Håndkikkert - gode råd ønskes
Fra : Daniel Bred

Dato : 06-02-01 10:39

Hej,

Som kommende jæger har jeg brug for en håndkikkert, men da jeg samtidig
ønsker at bruge den til kanoture på de svenske og norske elve, har jeg brug
for en kikkert, der er 100% vandtæt og med indbygget kompas.

Jeg har set mig lidt omkring og fundet en marinekikkert, som jeg vil mene
opfylder mit behov udmærket: Fujinon Mariner 7x50 til 2.200 DKK.

Mit spørgsmål til nyhedsgruppen er, om jeg ved køb af denne kikkert får én
god kikkert til begge formål (jagt og sejlads) og derfor ikke behøver at
købe to, eller om den pågældende kikkert er uegnet til jagtlige formål.

På forhånd mange tak

Daniel

Mere info om kikkerten kan fås på: http://www.olav-hansen.dk/kikkert.htm
....og nej: jeg har _ingen_ økonomisk interesse i at reklamere for denne
forhandler

Fra : Thumb

Dato : 06-02-01 14:54

On Tue, 6 Feb 2001 10:39:08 +0100, "Daniel Bred" <bred@sol.dk> wrote:

> [...]
>

>Mere info om kikkerten kan fås på: http://www.olav-hansen.dk/kikkert.htm
>...og nej: jeg har _ingen_ økonomisk interesse i at reklamere for denne

Hej

Jeg skal ikke udtale mig om den Fujinon. Jeg tror, den er i ret god
kvalitet. Omtrent som en Nikon kikkert.

Nu er Tasco ikke et bedre mærke, men dog ret almindeligt i jagtkredse.

http://www.cabelas.com/texis/scripts/store/+/CatalogDisplay/displayPOD/CabFALL1998/CabFALL1998AAANAA/XA970N

det er en 7x50, offshore, med kompas og afstandsmåler. Til riffeljagt
kan afstandsmålingen måske bruges, - selv om jeg ikke kender det.

250 $ er ca. det samme. Den vejer ca. 970 gr.

Så er der jo det spørgsmål, om du bør have en 7x50, og om du bør have
een med kompas.
En 7x50 kikkert er god om natten eller i skumring, idet dens
udgangspupil er 50/7=7 mm. Hvis du er et yngre menneske under 40, kan
din pupil godt blive så stor. Er du ældre, kan den næppe blive over 5
mm, og så kan du ikke matche en pupil på 7 mm. Dvs. du kan ikke
udnytte kikkertens lysstyrke, men kunne have bedre gavn af en 10x50,
hvor udgangspupillen er 50/10=5 mm.
7x er ikke meget i forstørring, og de fleste kan godt holde en 10x
stille nok.

Går du væk fra begge dele, 7x og kompas, kan jeg anbefale en

http://www.cabelas.com/texis/scripts/store/+/CatalogDisplay/displayPOD/CabFALL1998/CabFALL1998AAANAA/XA969L

Weather resistant Pentax, 8x24 til 130 $. Den er let 12 oz, hvor
Tasco'en vejer 35 oz, og den er lille. Desuden ret brugbar til
briller, på trods af, at den er lille.
En 8x24 har en udgangspupil på 3 mm. Det er derfor ingen
skumringskikkert, men er til alm. lysforhold.
Når en kikkert er så let som denne, kan man ikke holde mere end 8x
stille, efter min mening.

Det design, pentax'en har, er et såkaldt omvendt-porro. Den er altså
med porro-prismer, hvilket gør, at den er billigere at lave end de
kompakte kikkerter med tagprismer.

Jeg har selv ovenstående Pentax 8x30 (til jagt) og en 10x50 Zeiss til
fugle.

Kan du ikke have et kompas i lommen ? eller i uret ?

mvh

John

Fra : Daniel Bred

Dato : 06-02-01 15:28

Tak for dit svar! Jeg er dog blevet lidt mere forvirret, så jeg håber, at du
og/eller andre kan være behjælpelig endnu en gang

> Til riffeljagt kan afstandsmålingen måske bruges, - selv om jeg ikke
kender det. <

Da jeg første gang hørte om denne her indbyggede afstandsmåler, tækte jeg,
at det var noget farligt avanceret noget, men det er blot en skala i
synsfeltet, der gør at man kan regne afstanden ud til objekt med en kendt
højde. Se mere på: http://www.fujinon.com/product/optical/bn01.htm

> 7x er ikke meget i forstørring, og de fleste kan godt holde en 10x stille
nok.<

Men er det nok til jagt?

