Drypvanding til drivhus
Fra : Kurt

Dato : 06-05-02 16:14

Jeg står med et nyt 10 m2 drivhus og skal købe eller evt. selv lave et
drypvandingsanlæg som gerne skulle klare vandingen ved ferie mv. (min. 1
uge).

Er der nogen der kan hjælpe mig med gode råd/anbefalinger ang. køb eller
etablering af et anlæg? Jeg har kun begrænsede muligheder for evt. at følge
op på indlæg så på forhånd tak!

Fra : XPgen

Dato : 06-05-02 17:16

> Er der nogen der kan hjælpe mig med gode råd/anbefalinger ang. køb eller
> etablering af et anlæg? Jeg har kun begrænsede muligheder for evt. at
følge
> op på indlæg så på forhånd tak!

Jeg har prøvet både de helt tynde drypslanger - de var vist fra Harald
Nyborg ? - og de "tykke" med en slags spyd, som med en rød plasticprop
regulerer mængden af drypvand, som vist er de mest almindelige.

Begge virkede fint lige da jeg havde sat dem op, men de stoppede til og gav
intet vand efter højst en uge. Jeg brugte vandværksvand - det er i
Københavnsområdet meget kalkholdigt - og hornumgødning - oven i købet med et
skvæt syre i - men alligevel gik det dødt - og selvfølgelig mens jeg var på
ferie.

Siden har jeg erstattet kommunevandet med filtreret regnvand, og det virker
en hel del bedre. Dog har jeg droppet anlægget med de helt tynde slanger,
for det blev ved med at give problemer ( de kunne dog godt løses, for der
fulgte en injektionssprøjte med en stump slange med, og den skulle bruges
når skidtet var forstoppet. Men det gider jeg i hvert fald ikke at rende
rundt og holde øje med. For planterne kan jo i højsæsonen ikke tåle at
mangle vanding i en hel dag). Mit råd efter 4 års brug af forskellige
selvvandingsanlæg under forskellige forhold er at bruge regnvand,
Hornumgødning og de "tykke" drypslanger. Og så i øvrigt sørge for, at
drypstederne bliver kontrolleret og eventuelt renset mindst hver 3. dag. Det
forudsætter, at man kører med en lidt "rigelig" vandforsyning, så der er en
vis mængde overskydende vand i jorden.

Men det er altså der, hvor jeg er landet.

Det virker fint.

Og jeg tør godt rejse på ferie.

Mvh

Bo K

Fra : Aa. Worm

Dato : 06-05-02 18:01

Jeg havde et drypvandingsanlæg, som hed Vandan i 14 -15 år, -så blev det
ustabilt.
For 2 år siden købte jeg derfor et nyt, Hydromat. Det fungerer (også)
upåklageligt. Jeg bor i Aalborg-området, hvor vi har meget kalk i vandet.

2-4 gange årligt kommer jeg ca 5 ml salpetersyre i vandbeholderen for at
afkalke. Planterne kan sagtens tåle det.
Som sagt, har jeg ikke problemer med tilstoppede slanger.

Der sidder en slags ventil i anlægget, som skulle regulere vandmængden i
forhold til temperaturen. Hvor effektiv den er , kan jeg ikke helt vurdere.
Planternes vandbehov afhænger jo dels af temperaturen, men også af
planternes størrelse, -og de vokser jo hele tiden.

Det kræver lidt øvelse at relugere vandmængden, så du skal ikke installere
anlægget umiddelbart inden du rejser væk. Men når det fungerer, kan du
sagtens rejse væk i en uge.
Jeg går ug fra, at du har automatiske vindus-åbnere, så der ikke bliver 40
grader i drivhuset, ellers bør du straks anskaffe det, -helst til alle
vinduer. Når det er højsommer, har jeg døren stående ½-åben hele dagen; den
kan også være åben om natten i en ferie-periode. Mit største "problem" er,
at solsortene holder meget af mine tomater (især cherry-tomaterne). De gamle
fugle kan sagtens finde ud af at komme ud igen, men det kan knibe for de
store unger.

Hilsen
Aase

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 06-05-02 20:52

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

(snip...)

> [...]
gamle
> fugle kan sagtens finde ud af at komme ud igen, men det kan knibe for de

Når jeg har døren stående åben om sommeren, hænger jeg et af de net man
bruger til jordbærerne op for hele døråbningen. Det har løst mit problem med
fuglene!!

mvh

Preben

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 06-05-02 21:54

> Jeg står med et nyt 10 m2 drivhus og skal købe eller evt. selv lave et
> drypvandingsanlæg
Hej Kurt
Hvis du er fiks på fingrene kan du selv lave et meget simpel anlæg
Jeg kan ikke give dig en tegning, for der hvor jeg har set det er manden død
og drivhuset brækket ned, men efter hukommelse, men der skal lidt forsøg
til for at fordele vandet rigtigt. Begynd med en beholder, ca 5 liter der
kan hænges højt (evnt Plast) ca 2-3 cm fra overkanten laver du et hul og
sætter et kobberrør gennem, det skal være bøjet så det når næsten bunden af
beholderen og bukket lige så langt uden for og der monterer du en slange som
går til et fordelerstykke med evnt. en slange til hver plante eller lign. er
der nogle i overskud når det skal bruges, bindes de op. Den skal hænge så
højt at der er godt løb, så stopper slangerne ikke. Så moterer du en
vandtilførsel til beholderen, gerne en slange der slutter med et nippelrør
med en luftskrue fra en radiator, den er meget let at regulere. Hullet
omkring røret er selvfølgelig helt tæt, (silikone f. eks.). Kan du se ideen,
når vandet når over røret går der en hævert virkning i gang, og hele
beholderen løber tom, og planterne får en god vanding. Regulering består i
at beholderen fyldes meget langsomt.
Gunnar