Hvilken olie.... ?
Fra : Hans Thulin

Dato : 06-05-02 17:26

Jeg har lige skiftet olie på gixxer'en, men vil gerne lige have én ting på
plads...

Jeg købte den bedste jeg kunne finde: Shell Ultra 5/40 Fuld syntetisk...

MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...

Er det ok?
Hvad er forskellen ?

--

_____________________
Hans Thulin

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-05-02 17:35

On Mon, 6 May 2002 18:26:27 +0200, "Hans Thulin" <noway@microsoft.com>
wrote:

>Jeg købte den bedste jeg kunne finde: Shell Ultra 5/40 Fuld syntetisk...

Du mener nok snarere dyreste ik'

>MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...

>Er det ok?

Ja

>Hvad er forskellen ?

5/40 og 10/40 er viskositetsmål (mål for tyktflydenhed) ved bestemte
temperaturer.Den olie du har kommet i er altså en smule tyndere end
det specificerede,men det er okay - nogle vil sikkert ovenikøbet sige
en fordel,men den diskussion vil jeg overlade til andre.....

Har du lyst til selv at læse lidt om emnet er her lidt :

http://www.off-road.com/RoverWeb/OilFAQ.html

-M

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 06-05-02 17:56

> Jeg købte den bedste jeg kunne finde: Shell Ultra 5/40 Fuld syntetisk...
>
> MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...

Svjv betyder det, at olien er lidt tyndere ved lav temperatur. Jeg kan ikke
helt forstå hvorfor du ikke købte det, som din "manual" foreskriver, men jeg
vil antage, at Shell olie er til mc brug...

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-05-02 20:36

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg
> vil antage, at Shell olie er til mc brug...

Hvilket næsten svarer til at skrive "Men jeg vil antage at Jack&Jones er til
privat brug..."

Rittig

Fra : Henrik Mønster

Dato : 06-05-02 18:39

"Hans Thulin" <noway@microsoft.com> wrote in message
<klip>
> MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...
>
> Er det ok?
> Hvad er forskellen ?

Ja, det er helt fint. Olien er tyndere når den er kold, men har nogenlunde
identisk viskositet (som 10W/40) når den er varm.

M.v.h. Henrik

Fra : Kenneth S

Dato : 06-05-02 19:54

> [...]
> plads...
>
> Jeg købte den bedste jeg kunne finde: Shell Ultra 5/40 Fuld syntetisk...

Den bedste du kan finde er Belray EXS - Superbike Motor Oil - 5W-60

...den bruger jeg selv.

De andre højkvalitets fuldsyntetiske 'bil'-olier er beregnet til motorer
uden en kobling som ligger og flyder rundt i det.

Især teflon-agtige additiver, som selvfølgelig hjælper til bedre
benzinøkonomi, gør livet svært for din kobling.

Kenneth

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-05-02 20:39

"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste du kan finde er Belray EXS - Superbike Motor Oil - 5W-60

Javel, ja. Og hvorfor tror du så det?

> De andre højkvalitets fuldsyntetiske 'bil'-olier er beregnet til motorer
> uden en kobling som ligger og flyder rundt i det.

Det er noget eklatant vrøvl, og der er flere undersøgelser som dokumenterer
det.

> Især teflon-agtige additiver, som selvfølgelig hjælper til bedre
> benzinøkonomi, gør livet svært for din kobling.

Ja. Angiv venligst bare EN olie som eksempel (altså en som kan købes i
danmark).

Rittig
(Som har kørt på diverse "ikke-specielt-mc" olier i over 10 år fuldstændig
problemløst).

Fra : Kenneth S

Dato : 06-05-02 21:26

> [...]
>
> Rittig
> (Som har kørt på diverse "ikke-specielt-mc" olier i over 10 år fuldstændig

så så, slap nu af, jeg angav jo blot en olie jeg kan anbefale.

Jeg har da også tidligere kørt på ikke-MC olie, faktisk det meste af min
MC-karriere, men da koblingen begyndte at fedte uden nævneværdig slid på
koblingsplader, og med ekstra hårde koblingsfjedre, valgte jeg at prøve
noget andet, nemlig den førnævnte Belray. ..og fedteriet holdt op !! Jeg
øser blot ud af mine beskedne erfaringer, ikke andet.

Kenneth

Fra : Moller

Dato : 06-05-02 22:19

> [...]
> noget andet, nemlig den førnævnte Belray. ..og fedteriet holdt op !! Jeg
> øser blot ud af mine beskedne erfaringer, ikke andet.

MZ'en er pisse ligeglad hvilken Olie jeg bruger, men på GT'en kan jeg
sige at Koblingen fedter konstant, hvis ik den bar desideret ikke Bil olie
i.

VH
Lars Molnit

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 00:28

> så så, slap nu af, jeg angav jo blot en olie jeg kan anbefale.

Jeg er så afslappet at jeg næsten sover...
Du skrev at den BelRay var den bedste - hvorfor tror du det er den bedste?
Der må vel være en grund til at du synes netop DEN er bedre end alle andre?

Og du skrev også at "De andre højkvalitets fuldsyntetiske 'bil'-olier er
beregnet til motorer uden en kobling som ligger og flyder rundt i det."
Det tolker jeg derhen at de ikke er anvendelige til motorcykler, og jeg har
set flere videnskabelige tests der faktisk viser det modsatte: At de ofte er
velegnede til motorcykelmotorerne, og ofte billigere (eller af højere
kvalitet).

> [...]
> noget andet, nemlig den førnævnte Belray. ..og fedteriet holdt op !! Jeg
> øser blot ud af mine beskedne erfaringer, ikke andet.

Jamen så kan du vel også nævne en som giver problemer?

Jeg kan nævne at mine koblinger ofte bruges urimeligt hårdt (Jeg kører
motocross, enduro, off-road og almindelig touring) og jeg har haft meget
gode resultater med flere forskellige Agip, Shell, Mobil One og Castrol
olier.
I Italien vil du se flere mc mærker som sælges med Agip eller Shell olie, og
det anbefales også i manualerne, i Frankrig er der (så vidt jeg husker) Elf
i nogle mærker, og i flere lande har man for år tilbage brugt Castrol i
motorcykler. Jeg er så gammel at jeg kan huske dengang de fleste danske mc
forhandlere havde Castrol olier.

Når jeg svarer på dit indlæg er det kun fordi jeg også synes der skal være
plads til min mening, især da BelRay olier faktisk ikke er så gode. Tjek
lige API ratingen og sammenhold den med prisen. Har du ikke betalt en
literpris der er tæt på det dobbelte af en tilsvarende mærke-vare olie der
IKKE forhandles hos mc forhandlere?

Rittig

Fra : Kenneth S

Dato : 07-05-02 07:52

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er så afslappet at jeg næsten sover...

Godt nok

> Du skrev at den BelRay var den bedste - hvorfor tror du det er den bedste?

Det lå implicit at det var den bedste JEG har prøvet, mere kan man vel ikke
udtale sig om (fabrikanternes udtalelser har det med at være farvet af deres
tilhørsforhold . Selvom jeg købte min første cykel for 13 år siden, har
jo ikke prøvet alverdens olier.

> Der må vel være en grund til at du synes netop DEN er bedre end alle
andre?

Jepper, koblingen fedter ikke mere.

> [...]
er
> velegnede til motorcykelmotorerne, og ofte billigere (eller af højere

Ok, got me there, jeg har ikke set disse undersøgelser, men snakker
udelukkende af egen erfaring. Har du et link?

> Jamen så kan du vel også nævne en som giver problemer?

Jeg kan nævne tre, Mobil One (..som jeg sværgede til i mange år), Castrol og
Havoline. Fuldsyntetiske allesammen, med højeste API-kvalitet i de enkelte
årgange.

> [...]
> motocross, enduro, off-road og almindelig touring) og jeg har haft meget
> gode resultater med flere forskellige Agip, Shell, Mobil One og Castrol

Jeg har aldrig kørt motocross (professionelt i hvert fald), så der kan jeg
ikke udtale mig.
Selv min gamle CB750 med 79hk fedtede.

> [...]
> motorcykler. Jeg er så gammel at jeg kan huske dengang de fleste danske mc

Shell og Agip har jeg ikke prøvet, det kan udmærket være fremragende olier,
I wouldnt know

> [...]
> lige API ratingen og sammenhold den med prisen. Har du ikke betalt en
> literpris der er tæt på det dobbelte af en tilsvarende mærke-vare olie der

Du kan du have ret i, den er hundedyr (129,- literen hos Aagesen), men den
gør arbejdet, men nu snakkede vi jo om hvilken olie vi synes der var bedst,
ikke hvad for en der var billigst

> Rittig

Happy Runnings

Kenneth (..med et hjul i luften, fordi koblingen bider alt for godt

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 16:11

> andre?
>
> Jepper, koblingen fedter ikke mere.

Brugte du den foreskrevne viskositet, eller kunne fedteriet skyldes at olien
måske var for tynd?
Det undrer mig, for de fleste jeg kender bruger ikke mc-olier, og jeg har
aldrig mødt nogen der fik gener af det.

> Ok, got me there, jeg har ikke set disse undersøgelser, men snakker
> udelukkende af egen erfaring. Har du et link?

