Fulde mennesker på fortovet
Fra : Heine Laursen

Dato : 08-05-02 06:56

Hej NG

En af mine kammerater påstår at det rent faktisk er ulovligt at gå på
fortovet, når man er fuld. Kan det virkelig passe?

Der er da støre chancer for at blive kørt ned når man ikke må gå på
fortovet når man aer fuld!

Heine Laursen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-05-02 07:34

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message
> Hej NG
>
> En af mine kammerater påstår at det rent faktisk er ulovligt at gå på
> fortovet, når man er fuld. Kan det virkelig passe?

Nej.

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-05-02 09:57

> Nej.

Færdselsloven gælder overalt hvor man offentligt kan færdes.
En trafikant er enhver som færdes eller opholder sig hvor
færdselsloven gælder. Fodgængere er også trafikanter, og dermed
omfattet af lovens generelle krav om hensynsfuldhed, agtpågivenhed,
og ikke at udgøre en fare for sig selv eller andre. Fodgængere har,
som bekendt, vigepligt i en række situationer.

Så det kan blive ulovligt, hvis der sker noget.

Taxaen kan også (beretiget i henhold til lov) afvise 'kendeligt berusede
personer', så det er en ret betænkelig adfære, at forgifte sig med alkohol.

-- Benny

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-05-02 16:50

"Benny Andersen" <be9@worldoffline.dk> wrote in message

> Færdselsloven gælder overalt hvor man offentligt kan færdes.

Rigtigt. Det er bare ikke det samme som, at det er ulovligt at gå på
fortovet, når man er fuld.

> [...]
> og ikke at udgøre en fare for sig selv eller andre. Fodgængere har,
> som bekendt, vigepligt i en række situationer.

Enig.

> Så det kan blive ulovligt, hvis der sker noget.

I hvert fald ansvarspådragende.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 20:27

Christian R. Larsen skrev:

>Rigtigt. Det er bare ikke det samme som, at det er ulovligt at gå på
>fortovet, når man er fuld.

Det er det, men om det står i loven eller i en politivedtægt, ved
jeg ikke. Min bror blev i 1969 idømt en bøde for "at færdes i en
sådan tilstand af beruselse at han kunne være til fare for sig
selv eller andre". Han sad i en telefonboks og sov da politiet
samlede ham op, men han var godt nok både fuld og skæv.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-05-02 21:29

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> jeg ikke. Min bror blev i 1969 idømt en bøde for "at færdes i en
> sådan tilstand af beruselse at han kunne være til fare for sig

Jo, men derfor har jeg altså ofte bevæget mig hen ad fortovet i beruset
tilstand, uden at overtræde politivedtægten. Jeg ville derimod under ingen
omstændigheder kunne køre bil i beruset tilstand.

Fra : peter volsted

Dato : 08-05-02 22:42

hi

> [...]
> selv eller andre". Han sad i en telefonboks og sov da politiet
> samlede ham op, men han var godt nok både fuld og skæv.

Protesterede han slet ikke over, at det at sidde og sove i en telefonboks blev
kaldt at færdes?

--
good luck

peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 23:56

peter volsted skrev:

>Protesterede han slet ikke over, at det at sidde og sove i en telefonboks blev
>kaldt at færdes?

Jo, og mod en teknisk fejl i anklageskriftet. Dertil svarede ham
der sad ved dommerbordet at der da godt kunne udfærdiges et nyt
anklageskrift hvor besiddelsen af en mindre mængde hash indgik.
Så syntes min bror pludselig at de nævnte forhold var af mindre
betydning og accepterede en bøde på 500 kr.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 21:22

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:

[klip]

> I hvert fald ansvarspådragende.

Det er langt fra sikkert. Der er mange situationer, hvor dette ikke er
rigtigt - f.eks. ved mødet med en bil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Reino Andersen

Dato : 08-05-02 20:49

"Benny Andersen" skrev:

> [...]
> og ikke at udgøre en fare for sig selv eller andre. Fodgængere har,
> som bekendt, vigepligt i en række situationer.

Kan du ikke komme med nogle eksempler på, hvornår fodgængere har vigepligt?
Gerne med §-henvisning.

