/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et par spørgsmål til off road nørderne ;o)
Fra : Torben Hedstrøm


Dato : 06-05-02 18:50


Hejsa ...

Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
typegodkendt til gadebrug her i DK ?? ... og hvor meget man evt. skal regne
med at punge ud i afgift på sådan et bæst ? ...

På forhånd tak

Torben



 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 06-05-02 18:45

Hvis den er i et andet EU-land, så skulle den også være det i DK

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Per M. Pedersen (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Per M. Pedersen


Dato : 06-05-02 20:27

Jeg undrer mig over hvos Claus Rittig bliver af i denne tråd. Så vist vides
så har hans Honda XR 600 vist nok "sølvbryllups" jubilæum hvad angår stel
revner og skader

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen


"Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1nzB8.70$Db4.118894698@news.orangenet.dk...
>
> Hejsa ...
>
> Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
> typegodkendt til gadebrug her i DK ?? ... og hvor meget man evt. skal
regne
> med at punge ud i afgift på sådan et bæst ? ...
>
> På forhånd tak
>
> Torben
>
>



Claus Rittig (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-05-02 20:58

"Per M. Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd6d840$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg undrer mig over hvos Claus Rittig bliver af i denne tråd. Så vist
vides
> så har hans Honda XR 600 vist nok "sølvbryllups" jubilæum hvad angår stel
> revner og skader

Ja ja ja, jeg er på vej. Man skal jo også arbejde ind imellem.
(Og jeg kan finde ud af at citere korrekt).

> > Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
> > typegodkendt til gadebrug her i DK ?

Det er den IKKE!
Der kører dog nogle stykker rundt her i landet, men de er alle enten
enkeltgodkendt eller har været indregistreret som "normale" motorcykler i
andre eu lande i mere end X måneder. Jeg kan ikke lige huske hvor mange
måneder det skal være, men det foresvæver mig at kunne være 6 måske. I så
fald mener jeg at motorcyklen ikke skal godkendes i DK. De enkeltgodkendte
er så vidt jeg ved alle fra før den der X måneders regel blev vedtaget.

Når jeg skriver "som normale motorcykler" er det fordi XR600 her har en
enorm fordel. Jeg støder jævnligt på mennesker som gerne vil ud at køre på
en af de mange rå off-roadere man kan købe i tyskland eller sverige, og som
tror at bare de køber en brugt, som har været indregistreret i mere end de X
måneder, så er det bare at betale afgift, og så ud at køre. Sådan er det
ikke. Mange af de rigtig rå cykler der ses i udlandet, er nemlig
enduro-indregistreret, dvs. de kører på en motorsportsnummerplade af samme
type som dem man bruger til rallybiler - i udlandet. De har noget
lempeligere regler mht. lys og støj og den slags, og kan derfor ikke
umiddelbart indregistreres i DK, men skal igennem en (dyr/besværlig)
enkeltgodkendelse.
Ikke XR600! Den køber især tysken i stort tal til gadebrug (fjolser), og så
kommer den billigt til salg når de har fået hvide fingre/balder/tæer af
nogle få hundrede kilometer autobahn.

> > og hvor meget man evt. skal regne
> > med at punge ud i afgift på sådan et bæst ? ...

Ca. 60% af brugtværdien som for alle andre motorcykler. Fra få tusinde kr.
for et lig fra '86 til 60-70 tusinde for en flot, næsten ny cykel.

Rittig



Per M. Pedersen (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Per M. Pedersen


Dato : 08-05-02 16:50


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cd6dfec$0$11909$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Per M. Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd6d840$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jeg undrer mig over hvos Claus Rittig bliver af i denne tråd. Så vist
> vides
> > så har hans Honda XR 600 vist nok "sølvbryllups" jubilæum hvad angår
stel
> > revner og skader
>
> Ja ja ja, jeg er på vej. Man skal jo også arbejde ind imellem.
> (Og jeg kan finde ud af at citere korrekt).


