Ny harddisk i G4 - hvordan???
Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-05-02 12:02

Til - om end ikke oraklet i Delphi - så alle de kloge hoveer i d.e.m:

Da pladsen i min G4 DP 450 er ved at være for lille og jeg samtidig ønsker
en stor disk til back up, har jeg købt en Seagate Barracuda 60 GB HD.

Mine spørgsmål er så:

Hvordan instalere jeg den? Findes der en side med grafik så jeg kan se
hvordan jeg gør tegning for tegning?

Hvordan er det med jumper (hedder det ikke det?) - hvordan skal de
indstilles (også gerne tegning)

Jeg vil forsat gerne have at den org. 30 gb disk i Mac'en skal starte op
først, men vil det være en god ide, at instalere en extra system mappe på
den nye disk???

G4 DP 450, 9.2.2, 896 mb ram...

Med venlig hilsen og mange tak på forhånd.

Peter Dalgaard

Ps - jeg håber at mine Outlook Express settings er indstillet ordenligt, så
alle regler er overholdt, ellers må I gerne lade et (venligt ) ord falde
om det også...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-05-02 12:24

Peter Dalgaard <nerja@worldonline.dk> wrote:

> Mine spørgsmål er så:
>
> Hvordan instalere jeg den? Findes der en side med grafik så jeg kan se
> hvordan jeg gør tegning for tegning?

Apple har en vejledning på:
<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/7/wa/query?sea
rchMode=Expert&type=id&val=KC.31292>

Hvis du ikke kan få adgang er det fordi du ingen Apple id har. Opret en
selv og søg i knowledgebasen efter "install harddisk in G4".

> Hvordan er det med jumper (hedder det ikke det?) - hvordan skal de
> indstilles (også gerne tegning)

Du vil typisk sætte din nye hd som slave til enten harddisken eller
cd/dvd drevet. Du skulle have fået et stykke papir sammen med din hd der
beskriver hvorledes jumperne skal sættes. Det plejer også at kunne læses
dirkete på harddisken. Ellers må du en tur om seagates hjemmeside.

> Jeg vil forsat gerne have at den org. 30 gb disk i Mac'en skal starte op
> først, men vil det være en god ide, at instalere en extra system mappe på
> den nye disk???

Ja, det vil ikke skade og kan være en ganske god ide hvis der skulle gå
ged i den anden systemmappe.

> Ps - jeg håber at mine Outlook Express settings er indstillet ordenligt, så
> alle regler er overholdt, ellers må I gerne lade et (venligt ) ord falde
> om det også...

Det ser overårdentligt nydeligt ud!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-05-02 14:40

In article <B8FD80DE.3626D%nerja@worldonline.dk>, Peter Dalgaard
<nerja@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan instalere jeg den? Findes der en side med grafik så jeg kan se
> hvordan jeg gør tegning for tegning?

Kig på: <http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html> --
komplet guide med illustrationer til installering af ekstra HD på G4

> [...]
> først, men vil det være en god ide, at instalere en extra system mappe på

Så skal du sætte din 30Gb HD som master, og din 60Gb som slave.
Jumperindstillinger er på nogle drev vist med en illustration på
diskens overside, ellers kan du nok finde nogle instruktioner på
producentens website.
Det vil ikke være nogen dum idé med en systemmappe på begge diske, og
hvis du har noget diskrep.værktøj udover Apples egen Disk Værktøj, så
vil det heller ikke skade at installere disse på begge diske. På denne
måde bliver det nemmere at redde et drev hvis der på et tidsunkt skulle
opstå problemer.

> Ps - jeg håber at mine Outlook Express settings er indstillet ordenligt, så
> alle regler er overholdt, ellers må I gerne lade et (venligt ) ord falde
> om det også...

Det ser majt fint u'

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-05-02 18:40

Til Michael Tysk-Andersen, Jonas Voss & Dennis Højsholt-

Jeg vil blot sige tak for hjælpen - det er rart at have et sted hvor jeg kan
gå hen når der er noget jeg ikke ved. Endnu engang tak.

Hilsen - Peter Dalgaard