Behandlig af yderdør
Fra : Niels Olsen

Dato : 07-05-02 21:38

Hej alesammen!

Jeg har en yderdør af fyretræ. Den er behandlet med noget lysebrunt næsten
gennemsigtigt træbeskyttelse (jeg tror det er Gori Pine). Det er begyndt at
skalle af.
Når jeg nu alligevel skal igang med sliberen, påtænker jeg at fjerne det
hele så træet står råt. Hvordan kan det fjernes hvis det ikke skal slibes
af, da den vist nok ikke er massiv? Jeg tror den har en stålplade indeni.
Hvad skal man så egentlig behandle den med så den bliver rigtig flot og
holder sig flot? Hvis det har nogen betydning, så sider den på nordsiden af
huset.

MVH Niels

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-05-02 13:39

Hej Niels Olsen
1: Du fjerner først al gammel lak/maling med lakfjerner eller nedslibning.
2: Slib hele døren.
3: Stryg med 1 gang grundingsolie.
3: Stryg med 1 g. skibslak, fortyndet med 10-15% terpentin.
4: Mellemslib med sandpapir korn 120
5: Stryg med 2-4 gange skibslak ufortyndet, mellemslig mellem hver
behandling.

Det betyder intet om døren sider på nordsiden..

Du kan også bruge linoliemaling, men det er mere besværligt og må ikke
fortyndes.
Læs mere her http://www.raadvad.dk/ eller her http://www.skovfryd.dk/

God arbejdslyst.
Malermester
John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Niels Olsen

Dato : 09-05-02 22:45

Hej John Vedsegaard

Tak for tipsene. Nu har jeg noget at gå i krig med.
Jeg tror det bliver rigtig flot.
Er der en grundingsolie og lak du kan anbefale at bruge?
Jeg tænker på fabrikatet.

MVH Niels

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-05-02 23:29

Hej Niels Olsen

Fabrikatet er ikke afgørende, grundingsolien skal være et olieprodukt (ikke
vandig).
Hempel fremstiller skibslak, f.eks. Hempel yachtlak 1-2-3 (findes under
træbåde).
Se http://www.hempel.dk

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 20:12

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in
news:3cda6dc3$0$78769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> behandling.
>
> Det betyder intet om døren sider på nordsiden.

Det betyder rigtig meget ved din løsning da døren ellers
vil blive nedbrudt af solens UV-stråler. Ved fyrretræ
skal der generelt bruges farvepigmenter for at beskytte
træet.