Sorry, ude af træning

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen





Armand (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-05-02 22:55


Per M. Pedersen <per_p@wanadoo.dk> skrev i en
news:3cd6d840$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg undrer mig over hvos Claus Rittig bliver af i denne tråd. Så vist
vides
> så har hans Honda XR 600 vist nok "sølvbryllups" jubilæum hvad angår
> stel revner og skader

Incl. salt-skader

--
Armand.




N/A (06-05-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 06-05-02 21:08



Claus Rittig (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-05-02 21:08

"Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ab6mqo$16d4$1@news.cybercity.dk...

> > Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
> > typegodkendt til gadebrug her i DK ??
>
> Ja, der skulle ikke være nogen problemer med den.

Den er IKKE typegodkendt!

> derimod er den nye XR650R ikke til at få godkendt umiddelbart , grundet
for
> meget støj .

Der var 4-5 stykker af dem med i Pansartrofén, hold da kæft nogle lokummer!
De var tavse som graven, og kunne flytte imponerende mængder jord, men de
ere tunge som en panservogn, og det kunne tydeligt ses i skoven og i
"myllan". Jeg tror det er en kanon off-roader, hvis man ikke kører for meget
off-road, i byen må den være suveræn.

Rittig



Jakob Danielsen (06-05-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Danielsen


Dato : 06-05-02 21:10

ok
jakob

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3cd6e253$0$78800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:ab6mqo$16d4$1@news.cybercity.dk...
>
> > > Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
> > > typegodkendt til gadebrug her i DK ??
> >
> > Ja, der skulle ikke være nogen problemer med den.
>
> Den er IKKE typegodkendt!
>
> > derimod er den nye XR650R ikke til at få godkendt umiddelbart , grundet
> for
> > meget støj .
>
> Der var 4-5 stykker af dem med i Pansartrofén, hold da kæft nogle
lokummer!
> De var tavse som graven, og kunne flytte imponerende mængder jord, men de
> ere tunge som en panservogn, og det kunne tydeligt ses i skoven og i
> "myllan". Jeg tror det er en kanon off-roader, hvis man ikke kører for
meget
> off-road, i byen må den være suveræn.
>
> Rittig
>
>



Torben Hedstrøm (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Torben Hedstrøm


Dato : 07-05-02 06:07


Hej igen.

Takker ydmygt for de kompetente svar, og prøver så at finde et værdigt
alternativ .

Æws ... havde ellers lige udset mig en lækker sag i Tyskland ...

Torben.


"Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ab6o2i$184j$1@news.cybercity.dk...
> ok
> jakob
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3cd6e253$0$78800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:ab6mqo$16d4$1@news.cybercity.dk...
> >
> > > > Kan nogen herinde enten af, eller bekræfte om Hondas XR 600 R er
> > > > typegodkendt til gadebrug her i DK ??
> > >
> > > Ja, der skulle ikke være nogen problemer med den.
> >
> > Den er IKKE typegodkendt!
> >
> > > derimod er den nye XR650R ikke til at få godkendt umiddelbart ,
grundet
> > for
> > > meget støj .
> >
> > Der var 4-5 stykker af dem med i Pansartrofén, hold da kæft nogle
> lokummer!
> > De var tavse som graven, og kunne flytte imponerende mængder jord, men
de
> > ere tunge som en panservogn, og det kunne tydeligt ses i skoven og i
> > "myllan". Jeg tror det er en kanon off-roader, hvis man ikke kører for
> meget
> > off-road, i byen må den være suveræn.
> >
> > Rittig
> >
> >
>
>



Claus Rittig (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-05-02 16:00

"Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:zHOB8.98$TX2.179927168@news.orangenet.dk...
>
> Hej igen.
>
> Takker ydmygt for de kompetente svar, og prøver så at finde et værdigt
> alternativ .
> Æws ... havde ellers lige udset mig en lækker sag i Tyskland ...

Hov, der er da ingen grund til at give op? Der er jo flere indregistreret i
DK, og hvis det er en tysker, er den vel indregistreret dernede? Så kan den
jo komme under X-måneders reglen, og er derfor let at indregistrere, blot du
får Fahrzeugbrief og afmeldingsdokumentation med i handelen.