> Jeg har selv ovenstående Pentax 8x30 (til jagt) og en 10x50 Zeiss til
fugle.<

Hvorfor egentlig? Pga vægt og størrelse? Eller er 10x unødvendigt til jagt?

> Kan du ikke have et kompas i lommen ? eller i uret ? <

Jo, det kan jeg naturligvis, men det er langt lettere at foretage en pejling
til et kendemærke, der er et stykke borte, med en kikkert med indbygget
kompas, end det vil være at sidde og fumle med et kompas i en urolig kano.

Mvh

Daniel

Fra : Thumb

Dato : 06-02-01 16:33

On Tue, 6 Feb 2001 15:28:13 +0100, "Daniel Bred" <bred@sol.dk> wrote:

> [...]
>fugle.<
>
>Hvorfor egentlig? Pga vægt og størrelse? Eller er 10x unødvendigt til jagt?

Jeg vil ikke have en stor og kostbar kikkert med på jagt. Min Zeiss er
ikke gummiarmeret, så den kan fremkalde støj ved slag imod riffel.

Er det ikke lidt det samme på en kanotur, - at du har rigeligt at
slæbe på.

De der off-shore kikkerter er til at have liggende i en sejl- eller
motorbåd. Er ikke så handy.

Men under alle omstændigheder:

se før du køber ! Jeg vil ikke anbefale at købe udfra billeder på
internet, hos Cabelas f.eks.

Du kan ikke få nogen kikkert, der ikke går til bunds ! Men du kan få
een, som bare skal fiskes op og så er klar igen.

mvh

John

Fra : JØRGEN PEDERSEN

Dato : 06-02-01 22:38

Hej.
Mit generelle råd til dig må være, først og fremmest at købe kikkert og kompas hver for sig. Jeg er 67 år og har gået på jagt siden jeg var 16. De sidste 20 år har riffeljagten stået mit hjerte nærmest, og jeg har dertil haft en del kikkerter af forskellige mærker, men ingen så god som den, jeg har nu. Nemlig en vesttysk gummiarmeret Zeiss 7x42, som har fulgt mig i alle årene både i Polen, Afrika, Skotland, Sverige, Tyskland, Norge, England og naturligvis Danmark. Den har fået hele turen. Da jagtsæsonen var forbi i 2001, sendte jeg den til eftersyn, fordi jeg syntes, den var blevet stram at indstille, især i koldt vejr. Jeg fik den tilbage igår - repareret og tilmed gratis. Der er livsgaranti for funktion.
Nu kender jeg jo ikke din økonomi, men det er vel en kendt sag, at det kan være dyrt at købe billigt. Alligevel vil jeg råde dig til at spare sammen og købe sådan et apparat. Jeg kan godt love dig, at du bliver tilfreds. Der er større lysgennemgang end på de billige japanske, så selv om diameteren kun er 42 mm, ser du bedre end med en 7x50.
Ydermere - og det er vigtigt - får du ikke ondt i nakken af at gå rundt med en lille kikkert, men du vil helt sikkert få ondt af at gå med en 7x50.
På den anden side må diameteren ikke blive for lille. 24mm er alt for lille. I skumringen kan du ikke se en skid, og må derfor gå hjem før bukken kommer ud.
mvh Jørgen Pedersen

--
Posted from fe070.worldonline.dk [212.54.64.208]

Fra : Thumb

Dato : 07-02-01 11:34

On 6 Feb 2001 22:37:46 +0100, joergen.pip@get2net.dk (JØRGEN PEDERSEN)
wrote:

> [...]
>På den anden side må diameteren ikke blive for lille. 24mm er alt for lille. I skumringen kan du ikke se en skid, og må derfor gå hjem før bukken kommer ud.

Jeg kan godt tilslutte mig, at en 8x24 kikkert ikke er nogen
skumrings-kikkert. Men 7x synes jeg er for lidt. Så hellere 10x (9x er
desværre meget sjældent, men 9x45 kan også være et godt lysstyrke-vægt
kompromis).

http://www.cabelas.com har iøvrigt den klassiske 10x40 Zeiss til 800
$.
Der løber en del yderligere udgifter på. Told og moms, uff.

mvh

John

Fra : Daniel Bred

Dato : 07-02-01 12:12

Det lader til, at det ikke er sådan lige til at købe sig en kikkert

>Mit generelle råd til dig må være, først og fremmest at købe kikkert og
kompas hver for sig.<

Du har nok ret, det indbyggede kompas lød nu bare fristende. Ud over at
denne kikkert også er lidt klodset, tror jeg, at jeg hurtigt bliver træt af
at se på afstandsmåleren, som jo er placeret midt i synsfeltet.

> [...]
mig i alle årene både i Polen, Afrika, Skotland, Sverige, Tyskland, Norge,

Zeiss er utvivlsomt en god kikkert og selv om det i det lange løb kan være
dyrt at købe billigt, har jeg ikke hverken pengepung til eller behov for en
kikkert af den kvalitet.

Det er mit håb, at jeg kan finde en kikkert til max 3.000 DKK, som:
1. Kan anvendes i skumringen
2. Er vandtæt
3. Ikke er for klodset til at have med på jagt

Det er muligt, at ovenstående er ønsketænkning, men det må dog være muligt
at finde et acceptabelt kompromis uden at blive ruineret! Det er jo ingen
kunst at købe det bedste - det er "bare" et spørgsmål om penge. Kunsten
består, for mig at se, i at købe det, der til en billig penge opfylder ens
behov.

Er der nogle her i nyhedsgruppen, der har erfaringer med kikkerter, som
opfylder ovenstående, må I endelig komme ud af busken.

Mvh

Daniel

Fra : Thumb

Dato : 07-02-01 16:02

On Wed, 7 Feb 2001 12:12:16 +0100, "Daniel Bred" <bred@sol.dk> wrote:

> [...]
>

>Er der nogle her i nyhedsgruppen, der har erfaringer med kikkerter, som
>opfylder ovenstående, må I endelig komme ud af busken.

Hej igen

Nu ved jeg ikke, hvor du bor.

Hvis du bor på landet, kan jeg anbefale hos en fotohandler at kigge på
kikkerter af mærkerne Nikon, Minolta (eller Fujinon). En 8x40 er ikke
så stor. De er billige, - som oftest produceret i Kina, men med en god
kvalitetskontrol. De er ikke nitrogenfyldte, og sikkert heller ikke
gummiarmerede. Det får du ikke billigt !

Men kan du komme til Vesterbrogade 138A om lørdagen 10-14, eller endnu
bedre på en hverdag, så kan du se på hvad DOF-butikken har.

De sælger til fuglefolk, og har rimeligt megen erfaring. Desuden er
kikkerterne billigere end de fleste andre steder.

Du kan få lov at låne kikkerterne med ud i gården og kigge på tagene
overfor. Dette er et absolut must at gøre.

I prisklassen du nævner, er der kun Kowa, Kite, Swift og Pentax.

Jeg ville foreslå en Kowa 10x40, porro prisme, til 1938,-
Den er langt skarpere end deres tagprisme-kikkerter. Det kan man
nemlig (tro mig) ikke lave ordentligt til 3200,- kr.

Hvis ikke en 10x40 er lysstærk nok, - så 8x40 eller 8x42. Helst igen
med porro-prismer, for det er billigt at fremstille.

De har også førnævnte weather-resistant Pentax kompakt 8x24 til 1175,-
Det er en meget fin pris.

Jeg har fundet en artikel på svensk om at vælge kikkert:

http://www.naturbokhandeln.org/kikare/kikarval.html

Så kan du også se deres priser.

Der er en Nikon 8x40
http://www.naturbokhandeln.org/kikare/enstkik/1942.html
Kowa 10x40:
http://www.naturbokhandeln.org/kikare/enstkik/1648.html

Håber det var en hjælp.

mvh

John

Fra : Preben Nielsen

Dato : 06-02-01 22:58

"Daniel Bred" <bred@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god kikkert til begge formål (jagt og sejlads) og derfor ikke behøver at
> købe to, eller om den pågældende kikkert er uegnet til jagtlige formål.

Hej Daniel

Jeg har selv en tasco offshore 7 x 50 med kompas i.
Godt nok er det en tung kikkert at gå med, jeg har haft den med til
Skotland. Men det er ikke værre end det er til at leve med. Den har desuden
autofokus, hvilket vil sige den stiller selv skarp på alle afstande, selv en
modkørende bil. Desuden er den utrolig lysstærk, og kompasset er belyst.
Afstandsmåleren kan ikke bruges til noget.En god kikkert jeg kun kan
anbefale.
Mvh.
Preben N.