Motorolie
Fra : kh

Dato : 07-05-02 18:36

Hej

Kan jeg hælde den samme slags motor olie på min MC som jeg hælder på min
bil? Olien jeg har til min bil hedder 10W/40, og i følge min Clymer
værksteds manual anbefales det også at MC'en bruger 10W/40. Men skal man
bruge en special olie til MC, eller er det lige meget? Min MC er en Suzuki
GS650E, hvis det skulle betyde noget.

Mvh
Kim

Fra : finn bentzen

Dato : 07-05-02 19:05

kh <*kh@nospam.dk*> skrev:
> [...]
> man
> bruge en special olie til MC, eller er det lige meget? Min MC er en

Det kan du godt bruge.
MVH: Mormors-bikershop

Fra : Armand

Dato : 07-05-02 21:26

kh <*kh@nospam.dk*> skrev i en news:Xns9207C76633119kh@212.54.64.135...

> Kan jeg hælde den samme slags motor olie på min MC som jeg
> hælder på min bil?

Igen-igen (samme spørgsmål er blevet stillet af to andre indenfor denne
uge - OG begge gange besvaret flerfoldigt!):
JA!

--
Armand.

Fra : Kenneth S

Dato : 08-05-02 06:29

> [...]
>
> Igen-igen (samme spørgsmål er blevet stillet af to andre indenfor denne
> uge - OG begge gange besvaret flerfoldigt!):

Skal vi ikke bare nøjes med at sige at der er delte meninger?

Kenneth

Fra : Armand

Dato : 08-05-02 16:05

Kenneth S <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Skal vi ikke bare nøjes med at sige at der er delte meninger?

Ikke engang dét !

For man KAN hælde ganske alm. bilolie på modellen, og der står f'eks
intet om specielt mc-olie i de originale værksteds-manuals jeg har set!

Men som for så meget andet gælder det at også omkring olie er der
High-end brugere, samt brugere der decideret overkill'er !!!

--
Armand.

Fra : Kenneth S

Dato : 08-05-02 19:14

> [...]
>
> Men som for så meget andet gælder det at også omkring olie er der
> High-end brugere, samt brugere der decideret overkill'er !!!

Det kan godt være jeg overkill'er, men ikke desto mindre...

"However, increasingly there are reports that these oils are causing clutch
slippage and starter engagement problems in some motorcycles. Therefore, it
is best to use only "SJ" oils which are *not* "energy-conserving." Read the
back of the.... "
http://www.yft.org/tex_vfr/tech/oil.htm

"They also recommend to use motorcycle specific motor oils and not auto oil
for motorcycles. If you compare the price of MOBIL 1 for autos to their
comprable full synthetic oil for motorcycles you will see a huge price
difference. Rightly so because it is not the same oil in a different
bottle, it is a special formula designed for motorcycles and it goes way
beyond the clutch issue. You'll find the same true with Castrol. The...."
-snip-
"Will your bike blow-up and the clutch smoke, etc.? Probably not, but you
may or may not experience clutch problems, many have."
http://homepages.paradise.net.nz/~hasl/oildealers.htm

"Some people use Mobil1 in their bikes - DON'T do it! Automotive oils have
been reformulated, and are not suitable for motorcycles, particularly... "
http://www.intruderalert.com/workshop/accfaq_oiladd.htm

"With the API, SH and the new SJ standard, automotive oils have begun to
cause problems in motorcycle engines. Oils with friction modifiers cause
slippage of clutches, starter clutches and back-torque limiters. In
additi.."
http://www.cbxclub.com/timoil.html

"Motorcycles typically run hotter and turn higher rpm's than cars do. Yes,
car oils do lubricate, but car oil manufacturers do not have to factor in
the special needs that motorcycle engines require. The old saying "better
safe than sorry" does apply. We don't care if you buy Kawasaki oil for your
Suzuki, just use m/c oil. We have seen the difference!..."
http://www.planokawasakisuzuki.com/faq.html#CarOil

...og der er mindst lige så mange links som siger noget andet, men så længe
jeg (..og andre) har en anden mening, er meningerne delte, Basta!!!