Rittig



Torben Hedstrøm (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Torben Hedstrøm


Dato : 07-05-02 21:00


Hej igenigen....

Hmmm ... min oprindelige tanke var at flytte samtlige dele over på det XL
600 R stel jeg allerede har betalt afgift af, men jeg tvivler stærkt på at
det er "bare lige" (det ER jo japansk, det skidt ). Jeg må indrømme, at
jeg gruer lidt for, at der pludselig opstår en, eller anden bueaukratisk
detalje, som gør at jeg aldrig vil få en jordisk chance for at indregistrere
modellen i DK ...

Liiiige et sidespørgsmål til Rittig ... hvor identiske er motorerne på XR/XL
modellerne ??, er der f.eks. balanceaksler på XR'en ?? ...

Torben.

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cd7ee19$0$78795$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:zHOB8.98$TX2.179927168@news.orangenet.dk...
> >
> > Hej igen.
> >
> > Takker ydmygt for de kompetente svar, og prøver så at finde et værdigt
> > alternativ .
> > Æws ... havde ellers lige udset mig en lækker sag i Tyskland ...
>
> Hov, der er da ingen grund til at give op? Der er jo flere indregistreret
i
> DK, og hvis det er en tysker, er den vel indregistreret dernede? Så kan
den
> jo komme under X-måneders reglen, og er derfor let at indregistrere, blot
du
> får Fahrzeugbrief og afmeldingsdokumentation med i handelen.
>
> Rittig
>
>



Claus Rittig (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-05-02 21:29

"Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:HmWB8.114$AM1.208149638@news.orangenet.dk...

> Hmmm ... min oprindelige tanke var at flytte samtlige dele over på det XL
> 600 R stel jeg allerede har betalt afgift af,

Hæ, det er set før

> men jeg tvivler stærkt på at
> det er "bare lige" (det ER jo japansk, det skidt ).

Helt rigtigt! Det er ikke "bare lige". Jeg har omfattende erfaring i at
sammenbygge XL600R, XR500R og forskellige årgange af XR600R, og der ryger
hurtigt mange timer i værkstedet, selvom motorophængene passer.

> Jeg må indrømme, at
> jeg gruer lidt for, at der pludselig opstår en, eller anden bueaukratisk
> detalje, som gør at jeg aldrig vil få en jordisk chance for at
indregistrere
> modellen i DK ...

Tjah... Det er jo aldrig helt risikofrit. Jeg kender nogle der har været ret
uheldige med eksotiske modeller, og jeg kender (især et) heldigt eksempel
der hver gang har helt til at slippe med absolut ingenting i afgift.

> Liiiige et sidespørgsmål til Rittig ... hvor identiske er motorerne på
XR/XL
> modellerne ??, er der f.eks. balanceaksler på XR'en ?? ...

De er alt andet end identiske, men XR har også balanceaksel. Men forbered
dig på at XR'en vibrerer en del mere end XL'en, og der er ikke gummikobling
i kædehjulet på XR'en.

Er du ikke sød at svare under det du citerer, og skære overflødig citering
væk? Det er god tone på usenet.

Rittig



Torben Hedstrøm (07-05-2002)
Kommentar
Fra : Torben Hedstrøm


Dato : 07-05-02 22:10


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cd838b2$0$68570$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hæ, det er set før

Tænkte jeg nok ... min værkstedsmanual (haynes) dækker begge modeller ...


> Helt rigtigt! Det er ikke "bare lige". Jeg har omfattende erfaring i at
> sammenbygge XL600R, XR500R og forskellige årgange af XR600R, og der >ryger
> hurtigt mange timer i værkstedet, selvom motorophængene passer.

Regnede jeg nok med ... men så interessant det kunne være, har jeg sq'tte
tiden til det p.t. , så det blir' nok noget med at købe en prøjser XR, og
bide i det sure afgiftsæble, eller satse på en bedre brugt Yamaha XT på DK
plader ...


