/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventil-tikkeri ved for lidt brændstof?
Fra : Michael & Berit


Dato : 07-05-02 18:34

Min mc er en XJ600 kørt 5000km.
Historien er at jeg igår på vej til arbejde de sidste 5 km på hører at ventilerne tikker højere og højere ved omdrejninger over 3000rpm. Jeg ligger ikke det store i det, og da jeg på eftermiddagen starter op igen på kold motor, er der ikke noget at høre. Men hjemad det går på motorvejen med 130-140 6-7000 rpm, og efter ca. 2-3 km begynder den sku igen. Lyden bliver højere og højere og motoren mangler nu også pludseligt trækkraft. "SATANS" #%*§
Over på reservetank, og ud i nødsporet og trille til næste rasteplads.
Slukke, køle af, checke oliestand, starter op igen og lyden er væk...!

Luller ned på motorvejen igen og kører hjemad uden mislyde. Ind og tanke op.
Nu er der ingen mislyde/ventiltikkeri.

MEN spørgsmålet er så, om det kan være rigtigt at ventilerne tikker hvis det er lige op over at den skal over på reservetank.

Jeg mener jo ikke at ventiler sådan skal tikke nogen gange, og andre gange ikke. Enten tikker ventilerne, og de skal så justeres eller også tikker de ikke. Er jeg helt galt i byen eller hvad?

Hilsen Michael XJ600


 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 07-05-02 19:04

Er der elektrisk benzin pumpe på en XJ600 ?? Det var der ikke på min den
gamle, så vidt jeg husker, men måske på den nye model, hvis det er sådan en
du har. Hvis den har, kan det være den, der tikker lidt når den er ved at
løbe tør.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.





Michael & Berit (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael & Berit


Dato : 07-05-02 21:08

Jeg tror der er alm. vacuumpumpe fra indsugningen på kaburatorerne. Benzinhanen virker i hvertfald ved vacuum ved ON/RES og uden vacuum ved PRI, så det må der være.

Michael


Armand (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-05-02 21:37


Michael & Berit <mlt@wanadoo.dk> skrev i en
news:w7UB8.107$My7.199179452@news.orangenet.dk...

> ........spørgsmålet er så, om det kan være rigtigt at ventilerne
> tikker hvis det er lige op over at den skal over på reservetank.

Jeg kan ikke lige få på nethinden hvad der vil kunne tikke ved for mager
blanding (= i færd med at skulle på RES!); men det er ihvertfald ikke
ventilerne!

> Jeg mener jo ikke at ventiler sådan skal tikke nogen gange, og andre
> gange ikke. Enten tikker ventilerne, og de skal så justeres eller også
> tikker de ikke. Er jeg helt galt i byen eller hvad?

Når ventiler tikker hhv. holder op er det fordi at de som kolde er korte
og mellemrummet imellem vippearme og knast dér er størst, hvorimod
varmeudvidelsen under driften optager dette (af samme grund nødvendige)
spillerum, hvorved larmen minimeres/forsvinder!

På samme måde vil knastkæden også blive længere i varm tilstand - men på
modsat vis vil den derved også blive slappere.
Hvorved en defekt knastkædestrammer kan indikeres ved tiltagende larm
under varmdrift

--
Armand.






cyber (07-05-2002)
Kommentar
Fra : cyber


Dato : 07-05-02 22:08

ved formager blanding bliver forbrændingstemperaturen højre end normalt
man har hørt om stempler der er brændt hul i ved for mager blanding

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ab9dq5$12fh$8@news.cybercity.dk...
>
> Michael & Berit <mlt@wanadoo.dk> skrev i en
> news:w7UB8.107$My7.199179452@news.orangenet.dk...
>
> > ........spørgsmålet er så, om det kan være rigtigt at ventilerne
> > tikker hvis det er lige op over at den skal over på reservetank.
>
> Jeg kan ikke lige få på nethinden hvad der vil kunne tikke ved for mager
> blanding (= i færd med at skulle på RES!); men det er ihvertfald ikke
> ventilerne!
>
> > Jeg mener jo ikke at ventiler sådan skal tikke nogen gange, og andre
> > gange ikke. Enten tikker ventilerne, og de skal så justeres eller også
> > tikker de ikke. Er jeg helt galt i byen eller hvad?
>
> Når ventiler tikker hhv. holder op er det fordi at de som kolde er korte
> og mellemrummet imellem vippearme og knast dér er størst, hvorimod
> varmeudvidelsen under driften optager dette (af samme grund nødvendige)
> spillerum, hvorved larmen minimeres/forsvinder!
>
> På samme måde vil knastkæden også blive længere i varm tilstand - men på
> modsat vis vil den derved også blive slappere.
> Hvorved en defekt knastkædestrammer kan indikeres ved tiltagende larm
> under varmdrift
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



S@nd (08-05-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 08-05-02 07:22

"cyber" <otter@olek.se> skrev i en meddelelse
news:ab9fo8$15bc$2@news.cybercity.dk...
> ved formager blanding bliver forbrændingstemperaturen højre end normalt
> man har hørt om stempler der er brændt hul i ved for mager blanding
....
Ja, eller brændt hul i en ventil, meen det skulle helst ikke gå ud over
ventilspillerummet, at blandingen bliver for mager.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or || - " Som brændte en udst.ventil sidste år pga. for mager
blanding :-/"



Armand (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-02 17:17


S@nd <andpe_96@hotmail.com> skrev i en
news:3cd8c422$0$97323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "cyber" <otter@olek.se> skrev i en meddelelse
> news:ab9fo8$15bc$2@news.cybercity.dk...
> > ved formager blanding bliver forbrændingstemperaturen højre end
> > normalt man har hørt om stempler der er brændt hul i ved for mager
> > blanding
> Ja, eller brændt hul i en ventil, meen det skulle helst ikke gå ud
over
> ventilspillerummet, at blandingen bliver for mager.

Til gengæld lyder en brændt ventil, som en *tikken*!

Men lyden af brændte ventiler forandrer sig ikke med temperaturen!!

--
Armand.




Allan jørgensen (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 08-05-02 21:02

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:abboas$1c1s$2@news.cybercity.dk...
> Til gengæld lyder en brændt ventil, som en *tikken*!
>
> Men lyden af brændte ventiler forandrer sig ikke med temperaturen!!

hvad med belægninger på ventilerne giver de ikke også *tikken*

Allan(fzr600us)




S@nd (09-05-2002)
Kommentar
Fra : S@nd


Dato : 09-05-02 07:32

"Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@FJERNKOsporty.dk> skrev i en meddelelse
news:cvfC8.375
....
> hvad med belægninger på ventilerne giver de ikke også *tikken*
....
Det kommer lidt an på, hvordan skidtet er placeret, men der e rklart, hvis
skidtet sidder omkring ventilsædet, så vil det påvirke ventilspillerummet,
så der kan opstå *tikken*.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
|| SS-Racing ||



Michael & Berit (10-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael & Berit


Dato : 10-05-02 11:05

Tak for svarene. Problemet er åbenbart væk, for jeg har ikke hørt det siden den dag.

Mange svar har gået på for mager blanding, hvilket åbenbart kan medføre større skade på motoren(især hvis det er en konstant mager blanding p.g.a. fejl i kaboratorerne).
Min nye teori er derfor:
Kan det have noget at gøre med at en mager blanding = for lidt benzin i forhold til luft = p.g.a. jeg skal over på RES kommer der ikke benzin i normale mængder men luft som normalt og at motoren derved lyder som om den tikker?

For så er der jo en logisk forklaring på tikkeriet lige før jeg slog over på RES...

Hilsen Michael XJ600


Armand (10-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-02 16:46


Michael & Berit <mlt@wanadoo.dk> skrev i en
news:6QMC8.264$ry5.422846525@news.orangenet.dk...
> Mange svar har gået på for mager blanding,
> Min nye teori er derfor: Kan det have noget at gøre med at en mager
> blanding = for lidt benzin i forhold til luft = p.g.a. jeg skal over
på RES
> kommer der ikke benzin i normale mængder men luft som normalt og at
> motoren derved lyder som om den tikker?
> For så er der jo en logisk forklaring på tikkeriet lige før jeg slog
over på
> RES...


Head on the nail!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste