Hvad skal/hvad kan kommuner
Fra : Jacob

Dato : 06-05-02 19:58

Hej alle sammen jeg har lånt en ven`s pc. og håber i kan hjælpe mig.......

Mit problem:
Alder ca. 30 år.
Jeg er akut arbejdsløs
Jeg er akut boligløs

Jeg har ikke modtaget kontanthjælp de sidste 5 år. !! ( Selv om jeg i lange
perioder har haft en indtægt der er under hvad jeg kunne få i kontanthjælp)
Jeg har haft min adr. hos min ven i disse 5 år.
Jeg har sovet på hans sofa/hans sommerhus+rundt hos andre venner ( Han har
nu været nødt til at leje sommerhuset ud for at få det til at løbe
rundt+skiftet arb. så det er problematisk jeg er i huset)

Jeg har henvendt mig til min kommune som har bekræftet jeg er berettiget til
kontanthjælp til de har fået mig i arb. ......
Jeg tror denne side er løst da jeg ikke har noget mod at arb.(Og jeg fik 3
steder med som jeg skulle søge hos)

Ang. Min boligsituation Fik jeg først at vide det ikke var deres problem !!!
Da jeg så spurgte om de ikke havde nogen forpligtigelser overhovedet
????....
Fik jeg tlf. nr. og adr. på et herberg i en anden kommune 30 kilometer
herfra(Samme amt)hvor der efter min "tror hun er sagsbehandler" mest er
alkoholikere og andre misbrugere......... Prøv der ...Om der er plads ??
.......citat: Nu har jeg opfyldt hvad jeg skal......
(Jeg kan leve med selv dette ...Hvis jeg bare kan få lov at se lys forude. )

Jeg har selv fundet frem til serviceloven 66
Husvilde

§ 66. Kommunen anviser husly mod betaling, hvis en enlig eller en familie er
husvild. Betalingen må ikke overstige lejeværdien af den beboelse, der
anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for en enlig eller for
en familie af denne størrelse.

Må de bare smide mig ind der "for altid"....?

Jeg syntes ikke jeg stiller store krav til min tilværelse når jeg tilbyder
at arb. fuldtid ....og alt jeg ber om er.........
10 KVM. +adgang til bad/køkken..+2500-3000 til at dække udgifter

Der er måske spurgt om dette før...så siger jeg undskyld men jeg har kikket
6000 post igennem og ikke fundet svar....

Jeg skriver til jer som et menneske i nød !! Og håber i vi/kanl hjælpe da i
er noget nær min sidste chance for ikke at ende på "lossepladsen"

Fra : [DK-5000] Tony

Dato : 07-05-02 08:55

Hej Jacob

> Jeg har henvendt mig til min kommune som har bekræftet jeg er berettiget
til
> kontanthjælp til de har fået mig i arb. ......

De er også forpligtiget til at betale dig kontanthjælp når og hvis de sender
dig i aktivering.

> Ang. Min boligsituation Fik jeg først at vide det ikke var deres problem
!!!

Sikke da noget vrøvl. Kommunen skal henvise dig til et sted, som f.eks. et
herberg som du selv er inde på. Derudover skal de vejlede dig til at blive
skrevet op til en bolig hos en boligforening.

> Må de bare smide mig ind der "for altid"....?

Det er dig der skal være udfarende, men kommunen har en forpligtelse til at
oplyse dig om dine rettigheder.

Jeg vil anbefale dig at søge hjælp et andet sted også. Jeg ved at KFUM's
sociale arbejde har cafeer mange steder i Danmark
http://www.kfumsoc.dk/cafeer_vaeresteder/index.htm
På disse cafeer og væresteder er der ofte en socialrådgiver tilknyttet,
eller folk med indgående kendskab til hvordan man finder en bolig.

Du er meget velkommen til at skrive til mig direkte på
mynsterman@SLETDETHERhotmail.com hvis du har lyst.

Mvh

Tony

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-05-02 09:41

Jacob <jacobgreen@nielsen.mail.dk> skrev i artiklen
<3cd6d067$0$18612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Ang. Min boligsituation Fik jeg først at vide det ikke var deres problem
!!!

Den lovparagraf, du kan være interesseret i, er ganske rigtigt lov om
social service § 66.

I vejledningen vedr. § 66 står der følgende:
"Det kan specielt fremhæves, at begrebet - husvild - forudsætter, at det
drejer sig om en person eller en familie, der har mistet sin hidtidige
bolig og altså står helt uden tag over hovedet. Derfor falder f.eks.
studerende, der har brug for bolig i nærheden af uddannelsesstedet, ikke
ind under § 66.

Bestemmelsen omfatter derimod f.eks. personer, hvis bolig er brændt eller
på anden måde ødelagt, og personer, der bliver sat ud af deres bolig pga.
huslejerestance, ulovlig beboelse m.v.

Det er en forudsætning, at de boligløse i den akutte situation ikke selv
har mulighed for at skaffe sig indkvartering, og der kan ikke via
bestemmelsen skabes nogen varig løsning af deres boligproblem."

Da du må siges at være husvild efter lovens definition, mener jeg, du har
ret til at få anvist en bolig, som dog godt kan være et vandrerhjem eller
lignende.

> Fik jeg tlf. nr. og adr. på et herberg i en anden kommune 30 kilometer
> herfra(Samme amt)

Dermed lever kommunen faktisk op til lovens krav.

> Må de bare smide mig ind der "for altid"....?

Ikke forstået.

> Jeg syntes ikke jeg stiller store krav til min tilværelse når jeg
tilbyder
> at arb. fuldtid ....og alt jeg ber om er.........
> 10 KVM. +adgang til bad/køkken..+2500-3000 til at dække udgifter

Men det har kommunen desværre ikke pligt til at tilbyde dig.

Fra : Jacob

Dato : 07-05-02 14:38

Tak til Tony/Christian
Selv jeres lille smule hjælp var nok til jeg forsætter med at "klø på"
Tak

Fra : [DK-5000] Tony

Dato : 07-05-02 22:50

> Selv jeres lille smule hjælp var nok til jeg forsætter med at "klø på"
> Tak

Det lyder godt. Skriv hvis der er mere du vil vide, så kan mere mobiliseres.

Tony

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 10-05-02 01:38

Jeg citerer fra en fri proces ansøgning, som jeg har skrevet for en klient,
der er parkeret på et slumhotel.

Min påstand er, at kommunen skal anvise en en lejlighed efter akutventelisten.
Herberg/hotel/vandrehjem og lignende tilbud til husvilde skal være midlertidige.

Det betyder ikke, at man kun kan bo midlertidigt sådanne steder, og så skal
være hjemløs, som kommunen mener. Det betyder, at man kun kan bo midlertidigt
sådanne steder, og så skal have anvist en lejlighed af kommunen.

***

"Sagen vedrører det principielle spørgsmål, om der består et retskrav for
husvilde på at få anvist en varig bolig.

Boligløse har efter Servicelovens § 66 et retskrav på anvisning af husly.
Dette tilbud skal være midlertidigt. Det fremgår af Socialministeriets
vejledning, at ministeriet er enig i denne retsopfattelse. Det fremgår
endvidere, at ministeriet er enig i, at der ikke via bestemmelsen kan skabes
nogen varig løsning af boligløses boligproblem.

Det må således konstateres, at der gælder en lavere standard for det tilbud om
husly, som kommunen efter bestemmelsen yder husvilde på det tidspunkt, hvor
den akutte situation opstår.

Denne lavere krav til standarden af tilbudet om husly må formodes at være
begrundet i hensynet til kommunens mulighed for at skaffe husly omgående. Når
den akutte situation er afværget, indtræder der således et højere krav til
standarden af det tilbud, som kommunen yder.

På det tidspunkt, hvor tilbudet mister sin midlertidige karakter, kan husly
ikke længere ydes med hjemmel i bestemmelsen. Det har været nødvendigt at
anvende Det Sociale Nævns bistand til at udfri kommunen af den
retsvildfarelse, at der så opstår en adgang til at påføre familien hjemløshed.

Det er min opfattelse, at kommunen så står med en opgave, som kan løses med
boliger, som står til kommunens rådighed til løsning af boligsociale opgaver.

Der består en almen interesse i at få afklaret retstilstanden. "

Med venlig Hilsen,
Ulrik Guldbæk
Fatah Rekurs K/S
www.klagevejledning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 10-05-02 06:30

Ulrik Guldbæk <ulrik@klagevejledning.dk> skrev:

> Jeg citerer fra en fri proces ansøgning, som jeg har skrevet for en
> klient,

Lad os endelig høre om du får fri proces.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 10-05-02 13:25

Det gør jeg ikke med denne sag. Min klient har så meget ancinitet på de
almindelige ventelister, at han formentlig får en lejlighed uden kommunens
hjælp længe inden, at sagen når så langt. Faktisk har han allerede for et år
sigen fået tilbud fra boligselskaber. Men han kunne ikke nå at svare
rettidigt, fordi Post Danmark var en uge om at eftersende hans post.

Når jeg finder en egnet sag, som jeg tror på, stævner jeg selv uden at vente
på fri proces.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-05-02 09:08

In article <CFN373861095704745@news.tiscali.dk>, Ulrik Guldbæk wrote:

En masse underlige tegn der hvor der skulle have været æ, ø og å.
Dit indlæg er det første jeg er stødt på på usenet hvor jeg ikke
kunne se æ, ø eller å. Kan du ikke skrive det i et andet tegnsæt ?

JonB