Skilsmissse og kritisk sygdom
Fra : Morten Lund

Dato : 06-05-02 15:44

Hejsa

Mine forældre skal skilles. Og det er selvfølgelig gået i hårdknude. Det
ender nok med vi skal have en advokat på.

Min mor har kort forinden fået konstateret en fatal sygdom, og har fået
penge udbetalt i forbindelse med kritisk sygdom fra forsikring, pension osv.

Disse penge, ca 100.000, skal de indgå i bodelingen? Eller er de tilegnet
hende personligt? Pengene er blevet udbetalt under ægteskabet, men kun for
et par måneder siden.

De er ikke gift med særeje.

--
/Morten Lund

Fra : VisseVasse

Dato : 06-05-02 17:14

Til Morten Lund

Kan du specificere hvilken type erstatning, forsikring, pension og/eller
godtgørelse din moder har fået udbetalt?
Erstatning eller godtgørelse for personskade vil i mange tilfælde blive
oplevet som en rettighed af meget personlig karakter og indgår følgelig i
visse tilfælde ikke i formuefællesskabet mellem ægtefællerne, jf. EAL § 18,
stk. 3.
Erstatningsansvarsloven vedrører erstatnings- og godtgørelseskrav, men ikke
ydelser fra forsikringsselskaber, hvori der er tegnet ulykkesforsikring
eller livsforsikring. Der er imidlertid næppe tvivl om, at § 18, stk. 3 vil
blive anvendt analogt på "ulykkeforsikringsbeløb", jf. princippet i RVL §
15, stk. 2.
Men som nævnt bedes du specificere hvorfra udbetalingerne hidrører.

Venlig hilsen

Jacob Gunst