G3 beige, 300 Mhz, tilsvarende maskine bed~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-05-02 11:01

Hvad kan jeg "bedst og billigst" erstatte ovenstående maskine med,
såfremt jeg blot ønsker nogenlunde samme specifikationer?

Det drejer sig om en teknikermaskine jeg skal returnere til min gamle
arbejdsplads, i forbindelse med evt. overgang fra job til fuldtidstudie.

Såfremt jeg skulle købe den, hvad bør jeg max give?

Al hjælp og vejledning modtages med kyshånd.

Mvh.
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-05-02 11:18

In article <1fbta9g.1k8uc9u11ydqxcN%rubini@image.dk.NoSpam>,
rubini@image.dk.NoSpam (Flemming Rubini) wrote:

> Såfremt jeg skulle købe den, hvad bør jeg max give?

max 2500kr

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-05-02 15:45

rubini@image.dk.NoSpam (Flemming Rubini) writes:

> Hvad kan jeg "bedst og billigst" erstatte ovenstående maskine med,
> såfremt jeg blot ønsker nogenlunde samme specifikationer?

En hvilken som helst (brugt) iMac.

> Det drejer sig om en teknikermaskine jeg skal returnere til min
> gamle arbejdsplads, i forbindelse med evt. overgang fra job til
> fuldtidstudie.

Hvad skal du bruge maskinen til?

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-05-02 22:16

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:
> Hvad skal du bruge maskinen til?
Hjemmekontor og overskuelig tekstopsætning.
Fremstilling af undervisningsmateriale.
Billederedigering.

Mvh.
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-02 04:32

Hej Flemming

Så må du for alt i verden ikke købe 'en hvilket som helst iMac', som der
var en, der foreslog. Kan du købe den, du nu har, vil den til enhver tid
være bedre til fx. billedbehandling og databaser end selv en iMac 400

Flemming Rubini wrote:

> Hjemmekontor og overskuelig tekstopsætning.
> Fremstilling af undervisningsmateriale.
> Billederedigering.

mvh. Erik rihcard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-02 04:48

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> var en, der foreslog. Kan du købe den, du nu har, vil den til enhver tid
> være bedre til fx. billedbehandling og databaser end selv en iMac 400

Kan du konkretisere hvorfor?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-02 06:55

Hej Thorbjørn

I de processorer, der er brugt i især de tidlige iMacs er der nogle, - hvad
skal jeg kalde det... 'reduktioner' eller 'ændringer' i motherboardet i
forhold til de nyeste iMacs +400mhz. Disse ting vil betyde, at store
grafikprogrammer som fx. Photoshop 6 og Canvas 7 og 8, Freehand 9, CorelDraw
8 / 8LE, - vil have problemer med fx. en korrekt farvenuancering, - man får
ikke den farve ud, som man fx. har valgt i CMYK værdierne. De kan variere op
til +/-25 i forhold til angivet værdi.

I langt de fleste tilfælde har det været en fejl i monteringen af grafikkort
og RAM soklerne, der har bevirket ustabiliteterne. Og hos ihvertfald 2 af
vore Nisus brugere med iMac 333 var det fejl i selve farvekorrektionsmodulet
i skærmen, det var galt med. Skærmvisningen fulgte korrekt nok både RGB og
CMYK angivelserne, men ved udprint og overførsel af billeder til andre
programmer - både Nisus Writer 5.x og 6.x, samt AppleWorks 4.x, 5.x og 6.x
ændrede farvebalancen sig ved fx. drag&drop og copy-paste indsætning i de 2
programmer. Ligeledes gav det nogle højst besynderlige resultater i Word 98,
selvom det så tilsyneladende korrekt ud ved fx. udprint eller ved overførsel
af filer via mails til andre både Macs og PC'er, hvor filerne blev åbnet i
enten Word 98 eller 2000/2001. Blev der printet ud på de nævnte printere på
Macs, havde farvebalancen igen rykket sig, og ved udprint på PC kunne
billeder simpelthen forsvinde.

De samme fejl gør sig også gældende for nogle serier i de tidlige iBooks.

Flere af vore Nisus Writer brugere bruger netop iMacs i 3xxmhz serierne og de
har haft disse korrektionsproblemer med programmerne. Plus, - at de har haft
enorme vanskeligheder med udskrivning i farver specielt på Epson 740, 760,
850 og Stylus Photo 1xxx serierne. Jeg mener selv, at udskrivningsproblemerne
skyldes for svage USB porte. Det samme viser sig ved tilkobling af scannere
som de mindre Epson, Epson OfficeScan 12xx, Agfa 1212u, 1236u samt nogle af
Umax's Astra modeller.

Min vurdering er, at fejlene ligger dels i de ovennævnte ting, men nok også i
selve grundkonstruktionen. De første iMacs blev jo ikke opreklamerede som
multimedie maskiner, men som IT maskiner. For de fleste 'amatørbrugere' vil
det højst sandsynlig ikke spille nogen rolle - bortset fra de forkert loddede
RAM slots og de svage USB porte, - Derimod betyder det noget for prof
reklamefolk og udgivere, hvor fx. farvetryk er en væsentlig del af det
færdige resultat. - Fx. vil en feriebrochure med reklamer for ferier i
strålende solskin just ikke præsentere sig særlig godt, hvis himlen pludselig
nærmest er støvblå istedet for...-)

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Kan du konkretisere hvorfor?

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-05-02 11:18

> Hej Thorbjørn
KLIP

Lidt basal viden om farvestyring ville have stoppet dine mange
vildfarelser.

> [...]
> strålende solskin just ikke præsentere sig særlig godt, hvis himlen pludselig

De har den basale viden om farvestyring, som du mangler.

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-02 15:24

Hej Preben

Så fortæl mig lige, hvilken indflydelse svingninger i strømspænding har påp
grundfarverne i en computer eller for den sags skyld også i et alm. kamera....

- Og sig mig så lige hvor mange nuancer, der er i en CMYK kalibrering, vhis
tallene siger 0-40-40-0 med afv. på +/- 25....

Jeg har den viden omkring farvekontrol, jeg har behov for + en hel del mere, men
jeg kunne også se - ud fra det, I havde til salg, at det var noget ganske andet
farvestyringsværktøj, I brugte. - Det vil jeg ikke kalde for 'amatør'-programmer -
tværtimod!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-02 11:26

> [...]
> ikke den farve ud, som man fx. har valgt i CMYK værdierne. De kan variere op

Vi du ikke godt levere en konkret kilde. Jeg køber i hvertfald ikke
ovenstående påstand. Hvad er det for ændinger du taler om og så syntes
jeg at du har en terminologiforstyrrelse omkring processorer og
motherborards.

> [...]
> enten Word 98 eller 2000/2001. Blev der printet ud på de nævnte printere på
> Macs, havde farvebalancen igen rykket sig, og ved udprint på PC kunne

En henvisning af en slags der kan undestøtte ovenstående ville hjælpe.

[Nisus Writer erfaringer slette]

> [...]
> strålende solskin just ikke præsentere sig særlig godt, hvis himlen pludselig

Du siger at iMacs ikke kan farvekalibreres, pga hardwarereduktioner og
at det ikke er en funktion som er væsentlig for almindelige brugerer!

Og førend vi kaster denne diskussion ud i overdrevet vil jeg sige at jeg
ikke har meget tid de næste par dage til at følge op, men så kan du jo
opstøve den fornødne dokumentation imens.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-02 15:16

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Vi du ikke godt levere en konkret kilde. Jeg køber i hvertfald ikke
> ovenstående påstand.

Ikke kun min egen, men adskillige andres oplevelser ved brug af programmerne og
ved åbning af filer i forskellige af de nævnte programmer, hvis filerne ikke er
oprettet i det program, de åbnes i

> Hvad er det for ændinger du taler om og så syntes
> jeg at du har en terminologiforstyrrelse omkring processorer og
> motherborards.

Mig bekendt sidder selve procesoren på et motherboard, - eller er der virkelig
noget, jeg har fået galt i halsen her...-)!(- ...Jeg kan også sige det på den
måde, at der er forskel i konstruktionen i motherboardet på de første iMacs og de
senere +400mhz modeller. Og det bevirker nogle anderledes reaktioner, - Det burde
da ikke være så svær at forstå...

> En henvisning af en slags der kan undestøtte ovenstående ville hjælpe.

Der er ingen TIL, hvis det er det, du tænker på, men fakta er, at adskillige
brugere har haft deres maskiner indleveret til rep. med de nævnte fejl. Apple,
Cupertino, vedkender sig ikke en generel fejl, men ihvertfald Apple Australia og
Apple Canada, den brasilianske importør m.fl. har vedkendt sig fejlene som værende
generelle for visse modeller og serier.

Og hvis du er så naiv at tro, at jeg vil give navne og adresser på de af mine
kunder, der har fået udskiftet dele eller hele maskiner under garantiperioden, så
tror du fejl. - Så tåbelig er jeg trods alt heller ikke!

> [Nisus Writer erfaringer slette]

Ja ja, du kan jo ikke tåle at høre om NW, men du har også slettet faktisk mere
omkring MSWD og AWKS problemerne -)

> Du siger at iMacs ikke kan farvekalibreres, pga hardwarereduktioner og
> at det ikke er en funktion som er væsentlig for almindelige brugerer!

Det har jeg ikke skrevet _et_ ord om! men derimod, at resultaterne af et givet
stykke arbejde ikke harmonerer med de indstillinger, man har foretaget, og det er
da, såvidt jeg kan se noget ganske andet.

Og selvfølgelig betyder det noget, men forskellen mellem en alm. bruger og en prof
bruger er alligevel så stor, at den _alm._ bruger ikke bemærker det. Og prof'erne
bruger som regel ganske andre og temmeligt kostbare værktøjer til farvestyring, de
nøjes ikke med hverken ColorSync eller de indbyggede værktøjer i div. programmer.
Du ku' jo fx. prøve at ringe til en øjenlæge og spørge, hvor mange farver /
farvenuancer et normalt menneske kan se. - Jeg tror du vil blive overrasket over
resultatet....

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-05-02 19:09

> [...]
> på de første iMacs og de senere +400mhz modeller. Og det bevirker nogle
> anderledes reaktioner, - Det burde da ikke være så svær at forstå...

Generelle ændringer på motherboardet der bevirker specifikke fejl med
farvekorrektion har jeg svært ved at forstå!

> Ja ja, du kan jo ikke tåle at høre om NW, men du har også slettet faktisk
> mere omkring MSWD og AWKS problemerne -)

Nogen holdning til Nisus Writer har jeg vist ikke haft før i dette
forum.

> Det har jeg ikke skrevet _et_ ord om! men derimod, at resultaterne af et
> givet stykke arbejde ikke harmonerer med de indstillinger, man har
> foretaget, og det er da, såvidt jeg kan se noget ganske andet.

Jeg misforstår åbenbart noget, men hvad, kan jeg ikke greje. Skal det
forståes sådan at maskinen sagtens kan farvekalibreres og omtalte
reduktioner på motherboardet giver fejl i billed-dokumenter ved
bearbejdning og udskrivning?

> [...]
> en øjenlæge og spørge, hvor mange farver / farvenuancer et normalt
> menneske kan se. - Jeg tror du vil blive overrasket over resultatet....

Du siger at en iMac har så grelle problemer med farvekorrektion at den
ikke kan anbefales til lidt "Hjemmekontor og overskuelig tekstopsætning.
Fremstilling af undervisningsmateriale. Billederedigering". De eksempler
du har fremstillet tidligere i tråden er i hvertfald ikke er til at leve
med. Efterfølgende siger du så at den almindelige bruger alligevel ikke
bemærker det.

Øjenlægen har jeg flere gange haft lyst til at ringe til for at forhøre
mig om jeg nu læser rigtigt når det gælder dine indlæg.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-05-02 03:09

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Generelle ændringer på motherboardet der bevirker specifikke fejl med
> farvekorrektion har jeg svært ved at forstå!

Også når det gælder for monteringen af grafikkortet? - Det er bl.a. dér, der er
sket ændringer fra de første iMacs og til de nyere modeller fra 400mhz udgaven.
Samt i iBook'ens ditto + sokkelmonteringen til RAM.

> [...]
> forståes sådan at maskinen sagtens kan farvekalibreres og omtalte
> reduktioner på motherboardet giver fejl i billed-dokumenter ved

Det er én måde at forstå det på - ja! De fejlkonstruktioner, der var i iMacs og
iBooks bevirkede bl.a. at ved en kalibrering blev der angivet 'forkerte'
værdier i forhold til de værdier, som et grafikprogram tilsvarende bruger.

Et eksempel for at lette din forståelse. Hvis en farvekalibrering af skærm
viser i CMYK, at du får værdien 0-40-45-50, så vil det give farven 'X-1'. Hvis
du i fx. Photosyop i CMYK vælger den samme kombination vil du få en anden farve
'X-2', men for at få farven 'X-1' skal du istedet for vælge 0-40-45-45. - Alstå
har skærmkortets tekniske fejl i kombination med kalibreringen valgt en forkert
farve. For nogle programmer, der er afhængig af ColorSync styringen vil fejlen
blive ført med over i dokumentet. Hvis du så åbner det pågældende dokument på
fx. en G4 vil værdien måske vise 0-40-45-40 - eller 0-45-40-45. I begge
tilfælde er nuancen rykket i forhold til den nuance, man har valgt som den
korrekte farve i programmet.

> [...]
> du har fremstillet tidligere i tråden er i hvertfald ikke er til at leve
> med. Efterfølgende siger du så at den almindelige bruger alligevel ikke

Igen har du åbenbart ikke forstået - eller læst, hvad jeg har skrevet. Det var
kun nogle bestemte serier i iMacs og iBooks, der havde fejlen.Men heldigvis er
de fejl rettet nu. Og så glemmer du stadig det opr. indlæg, hvor Fl.R. spurgte
om noget _tilsvarende_ den han nu har. Når der bliver sagt 'tilsvarende', så
går jeg automatisk udfra, at det er noget, der ligner i både teknisk henseende
og prismæssigt. Og hvis du skal have noget, der er i samme kategorier i pris +
kvalitet, så er det ihvertfald _ikke_ en iMac, der kan komme på tale, og hvis
du skal have en iMac, der vil ligge i samme prisleje som en Beige G3/300, så er
du nede i en 233rev.A eller 233rev.B - måske en 266rev.A/B, og så får du ikke
en maskine, der vil kunne matche en Beige G3/300 - langt fra! - OG - samtidig
får du risikoen for at få en maskine med de fejl, jeg har nævnt.

En ting, der sjovt nok slet ikke har været berørt i hele denne tråd er faktisk
skærme. Hvis nu vi fx. forudsætter, at Fl.R har mulighe for en rigtig god 17"
skærm sammen med en anden G3/300, hvis han nu ikke kan købe den, han har fra
sine arbejdsgivere, så er din og Morten R.'s konklussion åbenbart, at han skal
gå 'ned' i en 15" for at få noget, der efter det I skriver, er 'bedre' + det
faktum, at han vil blive nødsaget til at vinke farvel til evt. at kunne
opgradere med andre enheder o.l. fordi udv. mulighederne i iMacs er langt
ringere. Det betyder jo så, at han reelt bliver ringere stillet end nu, og det
er vel ikke det, der er meningen?

> Øjenlægen har jeg flere gange haft lyst til at ringe til for at forhøre
> mig om jeg nu læser rigtigt når det gælder dine indlæg.

Hvis du kan være spydig, så kan jeg være sarkastisk og sige, at siden det
åbenbart er forståelsen, du har problemer med, så vil et besøg hos en neurolog
eller en anden 'hjernevasker' måske være mere på sin plads....

Nu har hele denne tråd rent faktisk (for én gangs skyld!) næsten hele vejen
igennem kørt 100% _on-topic_, - så hvad med at lade det fortsætte?

mvh. Erik richard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-05-02 11:47

> [...]
> ikke den farve ud, som man fx. har valgt i CMYK værdierne. De kan variere op

+/-25 hvad? Er det procent eller cm?

Jeg må så lige tilføje at jeg har haft selv samme problemer med CMYK
værdier på en beige G3/300 og en PM7500. Problemet med CMYK værdierne er
vist mere end et hardware problem... Faktisk har jeg et par skræk
historier om et job der blev sendt til trykker og som kom tilbage
fuldstændigt ukendeligt...

Tilgengæld er der overhovedet ingen problemer når man bruger RGB
farver...

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-05-02 22:44

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> +/-25 hvad? Er det procent eller cm?
>
> Jeg må så lige tilføje at jeg har haft selv samme problemer med CMYK
> værdier på en beige G3/300 og en PM7500. Problemet med CMYK værdierne er
> vist mere end et hardware problem...

Problemer med CMYK-værdier er _aldrig_ noget hardwareproblem.

>Faktisk har jeg et par skræk
> historier om et job der blev sendt til trykker og som kom tilbage
> fuldstændigt ukendeligt...

Som formendetlig skyldes afsenders manglende viden.

> Tilgengæld er der overhovedet ingen problemer når man bruger RGB
> farver...

Masser af problemer.
Når jeg reagerer på disse indlæg, skyldes det naturligvis mine
erfaringer fra den grafiske branche.
Der er en udtalt misforståelse omkring farver, RGB-CMYK etc.
Den korte forklaring er:
RGB-farver er skærmfarver, som _ikke_ kan trykkes.
CMYK-farver er trykfarver, som _ikke_ kan vises på en skærm, men af al
software forsøges simuleret.
Ved konverteringen fra RGB-farverummet til CMYK-farverummet, mangler de
fleste brugere basal viden, som medfører utallige fejl/misforståelser.
Den lange forklaring... er der sikkert ingen der gider læse.

/Preben

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-05-02 23:01

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Problemer med CMYK-værdier er _aldrig_ noget hardwareproblem.

Jeg er helt enig. Grunden til at jeg udlagde det på den måde var netop
for at henvise til at ERS nok skulle overveje sine synspunkter en ekstra
gang.

> Som formendetlig skyldes afsenders manglende viden.

Ja, jeg må nok desværre krybe til korset og erkende min skyld... Jeg
havde netop siddet og lavet alle farver i RGB uden at overveje at
trykningen foregik med CMYK farver... Det var bare pinlingt...

> Masser af problemer.

Meningen var at der ikke er nogen problemer i forhold til hvad man ser
på sin skærm (da det jo' er skærm farver). Man ja, skal det trykkes på
et prof. trykkeri så er det netop problemerne opstår (I learned it the
hard way)

> [...]
> fleste brugere basal viden, som medfører utallige fejl/misforståelser.
> Den lange forklaring... er der sikkert ingen der gider læse.

Uha, jeg vil elske at få den lange forklaring. Jeg er nemlig en af dem
der mangler den basale viden. Mange gange bliver jeg dødirriteret over
at det skal være så vanskeligt at få vist CMYK farverne ordentligt på
skærmen. Hvis det da overhovedet kan lade sig gøre. Sidste gang jeg
skulle lave noget til trykning valgte jeg netop at arbejde med farverne
i CMYK og så gik det lidt bedre. Men lidt info om hvordan man sikrer at
resultatet bliver det man ser på skærmen modtages med kyshånd

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-05-02 00:53

> [...]
> i CMYK og så gik det lidt bedre. Men lidt info om hvordan man sikrer at
> resultatet bliver det man ser på skærmen modtages med kyshånd
Forslag til ny tråd:

wysiwyg cmyk

Mvh.
Poeten

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-05-02 11:29

Flemming Rubini <rubini@image.dk.NoSpam> wrote:

> [snip]

> Forslag til ny tråd:
>
> wysiwyg cmyk

Hm... god ide. Hvem starter?

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Storm

Dato : 12-05-02 17:15

Hos:

http://www.pixl.dk/

har de en download sektion hvor der ligger megen god info.
Om farvestyring i teori og prakis.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 12-05-02 23:05

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hos:
>
> http://www.pixl.dk/
>
> har de en download sektion hvor der ligger megen god info.
> Om farvestyring i teori og prakis.

Ser umidelbart spændende ud. Jeg kigger på det. Tak

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 09-05-02 01:02

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> i CMYK og så gik det lidt bedre. Men lidt info om hvordan man sikrer at
> resultatet bliver det man ser på skærmen modtages med kyshånd

Det kan ikke lade sig gøre at se på skærmen.
Du er nødt til at have et trykt katalog med CMYK farveblandingerne - både til
Coated og Uncoated papir. Der er nemlig stor forskel på hvordan farverne
gengives på de 2 papirtyper.
Men følger man opskriften - bliver resultatet som man har set det i kataloget.

VH
Villy Erichsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-05-02 11:29

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> gengives på de 2 papirtyper.
> Men følger man opskriften - bliver resultatet som man har set det i kataloget.

Jeg har efterhånden også fundet ud af at det bedste er at få trykkeriet
til lige at bruge lidt tid på at kigge på farverne. Det koster lidt mere
men det betaler sig altid i det lange løb. Nogen gange er det bedst at
overlade tingene til professionelle

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 09-05-02 13:46

> Uha, jeg vil elske at få den lange forklaring. Jeg er nemlig en af dem
> der mangler den basale viden.

Må jeg anbefale adobes seminarer om farvestyring? Godt nok er det
selvfølgelig i photoshop/indesign regi men jeg har flere gange været til
disse (de er jo gratis) og synes da jeg har fået bedre forståelse.

Det næste er vist den 22 med farvestyring i photoshop 7 - mon ikke der
også snakkes om hele flowet?

anr

"I could crush him like an ant - but that would be too easy. No, revenge
is a dish best served cold - I'll bite my time and when he least expect
it, I'll... - Ah, what the hell, I'll just crush him like an ant!"
-Montgomery Burns

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-02 03:59

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> +/-25 hvad? Er det procent eller cm?

Tja, det må jo nok være %, når tallet i feltet kan skrives fra '0' til '100'

> Jeg må så lige tilføje at jeg har haft selv samme problemer med CMYK
> værdier på en beige G3/300 og en PM7500.

Jeg har selv konfigureret nogle af mine programbaggrunde - fx. i browsere til en
bestemt farve, der 'overruler' de originale, fordi jeg bedre er i stand til at se
dem - og ikke mindst hlde ud til at sidde foran skærmen i timevis. Jeg har lige
købt en 21" LaCie skærm, der kører helt forrygende godt, og jeg kunne ikke
forstå, at mine baggrundsfarver var ændrede. Det viste sig, at selv med en
ColorSync kalibrering, så jeg kom så tæt på den blå 17", jeg hidtil har kørt med,
havde farvenuancen rykket sig fra 0-40-40-0 til 0-32-30-0. Dette fænomen
tilskriver jeg skærmens anderledes opbygning og anderledes håndtering af farver
end den blå 17".

> Problemet med CMYK værdierne er vist mere end et hardware
> problem... Faktisk har jeg et par skræk historier om et job der blev
> sendt til trykker og som kom tilbage fuldstændigt ukendeligt...

Var det lavet i QX? - Jeg har for nylig set noget lignende - netop lavet på en
Mac i QX, men så overført til en PC version af QX, men dog ikke så grelt, som det
lyder til, du har oplevet...

> Tilgengæld er der overhovedet ingen problemer når man bruger RGB
> farver...

Hm, normalt har jeg ikke de store problemer med CMYK, derimod synes jeg, det er
værre at indstille en RGB eller HLS ordentlig, men det kan jo også skyldes
'vanens magt', - at jeg faktisk altid har brugt SMYK værdier.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-02 16:46

In article <3CD8BD78.828D6EBC@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> ikke den farve ud, som man fx. har valgt i CMYK værdierne. De kan variere op

Jeg kommer desværre lidt sent ind i denne tråd, men jeg må lige spørge
om en ting:

Skulle maskinerne have en fejl, som får f.eks. Photoshop til at gemme et
billede med forkerte CMYK værdier; altså andre værdier end man har
defineret?

> [...]
> enten Word 98 eller 2000/2001. Blev der printet ud på de nævnte printere på
> Macs, havde farvebalancen igen rykket sig, og ved udprint på PC kunne

Alle de programmer du nævner herover er jo kontorprogrammer og de
arbejder jo typisk i RGB. Microsoft Office vil ihvertfald altid
konvertere til RGB og den nødvendige tilbagekonvertering til CMYK ved
udskrift kan give mange mærkelige resultater, alt efter programmørens
måde at gøre det på.

Det er dog indlysende, at hvis man ikke kan forvente farvelighed når man
henter CMYK billeder ind i Office-programmer og åbner det på forskellige
Mac'er, der højst sandsynligt ikke har en korrekt kalibreret skærm. Hvis
man så udskriver på alm. hjemmeprintere (såkaldte "RGB-printere", fordi
driverne er optimeret til RGB-input, de udskriver selvfølgelig i CMYK)
af forskellige mærker og modeller, så _vil_ udskriften blive forskellig,
medmindre alle kører med ICC profiler.

Jeg kan ikke tro, at farverne svinger pga. en fejl i maskinen. Det
skyldes nok nærmere, at programmerne håndterer farverne på forskellige
måder.

> [...]
> strålende solskin just ikke præsentere sig særlig godt, hvis himlen pludselig

Altså: Hvis en grafiker har angivet en CMYK-værdi i Photoshop og gemmer
billedet i TIFF eller EPS, så tvivler jeg stærkt på, at maskinen har den
ringeste indflydelse på trykresultatet. Hvis resultatet ikke er i orden,
så har grafikeren lavet en bommert eller også har trykkeren klokket i
det...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-02 02:21

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Skulle maskinerne have en fejl, som får f.eks. Photoshop til at gemme et
> billede med forkerte CMYK værdier; altså andre værdier end man har
> defineret?

Nok nærmere, at fejlene giver sig udslag i, at man ved fx. kalibrering af sin
skærm får forkerte værdier på skærmfarverne. De fejl bliver jo så videreført, når
man tildeler et billede en bestemt CMYK værdi.

Jeg véd ikke hvor mange af de maskiner, der er kommet til Danmark, men en hel del
af dem er kommet til Australigen, New Zealand og Fiji, samt England, Holland,
Frankrig, Tyskland, Norge og Brasilien. Fejlene er i iMac 233rev.A og B, 266rev.A
og 333 alle rev., samt i de to første iBook serier. Alle iMacs, jeg er vidende om,
der er blevet indleverede er blevet rettet u/b allerede ved første reparation, -
dog har en enkelt iBook været sendt ind 3 gange, før de fik rettet fejlene.

> [...]
> driverne er optimeret til RGB-input, de udskriver selvfølgelig i CMYK)
> af forskellige mærker og modeller, så _vil_ udskriften blive forskellig,

Hm... og jo det vil jo give progblemer, hvis man ved kalibreringen pga.
hardwarefejelene i bundkortet og grafikkortet får 'tildelt' nogle forkerte værdier
i forhold til de rigtige værdier... Altså, hvis din kalibrering - foretaget i CMYK
- siger, at du får værierne 0-40-45-50 for at opnå farven XXX, hvor det rigtige
tal skulle være 0-40-45-45, for at farven fx. iflg. et Pantone farvekort skal være
korrekt. - Du vil jo så hele tiden arbejde ud fra de 'forkerte' værdier, som du
opr. har fået via indstillingen.

> Jeg kan ikke tro, at farverne svinger pga. en fejl i maskinen. Det
> skyldes nok nærmere, at programmerne håndterer farverne på forskellige
> måder.

Det er så en helt anden sag... Der er endda meget stor forskel på, hvordan 2
forskellige programmer håndterer farver

> [...]
> ringeste indflydelse på trykresultatet. Hvis resultatet ikke er i orden,
> så har grafikeren lavet en bommert eller også har trykkeren klokket i

Så er vi ved 'den menneskelige faktor'... - Men alligevel, - hvis du 'bærer' de
opr. fejlangivelser med dig hele vejen igennem, så vil resultatet jo blive
'forkert'

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 10-05-02 17:47

In article <3CDB2082.6734E13B@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> være
> korrekt. - Du vil jo så hele tiden arbejde ud fra de 'forkerte' værdier, som

Hvis man vil hæve sig bare en anelse over amatørstadiet, så holder man
sig til farvekort og bruger CMYK værdierne derfra. Tænk bare på hvor
"farveægte" en TFT-skærm er, men den kan godt bruges i en snæver
vending, bare ikke i WYSIWYG.

PS. Bemærk ombrydningen - flot ikke? Og dette er ikke MacSOUP, men
derimod amatørprogrammet MT-Newswatcher, som godt kan tælle til 72.

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-05-02 23:59

> [...]

> når
> man tildeler et billede en bestemt CMYK værdi.

Jeg tror du roder det lidt sammen. Når man arbejder med CMYK-billeder
arbejder man jo ud fra nogle værdier, som man aflæser i sit program -
typisk Photoshop. Hvis man angiver en farve til 0-20-20-0, ja så vil den
farve komme ud på den måde i den sidste ende.

Hvis maskinen har en fejl på skærmen eller skærmkortet, så kan den
selvfølgelig vise denne værdi forkert på skærmen, men det vil ikke ændre
CMYK-værdien. En kalibrering af skærmen burde dog kunne rette op på evt.
fejl, medmindre det er meget grumt og her snakker jeg altså om tydelig
misfarvning af skæmen. Det lyder ikke som om, at det er en slags du
mener.

> [...]
> være
> korrekt. - Du vil jo så hele tiden arbejde ud fra de 'forkerte' værdier, som

Når man kalibrerer sin skærm, så foregår det altså i RGB. En skærm kan
ikke arbejde i CMYK. Til formålet bruger man et colorimeter som f.eks.
ColorVisions Spyder, der opmåler skærmens karakteristika og gemmer det
som en ICC profil.

Denne ICC profil bruges så af ColorSync og Photoshop til at opnå et
tæt-på-tryk resultat. På intet tidspunkt er CMYK involveret i dette.

Det virker stadig som om, at du mener CMYK værdierne bliver ændret på
disse maskiner... det tror jeg ikke på.

> [...]
> de
> opr. fejlangivelser med dig hele vejen igennem, så vil resultatet jo blive

Jeg tror ikke vi skal fortsætte denne diskussion, for det virker helt
klart for mig, at du har misforstået noget eller også er det forklaret
dårligt. I værste fald ender vi bare ud i noget mundhuggeri, som det er
set før her i gruppen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-02 06:58

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]
> fejl, medmindre det er meget grumt og her snakker jeg altså om tydelig
> misfarvning af skæmen. Det lyder ikke som om, at det er en slags du

Jo, det er nu noget i den retning, jeg tænker på, og som de tilfælde jeg nævnte,
har været ude for. Da jeg fornylig selv fik en ny brugt 21" skærm og satte den
til, viste den farverne helt forkert i forhold til dem, jeg havde sat den til med
min 17” StudioDisplay, men her var en kalibrering nok.

Du bør nok lige vide, at jeg altid kører med CloseView i 'reverse mode' - altså
hvid på sort baggrund, så for at få nogle farver, der er gode for mine øjne, så
skal jeg jo hele tiden tænke omvendt. - og ligeledes bruge de 'omvendte' værdier.

> [...]
> ikke arbejde i CMYK. Til formålet bruger man et colorimeter som f.eks.
> ColorVisions Spyder, der opmåler skærmens karakteristika og gemmer det

Nu snakker du jo om topprogrammer, mens jeg snakker om alm. standardkalibrering
via ColorSync + et CMM. I CS har jeg valgt SMYK som std. og i CMM bruger jeg
Kodaks for at få så skarpe og klare farver som muligt. - Og så kan det da godt
være, at det er en form for 'simuleret' CMYK

> Denne ICC profil bruges så af ColorSync og Photoshop til at opnå et
> tæt-på-tryk resultat. På intet tidspunkt er CMYK involveret i dette.

Jeg gemmer som en standard skærmprofil og ikke som ICC, også fordi jeg ikke har
nogen farveprinter.

> Det virker stadig som om, at du mener CMYK værdierne bliver ændret på
> disse maskiner... det tror jeg ikke på.

Tja, - så må de personer, der har fået skiftet diverse dele på deres iMacs og
iBooks jo heller ikke vide noget, - og det tvivler jeg nu stærkt på, at de ikke
gør. - Et par af dem er reklamefolk, der laver brochurer m.v.

> [...]
> klart for mig, at du har misforstået noget eller også er det forklaret
> dårligt. I værste fald ender vi bare ud i noget mundhuggeri, som det er

Det ville have været noget lettere, hvis jeg havde haft de pågældende iMacs og
iBooks mellem fingrene, men der er lidt langt til hhv. Australien, New Zealand,
Fiji, Frankrig og Brasilien, hvor de fleste tilfælde af fejl er forekommet.

Men det ændrer jo ikke ved, at jeg har valgt Kodak CMM + Generic CMYK som
udgangspunkt til min egen skærmkalibrering. Da jeg havde en Targa Diamantron Super
17" på min G3/233 forsøgte jeg mig også med Agfa CMM + Generic sRGB og Generic
RGB, men jeg havde lidt vanskelig ved at undgå for røde farver i 'reverse mode'.
Det var derfor, jeg gik over til Kodak CMM + Generic CMYK.

Og jeg er da udmærket klar over, at jeg skal gå helt andre veje, når/hvis jeg
engang får en farveprinter.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-02 23:55

In article <3CDCB2D2.88211BF1@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> med
> min 17” StudioDisplay, men her var en kalibrering nok.

Jeg kan sagtens gå med til, at nogle modeller har haft problemer med
skærmene. Hvis det er tilfældet, så er det klart, at _skærmbilledet_
ikke svarer overens med det man definerer i programmerne. Det ændrer dog
ikke på de farver man vælger i programmerne.

> [...]
> godt
> være, at det er en form for 'simuleret' CMYK

Uden at kunne side det helt skråsikkert, så burde valget af CMM ikke
have indflydelse på skærmbilledet. Det burde kun have en betydning ved
RGB->CMYK konverteringer.

Det giver heller ikke mening at vælge en CMYK ICC profil til skærmen.
Såvidt jeg husker, så tillader ColorSync kontrolpanelet det ikke engang.

(det hedder nu CMYK - med "C", men pyt da

> Jeg gemmer som en standard skærmprofil og ikke som ICC, også fordi jeg ikke
> har
> nogen farveprinter.

Nej, men nu snakker jeg jo om de maskiner med påståede fejl, som bruges
af grafikere.

> [...]
> ikke
> gør. - Et par af dem er reklamefolk, der laver brochurer m.v.

Du ville blive overrasket over at vide, hvor mange fæhoveder der
arbejder i den branche. Jeg vil stadig fastholde, at CMYK-værdier ikke
sådan ændrer sig, uanset fejl i maskineriet eller dårligt kalibrerede
skærme.

> [...]
> Zealand,
> Fiji, Frankrig og Brasilien, hvor de fleste tilfælde af fejl er forekommet.

Klart.

> [...]
> mode'.
> Det var derfor, jeg gik over til Kodak CMM + Generic CMYK.

Se ovenstående kommentar.

> Og jeg er da udmærket klar over, at jeg skal gå helt andre veje, når/hvis jeg
> engang får en farveprinter.

Det bliver nok lidt svært at opnå WYSIWYG mht. farver, medmindre du slå
CloseView fra

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-02 04:32

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]
> ikke svarer overens med det man definerer i programmerne. Det ændrer
> dog ikke på de farver man vælger i programmerne.

Hm... styrer grafikkortet ikke en farveudskrivning sammen med farveprofilen (ICC)?

> Uden at kunne side det helt skråsikkert, så burde valget af CMM ikke
> have indflydelse på skærmbilledet. Det burde kun have en betydning ved
> RGB->CMYK konverteringer.

Hm, jeg kan ihvertfald ane en ændring i farvetonen fra det 'rødlige' til det
'blålige' ved at skifte CMM mellem Kodak CMM og Agfa CMM, og om det så skyldes, at
jeg bruger Kodak Color Precision i startmappen, har jeg egentlig ikke tænkt over.

> Det giver heller ikke mening at vælge en CMYK ICC profil til skærmen.
> Såvidt jeg husker, så tillader ColorSync kontrolpanelet det ikke engang.

Jeg har lige efterprøvet, - og jo, ColorSync tillader faktisk at vælge forskellige
ICC filer til grundlag for kalibrering. Man kan grundlæggende vælge mellem
'Enheder' og 'Dokument' Og i CMM indst. er der valget mellem Apple CMM, Kodak CMM
og Heidelberg CMM samt 'Automatisk'.

> (det hedder nu CMYK - med "C", men pyt da

He, den ser jeg faktisk først nu-)

> Nej, men nu snakker jeg jo om de maskiner med påståede fejl, som bruges
> af grafikere.

OK, men jeg kan jo kun sammenligne med mit eget, da jeg ikke har haft de
pågældende maskiner i hånden - så at sige.

> [...]
> arbejder i den branche. Jeg vil stadig fastholde, at CMYK-værdier ikke
> sådan ændrer sig, uanset fejl i maskineriet eller dårligt kalibrerede

Øh, du er ikke bange for, at Preben B. skal komme efter dig..-)

Men OK, sagt på den måde, så burde 0-40-45-50 være 0-40-45-50 uanset hvilke
maskiner, det er lavet på, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på,
hvis nu grafikkortet tolker et enkelt tal forkert... hvad så?

> Det bliver nok lidt svært at opnå WYSIWYG mht. farver, medmindre du slå
> CloseView fra

Nå, nu ikke helt... CloseView kan arbejde i både normal og reverse mode, så det
bestemmer jeg fuldstændig selv. Én af mine venner i København bruger også Mac, og
han er faktisk endnu mere svagtseende end jeg er. Han bruger ligeledes CV, men han
kan slet ikke bruge den i reverse mode, så bliver det hele bare sort for ham. Så
den side af sagen er meget individuel.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-05-02 08:27

> Hm... styrer grafikkortet ikke en farveudskrivning
>sammen med farveprofilen (ICC)?

Skal vi lige lade det spørgsmål stå et øjeblik
(Erik og andre, tag en tur rundt i farvebegrebsjunglen, læs f.eks. om
ICC)

> Øh, du er ikke bange for, at Preben B. skal komme efter dig..-)

Here I come.
Jeg er meget enig med Rene. Mængden af "fejlmateriale" er enormt i den
grafiske branche. Antallet af filer i forkert farverum vokser nærmest
proportionalt med antallet af producenter (som udvides hele tiden).

/Preben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-05-02 12:46

In article <3CDDE216.D817C176@mail1.stofanet.dk>,

> Hm... styrer grafikkortet ikke en farveudskrivning sammen med farveprofilen
> (ICC)?

Jeg tror ikke at grafikkortet er blandet ind i den slags. Det foregår jo
internt i programmerne.

> [...]
> skyldes, at
> jeg bruger Kodak Color Precision i startmappen, har jeg egentlig ikke tænkt

Igen, så burde CMM'erne kun have betydning ved RGB->CMYK konverteringer.
Hmm... det passer nok ikke helt, da CMM'en jo har betydning for alle
konverteringer mellem de valgte ICC profiler (via PCS), men brugerne af
computeren vil nok kun se forskellen ved RGB->CMYK konverteringer.

> [...]
> 'Enheder' og 'Dokument' Og i CMM indst. er der valget mellem Apple CMM, Kodak

Disse profiler er ikke valgt "som grundlag". I de forskellige felter
skal du vælge profiler som passer til dine enheder, hvis du har altså
har korrekte profiler. Ellers må man vælge nogen, som kommer tæt på. Når
du f.eks. kalibrerer din skærm startes der fra scratch og din "gamle"
profil erstattes af den nye.

> Øh, du er ikke bange for, at Preben B. skal komme efter dig..-)

Han kan bare komme

Men seriøst: Der er virkeligt mange mennesker i den grafiske branche,
som ikke aner ret meget om det tekniske eller har misforstået det
fuldstændigt. Det finder man ud af, når man sidder i en
prepress-afdeling.

> [...]
> på,
> hvis nu grafikkortet tolker et enkelt tal forkert... hvad så?

Det vil jo kun gå ud over skærmvisningen. Selve billederne man arbejder
på bliver jo gemt i RAM og styres af programmet. Jeg tror heller ikke,
at et grafikkort kan fortolke noget forkert, enten så virker det, eller
også gør det ikke. Problemet kan også være dårlige forbindelser til
selve billedrøret.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-05-02 17:28

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> S=E5 m=E5 du for alt i verden ikke k=F8be 'en hvilket som helst
> iMac', so= m der var en, der foreslog. Kan du k=F8be den, du nu har,
> vil den til enhver ti= d v=E6re bedre til fx. billedbehandling og
> databaser end selv en iMac 400

Ja, hvis Flemming kan overtage den gamle G3 for en slik er det sikkert
den letteste løsning. Mit svar gik på at en iMac er et absolut værdigt
alternativ, hvis Flemming skal ud og købe ny brugt. En iMac har
desuden den fordel, at den er født med USB og evt. FireWire - og er
ideel til Office'eri m.v. under OS9.x.

Hvad hastighedstest mellem iMac-400 og Beige G3 angår er det ikke
noget jeg har beskræftiget mig med, men ville være interessseret i en
uddybende forklaring: "The Megahertz Myth"?

-j

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-05-02 07:32

Flemming Rubini wrote:

> Hjemmekontor og overskuelig tekstopsætning.
> Fremstilling af undervisningsmateriale.
> Billederedigering.

Til ovennævnte kan du bruge stort set alle Mac´s.
Bruger du meget billedredigering vil det dog være bedst med en "hurtig"
maskine.
Den du har nu er virkelig fin til opgaven - men det ved du jo.
Du burde kunne købe den for en slik. Den må jo være afkrevet nu - og
din "afløser" vil være bedre tjent med en G4.
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-05-02 17:24

rubini@image.dk.NoSpam (Flemming Rubini) writes:

> Hjemmekontor og overskuelig tekstopsætning. Fremstilling af
> undervisningsmateriale. Billederedigering.

Idet jeg antager at det er tale om lettere billedbehandling og at du
holder dig til MacOS9.x vil jeg bekræfte anbefalingen af en hvilken
som helst iMac, hvis du står og skal anskaffe dig en ny maskine.

Motivation: En hvilken som helst iMac har tilstærkkeligt med kræfter
til at trække Office, Quark, lettere billedbehandling m.v. Til forskel
fra en Beige G3'ere (der har ADB-stik) er iMac'en født med USB for
tilslutning til mus, tastatur, pegeplade, scanner, printer m.m.m. Det
har en fordel ift. udvalg i indkøbssituationen, og gør at du kan tage
hardwarebn med dig, når du en dag køber en ny komputer.

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-02 03:59

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> [...]
>
> Det drejer sig om en teknikermaskine jeg skal returnere til min gamle
> arbejdsplads, i forbindelse med evt. overgang fra job til fuldtidstudie.

Meget kort vil jeg sige, - den samme maskine eller en tilsvarende G3/333
ligeledes i Beige versionen. Du får ikke nogen mere robust og driftssikker
G3 end netop modellerne 300, 333, 333AV eller 366. I langt de fleste
forhold er de langt bedre end de B&W G3'ere.

Men selvfølgelig er der jo visse begrænsninger i Beige modellerne fremfor i
de nyere G3 og igen endnu mere i G4 modellerne. Men hvis du er vant til og
kan 'leve med' de mindre begrænsninger, og du heller ikke har de store
behov for udvidelser og opgraderinger, - ja, så ville jeg blive ved de
'go'e gamle grå'

> Såfremt jeg skulle købe den, hvad bør jeg max give?

Hvis du får muligheden for at købe den maskine, du nu har og som du kender
ud og ind, og som formentlig kører lige så godt og stabilt som en gammel
grå Ferguson traktor, ja så ville jeg ikke betænke mig _ét_ sekund på at
slå til, såfremt I kan blive enige om en fair pris.

Og priser? - tja, det er jo det vanskelige spørgsmål. Nogle vil jo helst
have dem til rene foræringspriser, mens andre stadig hævder (inkl. mig
selv), at de faktisk er ret meget værd også i handel.

Hvis jeg får ud fra en standardopsat maskine - G3/300/64mb RAM/4gb HD eller
8,4gb, så vil jeg sige, at prisen bør ligge mellem 3500kr. til 4000kr. -
selvfølgelig afhængig af slid og det formodede antal timer, den har kørt, -
og om den - som de gamle grå Fergusons, - godt kan have / har sine bestemte
små fejlnykker.

For nogle få uger siden så jeg en tilsvarende G3/300 i en AV version, - og
svjh. det, havde den 192mb RAM + 20gb HD. Den skulle koste 4500kr., hvad
jeg fandt meget billig. - Også så billigt, at jeg overvejede selv at købe
én til til mit lydanlæg.

Eller jeg kan sætte det op således, - med en konfiguration, der siger
nogenlunde mere end 128mb RAM og harddisk større end 4gb .
G3/300 ca. 3500-4000kr.
G3/333 ditto
G3/300AV ca. 4000-4500kr.
G3/333AV ditto
G3/366 ca. 4500-5000kr.

For ca. 3300kr. vil du kunne opgradere den til max. - 768mb RAM - 3x256mb -
+ 2x40gb Barracuda IV harddiske, og så har du en maskine, der endda i visse
ting er hurtigere end en G4/500!

Jeg har lavet en del tests på min egen for at kunne vurdere, hvor hårdt jeg
i givet fald vil kunne presse den i nogle bestemte arbejdssituationer.
Hertil har jeg bl.a. brugt Norton Benchmarks fra NU 6, - og for at
forhindre, at der nu er nogle, der vil ryge op af stolene, - så véd jeg
udmærket, at man altid skal tage de tests med en vis gran salt. - Men ikke
desto mindre viste alle tests (med OS 9.2.2DK) at dens interne
diskfunktioner, overførsel af data, data access, bus access, CPU access +
flere andre ting, var den ca. 6-12% hurtigere end en G4/500. Det eneste
sted, hvor den er decideret dårligere end den G4 var i overførselshastighed
via SCSI, og den er faktisk også en smule - ca. 3% - langsommere end en
G3/233DT i SCSI overførslen.

Skulle du vælge at opgradere CPU på en 300 eller en 333, så kan du pt få
G4/400 og G4/500 kort til under 2500kr., men de priser svinger utroligt
meget lige nu.

Da jeg købte min, havde jeg et tilbud på en B&W G3/450, der kun var 500kr.
højere, end det, jeg skulle give, men jeg valgte netop den Beige G3/333AV
pga. dens AV funktionalitet, men også fordi et par af mine kunder netop har
den G3/450, og de har haft ret store problemer med dem mht. eksterne USB
enheder.

Du skriver ikke, at du evt. vil få muligheden for at købe den, du nu har,
men af måden du formulerer dig på, fornemmer jeg, at det måske er en
mulighed... - Er det skudt helt ved siden af? - Og hvis det er tilfældet,
at du kan købe den, så ville det være godt, hvis der var lidt flere opl. om
konfigurationen på den, - RAM, HD, netkort, zipdrev m.m..

Og som et - noget dyrere - alternativ, kunne du jo overveje at investere i
en helt ny eMac, - hvis du, som du skriver, går over til at blive
fuldtidsstuderende, så kan du jo købe den til studenterprisen. Og med sådan
en eMac, får du virkelig noget for pengene.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-05-02 11:42

In article <3CD89474.AF485B78@mail1.stofanet.dk>,

> Eller jeg kan sætte det op således, - med en konfiguration, der siger
> nogenlunde mere end 128mb RAM og harddisk større end 4gb .
> [...]

366 findes ikke...

> For ca. 3300kr. vil du kunne opgradere den til max. - 768mb RAM - 3x256mb -
> + 2x40gb Barracuda IV harddiske, og så har du en maskine, der endda i visse
> ting er hurtigere end en G4/500!

no way...

Mht. ydelse er en B&W at fortrække pga af ATA-bus (33MB/sek), system-bus
(100MHz), PCI-bus (66MHz), ethernet (100Mbit) og ikke mindst grafikortet
(128bit). - desuden har den FW og langt vigtigere anno 2002: USB

G4'eren har envidere (udover G4'eren) bedre USB & FW porte, MPX
system-bus (dobbelt båndbrede), endnu hurtigere ATA bus (66MB/sek) og
APG grafikkort.

> [...]
> diskfunktioner, overførsel af data, data access, bus access, CPU access +
> flere andre ting, var den ca. 6-12% hurtigere end en G4/500.

Først: I Norton's systeminfo er alle de medleverede benchmarks testet
med en diskcache indtsillet til noget nær laveste nivau (under én MB),
hvorimod din Beige G3 formegentlig kører med standart indstillingen på
ca 8MB.

Sæt disk cachen til det samme på begge test maskiner: Resultatet vil
være, at G4'eren sprinter fra din G3, selv på G4'erens originale disk.

Hvis du vil lave bechmark bør du bruge et egnet program som eks. HDST
eller FWB. Med dem vil du opdage, at dine diske på G3'eren ikke kan
flytte mere end 16.8MB/sek. Hvorimod samme disk i en G4 kan flytte over
40MB/sek.

> Skulle du vælge at opgradere CPU på en 300 eller en 333, så kan du pt få
> G4/400 og G4/500 kort til under 2500kr., men de priser svinger utroligt
> meget lige nu.

Det kan bestemt ikke svare sig, med mindre man er bundet af at skulle
afvikle ældre sw eller Mac OS 8.x - slet ikke med de priser du anbefaler
man giver for en Beige G3 (ca. det dobbelte af hvad andre mener de er
værd i handel).

> [...]
> den G3/450, og de har haft ret store problemer med dem mht. eksterne USB

B&W'ens USB og FW bus er "problematisk", men et PCI-kort med USB eller
FW i en beige G3 vil volde de samme problemer. For at slippe for
problemerne er der ingen vej uden om et UMA bundkort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-02 03:44

Morten Reippuert wrote:

> 366 findes ikke...

Selvfølgelig gør den det! Maskinen blev introduceret aug. 1998. G3/Motorola
750/366mhz PowerPC, samme gestalt ID - 510, ROM Hex ID 770 osv. Grafikkort med
fast 6mb VRAM non-upgradable med max 1280x1024 - alt i mini-tower kabinet som de
øvrige Beige G3 fra og med 266MT.

> [...]
> (100MHz), PCI-bus (66MHz), ethernet (100Mbit) og ikke mindst grafikortet
> (128bit). - desuden har den FW og langt vigtigere anno 2002: USB

Jeg er for såvidt flintrende ligeglad med, om den har 66 eller 100mhz bus, - og
mht ATA bussen, så kører de faktisk temmelig meget hurtigere end B&W G3'erne, og
den USB kontroller, der sidder i B&W G3 er rent ud sagt noget skidt! Den kan
ikke levere strøm nok til fx. at trække et keyboard + en scanner på samme port.
Og da Flemming R. spurgte om noget tilsvarende den, han nu bruger, så er fx.
også en 128mbits grafikkort fuldstændig ligegyldig til de formål, han skal bruge
den. - Og så er vi nede ved, at det eneste de Beige mangler, er en FW
kontroller, og de kan nu fås helt ned til omkring 800kr., - og så får du endda
samtidig smidt 2 stk. USB-2 tilslutninger i nakken også....

> G4'eren har envidere (udover G4'eren) bedre USB & FW porte, MPX
> system-bus (dobbelt båndbrede), endnu hurtigere ATA bus (66MB/sek) og
> APG grafikkort.

Alt det her er irrelevant i sammenhængen!

> [...]
> med en diskcache indtsillet til noget nær laveste nivau (under én MB),
> hvorimod din Beige G3 formegentlig kører med standart indstillingen på

Selvfølgelig er systemet sat, så det matcher. Testen er kørt i 2 omgange, - én
med std. indstillinger iflg. 9.2.2 og ën med indst. efter NUs anvisninger.

> Sæt disk cachen til det samme på begge test maskiner: Resultatet vil
> være, at G4'eren sprinter fra din G3, selv på G4'erens originale disk.

Begge tests var hurtigere end G4/500. Og selvfølgelig var std. indst. den
hurtigste - bl.a. pga. diskcache, men forskellen mellem de to tests var under
1%.

> [...]
> eller FWB. Med dem vil du opdage, at dine diske på G3'eren ikke kan
> flytte mere end 16.8MB/sek. Hvorimod samme disk i en G4 kan flytte over

De samme tests er udført med både FWB og HDST. Begge viste ligeledes at den her
maskine er hurtigere, men tallene er knap så markante som NUB.

Og mht. dine 'oplysninger' om flyttekapacitet, så passer de simpelthen ikke. Jeg
flytter jævnligt endda meget store filer +800mb pr. stk. en sådan flytning varer
ca. 15-18sek. lidt afhængig af type. Fx. flyttes en diskimage lavet i Toast
hurtigere end en .smi fil af samme str. - .smi filen kan tage op til 22sek., men
så heller ikke mere!

> [...]
> afvikle ældre sw eller Mac OS 8.x - slet ikke med de priser du anbefaler
> man giver for en Beige G3 (ca. det dobbelte af hvad andre mener de er

Måske det dobbelte af, hvad _DU_ anbefaler at give. Men de priser, jeg angiver
er de priser, de reelt handles til både herhjemme og i fx. USA/Canada. Så det
pladder kan du godt holde for dig selv.

Og så undrer det mig endda særdeles meget, at der er meget få af dem til salg
overhovedet, og når de så endelig bliver udbudt, så er der straks nogle stykker
inkl. dig, der ikke véd alt det dårlige, I vil sige om de maskiner, og I
forsøger ihgærdigt at presse priserne så langt ned, som I overhovedet kan gøre
det, men så når I selv kommer med noget, der er til salg, så koster det det
hvide ud af øjnene plus mere til, - og ve den stakkel, der af vanvare kommer til
at sige noget om jeres produkter.... - så næste gang, du sætter din iBook til
salg, så sælger du jo selvfølgelig til de af dig fastsatte prisnormer - dvs.,
højst 1500kr....-)!(-

> B&W'ens USB og FW bus er "problematisk", men et PCI-kort med USB eller
> FW i en beige G3 vil volde de samme problemer. For at slippe for
> problemerne er der ingen vej uden om et UMA bundkort.

Hm... - sjovt nok er der ikke nogen af de få, jeg kender, der har valgt at sætte
et PCI USB kort i deres Beige G3, som har problemer med det... - Derimod er
B&W'ens USB en stadig kilde til enten skaldethed elelr grå hår!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-05-02 09:48

> [...]

> type. Fx. flyttes en diskimage lavet i Toast hurtigere end en .smi
> fil af samme str. - .smi filen kan tage op til 22sek., men så heller

Er det en hemmelig US Nisus fascilitet? Mine 7200 rpm diske kan kun
levere 20 MB/sek laesning paa ydersiden af disken og 25 MB paa
indersiden. Jeg har ikke maalt skrivning, men jeg tror ikke at det
gaar hurtigere. Disse tal er i oevrigt identiske paa baade ATA-66 og
ATA-100 controllere.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-02 11:08

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> [...]
> indersiden. Jeg har ikke maalt skrivning, men jeg tror ikke at det
> gaar hurtigere. Disse tal er i oevrigt identiske paa baade ATA-66 og

Hvor gamle er dine diske.

Min 60 Gb disk fra i sommers kan traekke over 30 Mb/s. Jeg tror at
nyere diske kan flytte endnu mere. Det kraever naturligvis korrekte
kabler, og ordentlige controllere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-05-02 13:56

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Hvor gamle er dine diske.

Ca. to aar, saa vidt jeg husker.

> Min 60 Gb disk fra i sommers kan traekke over 30 Mb/s. Jeg tror at
> nyere diske kan flytte endnu mere. Det kraever naturligvis korrekte
> kabler, og ordentlige controllere.

Hvordan har du maalt dem? Jeg brugte hdparm under Linux, ikke just en
perfekt indikator for real-life performance. Af samme grund stiller
jeg mig endnu mere tvivlende overfor Eriks paastand om kopiering af
800MB filer paa under 30 sekunder, specielt traget i betragtning af,
at klassik Mac OS ikke just er kendt for sin gode I/O udnyttelse.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-05-02 14:12

In article <m37kmdjx8w.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> paastand om kopiering af 800MB filer paa under 30 sekunder, specielt
> traget i betragtning af, at klassik Mac OS ikke just er kendt for sin

Bussens begrænsning på 16.8 MB/sek bør også vække mistanke - 800MB/30sek
= 26.67MB/sek.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-05-02 15:10

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Bussens begrænsning på 16.8 MB/sek bør også vække mistanke - 800MB/30sek
> = 26.67MB/sek.

Endnu vaerre hvis der skal baade laeses og skrives paa samme bus, for
slet ikke at snakke om en fragmenteret fil der kopieres fra et sted
paa en disk til et andet sted til samme disk...

Sjovt nok saa jeg en gang en rapport fra Xinet, der viste at deres
KA-share server kunne servere filer hurtigere over et 100Mbit
AppleShare over IP netvaerk end en beige G3 kunne laese fra en IDE
disk.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-05-02 15:26

In article <m31yclpg3w.fsf@ted.gen-v.net>,

> [...]
> KA-share server kunne servere filer hurtigere over et 100Mbit
> AppleShare over IP netvaerk end en beige G3 kunne laese fra en IDE

Det lyder meget sansynlig t- de diske beige G3'ere blev født med kunne
flytte omkring 8-9MB/sek, det teoretsike max for 100MBit er jo ca.
12MB/sek.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-02 01:35

Hej Morten

Jeg véd ærlig talt ikke, hvor du har de tal fra. Det stemmer ihvertfald ikke
overens med virkeligheden. På min G3/233DT med en Seagate Medallist Pro
5400rpm/1mb cache har jeg _aldrig_ været under 15mb pr. sek.! - hverken internt
mellem de 2 partitioner den var delt i eller til den Quantum Fireball 30gb
7200rpm/1mb cache, der også sidder i den.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-05-02 10:08

In article <3CDB15B9.B9EECCE1@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> overens med virkeligheden. På min G3/233DT med en Seagate Medallist Pro
> 5400rpm/1mb cache har jeg aldrig været under 15mb pr. sek.! - hverken

Der er jo heller ikke tale om den originale disk.

> mellem de 2 partitioner den var delt i eller til den Quantum Fireball 30gb
> 7200rpm/1mb cache, der også sidder i den.

ej heller her.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-02 05:23

Hej Morten

Morten Reippuert wrote:

> Der er jo heller ikke tale om den originale disk.

Det kommer vist lidt an på med hvilke øjne, man sert det...-) - Det er rigtig,
det ikke er den disk, der var i den, da jeg i sin tid købte den i forretningen,
men så er der faktisk kun kabinet, CD Rom drev og diskettedrev, der er 'original'
i den maskine, men den diskussion gider jeg ikke til at genoptage.

Medallist Pro disken blev sat i som 'Apple Service Replacement Dsik' istedet for
den opr. WD disk, som rent faktisk var lige så hurtig, men teknisk set noget
bæ!... - That's all...

> ej heller her.

Hvad har det med sagen at gøre, at jeg sætter en ekstra disk i den? - det er dog
stadig samme ATA kontroller...

- Og for at gøre det hele endnu mere forvirret, så flytter den med op til ca.
18,7mb/sek _fra_ Seagate'n _til_ Fireball'en, - men kun med op til ca. 16mb/sek
den anden vej...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-02 21:16

> Bussens begrænsning på 16.8 MB/sek bør også vække mistanke - 800MB/30sek
> = 26.67MB/sek.

Undervurder ikke diskcachen. Hvis nu de sidste 400 Mb ligger og
venter på at blive skrevet færdig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-05-02 21:26

In article <kk7kmdgjr0.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Undervurder ikke diskcachen. Hvis nu de sidste 400 Mb ligger og
> venter på at blive skrevet færdig?

På Mac OS 9 kan man roligt undervurdere den (fast størrelse der
indstilles manuelt og har en øvre grænse på omkring 32MB)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-02 21:44

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> På Mac OS 9 kan man roligt undervurdere den (fast størrelse der
> indstilles manuelt og har en øvre grænse på omkring 32MB)

Tager du gas på mig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-05-02 22:44

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Tager du gas på mig?

nej - mac os 9 /er/ gammeldags

Hukommelse allokeres ikke dynamisk, heller ikke når det gælder disk
cache. Under Mac OS 9 kan man sagtens have en hel GB hukommelse og kun
bruge ca 64MB til OS'et og ca 36 MB til de åbne programmer - de
resterende 900MB står ubenyttet hen. (Lige nu hvor jeg er boootet i OS9
for at køre diskwarrior, bruger jeg 57MB til mit OS, og 40MB til MacSOUP
- de resterende 323MB bruges slet ikke)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-02 21:15

> [...]
> 800MB filer paa under 30 sekunder, specielt traget i betragtning af,
> at klassik Mac OS ikke just er kendt for sin gode I/O udnyttelse.

Det er med hdparm under Linux, som er en god indikator for kontinuær
dataoverførsel. Herudover har jeg lavet simpel timing af datatunge
ting (man skal være forsigtig med 768 Mb ram, da Linux har meget i
cachen), og konstateret at det ikke er helt forkert.

Det er en IBM model, som jeg har været godt tilfreds med.

Jeg kiggede lige forbi IBM og så på deres nuværende produktserie, og
Deskstar GXP 120 (var det vidst - se
http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds120gxp.htm) har en sustained
datarate på 48 til 23 Mb (afhængig af zone). Dette så jeg i PDF'en.

Jeg vil skyde på den starter udefra med at fylde op, så ydelsen bliver
bedst.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-02 01:17

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Ca. to aar, saa vidt jeg husker.

- Og hvilket mærke, type, hastighed, cache osv...? - Der er sket meget på 2
år

> [...]
> 800MB filer paa under 30 sekunder, specielt traget i betragtning af,
> at klassik Mac OS ikke just er kendt for sin gode I/O udnyttelse.

Som du kan se af en andet svar i tråden, har jeg brugt både NUB, FWB og HDST
til de interne målinger, men til måling af overførslen af en diskimage på
800mb brugte jeg kort og godt et stopur!

- Og så har du vist overset, at jeg skrev, det var 2 helt nye Barracuda IV
7200rpm/2mb cache diske, jeg bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-02 09:06

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> - Og hvilket mærke, type, hastighed, cache osv...? - Der er sket meget på 2
> år

Korrekt. Men du skal ogsaa have et interface til diskene der kan
foelge med. IDE diske til PC kan vaere lige saa hurtige det skal
vaere - gamle maskiner kan ikke udnytte dem fuldt ud, uden nye kort.

> Som du kan se af en andet svar i tråden, har jeg brugt både NUB, FWB og HDST
> til de interne målinger, men til måling af overførslen af en diskimage på
> 800mb brugte jeg kort og godt et stopur!

Du er glad for din braender, hva?

Herudover skal du ikke fylde dine medier helt til randen med 800 Mb medier.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-02 01:37

Hej Thorbjørn

> Korrekt. Men du skal ogsaa have et interface til diskene der kan
> foelge med. IDE diske til PC kan vaere lige saa hurtige det skal
> vaere - gamle maskiner kan ikke udnytte dem fuldt ud, uden nye kort.

Selvom en ATA controller er en ATA33 eller ATA66, og disk er ATA100, så vil du
kunne udnytte kontrolleren maksimalt. Men du kan selvfølgelig ikke udnytte en
ATA100 disk optimalt på en lavere kontroller, - det giver sig selv.

> Du er glad for din braender, hva?

Selvfølgelig, og jeg har endda 2 stks.... Når man har en god brænder, så bliver
man da glad for den. Den Panasonic, (LaCie d2 - specielt optimeret til
musikbrænding), jeg har, - har endnu ikke svigtet én eneste gang. Til
databrænding bruger jeg også en LaCie d2 med værk fra Generic Labs. i Frankrig
(formodentlig en Teac, da Generic Labs er en del af Teac koncernen).

> Herudover skal du ikke fylde dine medier helt til randen med 800 Mb medier.

Næ, for en del af de 800mbs medier, der er på markedet endnu, er simpelthen for
dårlige.

Normalt bruger jeg ikke 800mb medier men kun 700mb, men da jeg er ved at ændre
til en del musikproduktion bruger jeg 800mb images, da indholdet som regel kan
være på et 700mb medie. Det meste, jeg endnu har 'smidt' på et 700-medie er 830mb
- helt nøjagtig 836,3mb, hvilket gav en total spilletid på 79:48min. - Det samme
nummer kan man ikke gøre med data, det har jeg prøvet...

Jeg har spurgt engang til det fænomen, at man reelt kunne smide mere på et medie
end det reelt er dimensioneret til, og hvis jeg ikke husker helt galt, så var det
Morten R., der kaldte det for 'overburning'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 03:17

> [...]
> kunne udnytte kontrolleren maksimalt. Men du kan selvfølgelig ikke udnytte en
> ATA100 disk optimalt på en lavere kontroller, - det giver sig selv.

Jeg kender ikke nogen ATA100 diske der er hurtige nok til at kunne
maette en ATA66 controller.

Hvorfor var Pixie i OS X ioevrigt ikke godt nok til dig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-02 07:09

Hej Thorbjørn

> Jeg kender ikke nogen ATA100 diske der er hurtige nok til at kunne
> maette en ATA66 controller.

Har du prøvet de nye Barracuda IV? De _ER_ fremragende!

> Hvorfor var Pixie i OS X ioevrigt ikke godt nok til dig?

Fordi den er for ustabil og alt for ujævn i bevægelserne - altså giver for stor
'flickering' (hoppen) på skærmen, og så er den ikke kompatibelt med alle
programmer, hvis det er 'kombiprogrammer', der startes inde fra OS X. Og slet ikke
hvis jeg starter 'Classic' op for at køre et ikke fuldt X-kompatiblet program. Og
så skal jeg jo alligevel starte maskinen i OS 9 og bruge CloseView. Desuden
fortalte Henrik Ipsen hos Apple mig, at CV og Pixie ikke er kompatible sammen.

mvh. Erik richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 13:11

> Har du prøvet de nye Barracuda IV? De _ER_ fremragende!

Nej. Kan de maette en ATA66 controller? Dvs 66 Mb/s?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-05-02 15:55

In article <kksn4yevgj.fsf@mimer.null.dk>,

> Nej. Kan de maette en ATA66 controller? Dvs 66 Mb/s?

Nej, langt fra - i RAID vil de formegenlig kunne mætte en ATA4 bus.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-02 02:39

Hej Thorbjørn

Jeg véd ikke, om de kan 'mætte' den, som du siger, men hvis du har fulgt
lidt med i resten af denne tråd, så flytter jeg på min 333AV en 800mb fil
på ca. 18-20sek. mellem to diske og nok en anelse hurtigere mellem to
partitioner på samme disk. - Det virker ihvertfald sådan, men det har jeg
dog ikke målt efter. Her spiller jo også bundkortet lidt ind. Det er jo
kun en 66mhz og ikke en 100mhz eller 133mhz, så jeg vil tro, at med de
hurtigste bundkort, så vil man nok komme op på noget nær max..

Der er lidt tvivl om, hvilken kontroller, jeg har i den, men jeg mener
selv helt klart, det er en ATA66, men det påstår Morten R., det ikke er.
Men det er ihvertfald et faktum, at det ikke 'kun' er en ATA33. Det er
maskinen for hurtig til.

Da jeg købte den fik jeg 2x 40gb Barracuda IV i den + 768mb Texas RAM,
som jeg købte direkte i USA - lige inden, priserne steg -)). Jeg fik
OfficeLine til at montere det hele og trimme maskinen op, - og jeg fik af
Peter 'Teknik' at vide, at den maskine er '...dælme hurtig, - den kører
faktisk godt!'. - Og det må jeg give ham ret i.

Men der er flere lidt mærkelige ting ved den. På labelen bagpå står der
'U/W SCSI card og 333mhz AV' + nogle serienumre på maskine og CPU. De
numre reg. også i Systemprofiler, men der er _ingen_ U/W kort i den,
hverken iflg. Peter 'Teknik' eller iflg. Systemprofiler. Og
Systemprofiler registrerer heller ikke typen på hverken bundkort eller
ATA bus...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-02 07:34

> [...]

> kun en 66mhz og ikke en 100mhz eller 133mhz, så jeg vil tro, at med de
> hurtigste bundkort, så vil man nok komme op på noget nær max..

Jeg har skam læst dine guldkorn og jeg betvivler dem ikke. Det jeg
ikke kan forstå det er hvordan det lykkes dig at flytte de mange data
(du er oppe på over 40 Mb/s) med den hardware du har. Har du sat dine
diske i RAID? Har du købt en nyere IDE-controller?

Hvis du måler efter vil det formentlig vise sig at det går noget
langsommere mellem to partitioner på samme disk.

> [...]
> selv helt klart, det er en ATA66, men det påstår Morten R., det ikke er.
> Men det er ihvertfald et faktum, at det ikke 'kun' er en ATA33. Det er

Kan du ikke slå et produktnummer op i Systeminformation og skrive det
her?

> [...]
> hverken iflg. Peter 'Teknik' eller iflg. Systemprofiler. Og
> Systemprofiler registrerer heller ikke typen på hverken bundkort eller

Et moderne SCSI-kort kombineret med hurtige SCSI-diske kunne ellers
godt forklare det du ser.

> mvh. Erik Richard

PS: Gider du ikke godt svare imellem det du svarer på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-02 15:32

Hej Thorbjørn

> [...]
> (du er oppe på over 40 Mb/s) med den hardware du har. Har du sat dine
> diske i RAID? Har du købt en nyere IDE-controller?

Faktisk forstår jeg det egentlig heller ikke selv, after hvad der hævdes fra
nogles side her i gruppen, og nej, - diskene er ikke sat i RAID, og nej, - jeg
har ikke selv købt en anden IDE kontroller

> Hvis du måler efter vil det formentlig vise sig at det går noget
> langsommere mellem to partitioner på samme disk.

Muligt, det har jeg som sagt ikke målt efter.

> Kan du ikke slå et produktnummer op i Systeminformation og skrive det
> her?

Nej, det kan jeg ikke, - Apple Systemprofiler viser absolut _intet_
desangående!

> Et moderne SCSI-kort kombineret med hurtige SCSI-diske kunne ellers
> godt forklare det du ser.

Jada! U/W + 10k diske...ummmm...-), - men det vil jo koste en herregård, og
det kan ikke betale sig, - desværre..(-, - men det er altså 'almindelige'
Barracuda IV ATA100 diske, jeg har i den.

Jeg _kan_ ikke give nogen logisk forklaring på, hvorfor den er så hurtig, -
ligeså lidt, som jeg kan forklare, hvorfor både Norton Benchmarks, FWB og HDST
registrerer den som værende hurtigere end den alm. G4/500, når det gælder for
alle diskfunktioner.

Jeg kan gisne og have mistanker, men dem kan jeg ikke få bekræftet, da
firmaet, der i sin tid leverede den, er gået konkurs. - Men jeg har en
mistanke om, at det kan være en BTO maskine, der er parallelimporteret uden om
Apple Danmark. Og at der af den grund sidder andre komponenter i den end dem,
som er der / bør være der iflg. Apples specs.

Men da firmaet jo er væk, så er det jo ikke muligt at få be-/afkræftet sådant,
- men der skal ihvertfald ikke herske tvivl om, at jeg er godt tilfreds, - det
sku' da mangle andet...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-05-02 07:58

In article <3CDE7CDA.ECD59A5E@mail1.stofanet.dk>,

> Nej, det kan jeg ikke, - Apple Systemprofiler viser absolut intet
> desangående!

Fanebladet "devices" - hvilke PCI kort sidder der i den? Hvis ikke der
er et ATA PCI kort i kan du være heælt sikker på at der sidder en ATA3
controler som ikke understøtter U-DMA og derfor ikke kan flytte mere end
16.8MB/sek.

> Og at der af den grund sidder andre komponenter i den end dem,
> som er der / bør være der iflg. Apples specs.

sælger kan have pillet SCSI kortet ud, men han har med 99% sikkerhed
ikke lodet en alternativ ATA controler på bundkortet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-02 09:12

Hej Morten

Morten Reippuert wrote:

> [...]
> er et ATA PCI kort i kan du være heælt sikker på at der sidder en ATA3
> controler som ikke understøtter U-DMA og derfor ikke kan flytte mere end

Jep! - nothing at all... Der står kun 'Intern ATA 0' hhv 'Intern ATA 1' - Men
uanset det, så kopierer jeg staig med det dobblete at det, du opgiver som max

> sælger kan have pillet SCSI kortet ud, men han har med 99% sikkerhed
> ikke lodet en alternativ ATA controler på bundkortet.

Systemprofiler registrer ingen 3.-parts ting af den slags, så det må nødvendigvis
være originale ting, der er brugt.

Jeg tror ikke, det er ham, jeg købte af, der har ændret noget, - det siger han
ihvertfald, han ikke har, men jeg er mere tilbøjelig til at tro, det er det
firma, der i sin tid solgte varen, der har 'fusket' med et eller andet, - og hvis
det er det, så er det ikke første gang, de har lavet den slags numre. Men det
hører godt nok til sjældenheder, at de sku' ha' _forbedret_ et produkt, - normalt
forringede de dem tværtimod. - Men OK, - det kan man jo så også sige, at de reelt
har forringet den ved at fjerne U/W kortet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-05-02 12:21

In article <3CD9E26C.85946A2C@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> 770 osv. Grafikkort med fast 6mb VRAM non-upgradable med max
> 1280x1024 - alt i mini-tower kabinet som de øvrige Beige G3 fra og

Find lige dokumentation for det. Den optræder ikke officielt hos Apple
(har kun set den omtalt på lowendmac)

> Jeg er for såvidt flintrende ligeglad med, om den har 66 eller 100mhz
> bus

Ikke desto mindre giver det en hurtigere maskine, da CPU'en ikke skal
vente så længe på bussen

> og mht ATA bussen, så kører de faktisk temmelig meget hurtigere end
> B&W G3'erne

Bestemt ikke. Den beige har en ATA3 bus der /ikke/ understøtter U-DMA
(dvs den kan i lighed med en ATA2 bus ikke flytte mere end 16.8 MB/sek).
B&W'en understøtter U-DMA og kan derfor flytte 33 MB/sek.

> og den USB kontroller, der sidder i B&W G3 er rent ud sagt noget
> skidt! Den kan ikke levere strøm nok til fx. at trække et keyboard +
> en scanner på samme port.

Ganske almindeligt, scanere der er bus-powered er beregnet til at
fungere på deres egen bus (eller gennem en bus-powered hub)

> Og da Flemming R. spurgte om noget tilsvarende den, han nu bruger, så
> er fx. også en 128mbits grafikkort fuldstændig ligegyldig til de
> formål, han skal bruge den.

Det er det bestemt ikke. Hvad tror der står for optegningen af dit
skærmbillede?

> [...]
> en FW kontroller, og de kan nu fås helt ned til omkring 800kr., - og
> så får du endda samtidig smidt 2 stk. USB-2 tilslutninger i nakken

dvs. endnu 800kr og -1 PCI slot, dernæst mangler den et SCSI eller ATA
kort (endnu en PCI slot), 100Mbit netkort (endnu et PCI kort), et 128
eller 256bit grafikkort (endnu et PCI kort).
Læg disse investeringer til din forslåede pris og invester i RAM + HD +
en evt. CPU opgradering: det kan ikke svare sig.

> Alt det her er irrelevant i sammenhængen!

Ikke når du skriver, at en beige kan løbe fra en 500MHz G4 på visse
områder.

> De samme tests er udført med både FWB og HDST. Begge viste ligeledes
> at den her maskine er hurtigere, men tallene er knap så markante som
> NUB.

Hvilket jeg ikke tror på - medmindre G4'eren er udstyret med en meget
gammel disk.

> Og mht. dine 'oplysninger' om flyttekapacitet, så passer de
> simpelthen ikke.

Det gør de nu altså...

> Måske det dobbelte af, hvad DU anbefaler at give. Men de priser,
> jeg angiver er de priser, de reelt handles til både herhjemme og i
> fx. USA/Canada. Så det pladder kan du godt holde for dig selv.

sjovt nok er der nogen som køber dem til de priser jeg (og andre)
referer til...

pas på med hampen...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-02 17:27

Hej Morten

Morten Reippuert wrote:

> Find lige dokumentation for det. Den optræder ikke officielt hos Apple
> (har kun set den omtalt på lowendmac)

Den er beskrevet med data i Guru 2.9, men hvorvidt den rigtig nåede at
komme uden for USA er tvivlsom. Jeg har dog set en enkelt af dem, men det
var hos en person, der havde købt den i USA og taget den med sig hjem
derovrefra.

Hvorvidt Beige G3/366 er en opspeeded version af 333, - måske ved hjælp af
et Apple daugtercard, tør jeg ikke sige, - og derfor kun leveret under BTO.
Jeg har lige stødt på en PM 7500/150, - den eksisterer heller ikke som std.
maskine, men ikke desto mindre er den ægte nok, men med et Apple daugther
card 150mhz.

Men du kan da prøve at kigge på 'KB 28049', dér skulle hele serien være
beskrevet mere nøjagtig.

> Ikke desto mindre giver det en hurtigere maskine, da CPU'en ikke skal
> vente så længe på bussen

Morten, - om du skal 'vente' 2/1.000.000 sek eller 3/1.000.000 sek. kan da
være noget så uendelig ligegyldigt. Du er ude i marginaler.

> Bestemt ikke. Den beige har en ATA3 bus der /ikke/ understøtter U-DMA
> (dvs den kan i lighed med en ATA2 bus ikke flytte mere end 16.8 MB/sek).
> B&W'en understøtter U-DMA og kan derfor flytte 33 MB/sek.

Morten for f... - Du bliver ved! Hvad der sidder af ting og sager i Fl.R.'s
maskine, véd jeg ikke, da jeg ikke har haft den mellem fingreen. Men jeg
véd dælme, hvad der sidder i min egen!. For det første sidder der en ATA66
bus i den, - og for det andet flytter jeg betydeligt mere en 30mb/sek, -
hvordan pokker kan jeg elelrs flytte en 800mb fil på under 20 sek.? - Og så
sidder der 2x Barracuda IV 7200/2mbcache ATA100 diske i den, hvilket
betyder, at jeg udnytter 333'eren maksimalt, selvom jeg ikke kan udnytte
ATA100 fordelene helt ud.

> Ganske almindeligt, scanere der er bus-powered er beregnet til at
> fungere på deres egen bus (eller gennem en bus-powered hub)

Ingen af de scannere, jeg opr. nævnte, er 'bus-powered' men har egne
strømforsyninger! - Og så hjælper det som en skrædder et vist sted, selvom
man sætter en 'bus-powered' hub på, når det er keyboardet, der er problemet

> Det er det bestemt ikke. Hvad tror der står for optegningen af dit
> skærmbillede?

Duldstændig ligegyldigt, når det Fl.R. spurgte om er en _tilsvarende_
maskine!

> [...]
> kort (endnu en PCI slot), 100Mbit netkort (endnu et PCI kort), et 128
> eller 256bit grafikkort (endnu et PCI kort).

FW/USB-2 kort måske, - SCSI + ATA kort? De Beige +300mhz modeller har
U/W-SCSI kort indbygget, - det står der ihvertfald på dem. 100mbits
netkort? - med de priser, der er nævnt i den anden tråd omkring netkort, så
er det ikke 89kr., der kan vælte et budget. Og mht. grafikkortet, tja, så
er det jo ikke sikkert, at Fl.R. hører til 'spille-djævlene', og det er
efterhånden det eneste sted, hvor jeg kan se en relevans i de fuldstændigt
sindssyge opgraderings-ræseri - eller raseri, jeg véd ikke rigtig, hvilket
udtryk, der dækker bedst...

> Læg disse investeringer til din forslåede pris og invester i RAM + HD +
> en evt. CPU opgradering: det kan ikke svare sig.

Tja, - ca. 889kr. for de to 'nødvendige' kort, og det endda kun, hvis man
absolut vil have FW+USB...

> Hvilket jeg ikke tror på - medmindre G4'eren er udstyret med en meget
> gammel disk.

Det kunne jo så have været rart at vide den nøjagtige hardware konfig, som
alle 3 programmer har brugt, og når der ikke står noget, går jeg ud fra,
det er en std. konsummodel.

> Det gør de nu altså...

Suk!

> sjovt nok er der nogen som køber dem til de priser jeg (og andre)
> referer til...

Så er det udelukkende pga., at sælger er så dum at hoppe på dine og dine
liges nedvurdering. Jeg mindes en tråd for ganske nylig i
dk.marked.privat.edb.mac, hvor der var en person, der ville sælge en fuldt
monteret AV-6500, og som I rakkede godt og grundigt ned. Men ikke desto
mindre blev den solgt til den pris, han foreslog/forlangte!

> pas på med hampen...

Indtil nu har jeg kun brugt 'Randers Reb', - så pas på den dag, jeg går
over til at bruge 'Esbjerg Tov'...-))

Kort sagt Morten, vurder efter aktuel behov, før du slynger nogle priser
ud, som er fuldstændig hen i vejret, det ser bedre ud, og det vil nok også
gøre dit omdømme lidt bedre, hvad det angår.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-05-02 10:07

In article <3CDAA344.1327BD6C@mail1.stofanet.dk>,

> Den er beskrevet med data i Guru 2.9

Det betyder ikke nødvendigvis at den også findes på andet end prototype
stadiet...

> Jeg har lige stødt på en PM 7500/150, - den eksisterer heller ikke som std.
> maskine, men ikke desto mindre er den ægte nok, men med et Apple daugther
> card 150mhz.

Som formegenlig kommer fra en 8500 eller 9500.

> Men du kan da prøve at kigge på 'KB 28049', dér skulle hele serien være
> beskrevet mere nøjagtig.

Hvor en 366MHz model ikke er nævnt - ligesom den ej nævnes andre steder
hos Apple.

> Morten, - om du skal 'vente' 2/1.000.000 sek eller 3/1.000.000 sek. kan da
> være noget så uendelig ligegyldigt. Du er ude i marginaler.

Det er ikke mere marginalt end forskellen på en 333MHz CPU og en 500MHz
CPU. Hvis du kan finde på at anbefale en CPU opgradering af en beige G3,
bør du også kunne anbefale en 100MHz bus frem for en 66MHz bus.

> [...]
> véd dælme, hvad der sidder i min egen!. For det første sidder der en ATA66

De indbyggede ATA bussser er ikke en ATA4 bus (66MB/sek), eneste chance
for at du skulle have 66MB/sek interfjæs i dine beige G3'ere, er at du
har stoppet et ATA PCI-kort i den - Kig i systemprofil. Første mac med
ATA4 bus er PM G4 (m.AGP).

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
PUs-G3/PowerMac_G3/PowerMac_G3.pdf> trævl den i gennem - jeg gider ikke
angive sidetal, da vi før har haft denne diskussion.

> - og for det andet flytter jeg betydeligt mere en 30mb/sek, -
> hvordan pokker kan jeg elelrs flytte en 800mb fil på under 20 sek.?

Ved at der sidder et 3.parts ATA4 (eller 5) PCI-kort i den - eller ved
at du har målt forkert.

> Og så sidder der 2x Barracuda IV 7200/2mbcache ATA100 diske i den,
> hvilket betyder, at jeg udnytter 333'eren maksimalt, selvom jeg ikke
> kan udnytte ATA100 fordelene helt ud.

Ikke desto mindre kan du ikke flytte mere end 16.8 MB/sek på de interne
ATA busser (ATA3 uden U-DMA).

> [...]
> man sætter en 'bus-powered' hub på, når det er keyboardet, der er problemet

Man sætter selvfølgelig scanneren direkte i maskinen eller på en
ordenlig hub.

> Duldstændig ligegyldigt, når det Fl.R. spurgte om er en tilsvarende
> maskine!

næ.

> FW/USB-2 kort måske, - SCSI + ATA kort? De Beige +300mhz modeller har
> U/W-SCSI kort indbygget, - det står der ihvertfald på dem.

Bestemt ikke alle modeller. (ud over bto, gælder det kun serveren og
modellen med 100Mbit assante PCI-kort og ixMicro PCI-grafikkort)

> 100mbits netkort? - med de priser, der er nævnt i den anden tråd
> omkring netkort, så er det ikke 89kr., der kan vælte et budget.

næh, men de sparsomme PCI slots optages. Den har 3 stk, og for at få en
maskine der tilnærmelsesvis kan sammenlignes men B&W, G4 eller iMac
(rebirth) skal man bruge én slot til 100Mbit netkortet, én slot til et
128 el. 256bit grafikkort, én slot til et SCSI eller ATA kort, og én
slot til et USB kort (evt. m. FW) - Nu er det at det bliver svært: du
skal forsøge at stoppe 4 PCI-kort i 3 PCI-slots - og har desuden brugt
en mindre formue på kort hvis funktion sidder onbord (eller i en
dedikeret slot) på en B&W, G4 eller iMac (rebirth).

> [...]
> jeg kan se en relevans i de fuldstændigt sindssyge
> opgraderings-ræseri - eller raseri, jeg véd ikke rigtig, hvilket

Man behover bestemt ikke være spilledjævel for at kunne værdsætte et
rimeligt grafikkort. Spørg en grafikker eller arbejd i høje
opløsninger...

> Tja, - ca. 889kr. for de to 'nødvendige' kort, og det endda kun, hvis man
> absolut vil have FW+USB...

Med dine prisforslag, er man oppe i et nivau hvor man kan anskaffe en
iMac (rebirth) eller en B&W uden at nå tilnærmelsesvis samme faceliteter
eller ydelse. og står stadig tilbage med et skod grafikkort og en
snoldet langsom HD...

> Det kunne jo så have været rart at vide den nøjagtige hardware konfig, som
> alle 3 programmer har brugt, og når der ikke står noget, går jeg ud fra,
> det er en std. konsummodel.

??? jeg aner ikke hvad du mener

> Suk!

suk selv... læs lidt om de forskellige ATA standarter.

> [...]
> monteret AV-6500, og som I rakkede godt og grundigt ned. Men ikke desto
> mindre blev den solgt til den pris, han foreslog/forlangte!

uden at kunne huske tråden, vil jeg mene at køber har været et fjols -
det er ikke mit problem, slet ikke hvis jeg eller andre har orienteret
denne om at han/hun kunne købe den samme maskine billigere andet sted,
eller fået en betydeligt bedre og hurtigere maskine for samme pris.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-02 04:56

Morten Reippuert wrote:

> Det betyder ikke nødvendigvis at den også findes på andet end prototype
> stadiet...

NewerTech optog ikke produkter i Guru, der ikke kunne købes i butikkerne. Første
gang, jeg overhovedet stødte på Guru, blev programmet kaldt for 'Consumer
enlightment' - altså _forbruger oplysning_, - og for at en ting kan være en
forbrugsvare, så må den nødvendigvis være til salg/køb...

> Som formegenlig kommer fra en 8500 eller 9500.

Tja, det kunne være en mulihed, men det har vist sig, at sagen er mere
komplicert end som så... Jeg har fået til opgave at 'renovere' dens system, og
har derfor fået sendt nogle lister over, hvad den indeholder både i ren tekst og
i form af teksten fra Apple Systemprofiler. Og det lader til, at det er en
'hverken-eller-Mac' -). I de lister, jeg nu har fået, står opgraderingen opgivet
til at være en 'PPC150 PowerPC 750 Upgrade Card' - altså en G3 eller G4
opgradering. Så 'PPC150' må være en eller anden typebetegnelse på kortet, og
dermed ikke har noget med hastigheden at gøre, men det er noget, jeg først nu
har fået oplyst. Men det gør jo ikke maskinen dårligere eller langsomemre af den
grund -))

> Hvor en 366MHz model ikke er nævnt - ligesom den ej nævnes andre steder
> hos Apple.

Det virker temmelig mystisk.... Jeg har stået og rørt ved en Beige G3/366, og af
den pågældende tekniker fik jeg at vide, at det var deres topmodel. Kunden havde
den med hjem fra USA, så der skulle sættes en ny strømforsyning i den. Den opr.
var kun til USA nettet - altså ikke en eksport model.

> Det er ikke mere marginalt end forskellen på en 333MHz CPU og en 500MHz
> CPU. Hvis du kan finde på at anbefale en CPU opgradering af en beige G3,
> bør du også kunne anbefale en 100MHz bus frem for en 66MHz bus.

Det er ikke det, det handler om. Det handler om, hvad Fl.R. skulle gøre, hvis
han vil have noget tilsvarende den, han har nu! - og her _er_ det marginaler, du
snakker om.

Hvorfor tror du egentlig, jeg valgte den her 333AV framfor en G3/400 og en
G4/450, som jeg kunne få til næsten samme pris? - For mit vedkommende handler
det om lyd, - for Flemmings vedkommende om generel brug. Og det tyder jo stærkt
på, at du ikke kender ret meget til lydproduktion og lydmarkedet i det hele
taget, når du ikke véd, at det først er nu, de forskellige producenter begynder
at skifte deres Beige modeller ud med de nye G4 maskiner MEN med seperate og
hundedyre ekstra enheder. - Og når det gælder generel brug, så får du ikke en
mere stabil maskine end de Beige G3.

Hvis du nu gennemgik alle de XX antal tusinde mails/indlæg i denne gruppe, så
vil du finde, at et MEGET lille fåtal handler om problemer med de Beige G3
maskiner. - Og prøv så den samme søgning på B&W G3 og imacs, - så tror jeg du
vil blive endda meget overrasket.

Og så har jeg for øvrigt ikke nævt _ET_ ord om, at en 100mhz bus ikke er
hurtigere end en 66mhz.

Og jeg vil stadig foretrække en bundsolid Beige G3 fremfor en snollet iMac eller
B&W G3/G4, der er lige så ustabil som det danske vejr! - Jeg har dælme problemer
nok hos nogle af mine kunder, der har ladet sig overtale af smarte sælgere til
bare at købe og købe.... for at få løst en ganske simpelt problem.

Jeg kunne forstå, hvis det var sådan, at Fl.R. havde en Quadra eller PM 6100 og
så stillede det samme spørgsmål, - selvom det er lige før, - og nu provokerer
jeg dig, - at jeg vil foretrække en PM 6100/60 fremfor en 'hvilken som helst
iMac'!

> [...]
> PUs-G3/PowerMac_G3/PowerMac_G3.pdf> trævl den i gennem - jeg gider ikke
> angive sidetal, da vi før har haft denne diskussion.

Hvad med, om du brugte Apples standardbetegnelser ATA33, ATA66, ATA100 osv,
fremfor at bruge PC verdenen ikke videre oplysende talværdier.

Og ja, vi har haft den diskussion før, og jeg gider end ikke kommentere dit
svar, da du jo ikke engang gider høre, hvad jeg siger i det, jeg skriver.

> Ved at der sidder et 3.parts ATA4 (eller 5) PCI-kort i den - eller ved
> at du har målt forkert.

Normalt gentager jeg ikke mig selv for tit, men her bliver det nødvendig at
sige, at jeg overfører med de tal, jeg har skrevet, og at der ikke sidder noget
PCI ATA kort i den.

> Ikke desto mindre kan du ikke flytte mere end 16.8 MB/sek på de interne
> ATA busser (ATA3 uden U-DMA).

Læs _5_ linier tilbage til det sidste jeg skrev.

Og i øvrigt var en af dine egne kommentarer, da jeg skrev og ytrede mig om, at
333AV'eren var så hurtig, at det skyldes for det meste de hurtige diske, - men
det har du åbenbart glemt alt om... - Morten! jeg overfører en 800mb fil på
18-20 sek., og det uanset, hvad du så skriver eller ikke skriver. - Jeg
beklager, men jeg kan altså ikke nedsætte farten, fordi du påstår, at det gør
jeg ikke...

> Man sætter selvfølgelig scanneren direkte i maskinen eller på en
> ordenlig hub.

Hvad vil det gavne, når det er selve porten, der er for lavt dimensioneret, så
den kun kan trække én enhed? Og hvad gør 'man' så, når 'man fx. har 5 enheder -
printer, scanner, keyboard, floppydrev og mus, - men kun 2 porte? - Og 'man'
sætter ikke noget til som en selvfølgelighed. 'Man' sætter det til på den måde,
'man' bedst kan få det til at være der. - - Nå nej, 'man' går jo ud og køber en
ny G4/733 eller G4/867........((-

> Bestemt ikke alle modeller. (ud over bto, gælder det kun serveren og
> modellen med 100Mbit assante PCI-kort og ixMicro PCI-grafikkort)

Tja, så må det åbenbart kun være BTO eller servermaskiner jeg har set, - alle
har haft U/W SCSI kort indbygget, - åbenbart undtagen min, selvom det står på
den. U/W kortet er der ihvertfald ikke i den her 333AV. Der står U/W SCSI på den
lille label, og serienumrene på denne label stemmer overens med de serienumre,
der sidder inde i maskinen.

Jeg véd fra hvilket firma, det opr. blev leveret, og det var desværre ikke
altid, at netop det firma havde rent mel i posen. Men de kan desværre ikke gøres
ansvarlig for noget, da de er gået konkurs.

> [...]
> en mindre formue på kort hvis funktion sidder onbord (eller i en
> dedikeret slot) på en B&W, G4 eller iMac (rebirth).

Bevar mig vel Morten! - Det har stadig intet med det opr. indlæg at gøre, men du
vil altså med djævelens vold og magt 'tvinge' dine synspunkter igennem, selvom
de er fuldstændige irrelevante her.

Og jeg vil stadig hævde, at blot med køb af et kombi FW/USB-2 kort + et 100mbits
netkort, vil Fl.R. Beige G3 komme fuldt på højde med langt hovedparten af både
de blå og iMac'erne indtil de nyere iMac +400mhz!

> Man behover bestemt ikke være spilledjævel for at kunne værdsætte et
> rimeligt grafikkort. Spørg en grafikker eller arbejd i høje
> opløsninger...

Stadig - gentager - fuldstændig irrelevant her i sammenhængen!

> [...]
> iMac (rebirth) eller en B&W uden at nå tilnærmelsesvis samme faceliteter
> eller ydelse. og står stadig tilbage med et skod grafikkort og en

Alting er åbenbart 'skod', 'snoldet', 'langsom', 'ublu', 'uduelig', 'ubrugelig',
'umulig'...osv. i dine øjne, såsnart det ikke gælder det absolut sidste nye. -
Hvis det er så galt, så sælg da din skøre iceBook for en 2k og køb dig den
sidste nye 800mhz Titanium istedet for... - Morten for h...., kan du da
overhovedet ikke indse, - eller vil du ikke indse, hvor tosset det er, det du
skriver...?

> ??? jeg aner ikke hvad du mener

- så brug knoppen, det er det, du har den til!

Jeg glemte at skrive, at det var den 'store' 300mhz udgave.

> uden at kunne huske tråden, vil jeg mene at køber har været et fjols -

- Endnu en gang nedvurdering, og denne gang til en forandring igen af en person
(-!

> det er ikke mit problem, slet ikke hvis jeg eller andre har orienteret
> denne om at han/hun kunne købe den samme maskine billigere andet sted,
> eller fået en betydeligt bedre og hurtigere maskine for samme pris.

Ærlig talt Morten, - du 'orienterer' ikke en hujende ... om noget som helst! Du
og nogle andre prøver kun at trykke salgspriserne så langt i bund, som det er
jer gøreligt. Og så er det så let at komme at sige, at 'jeg husker ikke' tråden.
Du 'husker' måske heller ikke, da du sablede et par andre store G4 ned i det
allersorteste af det sorte og prøvede at tvinge priserne ned på et niveau med de
billigste gang ragelse af en bamboo? - hvis du er så 'glemsom', så var det nok
bedst for alle parter, at du fremover afholder dig fra at komme med dine
'vurderinger' og 'orienteringer'.

mvh. Erik Richard