Min praktiske erfaring med billige tv-out ~
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 07-05-02 10:20

Hercules 3D Prophet 4000 TV-Out Retai (Kyro-I) ca 600 kr.

Kortet blev anbefalet af Hercules som billig tv-out løsning.

Kortet var en stor skuffelse - man skal ændre opløsning ned til
800x600 for at tv-out virker overhovedet.
Her kan billedet fra pc'en ikke være på tv'et - for at løse dette skal
man vælge 'underscan' - det betyder til gengæld at billedet på
pc-skærmen trykkes sammen og forrykkes, så man ikke kan betjene pc'en
normalt - ikke smart hvis tv'et er så langt væk at man ikke kan læse
på det!
....OG så larmer blæseren - nok til at irritere mig der har pc'en tændt
altid i stuen....

Takket være god service fra leverandøren (SHG) kunne det returneres og
byttes til:

MSI StarForce 8826 (MS-8826) TV-Out (GeForce2, Mx400, 64Mb) ca. 750
kr.

Kortet blev valgt ud fra behov for en billig tv-out (se DVD oa.) og
det er kanon godt!

Jeg spiller ikke, så det er ikke afgørende md hastighed - men med
tv-out funktion og STØJ!
Og der er ingen blæser - og dermed ingen støj !!!!!

Tv-out virker med alle opløsninger på skærmen, men bemærk at der kun
vises et 800x600 udsnit. Det betyder at billedet 'scroller' når musen
rykker ud over tv'et kant.
Der er mulighed for at køre udvidet skrivebord, så hhv. nederste -
eller - højre del - vises på tv'et, mens øverste - eller venstre - del
vises på pc-skærmen.
Hvis din pc er hurtig nok kan du se dvd / andet på tv'et samtidig med
at du arbejder på pc'en. (for DVD, vcd og svcd skal cpu være omkring
500Mhz, for divX skal den være noget større!)

Kan KLART anbefales - en billig dvd-afspiller!

Ud over kortet blev installationen klaret med et deluxe-kabelsæt til
ca. 350 kr fra AV-Connection (15m s-vhs + lyd + scart-konverter +
mini-jack konverter - guldbelagte stik - KANON!)

Håber det kan hjælpe andre med tilsvarende ønsker!

mvh Frank
Frank J. Andersen
Måløv, Denmark

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-05-02 10:54

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev

> Kortet var en stor skuffelse - man skal ændre opløsning ned til
> 800x600 for at tv-out virker overhovedet.

Sådan gælder det for alle de grafikkort med TV-out, jeg har set. Sagen er jo,
at fjernsynets opløsning jo ikke er ret høj - vist omkring de 640*480.

> ...OG så larmer blæseren - nok til at irritere mig der har pc'en tændt
> altid i stuen....

Sådan forholder det sig også med en lang række kort - også de langt dyrere
ASUS.
Blæseren kan på det nævnte kort sikkert udskiftes med en passiv køleprofil.

mvh
Peter

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 07-05-02 22:49

>Sådan gælder det for alle de grafikkort med TV-out, jeg har set. Sagen er jo,
>at fjernsynets opløsning jo ikke er ret høj - vist omkring de 640*480.

....men ikke på MSI kortet! Og heller ikke det ATI der er inddbygget i
min bærbare pc... Her skaleres billedet bare ned til tv opløsningen.

>Sådan forholder det sig også med en lang række kort - også de langt dyrere
>ASUS.
>Blæseren kan på det nævnte kort sikkert udskiftes med en passiv køleprofil.

....det hjælper jo ikke når man nu ikke VIL have støj (at de andre er
lige så dårlige) - og jeg har nu den holdning at garantier er der for
at blive brugt - og derfor vil jeg ikke lave indgreb før garantien er
udløbet... Så kravet var altså et kort UDEN blæser - eller med en
garanteret lydløs en af slagsen.

Frank J. Andersen
Måløv, Denmark

Fra : Anders Berg

Dato : 07-05-02 10:57

> [...]
> mini-jack konverter - guldbelagte stik - KANON!)
>

> Håber det kan hjælpe andre med tilsvarende ønsker!

Ok, jeg er blevet anbefalet et ATI Radeon All In Wonder 32 MB med TV/IN
og TV/out og TV Tuner. Koster 689,- Det skulle vist også have en god
TV-out kvalitet.

Mvh. Anders

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 07-05-02 22:50

>Ok, jeg er blevet anbefalet et ATI Radeon All In Wonder 32 MB med TV/IN
>og TV/out og TV Tuner. Koster 689,- Det skulle vist også have en god
>TV-out kvalitet.

Det var ikke kvaliteten af billedet fra Kyro kortet der var noget galt
med - men måden tv-out skulle aktiveres - og greb ind på 'resten' på.
Det får man jo ikke at vide på forhånd - og så ses det jo først når
man er igang.. Derfor dete indlæg.
Frank J. Andersen
Måløv, Denmark

Fra : Peter

Dato : 07-05-02 12:24

Jeg ville nok have anbefalet dig at købe et ati radeon kort, hvis du kun
skulle bruge det til tv-out.
Ati's kort går for at have den aller bedste tv-out funktion. De kan dog ikke
finde ud af at lave drivere. Jeg havde selv engang et
ati rage fury kort. Jeg har aldrig haft en bedre tv-udgang end på det kort.
Absolut ingen black borders.
Check evt. her. http://www.powermagic.com/review/radeon/bench_house_2.html

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-05-02 12:31

Jeg skulle bruge et grafikkort med tv-out, til en maskine der kun skulle
bruges til film.
Jeg valgte et All In Wonder Radeon og blev ikke skuffet, det er billigt og
tv-udgangen virker perfekt.
Klart bedre en tv-udgangen på mit Geforce 3 Ti200.

Mvh. Michael

Fra : Onkel

Dato : 07-05-02 12:45

"Michael Sørensen" <ms@hco.kollegienet.dk> wrote in message

> Jeg valgte et All In Wonder Radeon og blev ikke skuffet, det er billigt og
> tv-udgangen virker perfekt.
> Klart bedre en tv-udgangen på mit Geforce 3 Ti200.

Er det et af de oprindlige Radeons eller er det et af de nye 7XXX og 8XXX?

Der er still billeder af TV-Out kvaliteten nederst på denne side
http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index3.html

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-02 09:18

"Onkel" <noemail@noemail.no> skrev i en meddelelse
> Der er still billeder af TV-Out kvaliteten nederst på denne side
> http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index3.html

Næh, det er ikke taget fra TV - der er helt alm. screenshots
af DVD afspilning på monitor.
--
Peter J

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 07-05-02 22:53

On Tue, 7 May 2002 13:24:08 +0200, "Peter"
<t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle bruge det til tv-out.
>Ati's kort går for at have den aller bedste tv-out funktion. De kan dog ikke

Der var lige det med prisen.... Det skulle være billigt ... Og så
mener jeg at jeg tidligere har set indlæg der klagede over blæser
støjen...
Men det er ATI i min bærbare fra arbejde - og hvis prisen havde været
som den er nu - så var det måske blevet forsøgt.
Frank J. Andersen
Måløv, Denmark

Fra : Esben

Dato : 08-05-02 08:46

"Peter" <t_h_o_r42{remove_this}@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde ud af at lave drivere. Jeg havde selv engang et
> ati rage fury kort. Jeg har aldrig haft en bedre tv-udgang end på det

Matrox har også glimrende tv-out, drivere og det kan ikke være nemmere at
bruge.

--
Esben