Kenneth

(..som i øvrigt er træt af denne diskussion, for vi bliver aldrig enige
alligevel om dette emne)

begin 666 top_button.gif
M1TE&.#EA(P`0`*('`#,SS,S,S'Q\WIF9F>/CYO3T^KJZ[O___R'Y! $```<`
M+ `````C`! ```.7>+IG_##*18!C)&M52""4!D("`&!#JAZ$.@2*^SZ%:5&!
M&@1%NJ<LWXIAL D>/D5N<%@&F4Z&S32*#48YF'/9FBV*TZ.B.TJ:905&:0I(
M-X%/0N]Z\'T>8+8X.TYE4AU^$6ML)W5>74M:< \5)@8%!FN0@DHZEC D5&HF
>$AT3##5MFA>@H$5N)&*F$P*I@U6LC;$1D;(1"0`[
`
end

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-02 22:06

"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bottle, it is a special formula designed for motorcycles and it goes way
> beyond the clutch issue. You'll find the same true with Castrol.

Men Castrol er en af de olier som i nogle lande anbefales til flere
motorcykelmærker i manualen, tager motorcykelfabrikanterne så fejl?

> "Some people use Mobil1 in their bikes - DON'T do it! Automotive oils have
> been reformulated, and are not suitable for motorcycles, particularly... "
> http://www.intruderalert.com/workshop/accfaq_oiladd.htm

Hvorfor er dette så aldrig påvist i test eller undersøgelser?

> "Motorcycles typically run hotter and turn higher rpm's than cars do.

Gør de det? Hvor varm bliver olien i turbo-biler? Hvor mange rpm løber en
typisk turbo? Hvis en olie kan holde til det, er det den bliver udsat for i
en motorcykelmotor så ikke peanuts?
Virkeligheden _kunne_ være at bil-olier faktisk er motorcykel olier langt
overlegne, og (måske i kraft af større produktionsmængder) samtidig
billigere, så man måske ender med at give store penge for at slide sin motor
noget mere?

> ..og der er mindst lige så mange links som siger noget andet, men så længe
> jeg (..og andre) har en anden mening, er meningerne delte, Basta!!!

Jepper, _det_ er ihvertfald rigtigt.

> (..som i øvrigt er træt af denne diskussion, for vi bliver aldrig enige
> alligevel om dette emne)

Man kan diskutere religion l æ æ æ æ n g e.

Rittig

Fra : Kenneth S

Dato : 09-05-02 06:54

> Jepper, _det_ er ihvertfald rigtigt.

> Man kan diskutere religion l æ æ æ æ n g e.
>
> Rittig

Enig

...så lad os komme ud i det gode vejr, og lad vore MC-dyr spinde (..så godt
de nu kan, med de olier de kører rundt med , det er jo helligdag og solen
skinner.

Kenneth (..som åbenbart står tidligere op, når han har fri fra arbejde, og
MC'en venter

Fra : Armand

Dato : 09-05-02 13:01

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Men Castrol er en af de olier som i nogle lande anbefales til flere
> motorcykelmærker i manualen, tager motorcykelfabrikanterne så fejl?

Hæ! De eneste "MC-olier jeg har set anbefalet officielt, er når de
respektive importører anbefaler brugen af det oliemærke som de har
importen af (Yamaha/Belray hhv. Suzuki/Motul!)

Markedet er fyldt med almindelige produkter der får et "mc-navn" og
bliver solgt 50% dyrere - Selv omkring olier tror jeg ikke blindt på at
indholdet vitterligt ér væsentligt anderledes blot fordi det sælges til
MC'er :-/
For bl.a. Shell's mc-olie gælder det at der her i gruppen er påpeget at
de afhjælper det *KLONK* gearkassen afgiver når 1. indlægges om
morgenen. Men andre har haft samme positive oplevelse med en almindelig
Texaco-olie, og dette påviser at personlige erfaringer er bedre end
blind
tillid p.g.a. at der er affotograferet en motorcykel på produktet!!!

Det er faktisk da Castrol's fuldsyntetiske "RS" tog springet ned til 5W
at jeg gjorde mine erfaringer omkring GPZ 900'erens kobling vs. tynd
olie!
Men det var et viskositets-problem, ikke et smøre-mæssigt problem
(koblingen gled heller ikke med 5'eren - Den bed istedet
ukontrollabelt!)

> Gør de det? Hvor varm bliver olien i turbo-biler?

Efter vandkølingens indtog i mc-branchen er olietemperaturen reduceret
betragteligt. Faktisk er det idag snarere et problem for de fleste at få
olien varm nok

> Hvor mange rpm løber en typisk turbo? Hvis en olie kan holde til det,
> er det den bliver udsat for i en motorcykelmotor så ikke peanuts?

Godt argument!
Jeg vil på den anden side gøre opmærksom på at hverken
stempel-hastighed, eller leje-hastighed er større på en hurtiggående
mc-motor!
Dette qua kortere slaglængde hhv. mindre leje-diametre!
Eneste sted at omdrejningerne spiller andeledes ud er i
tandhjulsforbindelserne men dér bliver oliebelastningen ikke større
p.g.a. omdrejningerne!!

Nu indbyder min opkobling ikke til at forfølge alt hvad der henvises til
af links her på gruppen, og denne streng er ingen undtagelse, derfor
skal følgende opfattes generelt!
Der har i mange år været en tendens i befolkningen til at tro blindt på
alt hvad der bliver skrevet med røde digitale tal. Dette til trods for
at der er alskens muligheder for at elektronik udskriver fejlagtige
målinger/opgivelse (irrede stik, fejl i software, fejlspænding m.m.m.) -
På samme måde har der de seneste år været en tendens til at folk tror
blindt på hvad der læses på en hjemmeside (dette endda til trods for at
læseren selv måtte have en privat hjemmeside der er fyldt med vås og løs
snak ). Faktisk mener jeg at det her i gruppen er sket at Jørund er
blevet
modsagt gennem brug af et link . . . Til hans egen hjemmeside!!!!

Ergo:
Lad være med at bruge et link som argument - Læs pågældende hjemmeside
og forstå argumenterne, og fremfør dernæst dem herinde!!!!

--
Armand.

Fra : Kenneth S

Dato : 09-05-02 21:23

> [...]
> Lad være med at bruge et link som argument - Læs pågældende hjemmeside
> og forstå argumenterne, og fremfør dernæst dem herinde!!!!

1: Hvem er du, Kong Armand, som tror du kan beordre mig til noget som
helst? Hvis jeg ønsker at give et link, så går jeg det sq.

2: Den eneste grund til at jeg gav links, var bare at underbygge min
påstand om, at det var delte meninger om dette emne, som du jo trodsigt
nægtede at anerkende. At det ikke bare er mig som har fået en
olie-tvangstanke, men at der rent faktisk er andre rundt om i verdenen som
har samme religion.

Kenneth.

Fra : Armand

Dato : 10-05-02 01:26

> 1: Hvem er du, Kong Armand, som tror du kan beordre mig til noget
> som helst? Hvis jeg ønsker at give et link, så går jeg det sq.

Sikke dog et voldsomt humør du er i
Kan du ikke tage en simpel begrundet anbefaling til dig andet end ved at
hidse dig op??
Forøvrigt skriver jeg tydeligt at jeg ikke har kigget på så meget som ét
af dine links; hvorfor henvisningen langt mere var generel omkring folks
blinde tillid til hvad fremmede folk har skrevet på en hjemmeside, og
efterfølgende brug af disse som links - Men jeg ramte tilsyneladende
alligevel en åben nerve på dig dermed?

> 2: Den eneste grund til at jeg gav links, var bare at underbygge
> min påstand om, at det var delte meninger om dette emne

Faktisk henviser jeg til de originale værkstedsmanuals, samt
motorcyklens egen manual i mine argumenter om hvad der kan(!) bruges, så
dér står vi jo lige!

>....... som du jo trodsigt nægtede at anerkende.

Vrøvl!
Jeg nægter ikke at anerkende noget som helst - Herunder folks ret til at
dumme sig og gøre deres egne erfaringer!
Men som noteret ovenfor, så nægter du åbenbart også at anerkende at
fabrikkene ikke anbefaler deciderede mc-olier

Alligevel kan man jo afgive nogle velmenende råd, og i denne sammenhæng
drejer sagen for mig sig om at "kh", som i:
oprindeligt spurgte om han kunne hælde alm. bil-olie på sin MC, sagtens
kan(!) hælde alm. motorolie på modellen.
For mine råd gælder det generelt at jeg hader at se at unge
motorcyklister der i forvejen har anskaffet en model til et meget stramt
budget (er det ikke altid sådan?), spilder sine penge på noget unødigt
overkill(*) á fancy olier og/eller dæk

> At det ikke bare er mig som har fået en olie-tvangstanke, men at der
> rent faktisk er andre rundt om i verdenen som har samme religion.

Er det ikke egentlig dig der er i færd med at trumfe DIN opfattelse på
mig lige nu?? :-/

Jeg kunne meget vel tænke mig at lave mig en international hjemmeside
der går ind for brug af tilstrækkelige(!) olie og dæk -kvaliteter - Ikke
mindst fordi mine argumenter derved bedre kan nå ind i roen på typer som
dig :-|

(*)
OVERKILL:
Ordet finder først sin rette betydning når man til Sussi & Leo -koncert
opdager at deres bassist håndterer en fin seks strenget bas-guitar!

--
Armand.
(som trods egen brug af tydelig citering i sine svar, har fået den

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 10-05-02 10:32

> Kenneth S <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> Sikke dog et voldsomt humør du er i

Ja, det må du egentlig oprigtigt undskylde, jeg var vist lidt træt da jeg
svarede på dit indlæg.

> [...]

"Lad være med at bruge et link som argument - Læs pågældende
hjemmeside og forstå argumenterne, og fremfør dernæst dem

- bydemåde og 4 (fire) udråbstegn = 'anbefaling' ? jaee..jooe.. ok, hvis du
siger det.

> [...]
> blinde tillid til hvad fremmede folk har skrevet på en hjemmeside, og
> efterfølgende brug af disse som links - Men jeg ramte tilsyneladende

Tråden er bare kørt lidt for langt, efter min mening, det ramte måske en
nerve.

> Faktisk henviser jeg til de originale værkstedsmanuals, samt
> motorcyklens egen manual i mine argumenter om hvad der kan(!) bruges, så
> dér står vi jo lige!

"Be sure to use motor oils that do not contain anti-friction modifiers.
Passenger car motor oils (often labeled "Energy Conserving") contain
anti-friction additives which will cause clutch and/or starter clutch
slippage, resulting in reduced component life and poor engine performance."

Yamaha Fazer værkstedsmanual - fra Jes Vestervang.

> Vrøvl!
> Jeg nægter ikke at anerkende noget som helst - Herunder folks ret til at
> dumme sig og gøre deres egne erfaringer!

Kenneth: Skal vi ikke bare nøjes med at sige at der er delte meninger?
Armand: Ikke engang dét !

> Men som noteret ovenfor, så nægter du åbenbart også at anerkende at
> fabrikkene ikke anbefaler deciderede mc-olier

næ.

> [...]
> motorcyklister der i forvejen har anskaffet en model til et meget stramt
> budget (er det ikke altid sådan?), spilder sine penge på noget unødigt

Olien er efter min mening et af de sidste steder man skal spare.

> Er det ikke egentlig dig der er i færd med at trumfe DIN opfattelse på
> mig lige nu?? :-/

Jo, øøeh , sorry (..det kræver en mand at indrømme sine fejl

> [...]
> der går ind for brug af tilstrækkelige(!) olie og dæk -kvaliteter - Ikke
> mindst fordi mine argumenter derved bedre kan nå ind i roen på typer som

Det er skam ikke sååe svært nå ind til min roe Faktisk nævnte Rittig
(..i en anden tråd vist nok) at det måske var viskositeten den var gal med,
da min kobling fedtede, det nåede ind, og det grubles der stadig med i min
'roe'. Det var da en oplysning (omend indlysende, indrømmet), som man kan
bruge.

> (*)
> OVERKILL:
> Ordet finder først sin rette betydning når man til Sussi & Leo -koncert
> opdager at deres bassist håndterer en fin seks strenget bas-guitar!

"Smoke on the water" har aldrig lydt bedre :-|

> [...]
> mistanke at du i din harme helt har overset at det ikke er din streng,
> af samme navn (denne er kh's!), at du svarer i )

Næe, det har jeg i min harme da ikke overset. Der er da ikke noget galt i at
snakke lidt generelt, jeg har da set værre "off topics".

Jeg er ikke fanatisk, størstedelen af MC-parken kan garanteret udmærket køre
på en god kvalitetsbilolie, og derved spare en masse penge for vi
afgiftsplagede MC'ister. Men ikke desto mindre synes jeg ikke man skal skære
alle olie-producenter over en kam, og sige at de er en flok humbug-magere
hele bundtet (..der skal dog nok være nogen stykker), når de siger at denne
her olie er godt for din MC. Selvfølgelig vil de tjene penge, det vil alle
producenter, og det kan da også være man betaler uforholdsmæssigt meget for
en MC-olie, men det kan da i lige så høj grad skyldes at forbrugerunderlaget
(MC'ister) er så meget mindre, og at den enkelte derved skal betale det mere
for denne gren af olieudviklingsapparatet.

Kenneth
(..hvis motorcykel spinder som en mis med Belray

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-05-02 15:06

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anti-friction additives which will cause clutch and/or starter clutch
> slippage, resulting in reduced component life and poor engine

Og det er også fuldstændig rigtigt, men dem er der bare ikke ret mange af på
markedet - langt de fleste er uden den slags additiver.

> Olien er efter min mening et af de sidste steder man skal spare.

Bare det var så let. Men det er det ikke.
Hæld en lækker fuldsyntetisk olie på en gamme slidt motor, og den vil køre
væsentligt ringere end hvis man hælder den oliekvalitet på manualen
foreskriver - og den vil brænde mere olie af.
Hæld en dyr olie på en 70'er Harley, og den dør på få hundrede kilometer.

Motorer er beregnet til en bestemt olie - viskositet og kvalitet. Man kan
godt tro man forkæler motoren ved at hælde noget dyrere på, men det er bare
ikke altid tilfældet.

> "Smoke on the water" har aldrig lydt bedre :-|

ARGH. Det har jeg set live, og jeg har ALDRIG grinet så meget! (Men jeg var
også meget fuld).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-05-02 11:12

Armand wrote:

> For man KAN hælde ganske alm. bilolie på modellen, og der står f'eks
> intet om specielt mc-olie i de originale værksteds-manuals jeg har set!

Det gør der faktisk i den til Fazeren! Du får lige hele smøren:
[...]

Så det er iflg. Yamaha ikke kun koblingen der er i fare.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 09-05-02 23:27

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
> Conserving") contain anti-friction additives which will cause clutch
> and/or starter clutch slippage, resulting in reduced component life

Flueknepperi:
Der står sågu' da intet om speciel MC-olie!

Men argumentet ér godt nok, men jvf. tidligere strenge om emnet (á
Jørund? :-/ ) er det ikke kategorisk API-SJ olierne der er slemme; men
netop kun de der (som du også citerer) indeholder friktionsnedsættende
stuff, hvilket vil fremgå af teksten på dunken!!!

Hvis man så lige vender det hele endnu engang:
Der ér ingen problemer i at bruge alm. motorolie - Blot man ikke
samtidig sigter så højt at man skal tage sig i vare for det ene og det
andet!

Og endelig (atter) tilbage til spørgsmålet:
Jo, man KAN bruge alm. olie - á motoren går ikke istykker af det!!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-05-02 15:07

> er det ikke kategorisk API-SJ olierne der er slemme; men
> netop kun de der (som du også citerer) indeholder friktionsnedsættende
> stuff, hvilket vil fremgå af teksten på dunken!!!

Nej, SJ olier er ikke specielt slemme. Jeg kører på API SJ bilolie, og det
går fremragende. Men du mener måske at det er de olier hvor det står på
dunkene hvis der er friktionsnedsættende additiver? Det er sikkert rigtigt
nok.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-02 16:53

"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Skal vi ikke bare nøjes med at sige at der er delte meninger?

Joh...
Og så være glade for at du ikke har en Ducati magen til Steens, for så var
du i et dilemma? Manualen foreskriver Castrol GTX3, og det er jo en bil
olie...

Rittig

Fra : S@nd

Dato : 08-05-02 07:17

> Igen-igen (samme spørgsmål er blevet stillet af to andre indenfor denne
> uge - OG begge gange besvaret flerfoldigt!):

Der må da snart være grundlag for <dk.fritid.motorcykel.oliereligion>

Mvh. S@nd
|| SS-Racing ||