Tabt arbejdsfortjeneste
Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-05-02 13:55

Hvordan opgøres tabt arbejdsfortjeneste for en selvstændig?

I den ene yderlighed har jeg en timepris, jeg normalt fakturerer, men
der er jo en del spildtid, som jeg sædvanligvis ikke kan fakturere.

I den anden yderlighed, kan jeg udføre alt arbejdet på et andet
tidspunkt, så jeg slet ikke har noget tab.

Er der en gylden middelvej?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morgan Jones

Dato : 07-05-02 13:57

I hvilken sammenhæng ? Hvis det har noget med det offentlige at gøre plejer
det at være dagpenge sats.

/morgan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-05-02 14:34

Morgan Jones wrote:

> I hvilken sammenhæng ? Hvis det har noget med det offentlige at gøre plejer
> det at være dagpenge sats.

I forbindelse med et færdselsuheld. Dels som krav til modpartens
forsikringsselskab og dels i forbindelse med beregning af vidnegodtgørelse.
Jeg vil hellere fremsætte nogle rimelige krav fra starten i stedet for at
presse citronen og køre en lang sag på det, men på den anden side synes jeg
også 80 kr for en halv arbejdsdag, er lige i underkanten...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morgan Jones

Dato : 07-05-02 14:46

Tjah - årsindkomst divideret med 365 ? Den burde da være rimeligt sikker.

/morgan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-05-02 15:24

Morgan Jones wrote:

> Tjah - årsindkomst divideret med 365 ? Den burde da være rimeligt sikker.

Jeg har selv spekuleret på årsindkomst divideret med 1.687,5 arbejdstimer,
men skal det så være personlig indkomst, eller firmaets overskud. (En del af
overskuddet opspares i virksomhedsskatteordningen).
- Og hvad så med muligheden for at udføre arbejdet på et andet tidspunkt?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-05-02 14:53

In article <3CD7CE99.71EB2435@image.dk>, Jonathan Stein wrote:
> [...]
>
> I den anden yderlighed, kan jeg udføre alt arbejdet på et andet
> tidspunkt, så jeg slet ikke har noget tab.

Har du ikke kontortid fra 8-16? Forventer dine kunder ikke at du
arbejder/er hos dem på det tidspunkt?

JonB

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-05-02 15:07

Jon Bendtsen wrote:

> Har du ikke kontortid fra 8-16? Forventer dine kunder ikke at du
> arbejder/er hos dem på det tidspunkt?

Nej, de forventer nærmere, at jeg arbejder 0-24.

Men en del arbejde er f.eks. programmering, systemopsætning o.s.v., som
kunden egentlig er ligeglad med hvornår jeg laver, når blot det er færdigt
til aftalt tid. De er også vandt til at tale med min telefonsvarer, da jeg
ikke har en sekretær til at tage imod telefoner, når jeg selv sidder i
møder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 14:58

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

> Hvordan opgøres tabt arbejdsfortjeneste for en selvstændig?
>
> I den ene yderlighed har jeg en timepris, jeg normalt fakturerer, men
> der er jo en del spildtid, som jeg sædvanligvis ikke kan fakturere.

Du skal have det,der svarer til din normale indtægt.

Praksis er som angivet i følgende citat fra Karnovs lovsamling til
Erstatningsansvarslovens § 2:

at han ville have haft i uarbejdsdygtighedsperioden. Erstatningen udmåles
efter indtægten før skat og er selv indkomstskattepligtig, jf dog note ad §
1, stk 3, vedr husmødre. Der fradrages ikke for arbejdsmarkedsbidrag, selv
om der ikke betales sådant bidrag af erstatningen, jf U 1998 553 H.<<

Og:

erstatning ydes for udgifter til ansættelse af nødvendig ekstra medhjælp, jf
f eks FED 1995 481 (citeret ovenfor; hensyn blev også taget til selskabets
betydelige udgifter til vikar i fraværsperioden), U 1974 636 og U 1969 982.
Hvis indtjeningen i virksomheden afhænger af indehaverens personlige
arbejdsindsats, kan erstatningen fastsættes efter den normale indtjening og
varigheden af uarbejdsdygtighed, jf FED 1998 631 V (hensyn til
driftsresultat i det seneste år før uheldet; ikke fradrag for skattemæssige,
men kun for driftsmæssige afskrivninger), U 1997 552 H (om en taxavognmand,
der i det meste af perioden kun havde været sygemeldt på halv tid; efter
regnskabsoplysningerne var der muligvis en vis indtægtsnedgang på grund af
skaden, men den fandtes ikke at overstige de 25.000 kr, som
Erstatningsnævnet for Voldsofre havde tilkendt), FED 1995 1217 (udover
vikarudgifter tilkendtes erstatning svarende til den normale indtjening fra
virksomheden), FED 1994 925 (caféejer; virksomheden kørte generelt med
underskud og skulle alligevel lukke nogle måneder senere, men det fandtes
godtgjort, at den ville have givet et vist overskud i den periode, hvor
ejeren var sygemeldt som følge af ulykken), U 1980 619/2 (læge), ASS 1968 B
7 (advokat) og U 1961 605/2 (vognmand). I større virksomheder kan det, uden
en bestemt vikarudgift, være vanskeligt at dokumentere en indtægtsnedgang
som følge af skadelidtes fravær, jf U 1974 122 H, sml U 1973 847. Hvis det
er sandsynliggjort, at skadelidtes fravær medførte en vis indtægtsnedgang,
vil der dog næppe blive stillet større krav til dokumentation for tabets
størrelse end tidligere. Se tilsvarende om en skønsmæssigt fastsat
erstatning til en freelance arbejdende, U 1971 815 H. Ved FED 1994 1472 blev
der ikke tilkendt erstatning til en ejendomshandler, da virksomheden i det
væsentlige var ophørt inden skaden.<<

/Peter

p://www.grauslund.com

Fra : BeeJay

Dato : 07-05-02 16:48

KLIP

> Du skal have det,der svarer til din normale indtægt.

Klip ... en masse lovtekst.

Alt det skrevne/lovmæssige kræver en dokumentation for en skade = med en
sygehusindlæggelse eller lægeerklæring..ikke Peter..?

En alm. vidneforklaring "giver" da blot normal dagpengesats ikke Peter...?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 16:53

BeeJay <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Alt det skrevne/lovmæssige kræver en dokumentation for en skade = med en
> sygehusindlæggelse eller lægeerklæring..ikke Peter..?

En lægeerklæring er nok nødvendig.

> En alm. vidneforklaring "giver" da blot normal dagpengesats ikke
> Peter...?

Det vil jeg tro, Bjørn

- Har du modtaget Liz?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BeeJay

Dato : 07-05-02 16:53

KLIP

> Det vil jeg tro, Bjørn

Tak Peter...

Tillægsspørgsmål - Såfremt den selvstændige skal opnå godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste, kræver det vel også 100% uarbejdsdygtighed, altså ingen
sw-programmering eller lignende under sygdomsforløbet..?

> - Har du modtaget Liz?

Hun vælter ind i øjeblikket...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 17:03

> [...]

> arbejdsfortjeneste, kræver det vel også 100% uarbejdsdygtighed, altså
> ingen sw-programmering eller lignende under sygdomsforløbet..?

Jeg tror, at jeg blot vil holde mig til, at det er en konkret vurdering. Jeg
har ikke undersøgt det, og det vil kræve at jeg i hvert fald skal have fat i
en bog fra hylden - altså at jeg skal rejse mig fra specialefængslet - det
sker næppe lige nu.

[klip]

> Hun vælter ind i øjeblikket...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-05-02 22:11

BeeJay wrote:

> En alm. vidneforklaring "giver" da blot normal dagpengesats ikke Peter...?

Findes der en "normal" dagpengesats? Jeg troede den afhang af tidligere
indtægt inden dagpengeperioden. Er det de 80 kr, eller hvor finder jeg satsen?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : BeeJay

Dato : 08-05-02 22:56

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Findes der en "normal" dagpengesats? Jeg troede den afhang af tidligere
> indtægt inden dagpengeperioden. Er det de 80 kr, eller hvor finder jeg
satsen?

lidt info her:

§ 188. Domstolsstyrelsen fastsætter regler om godtgørelse til vidner. Den
godtgørelse, et vidne har krav på, eller, hvis den ikke kan beregnes
nøjagtigt, et passende forskud herpå skal tilbydes betalt samtidig med
indkaldelsen.
Stk. 2. Justitsministeren fastsætter regler om godtgørelse til personer, der
efter indkaldelse har afgivet forklaring til politiet.

Hr. Bjørn