--
Reino

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-05-02 23:56

[KLIP]
> Kan du ikke komme med nogle eksempler på, hvornår fodgængere har vigepligt?
> Gerne med §-henvisning.
>
> --
> Reino

øh, det ser ud til, at den pligt fodgængere har, overfor al anden trafik,
når cykelsti eller kørebane krydses, bortset fra i fodgængerfelt, ved
busstoppested eller ved grønt lys, sært nok IKKE hedder vigepligt.

I min gamle udgave af fædselsloven tales der alene om at skulle udvise den
forsigtighed som er nødvendig, under hensyn til afstanden til og hastigheden
af kørende trafikanter, i §10 stk. 4.

-- Benny (som troede at fodgængere havde vigepligt)

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 14:57

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Nej

Hvad bygger du dette gæt på?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-05-02 16:49

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:
>
> [klip]

> Hvad bygger du dette gæt på?

At alt, hvad der ikke er utvetydigt forbudt, er tilladt.

Hvorfra ved jeg så, at det ikke er forbudt? Jo: Jeg har læst samtlige love
igennem i weekenden.

Fra : Thomas Demant

Dato : 08-05-02 18:41

> Hvorfra ved jeg så, at det ikke er forbudt? Jo: Jeg har læst samtlige love
> igennem i weekenden.
Hmmm... det var en hel del (jeg tænker lidt på Kranovs lovsamling på, hvis
jeg husker rigtigt, 5 bind).
Nå, men pyt. Jeg må sige, at jeg ikke har set færdselsloven gennem (find den
evt. inde på men den kan findes på www.retsinfo.dk), men jeg er rimeligt
sikker på at det er forbudt. Ved at det f.eks. er forbudt at cykle og ride,
hvis det ikke kan gøres på en fornuftig måde. Altså f.eks. hvis man er fuld.
I politivedtægten for Nyk. F. politikreds (nr. 20) er det forbudt, hvis det
er til ulempe for andre. Mener også det er i de fleste andre. Og jeg vil nu
mene at det er til så stor gene/ulempe for bl.a. mig, at møde stærkst
berusede mennesker på gaden.

§ 3. Slagsmål, skrigen, råben, højrøstet syngen eller anden støjende,
voldelig, fornærmelig eller lignende optræden, der er egnet til at forstyrre
den offentlige orden eller medføre ulempe for andre tilstedeværende eller
omboende, må ikke finde sted på veje eller andre steder, hvortil der er
almindelig adgang, f.eks. jernbane- og rutebilstationer, butikker og
offentlige kontorer, forlystelsessteder, badeanstalter, nødtørftsanstalter
og befordringsmidler, herunder hyrevogne.
Stk. 2. Begås sådanne handlinger på steder, hvortil der ikke er
almindelig adgang, og medfører de forstyrrelse af den offentlige orden, kan
politiet påbyde, at de bringes til ophør.

§ 4. Det er forbudt på de i § 3, stk. 1, nævnte steder at færdes så
påvirket af spiritus, at det kan give anledning til ulempe for andre.

--

Thomas

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-05-02 21:30

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> wrote in message
> Hmmm... det var en hel del (jeg tænker lidt på Kranovs lovsamling på, hvis
> jeg husker rigtigt, 5 bind).

Ja, men nogle af os er jo hurtige læsere.

> [...]
ride,
> hvis det ikke kan gøres på en fornuftig måde.

Ja, _hvis det ikke kan gøres på en fornuftig måde_. Men det er ikke det
samme som, at det er forbudt at gå på fortovet, når man er fuld.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 09-05-02 08:50

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Og jeg vil nu
> mene at det er til så stor gene/ulempe for bl.a. mig, at møde stærkst
> berusede mennesker på gaden.

Så gør lige som jeg har gjort i mit 58-årige lange liv, og
træk udenom, så undgår du problemer.

Mvh
OveK.

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 18:30

<KLIP>
> igennem i weekenden.

Prøv med politivedtægten!

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 15:53

> "Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message

> Nej.

HAr du aldrig hørt om politivedtægter?

Se på www.politi.dk under Kbh. der står politivedtægten for Kbh. du kan
faktisk blive forundret over nogle mærkelige regler der er, en af de lidt
"sjovere" er at dør ringning uden grund giver bøde.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 09-05-02 03:40

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk blive forundret over nogle mærkelige regler der er, en af de lidt
> "sjovere" er at dør ringning uden grund giver bøde.

Heh, det skal jeg huske.

Det er sket at folk har ringet på min dør blot for at høre om mit navn
virkeligt lød så dumt.

Hmm, men så havde de jo en grund self. "fordi jeg havde lyst" er vel også
en grund? ;)

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 13:05

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>at dør ringning uden grund giver bøde.

> Heh, det skal jeg huske.
>
> Det er sket at folk har ringet på min dør blot for at høre om mit navn
> virkeligt lød så dumt.

Høm Wesley Hinton? Hvor i ligger det sære, OK Wesley og en navneforandring
til Snipes så vil jeg nok også give dig et ring

> Hmm, men så havde de jo en grund self. "fordi jeg havde lyst" er vel også
> en grund? ;)

Kan ikke huske den fulde tekst mener det er noget med "lovlig grund" du ved
godt sådan en tekst der gør at udtalelesen "jeg fil bare lyst" ikke går

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-05-02 18:57

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev:

> Ved at det f.eks. er
> forbudt at cykle og ride, hvis det ikke kan gøres på en fornuftig
> måde. Altså f.eks. hvis man er fuld.

Hvad er fuld? Mange mennesker kan godt køre ganske forsvarligt på cykel
selvom de er over promillegrænsen for kørsel i bil.

> Mener også det er i de fleste andre. Og jeg vil nu mene at
> det er til så stor gene/ulempe for bl.a. mig, at møde stærkst
> berusede mennesker på gaden.

Måske men er politiet normalt af samme opfattelse?

Det jeg vil frem til er, at Politivedtægterne er meget fine men
spørgsmålet er, hvor ofte de bruges af politiet i bogstavelig forstand?

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 20:28

Morten Bjergstrøm skrev:

>Hvad er fuld? Mange mennesker kan godt køre ganske forsvarligt på cykel
>selvom de er over promillegrænsen for kørsel i bil.

Hvad er "forsvarligt"?

[Hint: Man ser først fraværet deraf hvis der sker noget hurtigt
og uventet]

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 08-05-02 21:12

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Hvad er fuld? Mange mennesker kan godt køre ganske forsvarligt på cykel
> selvom de er over promillegrænsen for kørsel i bil.

Ja, og det kan også være lovligt. Cyklen skal kunne føres på betryggende
måde, og det er altså politiets besigtigelse af pågældendes
spirituspåvirkning og iagttagelser vedrørende kørslen, der er afgørende for
om han er _for_ fuld. Det er sjældent at cyklister får bøder for
spirituskørsel.

> Det jeg vil frem til er, at Politivedtægterne er meget fine men
> spørgsmålet er, hvor ofte de bruges af politiet i bogstavelig forstand?

De bliver skam brugt. Men som regel er det når folk ikke kan opføre sig
ordentligt. At de bare er stærkt berusede og slingrer lidt, vil næppe være
nok. De skal direkte genere andre personer eller ikke kunne tage vare på sig
selv.

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 13:01

> [...]
>
> Det jeg vil frem til er, at Politivedtægterne er meget fine men
> spørgsmålet er, hvor ofte de bruges af politiet i bogstavelig forstand?

I sagen imod de festglade KUere der havde gang i noget grisseri blev der
ustedte bøder for brud på politivedtægten i Slagelse politidistrikt, råben
og skrigen etc §

Fra : Mads

Dato : 08-05-02 12:34

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message
> Hej NG
>
> En af mine kammerater påstår at det rent faktisk er ulovligt at gå på
> fortovet, når man er fuld. Kan det virkelig passe?

Nej, men man må ikke være til ulempe for andre.
I politivedtægten for København (jeg antager at øvrige vedtægter indholder
lignende paragraffer) står:

[...]
omboende, må ikke finde sted på gade eller andre steder, hvortil der er

Mvh Mads

Fra : Heine Laursen

Dato : 08-05-02 14:50

"Mads" <madsknudsen@NOSPAMengineer.com> wrote in

> [...]
> så
> påvirket af spiritus, at det kan give anledning til ulempe for andre.

Så blev jeg da så meget klogere,

Tak for svarene.

Heine Laursen