Beskæring af frugttræer
Fra : Hans Lund

Dato : 06-05-02 19:27

Jeg er klar over at det er bedst at beskærer i januar, men da jeg står med
en gammel have med 10-12 gamle frugttræer der ikke har været beskåret i ca
10 år og derfor trænger til en kærlighånd. Mit spørgsmål er: kan jeg skærer
dem nu uden at ødelægge træerne?

Hans

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-05-02 20:04

"Hans Lund" <hanslund@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> en gammel have med 10-12 gamle frugttræer der ikke har været beskåret i ca
> 10 år og derfor trænger til en kærlighånd. Mit spørgsmål er: kan jeg

Det kan du da godt, men hvorfor ikke vente til efteråret så du kan få glæde
af frugterne i år? hvorfor vil du beskære dem? hvis de er meget gamle skal
du nok bare tynde ud i dem for at få lidt lys og luft i kronen, du kan
sjældent reducere gamle træer med henblik på at få et mindre træ med.

Fra : Aa. Worm

Dato : 06-05-02 20:26

> [...]
> en gammel have med 10-12 gamle frugttræer der ikke har været beskåret i ca
> 10 år og derfor trænger til en kærlighånd. Mit spørgsmål er: kan jeg

Tidligere sagde man, at det var bedst at beskære (frugt)træer om vinteren.
Sandsynligvis fordi det var den årstid, hvor gartnerer havde bedst tid.
Nu siger man, at det er bedst at beskære i vækstsæsonen, fordi træerne så
hurtigere kan hele "sårene". Dog bør man nok ikke beskære frugttræer, medens
de blomstrer.

Det gælder altså ikke så nøje, hvornår du beskærer. Men du skal ikke gøre
det NU, - slet ikke, hvis du vil foretage en kraftig beskæring. Hvis det kun
er enkelte små-grene, kan du gøre det når som helst.

Hilsen
Aase

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-02 21:26

> [...]
> en gammel have med 10-12 gamle frugttræer der ikke har været beskåret i ca
> 10 år og derfor trænger til en kærlighånd. Mit spørgsmål er: kan jeg

Jeg "arvede" 20 træer, og det var lidt vel meget. De blev beskåret
efterhånden som frugterne kunne smages. Dvs. de fleste er blevet beskåret i
aug/sep/okt uden problemer overhovedet - nogle er beskåret til under
1/3-del.

Mvh Maria