Maling på glasfilt?
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-05-02 09:55

Skal der bruges vævfylder på glasfilt (ligesom på glasvæv) før man kan
male på det, eller er det overflødigt?

Lars

Fra : Ida Nielsen

Dato : 08-05-02 19:13

Ja den skal altid fyldes, ellers suger den for meget af vægfarven.
Fordelen ved krideringen er at den er "tykkere" og derfor fylder mere jævnt.

Hilsen
Ida Nielsen
Favehandler

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-05-02 13:30

Der skal ganske rigtigt altid bruges vævfylder på glasfilt. Personligt
bruger jeg 2 gange vævfylder + 2 gange maling.

I øvrigt er kridering IKKE det samme som vævfylder. Kridering er beregnet
til at lave grov struktur med, vævfylder er til at fylde filt/væv op med.

Nogle malermestre bruger en billig glans 3 plastmaling i stedet for
vævfylder, det fylder dog ikke filten op, men lægger en "skal" uden på. Man
kan ikke se forskellen, men det er ikke lige så stærkt.

Filt fyldes op så man stort set ikke kan se der er filt på vægge/lofter.

Væv behøver kun 1. gang vævfylder, da det ikke suger så meget.

Malermester
John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Morten Flø Jørgensen

Dato : 12-05-02 20:46

Hvis man bruger vævfylder, kan man ikke se den flotte struktur der er i
filten, og man kan iøvrigt sagtens male direkte på filt. Det tager noget
mere maling, men det er efter min mening også pænere. Brug altid en
ordentlig kvalitet af maling. Husk at en kæde er ikke stærkere end det
svageste led. Det samme gælder med en malerbehandling.

Hilsen Morten.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-05-02 04:40

Kære Morten Flø Jørgensen

Sikke noget vås

> [...]
| ordentlig kvalitet af maling. Husk at en kæde er ikke stærkere end det
| svageste led. Det samme gælder med en malerbehandling.

| > |
| > |

| > |
| > |

Fra : Per H

Dato : 13-05-02 05:35

On Mon, 13 May 2002 05:39:43 +0200, "John Vedsegaard" <taform@c.dk>
skrev:

>Kære Morten Flø Jørgensen
>
>Sikke noget vås

ja jeg maler alså direkte på filten.
ingen problemer i det.

>beregnet
>med.

>| > |
>| > |
>kan

>| > |
>| > |

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-05-02 06:05

Du bruger MEGET mere maling, desuden bliver filten ikke fyldt ordentligt op,
derfor får du ikke den samme styrke da malingen bare lægger en skal uden på.
Hvis du absolut vil udføre arbejdet på den måde, kan du bruge en billig
glans 3 fra Hygros (Hygæa), det ser ud som det har fået 4 gange, efter bare
2....
Normalt er det ikke meningen at filten skal være synlig når den er malet.
Jeg syntes heller ikke det er nogen "smuk struktur" der kan ses.
Man sætter filt op for at standse dannelse af små revner, samt for at gøre
spartlede flader stærkere,
ikke for at lave en anden overfladestruktur.
Hvis man ønsker en anden overflade end glat, findes der masser af produkter
som kan bruges.
John

| ja jeg maler alså direkte på filten.
| ingen problemer i det.

| >|
| >|
| >|
| >|
Personligt

| >| > |
| >| > |

| >| > |
| >| > |

| >|
| >|

Fra : Morten Flø Jørgensen

Dato : 13-05-02 21:26

Vås er det ikke. Jeg har jo ikke sagt at din mening er forkert. Jeg er selv
maler, i min svigerfars firma. Vi har aldrig brugt vævfylder til noget som
helst, hverken på filt eller væv. (Med mindre kunden direkte beder om det.)
Det er der aldrig nogen som har klaget over. Der bruges mere maling, det er
rigtigt. Men at malingen kun ligger som en skal ovenpå filten, den må du
længere ud på landet med.