Jah, jeg kan jo ikke lige huske dem allesammen, men her er et:
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

> [...]
og
> Havoline. Fuldsyntetiske allesammen, med højeste API-kvalitet i de enkelte

Surt Jeg har kørt problemløst på delsyntetisk Mobil One og på flere
forskellige Castrol (som JEG sværgede til i mange år), og jeg kender nogle
stykker som næsten er religiøse om deres Mobil One.

> Jeg har aldrig kørt motocross (professionelt i hvert fald), så der kan jeg
> ikke udtale mig.

Professionelt? Du har tydeligvis ikke set mig køre....

Rittig

Fra : Kenneth S

Dato : 07-05-02 16:57

> Surt Jeg har kørt problemløst på delsyntetisk Mobil One og på flere
> forskellige Castrol (som JEG sværgede til i mange år), og jeg kender nogle
> stykker som næsten er religiøse om deres Mobil One.

Mobil One er en god olie, ingen tvivl om det.

Da jeg kørte Mobil One var det den 'syntetiske' 5W-40 (mener jeg), men sandt
at sige har jeg faktisk ikke prøvet at køre på andet end Belray på min nye
cykel, og kommer nok heller ikke til det.

Jeg har ikke svaret, det kan være koblingen fedtede på FJ'eren af andre
årsager end olien, eller måske var det bare viskositeten, som du selv
foreslår. Jeg ved bare koblingen havde det bedre på Belray-olie.

Jeg har søgt lidt på nettet, det virker som menneskeheden er inddelt i to
lejre:
Folk som siger det skader at køre på auto-olie, og folk der siger det er
ligemeget.

Jeg har bare den indstilling, at hvis man skal spare på sin
motorcykel-vedligeholdelse, så er olien et af de sidste steder jeg ville
spare. Og når der nu står direkte på dunken at olien er velegnet til
højtydende motorcykler med vådkobling bla bla (..for det står der sq ikke på
bildunken), så sover jeg lidt roligere om natten (..dum som jeg er, måske),
selv om pengepungen måske er et par hundrede kroner lettere.

...men havde jeg en Ferrari, så fik den Mobil One

Kenneth. (R1)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-05-02 18:41

> ..men havde jeg en Ferrari, så fik den Mobil One

Og ikke Brugsens: Tag 8 liter for kr. 19,95

Hilsen
Lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 21:21

> [...]
> lejre:
> Folk som siger det skader at køre på auto-olie, og folk der siger det er

Jep, det er da ihvertfald noget vi kan blive enige om.

> Jeg har bare den indstilling, at hvis man skal spare på sin
> motorcykel-vedligeholdelse, så er olien et af de sidste steder jeg ville
> spare.

Det er lige nøjagtig det argument jeg bruger for ikke at køre på mc olier.
Jeg er hård ved min olie, og derfor skifter jeg den tit. Husk på at de
fleste af mine gearskift foregår uden kobling (medmindre det skal gå RIGTIG
stærkt, så bruger jeg kobling - så slipper jeg til gengæld ikke gassen).
Hvis jeg kører på samme API rating som du med BelRay, så kan jeg skifte
næsten dobbelt så tit som dig for de samme penge.

> [...]

måske),
> selv om pengepungen måske er et par hundrede kroner lettere.

Jeg forstår dig.

> ..men havde jeg en Ferrari, så fik den Mobil One

Og havde jeg en Ducati, så fik den det sgu også.

Nå, det får jeg aldrig. Jeg havde Harley for nogle år siden, den kørte på
single grade mineralsk SAE50 i sumpen med en API rating der lignede noget
fra 60'erne. Olien i koblingen var tyk som sirup, og både til sump og
kobling kunne man da godt hælde noget mere "moderne" på, men så ku den ikke
lave olietryk, og jeg tror næppe heller koblingen vill have virket.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-05-02 22:21

On Tue, 7 May 2002 22:21:26 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Og havde jeg en Ducati, så fik den det sgu også.

Min Duc er faktisk opgivet til at skulle have Castrol GTX2 olie, og så
vidt jeg husker er det en bilolie.
Jeg har kørt den med Castrol RS W10-60 på det sidste, det har den det
vist fint med.

> [...]
>kobling kunne man da godt hælde noget mere "moderne" på, men så ku den ikke
>lave olietryk, og jeg tror næppe heller koblingen vill have virket.

Jeg står faktisk med et mindre problem der ligner det.
Min NSU Super FOX er opgivet til at skulle fodres med SAE30.
Jeg har foreløbig hældt 20-40 på den, så får vi se hvad det
afstedkommer

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-05-02 08:43

Steen Gruby <oz9zi@(no_spam)gruby.dk> writes:

Hej Steen,

> Jeg står faktisk med et mindre problem der ligner det.
> Min NSU Super FOX er opgivet til at skulle fodres med SAE30.
> Jeg har foreløbig hældt 20-40 på den, så får vi se hvad det
> afstedkommer

Hvis du er bekymret for olietykkelsen, kan du jo blot hælde noget
10W30 på istedet. Husk at 10W står for viskositeten ved lave (vinter)
temperaturer, mens 30 står for viskositeten ved høje.

Mht Slick50 og andre teflon produkter: Hvis det havde været så
fantastisk, tror du så ikke at oliefabrikanterne havde valgt at
tilsætte det til olien i første omgang? (retorisk spørgsmål)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini DB911 6.2hp (hvid)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 06-05-02 22:40

> Rittig
> (Som har kørt på diverse "ikke-specielt-mc" olier i over 10 år fuldstændig
> problemløst).

Både mc- og oliefabrikanterne advarer gerne mod at blande forskellige slags
olie. Har du nogen erfaringer omkring dette? Og hvad mener de så egentligt
med "slags"; er det om de er syntetisk, delsyntetisk eller mineralsk, eller
går det mere på viskositeten eller måske på mærket?

Og som et kuriøst sidespørgsmål: Hvis olien ikke behøver at være en speciel
mc-type, så kunne man måske bruge sådan noget som olivenolie eller rapsolie?
Eller hvad med fiskeolie

--
Jørgen

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 00:37

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> går det mere på viskositeten eller måske på mærket?

Jeg tror ikke det gør så meget at blande forskellige viskositeter, men jeg
ved det ikke for jeg har ikke prøvet. (Hvorfor skulle man det? Så ved man
heller ikke hvilken "resulterende viskositet" man kører rundt med).

Man må ikke blande forskellige olietyper, har jeg ladet mig fortælle
(mineralsk/syntetisk), men det har jeg heller ikke prøvet, jeg har altid
holdt mig til et mærke ad gangen. Og hvorfor blande? 4 liter olie i API SJ
kvalitet koster under 200kr.
Den smule man aldrig får ud af motoren ved olieskift regner jeg ikke for "at
blande", den har i praksis ingen betydning.

Jeg har dog ret dårlige erfaringer med at blande forskellige 2-takts olier,
det kan af en aller anden grund få et stempel til at sætte sig. Aner ikke
hvorfor, men det er sket for mig et par gange.

> [...]
speciel
> mc-type, så kunne man måske bruge sådan noget som olivenolie eller

Hæ, det kan DU så eksperimentere med!
Jeg er sikker på det er smartest at holde sig til den viskositet der er
anbefalet til motorcyklen, og med en god API rating, så olien ikke slides
for hurtigt. Madolie bruger vi til at smøre nummerpladerne med til mudrede
motocross løb, det holder nummerpladerne rene, og er biologisk nedbrydeligt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 06-05-02 23:09

Hans Thulin <noway@microsoft.com> skrev i en
> [...]
syntetisk...
> MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...

Jeg har så sent som igår afgivet mine betragtninger omkring for tynd
olie, og hvornår olien er for tynd, i et indlæg under strengen: "Olie
til
GPZ 500"
Link:
Kig lige på dét!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 07-05-02 07:35

"Hans Thulin" <noway@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg købte den bedste jeg kunne finde: Shell Ultra 5/40 Fuld syntetisk...
>
> MEN: Ifølge på skrifen på olie proppen står der 10/40...

Jeg har redet mig følgende svar fra Q8, men jeg kan sq ikke huske hvorfra

8<--

Q8's motorolier indeholder ikke friktionsnedsættende additiver, så teoretisk
kan du anvende alle sammen. Jeg vil dog ikke anvende en olie i viskositeten
(tykkelsen) 0W-30 eller 5W-30 på en motorcykel.

Du kan godt anvende Q8 F1 10W-50 på din motorcykel, samt de øvrige
motorolier Q8 Super 10W-40, Q8 Avanceret 5W-40 og Q8 Solid 15W-40.

Motorcykler, specielt japanske, er generelt foreskrevet en SAE 10W-40
motorolie, men specielt ved luftkølede motorer, er det en fordel at anvende
en olie der hedder 50 "til efternavn", da denne type bliver varmere end en
vandkølet motor.

Med venlig hilsen
Kind regards
Kuwait Petroleum (Danmark) A/S

8<--

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Freaken

Dato : 27-05-02 11:27

Hvis du mangler en olie til en Yahama 4-gear eler ligende, skal du bruge
noget helt almindeligt bilolie. Det heder noget med 10w40. Tallene skal
ligge der omkring. Jeg har nemlig selv haft det problem.

Hilsen Freaken.

http://www.kandu.dk/