> Tjah... Det er jo aldrig helt risikofrit. Jeg kender nogle der har været
ret
> uheldige med eksotiske modeller, og jeg kender (især et) heldigt eksempel
> der hver gang har helt til at slippe med absolut ingenting i afgift.

Har du nogle konkrete eksempler på afgifter (sådan ca.), skal nok lade være
med at hænge nogen op på noget , bare så jeg har en idé ... ??!!

> De er alt andet end identiske, men XR har også balanceaksel. Men forbered
> dig på at XR'en vibrerer en del mere end XL'en, og der er ikke
gummikobling
> i kædehjulet på XR'en.

Hmmm, man kunne (efter at have tygget på Haynes manualen) godt forledes til
at tro at det er stort set identiske ... men måske er det godt det samme ...
så kan det være at man slipper for at ventilsæderne falder ud, hvis man
skulle kaste sig over en XR motor !! .

> Er du ikke sød at svare under det du citerer, og skære overflødig citering
> væk? Det er god tone på usenet.

Done !! (I think).

Torben.



Claus Rittig (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 08-05-02 21:58

"Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:BoXB8.121$uZ2.213185549@news.orangenet.dk...

> Har du nogle konkrete eksempler på afgifter (sådan ca.), skal nok lade
være
> med at hænge nogen op på noget , bare så jeg har en idé ... ??!!

Ikke på XR'er, men på andre cykler. Noget af det er rystende billigt, andet
er rystende dyrt, så jeg tror ikke du kan bruge det til en bønne. At søge
afgift på en motorcykel er rent lotteri. Du kan nedbringe prisen ved at
dokumentere:
- at motorcyklen er gammel
- at tilsvarende motorcykler handles til ret lave priser
- at motorcyklen har været brugt til racerløb
- at motorcyklen er meget slidt (har kørt meget)

> Hmmm, man kunne (efter at have tygget på Haynes manualen) godt forledes
til
> at tro at det er stort set identiske ... men måske er det godt det samme
....
> så kan det være at man slipper for at ventilsæderne falder ud, hvis man
> skulle kaste sig over en XR motor !! .

Øhh? Jeg er ikke sikker på hvad du mener? Jeg har brugt 6 motorer op nu, og
jeg har ikke oplevet at et ventilsæde faldt ud.

Rittig



Torben Hedstrøm (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Torben Hedstrøm


Dato : 09-05-02 06:47


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cd992e9$0$68693$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Øhh? Jeg er ikke sikker på hvad du mener? Jeg har brugt 6 motorer op nu,
og
> jeg har ikke oplevet at et ventilsæde faldt ud.

Hmm ... er ellers et relativt velkendt fænomen på XL, og Domi motoren , den
kan dog godt køre alligevel ... skal bare have stillet ventiler for hver 1,5
km .

Ingana har f.eks. haft fingrene i en del XL topstykker, og har lavet et
"fix" ... han presser et nyt sæde i, som blot er 1/100 mm. større ... det
skulle hjælpe !! , gjorde det i hvert fald på min XL, Men siden at du har
tygget dig igennem 6 motorer, kan noget jo tyde på at XR'eren er fritaget
dette ??!!.

Apropos ... 6 Motorer ?? ... over hvor mange km. ??, jaja, jeg ved godt at
det er regulær offroad, men alligevel .... hmmmm ...


/Torben




Claus Rittig (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-05-02 17:13

"Torben Hedstrøm" <Torbenguzzi@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:n3oC8.195$w_5.325249123@news.orangenet.dk...

> Apropos ... 6 Motorer ?? ... over hvor mange km. ??, jaja, jeg ved godt at
> det er regulær offroad, men alligevel .... hmmmm ...

Ca. 30.000 km pr. motor.
Jeg er hård ved dem. Måske kører jeg Wild West Enduro på lørdag (Holstebro
øvelsesterræn) på Hondaen, det er ikke helt afgjort endnu.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177521
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408662
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste