Forsendelse af pakker fra USA og moms?
Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 07-05-02 22:52

Hej

Problemet er som følger:

Min kæreste, som er fra USA, har fået hendes forældre til at sende noget af
hendes tøj herover (ikke noget nykøbt, men brugt). Jeg husker ikke præcist
værdien af pakken, men omkring 1500,- DKK. Nu er problemet at der er blevet
pålagt told og moms hvilket jeg ikke mener at hun skal betale idet der ikke
er tale om hverken gaver eller nye ting hun har f.eks. købt over
internettet.

Hvad gør man i en sådan situation og hvordan beviser man evt. at der ikke er
tale om gaver eller nye købte ting? Det kan vel ikke være rigtig at man skal
betale told og moms for a bringe nogle af sine egne ting herover. Det skal i
den forbindelse nok siges at hun kun skal være her for ca. 6 mdr. som led i
et studieophold. Havde hun taget tingene med i kufferten skulle hun jo ikke
have betalt told og moms.

Håber der er nogle der ved noget om told- og momsreglerne i en sådan
situation.

På forhånd tak.

Ulrich

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-05-02 09:37

"[9220] Ulrich Sørensen" <ulrichs@acoustics.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:ab9ibe$hq8$1@sunsite.dk...
<snip>

> [...]
led i
> et studieophold. Havde hun taget tingene med i kufferten skulle hun jo

Jeg har prøvet tilsvarende, og kom faktisk til at hænge på det. En ven
havde været i USA og besøgt nogle venner, uheldigvis glemte han han
noget tøj der, før han tog videre til mexico.
Vennerne sendte pakken til mig da han ikke var hjemme selv, og alt gik
fint.. Jeg modtog pakken fra UPS, og åbnede den....(dumt!)
Et par uger kom der er regning på told(og moms?), jeg mente dog ikke at
være omfattet af de regler, og kontaktede UPS. Han var ikke uenig i mig,
men eftersom at jeg havde åbnet for pakken og brudt "toldseglet" havde
jeg åbenbart accepteret det. Så jeg havde ingen mulighed for at få
sagen re-vurderet da told/skat ikke kunne se hvad der rent faktisk havde
været i pakken... Lang og syg historie ja, vil i se mine feriebilleder
nu vi er i gang ? :)

Det jeg egentligt ville sige var "lad være med at åbne pakken, så hænger
du på den", hvad andre muligheder du har ved jeg ikke, men told/skat
samt pakke/post firmaet der sendte den kan nok fortælle hvad du kan
gøre.

/Sune

Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 08-05-02 10:16

Nu er problemet jo at man får pakken og åbner den og vupti så kommer der en
regning fra pakketrans et par dage senere om at de har lagt ud for told og
moms. Hvad gør man så?

/Ulrich

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-05-02 13:39

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev:

> [...]
> hænger du på den", hvad andre muligheder du har ved jeg ikke, men
> told/skat samt pakke/post firmaet der sendte den kan nok fortælle

Nu ved jeg ikke, hvad der præcist står på toldtingen fra de private
pakketransportfirmaer men umiddelbart accepterer man næppe noget ved at
bryde et sådant segl medmindre man er gjort tydeligt opmærksom på
dette.

Reglerne omkring told og moms kan findes på http://www.toldskat.dk men
umiddelbart kan jeg ikke finde noget, der direkte kan bruges som
vejledning i det aktuelle tilfælde så tag evt. kontakt til dit lokale
Toldcenter.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 14:25

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> pakketransportfirmaer men umiddelbart accepterer man næppe noget ved at
> bryde et sådant segl medmindre man er gjort tydeligt opmærksom på

Det kan vi måske nok blive enige om. Modtagerens bevis for pakkens indhold
er dog ikke længere til stede efter åbning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-02 21:15

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det kan vi måske nok blive enige om. Modtagerens bevis for pakkens indhold
>er dog ikke længere til stede efter åbning.

Jeg er lidt ude i mørket med hensyn til, hvordan toldvæsenet har
fundet frem til værdien af indholdet.

Hvis de har åbnet pakken og skønnet en værdi, kender de jo
allerede indholdet. Hvis afsender har angivet en værdi, er det
mere kedeligt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-05-02 04:42

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt ude i mørket med hensyn til, hvordan toldvæsenet har
> fundet frem til værdien af indholdet.

Det er et krav i de flere lande at man angiver pakkens indhold, værdi,
og om det er gaver, vareprøver,salg eller lignende.

Pakken jeg fik var ganske vist forseglet og der stod også en lang og sej
smørre der mest af alt minder om EULA'en til windows XP, nej jeg læste
den ikke punktligt igennem, men der stod åbenbart at hvis jeg åbnede den
accepterede jeg toldkravet. Der stod ikke hvad toldkravet var, og hvad
det kostede at åbne pakken, det fik jeg først at vide 14 dage efter (til
min store overraskelse) på et girokort.

/Sune

Fra : Henning Petersen

Dato : 08-05-02 20:54

On Wed, 8 May 2002 15:25:26 +0200, "Peter G C"
> [...]

> Det kan vi måske nok blive enige om. Modtagerens bevis for pakkens indhold
> er dog ikke længere til stede efter åbning.

Men hvis ikke der er nogen besked om at der følger en regning, hvordan
skal man så vide at man ikke må pakke den op?

Det kan da ikke passe at man kan modtage en pakke uden nogen mærkning,
og efterfølgende få en told-regning??

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-05-02 08:00

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det kan vi måske nok blive enige om. Modtagerens bevis for pakkens
> indhold er dog ikke længere til stede efter åbning.

Man må formode, at pakkefirmaet har haft åbnet forsendelsen i
forbindelse med toldbehandlingen, så det burde ikke være noget problem.

En helt anden ting er om man forpligter sig ved at åbne pakken, på
trods af oplysninger om dette, såfremt toldbehandlingen ikke skulle
have været udført? Det umiddelbare svar må vel være nej?

(Jeg aner ikke om en sådan forsendelse skal toldbehandles, skal det nok
lige siges)

Fra : enn

Dato : 08-05-02 21:22

Få det sendt som en gave eller med en mehet lav værdiangivelse - så slipper
du for bøvlet næste gang.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-02 23:39

"enn" <enn@nomail.com> wrote in

> en mehet lav værdiangivelse - så slipper
> du for bøvlet næste gang.

og erstatningen hvis noget går galt...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-05-02 12:51

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message

> og erstatningen hvis noget går galt...

Jeg mener de er nogle rigtige tyve og banditter, Told og skat på det
område...

Selvom man køber en ting til 100 kroner i USA. så skal man betale 150 kr.
til Told og skat....!!

Det har jeg nemlig prøvet for 4-5 år siden. og har ikke gjort det efterda.

Hvis nu der står, at pakket ikke er af nogen værdi. Og de finder noget
spændende indeni. Så snupper de nok indholdet. Så kan modtageren jo ikke
kræve erstatning.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 15:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in

> Selvom man køber en ting til 100 kroner i USA. så skal man
> betale 150 kr. til Told og skat....!!
>
> Det har jeg nemlig prøvet for 4-5 år siden. og har ikke gjort
> det efterda.

Nu er det ikke Told og Skat der står for at opkræve told på
postforsendelser længere, det er den enkelte operatør, så den
oplevelse får du nok ikke igen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-05-02 21:03

Bjarke Hansen wrote:

> Selvom man køber en ting til 100 kroner i USA. så skal man betale 150 kr.
> til Told og skat....!!

Hvilken type varer? Lyder mere som om den største del af beløbet er et
ekspeditionsgebyr til speditøren.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 12-05-02 12:19

Hej igen

Efter en del ringen frem og tilbage mellem told og skat og Pakketrans så har
jeg fundet frem til at der skal skrives "Private items" eller noget i den
stil på pakken. Så ved pakkefirmatet åbenbart at der er tale om flyttegods
og der skal derfor ikke betales told. Så nu ved jeg/I det til en anden gang.

Nu kan vi så forsøge at få noget moms tilbage fra det tyske momsvæsen da det
er i Tyskland at pakken er blevet fortoldet.

Mvh. Ulrich