

> Halm - specielt havrehalm udvikler et ukendt algedræbende stof.
> Halmen kan "tøjres" i en stofsæk.

Halmen angribes af svampe, som binder vandet/jordens kvælstof
man kan gøre det samme med jorden i haven, så bliver porerne til purløg

> Trådalger er gode til at fjerne næringsoverskuddet i et bassin,
> det er egentlig let af fjerne algerne ved at rulle det op på en rive el.
> lign.

De hænger fast, og virker ikke særligt godt.

> [...]
> er med til at nedsætte algeproblemet. Men flere planter - og fjern
> trådalgerne der opsamler næringsoverskuddet i dammen.

Tørve blokkerne indeholder i dag giftig humussyre.
foruden de grumser vandet med små sort-brune humus partikler.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-05-02 19:08

Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en

> Halmen angribes af svampe, som binder vandet/jordens kvælstof
> man kan gøre det samme med jorden i haven, så bliver porerne til purløg

Ikke i et bassin, hvor der ikke er ilt tilstede, her må der andre ting til.
Det er rigtigt at forskerne ikke har kunnet lokalisere de stoffer, der
har algevirkning.

> De hænger fast, og virker ikke særligt godt.

Jeg har ingen større problemer med at få de fleste op for et par år siden,
hvor der var rigtig mange i mine bassiner - og med algerne følger jo en del
næringsstoffer - det sker jo ikke hvis man blot dræber algerne!

> Tørve blokkerne indeholder i dag giftig humussyre.
> foruden de grumser vandet med små sort-brune humus partikler.

De indeholder - som altid - sur humussyre, der ikke er specielt giftigt
i rimelige mængder. Man kunne i stedet anvede den sure vand fra
en mose.
Men der er problemer med vand, der tages ind fra vandløb. I
foråret er der mange næringsstoffer - senere på året er der langt
mindre.

Per A. Hansen