Hjaelp: pumpe til Fournales daempere
Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 06-05-02 21:52

Hej,

i forsoeget paa at haeve preload paa min nymonterede Fournales
bagdaemper med en inferioer pumpe, er jeg kommet til at lukke
det meste af luften ud af den (24->3 bar paa 0,5 sekunder!).

Er det nogen i Aarhus-omraadet, der har Fournales-pumpen, eller
eventuelt en anden 20+ bar pumpe, der passer til en almindeligt
daek-agtigt ventil, som jeg kort kan laane/benytte?

--
Med haab om hjaelp, Soren

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 00:13

"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eventuelt en anden 20+ bar pumpe, der passer til en almindeligt
> daek-agtigt ventil, som jeg kort kan laane/benytte?

Uden at ane det fjerneste om hvad du taler om, så får ordet "bagdæmper" mig
til at tænke: Er det bare luft der er i den? Er det ikke gas, ligesom i mine
bagdæmpere?

Rittig

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 07-05-02 02:10

In article <3cd7144a$0$18645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Claus Rittig wrote:
> Uden at ane det fjerneste om hvad du taler om, så får ordet "bagdæmper" mig
> til at tænke: Er det bare luft der er i den? Er det ikke gas, ligesom i mine
> bagdæmpere?

Den bruger olie til daempning paa almindelig vis, men har trykluft
(almindelig luft eller kvaelstof) istedet for en fjeder, saa man
saetter forspaending med en pumpe.

Lige nu er min en udpraeget "lowrider".

--
Soren

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 15:57

> Den bruger olie til daempning paa almindelig vis, men har trykluft
> (almindelig luft eller kvaelstof) istedet for en fjeder, saa man
> saetter forspaending med en pumpe.

Mine bagdæmpere bruger også olie til dæmpning, og Nitrogen-gas til
fjeder-understøttelse, men dels er der ret meget tryk på gas-beholderen (10
bar tror jeg), dels er der vistnok noget med at luft er ret uegnet under
stort tryk og varmepåvirkning, så ... er du sikker på at du kan bruge luft i
den beholder?

Rittig

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 07-05-02 17:52

In article <3cd7ee18$0$78795$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Claus Rittig wrote:
> [...]
> stort tryk og varmepåvirkning, så ... er du sikker på at du kan bruge luft i

Disse (www.fournales.fr) er specielle ved at de netop virker (godt)
med luft. Fabriksindstillingen til min R1100RS er 24 bar bagtil
og 19 bar foran (Telelever).

Mit problem er dog nu loest indtil videre ved at jeg kom i tanker om,
at jeg havde saadan et daeklapningssaet med CO2-patroner liggende.

Nu mangler jeg bare at faa koebt en passende pumpe med manometer, saa
jeg kan finjustere. Det ser ud til, at markedet for luftskydevaaben
er det bedste sted at finde den slags til overkommelige priser.

--
Soren

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 21:13

> Disse (www.fournales.fr) er specielle ved at de netop virker (godt)
> med luft. Fabriksindstillingen til min R1100RS er 24 bar bagtil
> og 19 bar foran (Telelever).

Okay, så lærte man også noget idag.
På mit lokale motocross værksted hører man nemlig jævnligt historier om folk
der har pumpet luft i gas-dæmpere, det ender som regel dyrt.

Rittig

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 07-05-02 20:56

> [...]
mig
> til at tænke: Er det bare luft der er i den? Er det ikke gas, ligesom i

jeg har du påfyldningsventiler på mine bagmarzocchier.
Det har jeg også på de forreste, men det er de originale.
ret besynderligt system, med flere stopskruer o.l.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 21:12

"Jesper Hvalsøe" <jhva@int.tele.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har du påfyldningsventiler på mine bagmarzocchier.

Det har jeg sørme også på mine bagdæmpere, og ventilen er samme slags som på
et dæk - men det er altså ikke luft der skal i dem!

Rittig

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 07-05-02 22:17

> [...]
>
> Det har jeg sørme også på mine bagdæmpere, og ventilen er samme slags som

> et dæk - men det er altså ikke luft der skal i dem!

OK.
Jeg vil prøve at blæse i dem på fredag når jeg har været til ølfestival i
KBH.
Så er det i hvertfald ikke luft der kommer i.

Point taken, jeg får trykket tjekket ved mekkeren imorgen.

Jesper Hvalsøe

GS750
GSX1100