Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til flash foto
Fra : assassin

Dato : 07-05-02 15:28

Jeg har lige investeret i en sigma 500ST flash og en Omni-Bounce. Nu har jeg
prøvet at skyde en rulle indendørs, men jeg er ikke helt tilfreds med
resultatet. Belysningen er sådanset ok, men der er slagskygger. Flashhovedet
var "knækket" til ca 45 grader som Stofen anbefaler, og flashen stod til
TTL.
Hvordan undgår jeg de slagskygger? Ved at placere motiver længere væk fra
bagrunden er ved en mulighed. Men hvad med baggrunden, kan man evt. købe et
"tæppe" der "suger" en masse lys til protrætbrug?

Fra : Pico

Dato : 07-05-02 16:27

assassin wrote:
> [...]
> fra bagrunden er ved en mulighed. Men hvad med baggrunden, kan man
> evt. købe et "tæppe" der "suger" en masse lys til protrætbrug?

Hvis du til portrætbrug ønsker at bruge flach er der næsten kun 2 muligheder
for ar undgå skygger. En ekstra flash til at opbløde baggrunden eller som du
selv er inde på at øge afstanden mellem motiv og baggrund.
Afhængit af loftets farve kan du også rette flashen op i loftet, hvorved skyggerne
for det meste kommer så langt ned at de ikke kommer med på billedet, men så
er der problemet med skygger under øjnene, næsen, hagen osv.
Når du bruger Omni-Bounce i en 45 graders vinkel synes jeg ikke der er mere
skygge end det virker "naturligt", er slagskyggerne meget kraftige ?
Har du mulighed for at flytte flashen ud til en af siderne (kabel mellem flash og
kamera) ? Det kan mange gange give den virkning at det ser ud som lyset kommer
fra siden og så opfattes skygger ikke som slagskygger.
Pico