Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus OM1 kontra OM2, hvem husker ?
Fra : raven

Dato : 08-05-02 19:13

Hej

Min svoger mistede sit OM1 i Lapland. Nu vil han købe brugt til
erstatning. Han har objektiver, blitz m.m. liggende til OM1.

Passer det på OM2 ?

Hvad er bedst at købe: Om1 eller Om2 eller ....

mvh og tak

John

Fra : Clark Kent

Dato : 08-05-02 19:20

Alt passer både på OM-1 og OM-2, blot kan man ikke bruge TTL-flashudstyr på
2'eren...............
OM-1 er en tidløs klassiker, en RIGTIG fotografs værktøj, det har en klasse,
som OM-2 mærkeligt nok ikke har...........
Køb et fluks, og nyd MEKANIKKEN i disse ynkelige plastictider

raven <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en

Fra : Clark Kent

Dato : 08-05-02 19:24

det skulle være, man kan ikke bruge TTLflash på 1'eren....................

Clark Kent <hgath@deepspace.dk> skrev i en news:abbq80$anl$1@sunsite.dk

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-05-02 20:56

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 08-05-02 19:59

Hej John

On Wed, 08 May 2002 20:12:54 +0200, raven <johnknuhtsen@mail.dk>
wrote:

>Min svoger mistede sit OM1 i Lapland. Nu vil han købe brugt til
>erstatning. Han har objektiver, blitz m.m. liggende til OM1.

Det var jo synd for din svoger.

>Passer det på OM2 ?

Jeg kan gläde dig (og din svoger) med at alle objektiver fra OM1 også
passer på OM2.

>Hvad er bedst at købe: Om1 eller Om2 eller ....

Om jeg ikke husker meget forkert er OM2 den mere avancerede af disse 2
modeller, så om han kan få den til rimeligt pris og der stadig findes
reservedele at få i Danmark er det vel bare at slå til.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-05-02 20:55

Fra : raven

Dato : 09-05-02 09:02

mangetak for svarene.

Det lyder for mig som om, at OM1 er halvautomatisk for lysmåleren, og
OM2 kan være blændeautomatisk, ligesom nikkormat EL.

Økonomien kommer nok til at afgøre det, - og da min svoger ikke
drømmer om andet end OM1, så kan jeg planlægge hans fødselsdagsgave i
ro og mag.

Han var på fjeldtur med sønnen. Kom til at sætte kameraet fra sig, og
de kunne ikke finde det næste dag. Surt !

mvh

John

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-05-02 10:11

"raven" skrev
> Det lyder for mig som om, at OM1 er halvautomatisk for lysmåleren, og
> OM2 kan være blændeautomatisk, ligesom nikkormat EL.

OM1 var et helt mekanisk kamera med lysmåling
gennem objektivet. 100% mauelt.
OM2 var styret elektronisk og kunne selv stille
lukketiden i forhold til blænden, men kunne også
bruges manuelt. OM2 havde også et avanceret
lysmålingssystem i forbindelse med Olympus egen blitz,
som ligeledes kunne styres automatisk via lysmåleren.

> Økonomien kommer nok til at afgøre det, - og da min svoger ikke
> drømmer om andet end OM1, så kan jeg planlægge hans fødselsdagsgave i
> ro og mag.

Ro og mag er nok så meget sagt. Skal du skaffe en ny/anden OM1 eller
OM2, skal du nok vidt omkring. De udgik for ca 25 år siden...

> Han var på fjeldtur med sønnen. Kom til at sætte kameraet fra sig, og
> de kunne ikke finde det næste dag. Surt !

Har prøvet noget lignende: Satte engang et (OM1 iøvrigt) fra mig
på taget af bilen og glemte alt om det. Jeg kom dog i tanke
om kameraet forholdsvis hurtigt fordi det ramte bagsmækken på
vej mod asfalten, da jeg accellerede tilbage til autobahn'en...:)
Asfalten tog ingen skade...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Pico

Dato : 13-05-02 17:23

Peter Schrøder wrote:
> "raven" skrev
Klip

> Ro og mag er nok så meget sagt. Skal du skaffe en ny/anden OM1 eller
> OM2, skal du nok vidt omkring. De udgik for ca 25 år siden...

Fotoforretningen på Nytorv, København (ved Strøget overfor domhuset) har
en OM 1i vinduet. Den ser ganske pæn ud, men der er ingen pris på.

Pico

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-05-02 10:11

"raven" skrev

Fra : JAKOB ASGER JENSEN

Dato : 15-05-02 20:02

Hej John

Alle Olympus' OM-kameraer bruger de samme objektiver, så
hvilken OM, din svoger vælger er ikke så vigtigt i den henseende.

OM2 er efterfølgeren til OM1 og er nok om muligt et endnu mere
legendarisk kamera end førnævnte.

Personligt ville jeg nok vælge OM2(n) eller, da dette kamera har en
del mere moderne finesser såsom autoeksponering.
Og så er det til at købe for penge, bla. i www.dba.dk .

For mere information kan jeg varmt anbefale dette fine web-sted,
hvor du kan læse alt hvad der er værd at vide om OM kameraerne
(og mere til) :

www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/om2/index.htm
..

Venlig hilsen