ClassLoader klasse ideer/info
Fra : Kim Lethan

Dato : 06-05-02 14:50

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-05-02 15:03

Når I har loadet en klasse dynamisk skal I benytte Reflection API'et til
at lave en instans før I kan kalde metoden a'la:

Class clazz = loader.loadClass(a);
MyInterface f = clazz.newInstance();
System.out.println(f.getMinT());

Måske er det I mangler bare Class.forName() som returnerer et Class
objekt der representerer den klasse hvis fuldt kvalificerede navn man
gav med som argument?

Hvis I virkeligt vil bruge jeres egen classloaded kan denne også
registreres under den aktuelle classloader, således at det bliver jeres
classloader der står for at loade *alle* klasser.

-dennis

Fra : Kim Lethan

Dato : 06-05-02 15:38

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-05-02 19:10

Kim Lethan <di010382@diku.dk> wrote:

> Vi har eksperimenteret lidt med forName(), og umiddelbart lyder det som om
> det er denne metode vi har prøvet at skabe selv... Vi kan dog ikke få den
> til at virke alligevel... Kan du give et eksempel på en anvendelse af
> denne metode?

Et simpelt eksemple kunne være med en List som instantieres dynamisk
ala:

public class SimpleLoad
{
public static void main(String [] args)
{
java.util.List liste = null;
try
{
Class cl = Class.forName("java.util.ArrayList");
liste = (java.util.List)cl.newInstance();

}
catch (Exception e)
{}
//Hvis der ingen exception kom er liste nu en klar til brug
//liste.
}
}

Der skal bruges et fuldgyldigt klassenavn på det vi dynamisk vil
oprette, i dette tilfælde er vores interface java.util.List, mens det vi
opretter er en java.util.ArrayList. At gribe Exception betragtes ikke
som god praksis, men for eksemplets skyld gøres det. De forskellige
Exceptions der kan opstå giver et godt prej om, hvad problemet måtte
være. F.eks. kan linie 9 give ClassCastException, hvilket her vil
indikere at vores instantierede klasse ikke implementere det ønskede
interface.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Kim Lethan

Dato : 06-05-02 20:23

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> catch (Exception e)
> {}
> //Hvis der ingen exception kom er liste nu en klar til brug

Mange tak for eksemplet, vi har nu fået det til at virke efter hensigten.

Med venlig hilsen

Kim Lethan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-02 16:06

Kim Lethan <di010382@diku.dk> writes:

> Class f = loader.loadClass(a);
> System.out.println(f.getMinT());

Den er jeg også faldet i. Problemet ligger i at javac (som det drejer
sig om på det tidspunkt) ikke aner at jeres "f" er en fancy dims der
har en getMinT methode. Den ved kun at den er af typen Class som ikke
har en getMinT.

Hvis I har et interface som alle jeres klasser overholder på dette
tidspunkt så erklær f til at være af denne type (altså interfacet),
hvorefter javac godt vil lege med.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn