Krav om Cpr nr.
Fra : Brian Mortensen

Dato : 08-05-02 11:29

Hejsa,

kan det være lovligt at en privat virksomhed
kærver at få ens Cpr nr. oplyst øfr man kan
købe en vare igennem dem ?

I dette tilfælde et mobilteleselskab.

Jeg har aldrig tidligere været ude for at skulle
oplyse mit cpr nr. for at kunne få et abonnement.

--
Med venlig hilsen - Best regards
Brian Mortensen

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 08-05-02 11:23

Hej Brian.

Jeg har selv stået og solgt mobil abonnementer for Debitel, Sonofon & TDC.
Når det drejer sig om mobil abo. skal man oplyse sit CPR nr. Dog er man ikke
forpligtiget til at oplyse
de sidste 4 ciffer i sit cpr. nr.
Det er det samme hvis du skal købe en taletids pakke, (opstartspakke) der
plejede man at skulle vise sit sygesikrings bevis.

Så svaret må være ja.
Hvis du tidligere ikke har oplyst dit CPR nr. er det kun fordi den person
som har betjent dig ikke har været opmærksom på det.
Mener endda også at på abonnements seddlen man underskriver er der et felt
der hedder CPR NR.

Mvh.
Kenneth

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 11:30

Kenneth Andersen <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev:

[klip]

> Så svaret må være ja.

Du har ikke givet en begrundelse for lovligheden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 08-05-02 12:11

[klip]

>Du har ikke givet en begrundelse for lovligheden.

Hej Peter.

Grunden til at jeg ikke har sat en henvisning til et eller andet sted på
nettet hvor loven står er simpelt hen at jeg ikke ved hvorhenne man skal
kigge.
Men som sagt de første 6 cifre i dit cpr. har de krav/lov til at få da det
er deres eneste måde, sammen med din adr. selvfølgelig, at kunne tjekke om
man står i RKI.
De fire sidste cifre har de ikke krav/lov til at få oplyst.
Jeg kan kun svare udfra den viden og erfaring som jeg har fået ved at sælge
abonnementer i sin tid.

Mvh.

Kenneth

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 14:30

> [...]

> Grunden til at jeg ikke har sat en henvisning til et eller andet sted på
> nettet hvor loven står er simpelt hen at jeg ikke ved hvorhenne man skal

Ikke desto mindre svarede du at kravet var lovligt.

> Men som sagt de første 6 cifre i dit cpr. har de krav/lov til at få da det
> er deres eneste måde, sammen med din adr. selvfølgelig, at kunne tjekke om
> man står i RKI.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Christensen

Dato : 10-05-02 10:47

On Wed, 8 May 2002 13:11:25 +0200, "Kenneth Andersen"
<Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote:

> [...]
>De fire sidste cifre har de ikke krav/lov til at få oplyst.
>Jeg kan kun svare udfra den viden og erfaring som jeg har fået ved at sælge

RKI registrerer intet på cpr-nr kun på adresse. Iflg. oplysninger fra
RKI selv

/Lars

Fra : Brian Mortensen

Dato : 08-05-02 11:54

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev

> Dog er man ikke forpligtiget til at oplyse de sidste 4
> ciffer i sit cpr. nr.

Det var egentlig også det jeg mente. Det er helt fint at
de får de første 6 cifre, altså ens fødselsdato, men de
sidste fire har de jo ikke en pind at bruge til.

De teleabonnementer jeg har haft hidtil har det kun været
nødvendigt at oplyst de første seks cifre for at oprette.
(Undskyld forviringen)

--
/Brian

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 08-05-02 12:16

Hej Brian.

Igen jeg ved ikke hvorhenne i loven det står og hvor man finder det henne på
nettet.
Men de kan under ingen omstændigheder nægte dig at lave et abonnement hvis
du ikke vil oplyse de 4 sidste cifre.
Nægter de kan du gå videre med sagen til forbrugerstyrelsen, dog husk på at
få det sort på hvidt at de ikke vil lave et abonnement til dig grundet du
ikke vil oplyse de 4 sidste cifre.

For som du selv siger har de intet at bruge de cifre til.
Og igen jeg kan selvfølgelig kun tale udfra min erfaring inden for salg af
div. mobil abonnementer.

Mvh.
Kenneth

Fra : Morten Birkelund

Dato : 08-05-02 12:53

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote in message

> [...]
at
> få det sort på hvidt at de ikke vil lave et abonnement til dig grundet

Prøv att høre telestyrelsen, jeg mener at have hørt at teleselskaberne
skal vide
hvem der har de forskellige numre, ellers kunne jeg da godt se det sjove i
at
ringe bombetrulser og ling ind fra en mobil som de ikke kendte.. Og ikke
kunne
spore.

--
Morten

Fra : Bräuner

Dato : 08-05-02 13:05

Hej,
Jeg var i sin tid udefor at videoudlejnings-selskabet "Hollywood express"
lukkede mit videokort fordi jeg ikke havde skrevet de sidste 4 cifre ved
indmeldelsen.
Da jeg så maile til selskabet og beklagede mig, fik jeg følgende mail:
citat start:
Tak for din mail.

Der er ikke oplyst fuldt CPR-nr. ved indgåelse af kontrakten, derfor er
kortet spærret. Hvis du kan oplyse os hele CPR-nr. vil dit kort blive åbnet
igen.

Venlig hilsen
Hollywood Express
Medlemsservice Hollywood Express
citat slut
Så min konklusion er bare, at det kan godt være at de/man ikke må, men det
sker altså.
Fortsat god dag.
Jesper
Morten Birkelund <mortendb@spamcop.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abb3j3$gd1$2@sunsite.dk...

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-05-02 20:08

On Wed, 8 May 2002 14:04:41 +0200, "Bräuner"
<jesperbrauner@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>citat slut
>Så min konklusion er bare, at det kan godt være at de/man ikke må, men det
De udnytter at man ikke gider holde på sin ret til ikke at oplyse cpr.
nummer, for så lille en sag, som muligheden for a kunne leje
video-film.
Forretningen har krav på ens identitet, og cpr kontorets adressematch
service kan anvendes til dette, uden anvendese af cpr nummer.

--Benny

Fra : Claus Plougmann

Dato : 08-05-02 13:11

> [...]
> sjove i at
> ringe bombetrulser og ling ind fra en mobil som de ikke kendte.. Og

Kan man spore en mønt-telefon?

MVH CP

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-05-02 06:12

"Claus Plougmann" <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man spore en mønt-telefon?

Ja, selvfølgelig kan man det. Forstået på den måde at man kan spore
nummer/beliggenhed af mønttelefonen, men det er selvfølgelig ikke lige til
at vide, hvem der har brugt den på et bestemt tidspunkt, medmindre der
er opsat fotoovervågning af den.

Claus

Fra : Henning Petersen

Dato : 08-05-02 16:36

On Wed, 8 May 2002 13:53:05 +0200, "Morten Birkelund"
<mortendb@spamcop.net> wrote:

> Prøv att høre telestyrelsen, jeg mener at have hørt at teleselskaberne
> skal vide
> hvem der har de forskellige numre, ellers kunne jeg da godt se det sjove i

Tjivler jeg på at de skal - jeg har i hvertfald 2 taletids-kort
liggende som blot er blevet købt, som om det var enhver anden vare +
min papsøn fik et taletidskort på samme måde.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 09-05-02 03:34

"Henning Petersen" <henning.petersen.020507@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Tjivler jeg på at de skal - jeg har i hvertfald 2 taletids-kort
> liggende som blot er blevet købt, som om det var enhver anden vare +
> min papsøn fik et taletidskort på samme måde.

En GSM telefon sender oplysninger ud om sig selv. Så det at du har købt et
taletids kort sikrer dig ikke anonymitet, såfremt du ved købet af selve
telefonen har givet oplysninger om din identitet.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 10-05-02 03:01

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> skrev i

> [...]
> har købt et taletids kort sikrer dig ikke anonymitet, såfremt
> du ved købet af selve telefonen har givet oplysninger om din

Den kan jo være solgt videre 5 gange inden...

--
B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-05-02 13:30

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Du har ikke givet en begrundelse for lovligheden.

Et privatfirma må godt benytte sig af CPR numre under forudsætning af,
at man har givet sit samtykke til dette. §6 i Lov om behandling af
personoplysninger. Jeg er ikke klar over om andre af mulighederne i §6
udover samtykket kan finde anvendelse.

I Lov om det centrale personregister henvises, der også til Lov om
behandling af personoplysninger i §38 stk. 6 (ikke direkte relevant).

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-05-02 14:32

> Ikke desto mindre svarede du at kravet var lovligt.

Du mener vel ikke hermed, at kravet er ulovligt?

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 14:53

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Du mener vel ikke hermed, at kravet er ulovligt?

Det er sikkert lovligt. Jeg opponerede blot mod argumentationsformen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-02 21:19

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Du mener vel ikke hermed, at kravet er ulovligt?

Grauslund mener vel bare, at mandens svar ikke sagde en bønne om
lovligheden, kun om selskabernes praksis. Og det er jeg enig i.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 21:25

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Grauslund mener vel bare, at mandens svar ikke sagde en bønne om
> lovligheden, kun om selskabernes praksis. Og det er jeg enig i.

(Det Svend mener er....)

Tak fordi du kunne forklare det

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-02 21:29

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Tak fordi du kunne forklare det

Det er helt i orden, Ritt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 15:05

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er helt i orden, Ritt.

Nåh! jeg er ikke den eneste der undrer sig over at han skrev Svend...

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-02 16:00

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Nåh! jeg er ikke den eneste der undrer sig over at han skrev Svend...

Jeg undrer mig skam ikke. Hvis du gør, har du nok ikke fulgt så
meget med i dansk politik.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 12-05-02 16:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Jeg undrer mig skam ikke. Hvis du gør, har du nok ikke fulgt så
> meget med i dansk politik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-05-02 18:58

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev i
en meddelelse news:abau9t$eea$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> Når det drejer sig om mobil abo. skal man oplyse sit CPR nr. Dog er man ikke

Det ville jeg kalde, at man IKKE er forpligtet til at opgive sit CPR-nummer, men at
man kun er forpligtet til at opgive sin fødselsdato.

Claus

Fra : mc

Dato : 08-05-02 22:33

"Brian Mortensen" <brmo@goseek.dk> wrote in message
> [...]
>
> I dette tilfælde et mobilteleselskab.
>
> Jeg har aldrig tidligere været ude for at skulle
> oplyse mit cpr nr. for at kunne få et abonnement.

Hold kæft hvor er det irriterende at være indkaldt. I denne periode har man
ikke noget sygesikringsbevis. Alle forretninger kræver at se det, når man
skal lave mobilabonnement.
"Det står i loven", siger sælgeren, "henvend dig på kommunen."
"Henvend dig til forsvaret/indenrigsministeriet" siger de på rådhuset.
etc.
Man mangler virkelig sit sygesikringsbevis!

Jeg har en mobil nu. Men jeg havde dette problem engang.
Undskyld OT. Jeg kom bare til at tænke på det.

mvh mc

Fra : mc

Dato : 08-05-02 22:34

"mc" <mcn@NOSPAMe-box.dk> wrote in message