Uopfordret mails
Fra : KLO

Dato : 07-05-02 09:20

Hejsa
Jeg har et lille nystartet firma og jeg vil gerne sende en række mails
ud til firmaer som jeg mener matcher mit produkt.
Derfor har jeg skrevet en fin mail og samlet de nødvendige mailadd.
Jeg har skrevet i bunden af mailen, at man blot skal returnere "reply"
den til mig og de vil ikke modtage mere fra mig. MEN MEN MEN er det nu
helt lovligt?? Jeg skulle mene at det svarer til at putte en reklame i
en postkasse, men ser lovgivningen også sådan på det???

HÃ¥ber nogle kan give mig en hurtig vurdering...!

Mange Hilsner

Klaus

Fra : Claus Tondering

Dato : 07-05-02 09:35

KLO <dsl66515@vip.cybercity.dk> writes:
> MEN MEN MEN er det nu
> helt lovligt?? Jeg skulle mene at det svarer til at putte en reklame i
> en postkasse, men ser lovgivningen også sådan på det???

Jeg kender ikke noget til lovgivningen, men din sammenligning med at
putte en reklame i en postkasse holder ikke. Nogle mennesker betaler
penge for den tid de er tilsluttet internettet. Det betyder at de er
nødt til at betale for at hente din e-mail fra deres internetudbyder.
Så med dit brev påtvinger du dem en udgift.

Det svarer mere til hvis du sender et uopfordret brev og skriver
"modtageren betaler portoen" på det.

--
Claus Tøndering

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-05-02 10:01

Den Tue, 07 May 2002 10:19:55 +0200 skrev KLO
<dsl66515@vip.cybercity.dk> :

>MEN MEN MEN er det nu
>helt lovligt??

Ikke som jeg tyder Markedsføringsloven §6a.

Din udbyder har nok også nogle retningsliner desangående, så
afklar med dem først.

--
Hygge Morten, anden er løs, meget løs, http://gummiand.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-05-02 10:01

Hej Klaus

Det må du ikke, med mindre adressaterne på forhånd har givet samtykke til
denne form for markedsføring. Se markedsføringslovens § 6 a:

"En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Mvh.
Christian

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Thor Larholm

Dato : 07-05-02 19:13

"KLO" <dsl66515@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hejsa

Hej Klo

> Jeg har et lille nystartet firma og jeg vil gerne sende en række mails
> ud til firmaer som jeg mener matcher mit produkt.
> Derfor har jeg skrevet en fin mail og samlet de nødvendige mailadd.

Uden at lyde mistænkelig, men må jeg spørge hvordan du har 'samlet' de
'nødvendige' mailadd. ?

> Jeg har skrevet i bunden af mailen, at man blot skal returnere "reply"
> den til mig og de vil ikke modtage mere fra mig. MEN MEN MEN er det nu
> helt lovligt??

Nej. Det er faktisk direkte ulovligt.

Uopfordrede kommercielle emails er ulovlige, i direkte modstrid med
markedsføringslovens paragraf 6A. Den lov og paragraf kan du læse i dens
fulde tekst på

http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm#p6a

> Jeg skulle mene at det svarer til at putte en reklame i
> en postkasse, men ser lovgivningen også sådan på det???

Langt fra. Når vi snakker email betaler modtageren altid en stor del (hvis
ikke det hele) af portoen.

> Håber nogle kan give mig en hurtig vurdering...!

Gå ind på http://www.spamfaq.net/ og læs det meste der står. Tænk over
tingene, og lad så være med at spamme. Du vil jo gerne beholde din
internetopkobling samt din hjemmeside, så det ville være dumt ikke alene at
bryde den kontrakt du har indgået med din ISP men også at bryde loven samt
ødelægge dit ry på nettet for tid og evighed.

Kort sagt: Lad være.

Tak.

--
Thor Larholm

Fra : Palle

Dato : 08-05-02 14:40

"KLO" <dsl66515@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har skrevet i bunden af mailen, at man blot skal returnere "reply"
> den til mig og de vil ikke modtage mere fra mig.

Vælger du at gennemføre det, vil du kun opnå at irritere rigtig mange
mennesker.
Jeg får en del af den slags henvendelser. Afsenderadressen bliver omgående
registreret som 'uønsket' i Outlook og mailen slettet. Jeg gider ikke betale
for at hente reklamer, og jeg gider heller ikke spilde tid på at læse dem.
Jeg får rigeligt ind af døren i form af trykte reklamer til mit firma.
Vil du have fat i folk, skal du nok bruge de mere traditionelle metoder:
skriftlig henvendelse i form af direkte marketing eller generelt omdelte
reklamer evt. fulgt op af en høflig telefonisk henvendelse.
Teksten i din meddelelse vil du sikkert kunne anvende i en tryksag, så
arbejdet er ikke helt spildt. Forhåbentlig har du også registreret
potentielle kunders snail-mail postadresse nu du var igang.

Palle