Kopieret musik CD til fest
Fra : Tommy Sørensen

Dato : 07-05-02 12:24

Jeg må ifølge ny lov godt kopiere en original musik CD til personlig
brug.
Betyder det at det kun er mig selv der må høre den eller må jeg godt
spille den til min 30 års fødselsdag sammen med vennerne?

Fra : TGD

Dato : 07-05-02 14:00

"Tommy Sørensen" <tommy@lillearden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Betyder det at det kun er mig selv der må høre den eller må jeg godt
> spille den til min 30 års fødselsdag sammen med vennerne?

Ja det må du godt!

Fra : Snoop

Dato : 07-05-02 15:44

Hvis du holder din fødselsdag hjemme må du gerne.
Men holder du det et andet sted (fx hos ven, i et forsamlingshus), så må du
ikke.
Ellers kan du læse lidt på www.antipiratgruppen.dk

/Snoop\

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-05-02 15:50

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev:

> Hvis du holder din fødselsdag hjemme må du gerne.
> Men holder du det et andet sted (fx hos ven, i et forsamlingshus),
> så må du ikke.

Hvad bygger du det på?

> Ellers kan du læse lidt på www.antipiratgruppen.dk

Ellers tak.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Snoop

Dato : 07-05-02 17:34

> Ellers tak.

Hvis du ikke engang selv gider læse lidt for at blive klogere, gider jeg
ikke engang besvare dit spørgsmål.

/Snoop\

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-02 17:52

"Snoop" <snoop@fedt.dk> writes:

> Hvis du ikke engang selv gider læse lidt for at blive klogere, gider jeg
> ikke engang besvare dit spørgsmål.

Nu er antipiratgruppen ikke ligefrem uvildige i den her sag. Jeg har
dog kigget (lidt) på siden (og godt det her ikke er
dk.edb.internet.webdesign.ris+ros! :).

Svaret på spørgsmålet står *ikke* direkte på det jeg har fundet (under
Lovgivning/Digital kopiering). Hvorvidt det er lovlig afhænger af
om en lukket, privat fest regnes som inden for husstandssfæren.

Hvis man tjekker Tænk+Test 18/2001 (side 42), så siger forbrugerrådet:
"Du må gerne: ... Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest."
(med kildehenvisning til kulturministeriet)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-05-02 18:12

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke engang selv gider læse lidt for at blive klogere, gider jeg
> ikke engang besvare dit spørgsmål.

Jeg tror nu ikke Morten ikke gider læse for at blive klogere.
Jeg tror at hans problemer med dit link skyldes, at APG er en meget aktiv
partshaver i spillet om piratkopiering, og derfor næppe kan påregnes at være
helt habile.
De har i andre sammenhænge markeret en vis afstand til deres egne holdninger
om hvordan ting børe være (læs: hvad de vil kræve af andre), og hvad der
rent faktisk er lovgrundlag/præcedens for at hævde.

Der er mig bekendt ingen domstolsafgørelser på, hvad personlig brug i denne
sammenhæng skal fortolkes som, men andre kan måske supplere med nogle, eller
med andet?

/Per

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-02 18:46

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> writes:

> Der er mig bekendt ingen domstolsafgørelser på, hvad personlig brug i denne
> sammenhæng skal fortolkes som, men andre kan måske supplere med nogle, eller
> med andet?

Noget andet så :)
"- Det er ikke de fysiske rammer, som er afgørende. Hvis du har en
personlig brug på din arbejdsplads, er det o.k., forklarer Mette
Lindskoug, fuldmægtig i Kulturministeriet."

Citat fra Tænk+Test 18/2001.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-02 19:35

Morten Bjergstrøm skrev:

>Hvad bygger du det på?

At et forsamlingshus ikke hører til ens husstand?

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-05-02 23:32

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Hvad bygger du det på?

fs.dk (mener jeg) skriver det faktisk sådan i deres udlægning af
loven

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-05-02 02:43

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> fs.dk (mener jeg) skriver det faktisk sådan i deres udlægning af
> loven

Jeg kan ikke finde det på deres side.

Forbrugerrådet, på den anden side, citerer dog en-eller-anden-fra-
kulturministeriet for at det *ikke* er den fysiske placering der er
vigtig, og at man godt må spille en kopi til ens egen fest (tænk+test

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-05-02 17:42

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev:

> Hvis du ikke engang selv gider læse lidt for at blive klogere,
> gider jeg ikke engang besvare dit spørgsmål.

Nu er APG nok ikke just de rette at henvise til, hvis man ønsker et
rigtigt svar på sit spørgsmål.

Derudover er der det generelle med, at man bør være meget varsom når
man anvender kildemateriale fra en interesseorganisation.

Prøv istedet at henvise til forarbejderne til den nye §12 i Lov om
ophavsret eller retspraksis. Dog vil ingen af delen formodentligt give
et svar på spørgsmålet.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-05-02 20:08

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> At et forsamlingshus ikke hører til ens husstand?

Det er ikke det, der menes med husstand.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-05-02 08:03

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev:

> fs.dk (mener jeg) skriver det faktisk sådan i deres udlægning af
> loven

Jeg tvivler på, at FS interesserer sig specielt meget for Lov om
Ophavsret men uagtet det så ser jeg ingen forskel i om man holder
festen hjemme eller i et lejet forsamlingshus sålænge, der er tale om
en privat fest. Men til syvende og sidst er der selvfølgelig ikke
nogen, der endnu ved, hvad der er det helt korrekte.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-05-02 15:27

> [...]
> der er tale om en privat fest. Men til syvende og sidst er der
> selvfølgelig ikke nogen, der endnu ved, hvad der er det helt

så husker jeg nok adressen forkert - fandt linket herinde dengang
loven var helt ny

Fra : DUdsen

Dato : 08-05-02 15:36

Tommy Sørensen wrote:

> [...]
> Betyder det at det kun er mig selv der må høre den eller må jeg godt
> spille den til min 30 års fødselsdag sammen med vennerne?

Ja så fremt denne fest foregår under private forhold og ikke legede
selvskabslokaler.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk