Markskel
Fra : P.N.

Dato : 07-05-02 10:31

En landmand lejer en mark, der ligger ved siden af en af hans egne marker.
Mellem disse to marker er et markskel. Landmanden synes det er lidt i vejen
når han skal rundt med maskinerne. Han ringer til udlejer og spørger om lov
til at pløje markskellet ned. Udlejer siger ja i telefonen. De aftaler ikke
hvem der skal betale landmåler og genoprettelse af markskel når lejemålet
ophører. Udlejer er en privat person, der kun ejer denne ene mark (arv).

Kan udlejer kræve at landmanden betaler alle udgifter til genoprettelse af
markskel når lejemålet ophører?

P.N.

Fra : Klaus

Dato : 07-05-02 15:20

"P.N." <fake_mail@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan udlejer kræve at landmanden betaler alle udgifter til genoprettelse af

Hvem skulle ellers betale for det. Udlejeren? - han har da ikke haft gavn af
det.
Klaus (ikke jurist)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-05-02 20:46

> Kan udlejer kræve at landmanden betaler alle udgifter til genoprettelse af
> markskel når lejemålet ophører?

Ja. Den der fjerner/ødelægger skelafmærkning skal betale for dens
genanbringelse - det står der i hvert fald på vores matrikelkort, som er
udarbejdet i forbindelse med en udstykning.

Mvh Maria

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 21:35

Maria Frederiksen wrote:

> Ja. Den der fjerner/ødelægger skelafmærkning skal betale for dens
> genanbringelse - det står der i hvert fald på vores matrikelkort, som er
> udarbejdet i forbindelse med en udstykning.

Korrekt, men det kan evt. ske ved egen retablering af synlig
skelafmærkning, f.x. to sammenlagte plovfurer, blot der ikke
er tvivl om placeringen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : P.N.

Dato : 07-05-02 22:08

> Korrekt, men det kan evt. ske ved egen retablering af synlig

Er det alm. praksis eller er det bestemt af lov?

P.N.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-02 22:55

"P.N." wrote:

> Er det alm. praksis eller er det bestemt af lov?

Der er formentlig stadig målepunkter på stedet, ellers gælder
flg :

Vejledning om matrikulære arbejder

VEJ nr 46 af 18/04/2001 (Gældende)

Selvom der ikke er uoverensstemmelse, kan der alligevel være
tvivl om skellets præcise beliggenhed. En sådan tvivl kan
navnlig opstå, når der ikke er tilstrækkelige mål til
afsætning af skellet, og skellet heller ikke er tydeligt på stedet.

I sådanne situationer, der kan være meget forskellige, skal
landinspektøren i overensstemmelse med god landinspektørskik,
inddrage naboejerne forud for skelafmærkningen, således at
naboejernes interesser varetages på betryggende måde.

Hvis der ikke kan opnås tilslutning fra en naboejer,
må landinspektøren ligeledes i overensstemmelse med god
landinspektørskik tage stilling til, om afsætning af skellet
alligevel kan foretages, eller om en skelforretning er påkrævet for at
afklare tvivl om skellets rette beliggenhed.

Fra : P.N.

Dato : 07-05-02 23:56

Mange tak svarene!

Inden emnet lukkes helt af vil jeg egentlig gerne vide hvor jeg finder
princippet om at "Den der fjerner/ødelægger skelafmærkning skal betale for
dens genanbringelse" ?

P.N.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-05-02 00:04

"P.N." wrote:

> Inden emnet lukkes helt af vil jeg egentlig gerne vide hvor jeg finder
> princippet om at "Den der fjerner/ødelægger skelafmærkning skal betale for
> dens genanbringelse" ?

Prøv at søge på skelforretninger på
http://www.retsinfo.dk