Hvad sker der?
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 07-05-02 17:20

Ok, jeg står og skal til at tage mit motorcykelpap og overvejer også
kraftigt at købe en kværn. Men jeg er ikke sikker på det bliver en 250cc
eller en med de der 34 eller 40 HK eller hvor meget det nu er. Har kigget på
en med 75 i stedet. Hvad sker der hvis jeg bliver stoppet og kun har lille
kørekort men kører på en cykel der er noget for stor? Kan jeg miste mit
kørekort til både bil og motorcykel eller slipper jeg med en bøde???

/Lars

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-05-02 17:36

"Lars Bjerregaard" <larsb@events.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad sker der hvis jeg bliver stoppet og kun har lille
> kørekort men kører på en cykel der er noget for stor? Kan jeg miste mit
> kørekort til både bil og motorcykel eller slipper jeg med en bøde???

Jahh, det ved jeg faktisk ikke.

Men hvis vi nu er rigtige sortseere,og antager at du kommer ud for et
færdselsuhæld, så har du ført et motorkøretøj hvor/som du ikke har kørekort
til, det vil sige at forsikring og evt. erstatning er en by i Rusland ! + at
du risikerer at få et privat søgsmål på adskellige 100.000 kr lige i fjæset
! :-/

Så jeg ville ikke gøre det

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-05-02 21:26

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Men hvis vi nu er rigtige sortseere,og antager at du kommer ud for et
> færdselsuhæld, så har du ført et motorkøretøj hvor/som du ikke har
> kørekort til

Æhm, det er ikke helt så simpelt svjv., for man mangler jo 'kun' en
kørekortskategori.
Hvordan tingene vil foregå i praksis er der svjv. ingen der har nogen
erfaring med (heldigvis), men for at forsikringen kan kræve en evt.
udbetalt erstatning tilbagebetalt af dig (kræve regres kalder de det) skal
man normalt af handlet 'groft uforsvarligt' (tjek lige hvad diun police
siger). Der har været en del diskussion her i ng'en om, om det at køre på
en model med for mange hk er groft uforsvarligt i sig selv, men ingen har
egentlig fundet ud af det. Man skulle _tro_ at forsikringen ikke burde
kunne kræve regres, hvis man har masser af erfaring med mc'en osv., men det
er jo _langt_ fra sikkert :-/
Bottom line: Lad være medmindre du tør løbe risikoen :-/ Det er _kun_ dig
der løber den økonomiske risiko, for forsikringen betaler erstatningen
under alle omstændigheder, spørgsmålet er om de kan tvinge dig til at
betale dem tilbage

Derudover er der selvfølgelig nogle andre aspekter, såsom om du kan styre
dig selv og motorcyklen. 70 hk er meget og de kan _meget_ hurtigt bringe
dig i en... uønsket situation. Man kan vel egentlig sige at jo flere hk, jo
hurtigere går det. Nåja, lige en ting mere: antal hk er _ikke_
proportionale med fun-factoren ved kørsel på de veje hvor det er sjovt at
køre.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Troels Lund

Dato : 08-05-02 00:36

Uden at vide det, ville jeg faktisk tro (ud fra almindelige
erstatningsretlige betragtninger) at det kun er i det omfang man ikke kan
påvise at uheldet ikke skete som følge af at man kørte på en MC med for
mange HK, at forsikringsselskabet kan frigøres for sin hæftelse, (medmindre
det i policen direkte står at den ikke dækker den pågældende
motorstørrelse). Hvis der er tale om en med 40 HK vil det nok være ret nemt
at bevise, eftersom forskellen i trækkraft næppe er så stor at den havde
afgørende indflydelse på styrtet.
Hvad angår erstatningen hvis man bliver offer for en andens kørsel har det
ingen indflydelse på erstatningen om man overtræder andre forbud som er
ulykken irrelevant (den såkaldte "Schutzzweck" regel, som i mine øjne også
bør bruges i det øverste tilfælde), forestil dig f.eks. at du kørte uden
hjelm og blev påkørt, så ville det ikke dermed betyde at du ikke kunne få
erstatning fra den skadevoldende part.

Jeg er imidlertid ikke helt sikker på det øverste eksempel.

Mvh. Troels Lund

Fra : Richard Pade

Dato : 07-05-02 19:18

Lars Bjerregaard wrote:

> [...]
> eller en med de der 34 eller 40 HK eller hvor meget det nu er. Har kigget på

Køb dog den cykel og få den droslet til 34 hk - drosselkit findes til alle
cykler, selv Hayabusa. Ved ikke, om den skal synes med kittet; men når du er
gammel nok / har kørt længe nok, fjerner du bare drosselkittet (typisk en
forsnævring i indsugningen et sted). Og har sparet dig selv for en helvedes
ballade, hvis du kommer galt afsted eller bliver taget på anden vis.

Richard

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-05-02 20:51

> [...]

> kørekort men kører på en cykel der er noget for stor? Kan jeg miste mit
> kørekort til både bil og motorcykel eller slipper jeg med en bøde???

Det svarer til at du kører uden kørekort. Hvordan tror du det går
forsikringsmæssigt hvis du baldrer ind i en flok skolebørn i en lastbil -
vel at mærke uden lastbilkørekort? Hvad vil politiet sige hvis de stopper
dig i samme lastbil?

Mvh
Steen

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 07-05-02 22:04

Tak for jeres svar allesammmen. Det var nyttig information, men ikke helt
det jeg gik efter. Fosikringen og registreringen af motorcyklen kommer til
at stå i min fars navn (han har selv mc os') da jeg er en fattig studerende
Det jeg fisker efter er hvad der sker hvis jeg bliver stoppet af
politiet og de finder ud af at den cykel jeg kører på er for stor...? Bøde,
frakendelse af kørekort? og hvad er chancen for at de egentlig finder ud af
at cyklen er for stor hvis jeg nu skulle blive stoppet ved et
rutinetjeck...uha ja, eller måske endda køre lidt for stærkt :)

/Lars

Fra : Richard

Dato : 07-05-02 22:17

Lars Bjerregaard wrote:

> [...]
> at cyklen er for stor hvis jeg nu skulle blive stoppet ved et
> rutinetjeck...uha ja, eller måske endda køre lidt for stærkt :)

Lars, tag og forstå, at det ikke kun er for at spare dig for nogle ærgelser og
unødvendige udgifter, når forsikringsselsbaet gør regres efter en ulykke med et
køretøj, til hvilket du ikke har kørekort.
Det er også ofrene, vi tænker på.

Hvis du virkelig vil have svar på det spørgsmål, så spørg da dit lokale politi!
- de kan sikkert hurtigt slå en sag op fra en anden tåbe. Please, lad være med
at leg med dette. Afreager heller på en racerbane og kør det køretøj på alm.
vej, du er kompetent og kvalificeret til.

Richard

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-05-02 22:41

Richard wrote:

> Afreager heller på en racerbane

Ønsket om en mc med mere end 34hk har ikke nødvendigvis noget at gøre med
at man vil køre ræs! Der er jo immervæk voldsomt meget komfort i ikke at
skulle spekulere på om man mon har trækkraft nok til at overhale en lastbil
op ad bakke, i ikke at skulle holde motoren indenfor et snævert område på
f.eks. 2k rpm, hvor de teoretiske 34 hk befinder sig osv. Til hyggekørsel
har de nævnte ting ikke den store betydning, men om morgenen på vej til
arbejde, der vil man hellere koncentrere sig om kørslen og morgenbilisterne
end om, om motorens omdrejningstal skulle komme udenfor 'power'-bandet :-/

> og kør det køretøj på alm. vej, du er kompetent og kvalificeret til.

Uanset hvor kompetent og kvalificeret man end måtte være ændrer det ikke på
loven, så imo skal det omformuleres til at man skal nøjes med at køre det
man har kørekort til.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-05-02 22:25

> [...]
> det jeg gik efter. Fosikringen og registreringen af motorcyklen kommer til
> at stå i min fars navn (han har selv mc os') da jeg er en fattig

Husk at det er ulovligt også, og at forsikringsselskaberne kigger efter den
slags "ordninger" mere og mere.

> Det jeg fisker efter er hvad der sker hvis jeg bliver stoppet af
> politiet og de finder ud af at den cykel jeg kører på er for stor...?
Bøde,
> frakendelse af kørekort?

Som jeg skrev - det svarer til at køre uden kørekort. Bøden er vel en
3-5.000,-, og bliver du stoppet nok gange, bliver køretøjet inddraget.
Selvfølgelig får din far en bøde for at lade dig køre på hans motorcykel
uden gyldigt førerbevis - det er nemlig hans pligt at kontrollere at du har
det, når han låner maskinen ud. Herudover er der hele problematikken med
forsikringen - du risikerer simpelthen de ikke vil dække en krone skulle der
ske noget med dig, cyklen eller andre.

> og hvad er chancen for at de egentlig finder ud af
> at cyklen er for stor hvis jeg nu skulle blive stoppet ved et
> rutinetjeck...uha ja, eller måske endda køre lidt for stærkt :)

STOR. Hvis du kun har lille kørekort, så er det første de gør da at
kontrollere om cyklen er for stor til kortet.

Jeg ville holde mig til vendepladsen med den store MC (og det er jo ikke ret
sjovt), og så finde en du lovligt kan køre rundt på på gaden.

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-05-02 22:25

Lars Bjerregaard wrote:

> Tak for jeres svar allesammmen. Det var nyttig information, men ikke helt
> det jeg gik efter.

Ikke desto mindre særdeles relevant!

> Fosikringen og registreringen af motorcyklen kommer til
> at stå i min fars navn (han har selv mc os') da jeg er en fattig
> studerende

Huha, det er skam også noget der kan give dig(!) store problemer! Det er
også ganske ulovligt. Det at der er så mange andre der gør det, gør det
altså ikke mindre risikabelt/dumt. ½
> [...]
> finder ud af at cyklen er for stor hvis jeg nu skulle blive stoppet ved et
> rutinetjeck...uha ja, eller måske endda køre lidt for stærkt :)

Småting. Du kan nok forvente en bøde på 3-5.000,- første gang. Du bør
hellere bekymre dig om hvordan du er stillet i forbindelse med en ulykke!

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 08-05-02 16:58

Ok, taget i betragtning hvad i har kunne fortælle mig kunne det godt være
jeg skulle sætte et drosselkit på min første mc alligevel. Synes bare ikke
der er særlig mange små cykler der er specielt lækre. De ligner jo
knallerter med kåbe. Regner med at købe en Suzuki GSX400RR eller en Kawasaki
ZXR400. Så må jeg jo leve med at skulle køre med drosselkit et års tid, det
er når man fylder 21 man kan køre hvad man vil ik? eller skal man have haft
mc-pap i 2 år?

Det skal ikke forstås på den måde at jeg vil ha en stor mc bare for at jeg
skal ud og køre ræs. Det er simpelthen min smag der gør at jeg har fundet et
par cykler der er en smule større end det tilladte. Mht forsikring skulle
det efter sigende ikke give noget problem. Det er jo min fars mc, så kører
jeg galt på den dækker hans forsikring. At mit kørekort ikke er "stort" nok
vil ikke betyde at forsikringsselskabet kan frasige sig retten til at dække
skaden. Forsikringen dækker jo os hvis man låner en bil og er ude for et
uheld i den.

Anyway, ville ikke ind i en lang og indviklet forsikringsdiskussion, men
nærmere vide hvordan politiet forholder sig til en sag som denne. Der er
ikke lige en betjent i gruppen der vil udtale sig?

/Lars

Fra : Steen Schmidt

Dato : 08-05-02 17:57

> det
> er når man fylder 21 man kan køre hvad man vil ik? eller skal man have
haft
> mc-pap i 2 år?

21 år ELLER 2 år med lille pap.

> Mht forsikring skulle
> det efter sigende ikke give noget problem.

Efter sigende? Jeg ser da ikke andet end at folk siger det giver problemer.

> Det er jo min fars mc, så kører
> jeg galt på den dækker hans forsikring.

Det er hans ansvar at du ikke har kort til maskinen - det har jeg skrevet
adskillige gange. Tror du forsikringsselskabet vil dække når han gør noget
ulovligt? Herudover er de RET gode til at finde ud af at det er et
skalkeskjul at din far "ejer" MC'en. De kan udmærket finde ud af at det er
din, og så falder hammeren ekstra kraftigt.

> [...]
dække
> skaden. Forsikringen dækker jo os hvis man låner en bil og er ude for et

Ikke nødvendigvis hvis du stjæler den eller ikke har kørekort. Hvis en ejer
låner et køretøj ud til en anden person, og personen ikke har førerbevis til
køretøjet, så får ejeren mindst en bøde.

> Anyway, ville ikke ind i en lang og indviklet forsikringsdiskussion, men
> nærmere vide hvordan politiet forholder sig til en sag som denne.

Hvordan forholder politiet sig normalt overfor personer der kører uden
kørekort? Er der slet ikke feset noget ind?

> Der er
> ikke lige en betjent i gruppen der vil udtale sig?

Hvorfor skulle Reno udtale sig om andet end hvor du har tænkt dig at køre
uden kørekort?

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-02 21:51

> [...]
et
> par cykler der er en smule større end det tilladte.

Det forstår jeg godt! Men det er næppe heller noget problem at få monteret
et drosselkit.

> Mht forsikring skulle
> det efter sigende ikke give noget problem.

Enten er du ret god til fortrængning, eller også vil du bare meget nødig
erkende at det kan give dig problemer

> Det er jo min fars mc, så kører
> jeg galt på den dækker hans forsikring.

Not! Han har lånt sin motorcykel ud til en der ikke havde kørekort til den,
og så dækker forsikringen godtnok i første omgang, men "regres" er det ord
der sikrer at det ikke bliver dig der løber om hjørner med
forsikringsselskabet, men dem der løber om hjørner med din far.
Har du iøvrigt tænkt på at du ikke sparer anciennitet op mens du kører på
hans forsikring? En af mine arbejdskammerater har gjort det samme (blot med
bil) i 5-7 år. Nu vil han og kæresten så have bil i eget navn, og det er
kommet meget bag på ham hvor dyr forsikringen er på en Mondeo uden
anciennitet, ligesom han havde hørt at han kunne få anciennitet for de år
han havde kørt i "fars" bil - men det ku han altså bare ikke alligevel.

> [...]
dække
> skaden. Forsikringen dækker jo os hvis man låner en bil og er ude for et

Ikke hvis man ikke har tilstrækkeligt kørekort til den, det er helt og
aldeles ejers ansvar.

> Anyway, ville ikke ind i en lang og indviklet forsikringsdiskussion, men
> nærmere vide hvordan politiet forholder sig til en sag som denne. Der er
> ikke lige en betjent i gruppen der vil udtale sig?

Lad være med at fiske efter en betjents udtalelse. En betjent der skal se
sin udtalelse på tryg (en udtalelse som nogen kunne oplyse hans chef om),
vil ikke kunne sige andet end: Du bliver knaldet for det. Det er ikke det du
gerne vil høre, vel?

Rittig