Aspørgsmål om EU borger & ophold i Danmark~
Fra : Kenneth Andersen

Dato : 07-05-02 13:59

Hej alle.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde noget information på
følgende emne.

Jeg har en svoger som er Italiensk statsborger, han har for 5 år siden bosat
sig i danmark sammen med min søster, og de har nu købt hus og har et barn
sammen.

Men da han skulle op for 3 uger siden og få fornyet sin opholdtilladelse
blev han pure nægtet at få den fornyet.
De har givet ham frem til 1. Juni.
Han har gennem de sidste 5 år haft forskellige jobs, men står pt. uden
arbejde da der ikke er noget at få for øjeblikket.
Skal lige siges de bor på Bornholm, ikke det nemeste sted at finde job.
Men hvad siger lovgivningen om ophold som EU borger i et andet EU land ? I
dette tilfælde Danmark ?
Kan de nægte ham fornyelse af opholdstilladelse ? Specielt nu hvor de har
fået et barn ? De er ikke gift.

Ved ikke om det er nok information men ellers spørg og jeg skal gerne uddybe
det.
Nogen der ved hvor på nettet man kan finde information ang. ophold i
danmark?
Har prøvet at søge på Google men uden det helt store resultat.

På forhånd tak

Kenneth Andersen
Kenneth@osterbrogaarden.dk

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 07-05-02 14:16

Har lige snakket med min søster som fortalte mig at hvis han har haft
opholdstilladelse i mere end 5år for man automatisk permanent
opholdstilladelse..Men at der skulle være kommet en ny ændring i loven som
siger et det nu kun er 3 år det drejer sig om før man har krav på permanent
opholdstilladelse.
Men gælder det med tilbagevirkende kraft da han fik opholdstilladelsen i '97
? "dvs. da han nu har opholdt sig i Danmark i 5 år betyder det så at han
egentlig har haft permanent opholdstilladelse de sidste 2 år. ?"

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 07-05-02 14:26

On Tue, 7 May 2002 15:15:51 +0200, "Kenneth Andersen"
<Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote:

>Men gælder det med tilbagevirkende kraft da han fik opholdstilladelsen i '97
>? "dvs. da han nu har opholdt sig i Danmark i 5 år betyder det så at han
>egentlig har haft permanent opholdstilladelse de sidste 2 år. ?"

Så simpelt er det vist ikke. Læs mere her:

http://www.udlst.dk/EuNorden/eustatsborgere.htm

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-05-02 14:26

Kenneth Andersen wrote:

> Men da han skulle op for 3 uger siden og få fornyet sin opholdtilladelse
> blev han pure nægtet at få den fornyet.

http://www.danmark.dk/txt/tema.asp?page=tema&objno=22544629 under overskriften
"Fri bevægelighed" står der:
"Der er fri bevægelighed for personer, kapital, varer og tjenesteydelser i EU.
Alle borgere i Den Europæiske Union har ret til at færdes og opholde sig frit i
alle unionens medlemslande."
- Så det kan kun være et spørgsmål om han har ret til sociale ydelser i
Danmark. Selve opholdet bør være en formalitet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas W.

Dato : 07-05-02 14:40

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote in message
> [...]
> dette tilfælde Danmark ?
> Kan de nægte ham fornyelse af opholdstilladelse ? Specielt nu hvor de har

Det er kun bestemte kategorier af EF-borgere der har et umiddelbart krav på
et EF-opholdsbevis. Kun hvis man er arbejdstager, selvstændig
erhvervsdrivende, tjenesteydelsesmodtager-/yder, samt et par mere der ikke
ser ud til at være relevant i denne sammenhæng. Dette fremgår af
EF-opholdsekendtgørelsen, der er en inkorporeting af den fri bevægelighed
for arbejdskraften m.v.
Man skal altså have et arbejde, til gengæld er kravene til arbejdet ikke
særligt store, deltid kan være nok, men der er ingen minimumsgrænse rent
tidsmæssigt. "Bundgrænsen" er at de lønnede aktiviteter ikke fremstår som
rent marginale supplement, man kan endda være omfattet hvis man må supplere
med økonomisk støtte fra det offentlige. (Så vi er reelt ret langt nede).

