Brug af gammel brønd til havevanding.
Fra : Henning Petersen

Dato : 07-05-02 18:07

Davs!

Jeg er i forbindelse med gravearbejde i haven stødt på, hvad der ser
ud til at være en gammel drikkevands brønd. Der er ingen som vidste at
den var der, og kommunen kan ikke finde optegnelser af den.

Vil det være ulovligt at sætte en pumpe til at suge vand fra den til
have-vanding?

Vi er i forvejen tilsluttet det lokale vandværk, så den "normale"
forsyning af drikke vand vil være uberørt af ændingen.

Vandet fra brønden ville blive brugt som supplement til vores
regnvands-anlæg.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 19:29

Henning Petersen wrote:

> Vil det være ulovligt at sætte en pumpe til at suge vand fra den til
> have-vanding?

Ja.
Bekendtgørelse om lov om vandforsyning m.v.

LBK nr 130 af 26/02/1999 (Gældende)

§ 18. Grundvand og overfladevand må ikke indvindes uden tilladelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 19:42

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> § 18. Grundvand og overfladevand må ikke indvindes uden tilladelse.

Karnov skriver hertil:

således at vandet nyttiggøres, selv om vandet derefter ledes tilbage til
kilden. Begrebet omfatter altså ikke alene indpumpning af vand i et
vandværk, i en industri til brug for produktionen eller i et vandingsanlæg,
men også benyttelse af overfladevand til kølevand eller dambrug og
oppumpning af grundvand for at udvinde varme eller mineraler fra grundvandet
og derefter lede det tilbage. Se om grundvandsvarmeanlæg vejl fra
Miljøstyrelsen nr 4 1984 om afledning af vand fra varmeindvindingsanlæg (ad
§ 4 i BKG 1984 450). Begrebet omfatter ikke den blotte bortledning af vand,
f eks af grundvand fra en byggegrund, jf om det sidste § 26.<<

- er det helt klart, at man herefter ikke må pumpe vand op til lidt
havevanding?

Se § 19 om tilladelse:

§ 19. Kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse til indvinding af
grundvand til:
1) Anlæg med en årlig indvinding på højst 3000 m3, herunder dog ikke anlæg
til vanding af landbrugsafgrøder. Tilladelse til anlæg, der højst forsyner 4
husstande med vand til brug i husholdning og almindeligt landbrug, kan kun
nægtes, hvis det er praktisk muligt at skaffe ejendommen eller ejendommene
en anden hensigtsmæssig vandforsyning på økonomisk rimelige vilkår, eller
hvis der må antages at være nærliggende fare for, at kvaliteten af vandet i
den ønskede vandforsyning ikke vil opfylde de fastsatte krav til kvaliteten
af drikkevand eller i øvrigt vil blive sundhedsfarlig.
2) Vandforsyningsanlæg for mindre bebyggelser på landet, for så vidt
anlægget kan forsyne hele bebyggelsen, og indvindingen højst udgør 6000 m3
årligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 20:19

Peter G C wrote:

> - er det helt klart, at man herefter ikke må pumpe vand op til lidt
> havevanding?

Ja, hvis du ikke har en tilladelse, og er beliggende indenfor
et vandforsyningsområde.
Og den kan du få ved kommunen, - hvis du kan
Men du skal søge først.

Jeg erindrer et afslag, der efterfølgende blev påklaget
til amtet uden resultat, på samme problemstilling, egen
boring til lidt supplerende havevanding.

Men en opringning til teknisk forvirring på kommunen kan
da afklare det, men jeg vil da helt sikkert anbefale det
før der sættes pumpe på.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 20:31

"Erik G. Christensen" wrote:

> Men en opringning til teknisk forvirring på kommunen kan
> da afklare det, men jeg vil da helt sikkert anbefale det
> før der sættes pumpe på.

Men han kan i værste fald få et påbud efter flg:

Vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg

VEJ nr 60150 af 01/03/1990 (Gældende)

Ubenyttede brønde og boringer

Brønde eller boringer, der henstår ubenyttede, bør som hovedregel
altid påbydes tilkastet efter forskrifterne i
vandforsyningslovens § 36.**)

**) De nærmere regler for tilkastning af brønde og boringer fremgår
af Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 4 af 4. januar
1980 om udførelse af boringer efter grundvand, med tilhørende
cirkulære af 28. februar 1980.

Det er ikke nemt med privat foretagsomhed

Fra : Henning Petersen

Dato : 07-05-02 22:37

On Tue, 07 May 2002 21:30:46 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Brønde eller boringer, der henstår ubenyttede, bør som hovedregel
> altid påbydes tilkastet efter forskrifterne i

Vil det sige at hvis jeg teoretisk set bare stikker en sugeslagen i
brønden, er det værste der kan ske at jeg får besked på at fylde den
op?

Konen har i øvrigt fået den ide at vi senere skal bygge en ganneldags
brønd, men span-hejs og set hele oven på den, det er der vel ikke
noget i vejen for? (med mindre den bliver sløjfet selvfølgelig)

- eller?

Den vil i givet fald selvfølgelig blive sikret med et metalgitter, så
der ikke plumper en i vandet

Fra : Peter G C

Dato : 08-05-02 06:33

Henning Petersen <henning.petersen.020507@hpc.dk> skrev:

[klip]

> Vil det sige at hvis jeg teoretisk set bare stikker en sugeslagen i
> brønden, er det værste der kan ske at jeg får besked på at fylde den
> op?

Nej - læs den nævnte lov igennem. Der står noget om erstatningsansvar og
strafansvar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 20:38

Peter G C wrote:

> Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:
>
> [klip]

> Karnov skriver hertil:
Klip

Og fra den "virkelige" verden

Fra
Servicedeklaration for Vandforsyningsområdet i Kjellerup kommune

Når en ejendom er tilsluttet et vandværk, skal dette af ejeren
indberettes til kommunen. Ligeledes skal den gamle brønd eller
boring sløjfes. Der kan kun undtagelsesvist meddeles tilladelse
til at opretholde den gamle brønd eller boring som nødforsyning.

""Der kan ikke opnås tilladelse til at beholde den gamle brønd
eller boring til bilvask, havevanding e.l.""

Fra : Henning Petersen

Dato : 07-05-02 22:38

Ok!

Fra : Peder Porse

Dato : 11-05-02 10:38

Ja, Erik, Kjellerup Kommunes vandforsyningsplanlægning har jo været ret
debatteret..ikke alle steder er man lige så kategorisk....

pp

Fra : JPo

Dato : 07-05-02 22:35

Hvad med § 86 i samme lov? Er der ikke en mulighed her for gamle brønde -
som man altid har gået og taget lidt vand fra.

mvh.
jpo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 23:38

JPo wrote:

> Hvad med § 86 i samme lov? Er der ikke en mulighed her for gamle brønde -
> som man altid har gået og taget lidt vand fra.

Jow, hvis adgangen ikke er ophævet efter pgf 31 - 36.
Og derfor skal indholdet i kommunens vandforsyningsplan
tjekkes

Og hvis det kun tidligire er lidt vand, er der måske en
væsentlig udvidelse, men du har da mulighed for at klage
helt op til miljøklagenævnet

Og så har du naturligvis tjek på vandkvaliteten, hvilket
er et krav ved anvendelse af vanding af grøntsager til
human konsum