Hvad siger loven?
Fra : ollo

Dato : 07-05-02 17:53

Er det lovligt, el. ulovligt, at gå ind i en tilfældig folkeskoleklasse /
gymnasieklasse og overvære timen?
Mvh
Ollo

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 18:07

ollo <ollo@ollo.dk> skrev:

> Er det lovligt, el. ulovligt, at gå ind i en tilfældig folkeskoleklasse /
> gymnasieklasse og overvære timen?

Det kan den enkelte skole selv fastsætte regler for. Spørg derfor på skolen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TN

Dato : 07-05-02 18:31

Du kan i hvert fald komme til eksamenerne. De er offentlige!

Thomas

Fra : ollo

Dato : 07-05-02 18:55

"TN" <nospam@neumann.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan i hvert fald komme til eksamenerne. De er offentlige!

Det var nu mest bare et tænkt eksemple, - men tak for svarene

Fra : Nospam

Dato : 07-05-02 20:11

Er det ikke bare en folkelig skrøne......Hvis ikke, hvor i lovgivningen står
det, at det er offentligt???
/Martin

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-05-02 20:59

"Nospam" <none@dk.dk> wrote in message
> Er det ikke bare en folkelig skrøne......Hvis ikke, hvor i lovgivningen
står
> det, at det er offentligt???

Næææh, den er skam god nok. Det er som udgangspunkt adgang for alle under
selve eksamen, men ikke under voteringen. Undtagelsesvis kan adgangen
indskrænkes fx. pga. pladsmangel el. lign. Se bla. nedenstående:

BEK nr 1021 af 20/11/2000 om eksamen ved visse videregående uddannelser
under Undervisningsministeriet:

§26. De mundtlige prøver er offentlige, jf. dog stk. 2.

Stk.2. Institutionen kan ved de mundtlige prøver begrænse adgangen til
eksamenslokalerne af pladsmæssige grunde, og enkeltpersoner kan nægtes
adgang eller bortvises, hvis dette findes nødvendigt for at sikre den
fornødne ro og orden i forbindelse med eksamen. Institutionen kan endvidere
fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige omstændigheder,
herunder hvor hensynet til den studerende taler herfor.

Stk. 3. Lyd- eller billedoptagelser under eksamen er ikke tilladt, medmindre
de indgår som en del af eksamensforløbet. Optagelserne foretages da af
institutionen.

Stk. 4. Kun eksaminator(erne) og censor(erne) kan være til stede under
voteringen ved mundtlige prøver. Institutionen kan dog bestemme, at kommende
eksaminatorer kan overvære en votering

og

BEK nr 544 af 30/06/1999 om om studentereksamen og om højere
forberedelseseksamen:

§15. Lyd- eller billedoptagelse i eksaminations- og forberedelseslokalerne
er ikke tilladt ved de skriftlige og mundtlige prøver.

Stk. 2. De mundtlige prøver er offentlige, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Rektor/forstander kan ved de mundtlige prøver begrænse adgangen til
eksamenslokalerne af pladsmæssige grunde, og enkeltpersoner kan nægtes
adgang eller bortvises, hvis dette findes nødvendigt for at sikre den
fornødne ro og orden i forbindelse med eksamen. Rektor/forstander kan
endvidere fravige bestemmelsen i stk. 2, hvis der foreligger særlige
omstændigheder, herunder hvor hensynet til eksaminanden taler derfor.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G.

Dato : 07-05-02 21:52

In article <ab9be3$hip$1@sunsite.dk>, jacob nielsen
<jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote...
> [...]
> fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige omstændigheder,
> herunder hvor hensynet til den studerende taler herfor.

Jeg ville nok (som eksaminand) påberåbe mig sidste sætning.

"Hendes gennemsigtige lårkorte kjole er yderst distraherende. Få hende
venligst ud"

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-02 22:06

TN skrev:

>Du kan i hvert fald komme til eksamenerne. De er offentlige!

De citerede love gælder ikke for folkeskolen.

--
Bertel

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-05-02 22:29

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> De citerede love gælder ikke for folkeskolen.

Nej, men det gør til gengæld BEK nr 495 af 31/05/2000 om folkeskolens
afsluttende prøver mv. og om karaktergivning i folkeskolen, hvor man kan
finde følgende:

§22. De mundtlige og praktiske prøver er offentlige, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skolens leder kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvor der foreligger
særlige omstændigheder, herunder hvor hensynet til eleven taler for det.
Stk. 3. Lyd- eller billedoptagelse under prøverne er ikke tilladt.

Mvh.
Jacob

Fra : Friberg

Dato : 07-05-02 21:09

Som privat ansat lærer- som er gift med en folkeskolelærer- er det min
opfattelse, at man de fleste steder har reelle muligheder for at deltage i
timerne - lov eller ikke lov.
Hos mig bliver du sikkert sat i arbejde. Iøvrigt har ikke mange forældre tif
til den slags.

Søren Friberg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-02 22:05

Friberg skrev:

>Som privat ansat lærer- som er gift med en folkeskolelærer- er det min
>opfattelse, at man de fleste steder har reelle muligheder for at deltage i
>timerne - lov eller ikke lov.

Også vildt fremmede?

På min tidligere skole kunne forældrene komme og gå som de ville,
men jeg har aldrig haft besøg af en hvis forhold til ungerne jeg
ikke fik tjek på, og så vidt jeg erindrer var jeg kun ude for
forældre.

--
Bertel