Når du selv nævner 5 år, går jeg ud fra at det første opholdsbevis blev
udstedt tidsbegrænset, for 5 år (efter EF-opholdsbekendtgørelsens §12), og
at han nu står overfor den tidsugrænsede forlængelse i §13. Hele pointen bag
tidsbegrænsning er at sikre at betingelserne for udstedelse af tilladelsen
stadig er tilstede på forlængelsestidspunktet (jfr.forudsætningsvis § 16 ),
så derfor skal han også være arbejdstager på forlængelsestidspunktet. Hvad
han jo desværre ikke var.

Hvad er det for øvrigt de har givet ham til 1. juni? Frist til at rejse ud,
til at få et arbejde eller evt. til at blive gift?
Havde de været gift, havde familiesammenføringsreglerne kommet i
betragtning.
Statsamtet må have givet en begrundelse for afvisningen, hvad siger den?
Andet kan jeg ikke lige komme på, på stående fod, så umiddelbart kan jeg
ikke rigtig se hvad der skulle være at komme efter.

/Thomas

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 07-05-02 15:06

De har givet ham til 1. juni til at finde et nyt arbejde ellers er det ud.

Problemmet er at han kunne tage et arbejde som opvasker eller tjener da de
fleste restaurenter på Bornholm er ved at starte op.

Men han fik af vide af personen som styrer hans sag at det ikke ville blive
betragtet som permanent arbejde og derfor ikke gyldig grund til at få sin
opholdstilladelse fornyet.
Og da min søster er på barselsorlov står hun også i en situation hvor hun
pt. ikke kan forsørge ham.

Han har kun fået fornyet sin opholdstilladelse for 2 år adgangen da han
åbenbart ikke har kunnet får dem forlænget for længere perioder.

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 15:12

Kenneth Andersen <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev:

> De har givet ham til 1. juni til at finde et nyt arbejde ellers er det ud.
>
> Problemmet er at han kunne tage et arbejde som opvasker eller tjener da de
> fleste restaurenter på Bornholm er ved at starte op.

Det lyder lidt skrapt.

> Han har kun fået fornyet sin opholdstilladelse for 2 år adgangen da han
> åbenbart ikke har kunnet får dem forlænget for længere perioder.

Da jeg var bosat i et andet eu-land fik jeg også opholdstilladelse for en to
årig periode.

Betingelsen var også dér at man kunne forsørge sig selv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas W.

Dato : 07-05-02 16:06

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Det lyder lidt skrapt.

> Da jeg var bosat i et andet eu-land fik jeg også opholdstilladelse for en
> årig periode.
>
> Betingelsen var også dér at man kunne forsørge sig selv.

Udgangspunktet i Dk er at man udsteder opholdsbevis for fem år, hvilket er
bedre end i det øvrige Europa, men kortere hvis der ansøges herom. Eller for
samme periode som den forventede varighed af opholdet hvis man er
arbejdstager i en periode 3 måneder til et år eller
tjenesteydelsesmodtager/-yder (EF-opholdsbekendtgørelsen § 12, stk 2 og 3).
Opholdets grundlag spiller selvfølgelig en rolle, så hvorfor der kun var
tale om 2 år undrer mig lidt - for begges vedkommende :)

Men jeg kan nu godt se at en opvasketjans måske ikke bliver anset som fast
arbejde, når det er så tæt på en udvisning og afhængig af mandens
uddannelse, tidligere beskæftigelse osv. Det kommer nemt til at ligne noget
"nødbremse"-agtigt.

Dette burde være et link til bekendtgørelsen:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B1994/0076105.htm

/Thomas

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 07-05-02 16:12

Hej Thomas.

Manden er uddannet teleingeniør i Italien, så uddannelse har han.
Man kan selvfølgelig så undrer sig over de har valgt bornholm, men dette
skyldes at alt vores famillie, dvs. min søsters bor på bornholm.

Grunden til at han ikke har fået forlænget for mere end 2 år adgangen dog,
kun 1 år sidste gang han fik fornyet skyldes at personen som har haft med
hans sag at gøre ikke har villet forny den for længere tid adgangen.
Og det er bestemt ikke fordi han ikke vil arbejde tværtimod, vil han meget
gerne have et arbejde og han er heller ikke bleg for at tage, han har endda
søgt om at komme i fisken (arbejde med at skære fisk ud) men som sagt pt. er
der ikke rigtig noget job at få på bornholm.