IP kontra Tlf. nr.
Fra : TGD

Dato : 08-05-02 04:09

Hej gruppe,

På et tidspunkt var der en der skrev et par linier fra en lov der omhandlede
"oplysningen", i følge disse er en ISP forpligtiget til at udlevere en
persons adresse hvis man havde dennes IP, og hvis der er tale om en dynamisk
skulle man inkludere tid.

Er der nogle der lige vil genopfriske denne lov, da jeg vil afprøve den IRL.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 08:06

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> [...]
>persons adresse hvis man havde dennes IP, og hvis der er tale om en dynamisk

Man skal også lige have en dommerkendelse.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 13:38

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal også lige have en dommerkendelse.

Læs hvad jeg skriver!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-02 20:24

Du skrev:

>... da jeg vil afprøve den IRL.

Og jeg svarede:

>Man skal også lige have en dommerkendelse.

Det er da ganske relevant.

Hvis du ikke synes at jeg har svaret udtømmende, eller hvis du i
det hele taget er utilfreds med mit svar - så bland dig udenom.
Jeg har ikke pligt til at støve love op for din eller andres
skyld.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 11:39

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
<KLI>

> Og jeg svarede:

Tillykke

> [...]
> det hele taget er utilfreds med mit svar - så bland dig udenom.
> Jeg har ikke pligt til at støve love op for din eller andres

Ja ja Bertel tillykke endnu engang!

Fra : Thomas W.

Dato : 09-05-02 11:57

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> <KLI>

> Tillykke

> Ja ja Bertel tillykke endnu engang!

Det kan måske skyldes et kaffedeficit, men jeg forstår nu heller ikke dit
"udfald" mod Bertels svar. Han anfører at der - også - skal opnås en
dommerkendelse, hvilket ikke er forkert, hvad er der at fare i flindt over?
(Jeg forstår det simpelthen ikke, derfor spørgsmålet).

/Thomas

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 13:01

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>

> [...]
over?
> (Jeg forstår det simpelthen ikke, derfor spørgsmålet).

Der er endnu ikke en der er kommet med en eneste lovtekst der understøtter
deres udsagn, og nu har jeg før skulle se på Bertels skriblerier uden at han
understøtter sit udsagn, derfor denne irritation overfor Bertel.

Fra : H.J.Suurland

Dato : 08-05-02 14:06

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> På et tidspunkt var der en der skrev et par linier fra en lov der
omhandlede "oplysningen", i følge disse er en ISP forpligtiget til at
udlevere en persons adresse hvis man havde dennes IP
Personligt tror jeg at den person der skrev de par linier har fået noget
fuldstændig galt i halsen.
Der finden ikke sådan en lov, og jeg kan oplyse dig at dommerne ikke giver
det dørene når der skal skives dommerkendelser for at få det oplyst.
Private får det i princippet aldig, men bliver bedt om at lave en
politianmeldelse.

MVH/Hans

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 15:51

"H.J.Suurland" <hjs@osk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det dørene når der skal skives dommerkendelser for at få det oplyst.
> Private får det i princippet aldig, men bliver bedt om at lave en

Jeg har ellers fået det verificeret hos TDC, der fik jeg at vide at de
eneste adresser de ikke måtte oplyse var dem der havde bedt om "hemmeligt
nummer", dog smider de ikke om sig med adresserne...

Ydermere mener jeg helt bestemt at der var lovtekst og hele molevitten i
indlægget.

Fra : Jesper Harder

Dato : 08-05-02 17:01

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> writes:

> Jeg har ellers fået det verificeret hos TDC, der fik jeg at vide at de
> eneste adresser de ikke måtte oplyse var dem der havde bedt om "hemmeligt
> nummer", dog smider de ikke om sig med adresserne...

Det lyder som om du har taget fejl af tlf.nr. og ip-adresse. Læs

<http://sikkerhed.opasia.dk/artikel.php?id=32270>

hvor det tydeligt fremgår, at TDC ikke udleverer oplysninger om, hvem
der har brugt et givet IP-nummer i fravær af en dommerkendelse.

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 18:10

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Det lyder som om du har taget fejl af tlf.nr. og ip-adresse. Læs
>
> <http://sikkerhed.opasia.dk/artikel.php?id=32270>

Det er vi fuldstændig enige om, men det er os når de får vredet armen om på
ryggen de giver adressen, nu er det bare såen at ham der skrev der havde lov
tekst med, noget fra tele-styrelsen...

> hvor det tydeligt fremgår, at TDC ikke udleverer oplysninger om, hvem
> der har brugt et givet IP-nummer i fravær af en dommerkendelse.

Ja Tiscali fører hellere ikke log - siger de!

Men i har sikkert ret, det undrer mig så bare at en TDC medarbejder sagde at
de faktisk SKULLE udlevere adressen sammenholdt med det som han skrev så
bliver man lidt vedholden!

Fra : TGD

Dato : 08-05-02 18:23

Nu er jeg faldet over denne bekendtgørelse:

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024751

§ 1. Denne bekendtgørelse omfatter:

1) Krav til afgivelse af nummeroplysningsdata.
2) Indsamling og registrering af nummeroplysningsdata.
3) Forbrugerbeskyttelse.

Så er spørgsmålet om en IP ikke kan sidestilles med et tlf. nr. ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-05-02 21:26

On 08.05.2002 19:23, in article 79dC8.331$gQ1.50613@news000.worldonline.dk,
> [...]

> 3) Forbrugerbeskyttelse.
>
> Så er spørgsmålet om en IP ikke kan sidestilles med et tlf. nr. ?

Det kan man da godt spørge om, men man skal ikke læse mere end ca. 4 linjer
i den linkede tekst, før de rent faktisk har lavet en legaldefinition på
det:

§ 2. Ved nummeroplysningsdata forstås oplysninger om abonnentnumre, der er
tildelt slutbrugere, indeholdende navn, adresse, eventuelle
stillingsoplysninger, abonnentnummeret og den kategori af tjeneste,
abonnentnummeret anvendes til.
Stk. 2. Ved datasælgere forstås de udbydere af telenet og teletjenester, der
videretildeler 8-cifrede abonnentnumre til slutbrugere.

- svaret er altså nej, en IP-adresse er ikke et 8-cifret teleabonnentnummer.

Desuden omhandler bekendtgørelsen, så vidt jeg lige kunne skimme mig til,
kun handel med nummerdata imellem fx teleudbydere, og ville derfor alligevel
ikke give svar på dit spørgsmål.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 11:51

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse
<KLIP>
> [...]
der
> videretildeler 8-cifrede abonnentnumre til slutbrugere.

TDC kabeltv IP nummer serie er hovedsageligt på 8 cifre (80.63.21.0 -
80.63.21.255), men jeg kan følge dig.

> - svaret er altså nej, en IP-adresse er ikke et 8-cifret
teleabonnentnummer.

Det kan det være 8 cifret og der står vist ikke "teleabonnentnummer".

> Desuden omhandler bekendtgørelsen, så vidt jeg lige kunne skimme mig til,
> kun handel med nummerdata imellem fx teleudbydere, og ville derfor
alligevel
> ikke give svar på dit spørgsmål.

Der står ikke at det er imellem udbydere "Stk. 3. Ved datakøbere forstås
alle der ønsker at købe nummeroplysningsdata." Du skal jo også betale for
nummeroplysningen på 118!

Når men der må vel bare søges videre!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 15:30

> [...]
> (80.63.21.0 - 80.63.21.255), men jeg kan følge dig.

> teleabonnentnummer.
>
> Det kan det være 8 cifret og der står vist ikke

Men en IP er ikke 8 cifret, den er 12 cifret, normalt fjerner man
bare de foranstillede nuller i hvert del så man ikke ser dem (f.eks.
er min ip 213.237.48.37 men kunne ligeså vel skrives 213.237.048.037)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-05-02 20:53

Henrik Stidsen wrote:

> Men en IP er ikke 8 cifret, den er 12 cifret, ...

En IP-adresse er 32-cifret, - 32 binære cifre. Hvordan man vælger at
repræsentere den har næppe den store juridiske betydning.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : TGD

Dato : 09-05-02 21:18

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> En IP-adresse er 32-cifret, - 32 binære cifre. Hvordan man vælger at
> repræsentere den har næppe den store juridiske betydning.

Så er det vist tid til at futte over i en anden NG.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-02 01:01

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in

> En IP-adresse er 32-cifret, - 32 binære cifre. Hvordan man
> vælger at
> repræsentere den har næppe den store juridiske betydning.

jamen jeg bruger den ikke i binært format, så for mig er den max 12
cifret, jeg bruger normale decimal tal!

FUT ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-02 08:10

Henrik Stidsen skrev:

>jamen jeg bruger den ikke i binært format, så for mig er den max 12
>cifret, jeg bruger normale decimal tal!

Jeg opgiver altid telefonnumre i hexadecimalt format. Er
telefonnumre så (også) 7-cifrede?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-05-02 01:12

On 09.05.2002 12:51, in article IvsC8.2278$ek6.72186@news010.worldonline.dk,

> der
>
> TDC kabeltv IP nummer serie er hovedsageligt på 8 cifre (80.63.21.0 -
> 80.63.21.255), men jeg kan følge dig.

- det gider jeg ikke kommentere - det kan jeg se at andre har gjort så
rigeligt... Og dog - skulle meningen med denne lov så være at man med den i
hånden kunne få oplyst visse TDC KabelTV-IP-numre? Næppe....

> Det kan det være 8 cifret og der står vist ikke "teleabonnentnummer".

Jeg sammenholdt "8-cifret abonnentnumre" med "udbydere af telenet og
teletjenester" og kaldte det derfor teleabonnentnummer. Bekendtgørelse er
fra 2000, så de ville nok have skrevet noget med datanet, hvis det var det
der var meningen.

> Der står ikke at det er imellem udbydere "Stk. 3. Ved datakøbere forstås
> alle der ønsker at købe nummeroplysningsdata." Du skal jo også betale for
> nummeroplysningen på 118!

Du vil ikke forstå at den ikke handler om det du har spurgt om og ikke kan
hjælpe dig til at få oplyst et navn på en IP-adresse eller hvad? Prøv at
læse teksten i sin helhed. Den handler om/sigter på det der i fagsproget
(vistnok) hedder datasalg - altså salg af telefonbogsdata. Derfor er de
udtrykket "alle" - fx også Mostrups og Krak. Når du nu vil hænge dig i hvert
ord, så skrev jeg vist også "fx".

> Der er endnu ikke en der er kommet med en eneste lovtekst der understøtter
> deres udsagn, og nu har jeg før skulle se på Bertels skriblerier uden at han
> understøtter sit udsagn, derfor denne irritation overfor Bertel.

Du er da heller ikke kommet med noget der støtter dit udsagn. Desuden er det
vigtigt at bemærke sig, at ikke alt har hjemmel i loven. Sagt på en anden
måde, så kan man ikke finde en lovtekst til støtte for alt. Du kan jo prøve
at finde den lov, hvor der står hvad kriterierne for at pålægge
erstatningsansvar er.

> Ja ja Bertel tillykke endnu engang!

Man kan jo godt tale (skrive) ordentligt selvom folk måske ikke lige kommer
med det svar man forventer.

Fra : TGD

Dato : 10-05-02 02:04

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B900DCD6.29D5%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
> rigeligt... Og dog - skulle meningen med denne lov så være at man med den
> hånden kunne få oplyst visse TDC KabelTV-IP-numre? Næppe....

Ja helt klart kun OnCable!

> [...]
> fra 2000, så de ville nok have skrevet noget med datanet, hvis det var det

Sjovt du nævner "datanet" nu har jeg søgt på retsinfo og kan ikke finde
noget der omhandler datanet, datatjeneste eller noget lignende, derimod kan
jeg findes en del på teletjenester.

> [...]
> (vistnok) hedder datasalg - altså salg af telefonbogsdata. Derfor er de
> udtrykket "alle" - fx også Mostrups og Krak. Når du nu vil hænge dig i

Jamen jeg skrev jo også at jeg kunne følge dig, det jeg svarer på er bare
din fortolkning!

> [...]
prøve
> at finde den lov, hvor der står hvad kriterierne for at pålægge

Jamen hallo jeg skrev jo jeg ledte videre, og minsandten om jeg ikke har
fundet indlægget og den lov der henvises til. Ligeså er det jo mig der er
spørgeren, og nu skal jeg endnu
engang fortælle dig hvorfor jeg er vedholden:
JEG HAR EN TDC MAND DER SIGER DE ER FORPLIGTIGET TIL AT UDLEVERE ADRESSEN PÅ
EN PERSON HVIS DU HAR HANS IP ELLER DEN HAN HAR BRUGT!!!!

Den blev citeret uden der var nogle der indsigede i hans udlægning af
den:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000041830-REGL

> Man kan jo godt tale (skrive) ordentligt selvom folk måske ikke lige
kommer
> med det svar man forventer.

Jamen hov er du min far? Og jeg har en gang skrevet hvorfor jeg svarer som
jeg gør, men det har du nok ikke læst! Og for det andet forventede jeg ikke
andet af Bertel.

Også tag dog og svar i den rigtige tråd www.usenet.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-05-02 06:39

On 10.05.2002 3:04, in article i%EC8.2753$ek6.90392@news010.worldonline.dk,

> Ja helt klart kun OnCable!

Kig på den (lidt OT) debat om hvor mange cifre der er i en IP-adresse. Det
holder simpelthen ikke. Så skulle du også kunne få nogle andre numre, bare
de var 8 cifre?

> Jamen hallo jeg skrev jo jeg ledte videre, og minsandten om jeg ikke har
> fundet indlægget og den lov der henvises til. Ligeså er det jo mig der er
> spørgeren,

Må spørgeren så bare blive ved med at plage som et lille barn, bare fordi
han er spørger

> og nu skal jeg endnu
> engang fortælle dig hvorfor jeg er vedholden:
> JEG HAR EN TDC MAND DER SIGER DE ER FORPLIGTIGET TIL AT UDLEVERE ADRESSEN PÅ
> EN PERSON HVIS DU HAR HANS IP ELLER DEN HAN HAR BRUGT!!!!

Nu ved jeg jo ikke hvad ham TDC-manden laver, men jeg tror ikke at alle
TDC-ansatte er jurister. Tror du ikke har tager fejl og tænker på deres
pligt til at udlevere mod retskendelse ? Hvis han ved det, kan han så ikke
fortælle dig hvordan man får adressen ?

> Den blev citeret uden der var nogle der indsigede i hans udlægning af
> den:
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000041830-REGL

Jeg har kigget på den og hvis man kigger lidt på den, så synes jeg igen det
står rimelig klart, at den handler om fysiske telefonkredsløb og deres numre
(også selv om der står tekst og billeder). Fx hvis du kigger på afnsittene
om nummerplanen. Det er da vist ikke telestyrelsen der står for uddeling af
IP-adresser. Jeg gider ikke citere mere her.
For øvrigt, så nævner den også at man kan få hemmeligt nummer - så vil jeg
gerne have hemmelig IP !

> [...]
> jeg gør, men det har du nok ikke læst! Og for det andet forventede jeg ikke

Nej jeg er ikke din far, jeg er bare en anden bruger som har læst alle
indlæggene (også dit omkring dit svar til Bertel) i tråden med de rimelig
pæne svar far folk der fortæller dig at de er ret sikre på at du ikke har
ret. Jeg behøver vel ikke starte en diskussion i en anden gruppe for at bede
dig om være lidt flinkere overfor en som rent faktisk har svaret kort og
præcist på dit spørgsmål. Der er vel ingen grund til at begynde at diskutere
en anden mands sprogbrug i en anden gruppe, hvis man bare kan skrive det til
ham ??

/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-05-02 08:46

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg opgiver altid telefonnumre i hexadecimalt format. Er
> telefonnumre så (også) 7-cifrede?

Når man i daglig tale taler om antal cifre er det i relation til 10-
talsystemet.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-05-02 08:49

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

> JEG HAR EN TDC MAND DER SIGER DE ER FORPLIGTIGET TIL AT UDLEVERE
> ADRESSEN PÅ EN PERSON HVIS DU HAR HANS IP ELLER DEN HAN HAR
> BRUGT!!!!

Det vil være i strid med lov om behandling af personoplysninger samt
abonnementsbetingelserne (en teleudbyder udleverer udelukkende
oplysninger, hvis der forelægger en dommerkendelse) og derudover må du
godt lade være med at råbe op på den måde.

Fra : TGD

Dato : 10-05-02 13:16

> [...]
> oplysninger, hvis der forelægger en dommerkendelse) og derudover må du
> godt lade være med at råbe op på den måde.

Endelig noget håndfast der kan bruges takker.
Ja det skal jeg prøve på, men det var ligesom om der var et par stykker der
ikke hørte det første gang.

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-05-02 14:56

> [...]

> skulle man inkludere tid.
>
> Er der nogle der lige vil genopfriske denne lov, da jeg vil afprøve den IRL.

En gennemgang af eksisterende love på området samt et indblik i hvad
fremtiden muligvis vil bringe kan man finde var at læse bemærkningerne
til lovforslaget om 'terror loven'.

http://www.folketinget.dk/Samling/20012/lovforslag_som_fremsat/L35.htm

Afsnitene 3.1, 3.2 og 3.4 og underafsnitene om 'Gældende ret' er de
mest relevante i denne sammenhæng.

--
Kim Hansen