Xt600 mærkelig motorlyd når kold
Fra : Per

Dato : 08-05-02 08:35

Hej NG!

Har en Yamaha XT600E med 9000 km på klokken.

Har købt den brugt og den forrige ejer er en jeg kender.
Den er kørt stille og rolig til og har kørt efter alle kunstens regler.

Når motoren er kold og når jeg bruger chocker kommer der en klaprende lyd
fra motoren. Det lyder som en slags rallen - jeg kunne forestille mig, at
tolerancen imellem cylinder og steempel er stor når maskinen er kold -
derfor lyden.?
Det går helt væk når den er varm.

Er der nogen her der har erfaring/kendskab til dette fænomen? er det normalt
for sådan en enstamper?

Er det bare noget jeg skal leve med.

Ellers fungerer den helt perfekt - ikke noget med olieforbrug eller lign.

Mvh. Per!

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 08-05-02 09:11

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG!

Dauws

> Har en Yamaha XT600E med 9000 km på klokken.

Det har min XJ 600 S også gået.

> Har købt den brugt og den forrige ejer er en jeg kender.
> Den er kørt stille og rolig til og har kørt efter alle kunstens regler.

Også min

> [...]
> fra motoren. Det lyder som en slags rallen - jeg kunne forestille mig, at
> tolerancen imellem cylinder og steempel er stor når maskinen er kold -

Lyder den lige som: http://www.lorentzen.com/motor.mp3 (den klikkende lyd) ?

Det har jeg fået at vide at andres Yamaha maskiner også gør, hvilket blev
understøttet der hvor jeg har købt den. De siger at den skal "snakke" lidt
og at det er ventilerne / knastkæden... Måske det er et generelt "problem"
på Yam 600'ere? Jeg har også hørt om fænomenet på Fazereren.

Hilsner,

Tony

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-05-02 14:07

?

> [...]
> og at det er ventilerne / knastkæden... Måske det er et generelt "problem"
> på Yam 600'ere? Jeg har også hørt om fænomenet på Fazereren.

Hej Tony.

Det lyder i hvert fald lige som min, jeg måtte liiiige kikke ud i indkørslen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-05-02 10:11

Jeg har ikke bemærket det på min XT600, som nu har kørt 23000. Jeg lytter
lige en ekstra gang når jeg skal ud og kører på den igen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : nilsg

Dato : 11-02-04 09:57

"Per" skrev d. 08-05-02 08:35 dette indlæg :
> [...]
> for sådan en enstamper?
>
> Er det bare noget jeg skal leve med.
>
> Ellers fungerer den helt perfekt - ikke noget med olieforbrug eller

Jeg har en xt600e fra 2001. ca 9000km.
Den har en bankelyd - når den startes kold.
Forhandleren siger at det er normalt , indtil oliepumpen har oparbejdet
tryk i systemet .
Den har også nogle bankelude når motoren presses (sejtræk).
Jeg bor i Mørkhøj/herlev er 51 år.
Hvis du bor i KH.området kan vi måske mødes og få en XT snak , når
vejret bliver venligt- efter 1. marts?
Hilsen NG
Nilsg@ofir.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : anders majland

Dato : 11-02-04 10:17

nilsg nilsg.news@kandu.dk

Kandu - vejen til en langsom løsning ...

> "Per" skrev d. 08-05-02 08:35 dette indlæg :

Niels du har ikke været opmærksom på at pers indlæg er snart 2 år
gammelt .... og chancen for at han ser dit reply derfor er temmelig
lille ....

> Hvis du bor i KH.området kan vi måske mødes og få en XT snak , når
> vejret bliver venligt- efter 1. marts?

Jeg er selv ny på en XT og har lige meldt mig ind i www.tenere.dk - Jeg
regner også med at kigge ned til buddinge nogle tirsdage efter 1/3
http://www.mc-tirsdag.dk/

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Gerdur&Frank

Dato : 11-02-04 10:34

hej xt gutter, den klaprende/snerende lyd der er, de første 50-80 sekunder
efter maskinen er startet, når den er helt kold, skyldes en lille ventil der
sidder på højre side af blokken ikke så langt fra filterhuset. denne lille
ventil åbner og lukker ret hurtigt, hvilket giver en metallisk lyd.
dette sker da en xt 600 har olietank i stellet og ved stilstand i et døgn
eller der over, siver olien langsomt ned i bunden af motoren. vetilen
begynder så at arbejde nå du starter motoren og stopper først når den har
lukket olie nok op i beholderen.
Det er ikke et tegn på at maskinen er ved at være slidt. slap helt af,
nervøsiteten skal først sætte ind når ventilen en dag ikke snakker længere
og du finder motorolie i din luftfilterkasse )

håber at i kan bruge svaret til noget

Frank (som solgte sin xt600e for en måned siden)