Kan man sagsøge et amerikansk firma?
Fra : Cecilia Vinkel

Dato : 06-05-02 12:02

Jeg vil høre om der er en jurist, der kan hjælpe mig?

Jeg havde det smukkeste hår indtil i går. Mit lange lange sunde mørke
hår med krøller ville jeg forsøge at glatte. Derfor havde jeg købt et
produkt i en afro shop der skulle kunne permanente håret glat. Men, ak
og ve, det kan godt være at mine krøller forsvandt - MEN det er fordi
mit hår er ÆTSET op og knækket og er sådan helt gummi agtigt i sin
konsistens. Jeg kan godt se, at jeg jo nok er nødt til at klippe det -
men det vil altså ikke være rart at blive drengeklippet, når man har
brugt ca. 12 år påat få langt hår - og elskede det meget højt! Det er nu
ikke det vigtige jeg vil pointere i denne sag men, om det kan lade sig
gøre at sagsøge firmaet der står bag dette skrækkelige produkt ? Det er
et amerikansk firma.

Jeg er virkelig nede - og rent økonomiskl kommer til at koste mig en
formue at forsøge at komme til at se menneskelig ud igen ( jeg arbejder
desuden i en branche, hvor udseendet er altafgørende, så det ser ikke
godt ud for min job situation, at mit hår er ætset væk!)

Bedste hilsner,

Cecilia.

Fra : Mae

Dato : 06-05-02 20:02

"Cecilia Vinkel" wrote in message
klip

> [...]
> desuden i en branche, hvor udseendet er altafgørende, så det ser ikke
> godt ud for min job situation, at mit hår er ætset væk!)

Jeg føler virkelig med dig... men jeg kommer sådan til at tænke på, om det
ikke også kommer til at koste dig en formue, hvis du prøver at sagsøge dem?

Pøj pøj
//Mae

Fra : Cecilia Vinkel

Dato : 07-05-02 09:57

> [...]
> ikke også kommer til at koste dig en formue, hvis du prøver at sagsøge dem?

Jo, hvis jeg overhovedet KAN sagsøge nogen, så bliver det måske dyrt. I
alle fald vil jeg gå videre med det her, så produktet kan blive set
efter i sømmene! Det kan da umuligt være lovligt at sælge et produkt,
hvor håret ligefrem kan falde af??!

Bedste hilsner,

Cecilia Vinkel

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 10:16

Cecilia Vinkel <bellacill@yahoo.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> alle fald vil jeg gå videre med det her, så produktet kan blive set
> efter i sømmene! Det kan da umuligt være lovligt at sælge et produkt,

Jo - det kan være lovlig. Det afhænger bl.a. af, hvilke informationer du har
fået gennem emballagen og brugervejledning mv.

Der sælges rigtig mange farlige ting i dag uden at dette er ulovlig. Knive,
cykler osv.

Henvend dig nu i stedet i forretningen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 23:37

On Mon, 6 May 2002 11:02:05 +0000 (UTC),
Cecilia Vinkel <bellacill@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> og ve, det kan godt være at mine krøller forsvandt - MEN det er fordi
> mit hår er ÆTSET op og knækket og er sådan helt gummi agtigt i sin

Det er godt nok synd for dig. Så næste gang prøver du kun på et
lille område går jeg ud fra ? Kvinder i f.eks. Afrika tror ikke på
Shampoo som vi kender det, det ødelægger deres hår. Så de bruger
vist kemiske ting og sager til at rense det.

> ... om det kan lade sig
> gøre at sagsøge firmaet der står bag dette skrækkelige produkt ? Det er
> et amerikansk firma.

I første omgang er det vel sælgeren du kan gøre krav mod, og muligvis
få dine penge tilbage, samt lidt for svie og smerte.

For at sagsøge det amerikanske firma, så bør skal det ske i USA hvis du
vil have de store penge, og du bør bruge en af de her advokater der
vil køre sagen for 70% af erstatningen eller sådan noget. Solgt eller
gratis. Men jeg kender ikke lovgivningen i USA godt nok til at vide om
du kan sagsøge dem der. Under alle omstændigheder vil fabrikanten nok
også søge et fornuftigt forlig.

> [...]
> desuden i en branche, hvor udseendet er altafgørende, så det ser ikke
> godt ud for min job situation, at mit hår er ætset væk!)

Så prøv med en paryk i en overgang. Derudover kan korthårede kvinder
også sagtens både se godt ud og være ret lækre.

Jeg kan kun forestille mig få brancher hvor en paryk måske ikke
kan gøre det. Men selv fotomodeller kan leve med paryk. Så medmindre
dit erhverv er liggende på ryggen så ser jeg ikke det store prblem.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 07:28

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> skrev:

[klip]

> I første omgang er det vel sælgeren du kan gøre krav mod, og muligvis
> få dine penge tilbage, samt lidt for svie og smerte.

Enig. Og erstatningen kan sikkert også udgøre andre tab end de nævnte.

Kontakt forretningen og klag. Derefter forbrugerklage-dit og dat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : John Sahl

Dato : 07-05-02 00:00

"Cecilia Vinkel" <bellacill@yahoo.dk> wrote in message news:8a4c69e34f32ce8a56dfa78b90a44b47.90863@mygate.mailgate.org...
> [...]
> mit hår er ÆTSET op og knækket og er sådan helt gummi agtigt i sin
> konsistens. Jeg kan godt se, at jeg jo nok er nødt til at klippe det -

Der stod sikkert i brugsforvirringen at du skulle teste det
på et ikke særlig synligt område? Eller noget i den stil?

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Cecilia Vinkel

Dato : 07-05-02 09:55

> Der stod sikkert i brugsforvirringen at du skulle teste det
> på et ikke særlig synligt område? Eller noget i den stil?

Jo, det stod der. Jeg ved det er meget dumt, at jeg ikke foretog en
sådan test. Jeg synes blot det er chokerende, at det overhovedet er
tilladt, at sælge et produkt, hvor håret ligefrem kan ætse op og falde
af! Det kunne man godt have skrevet på pakken! Men, så ville det jo
højst sansynligt ikke kunne sælges... Jeg ved det vil blive svært
overhovedet at lægge sag imod nogen - og jeg tror også blot at jeg vil
"melde" dette terrible produkt til forbrugerstyrelsen. Det skal da klart
ses efter i sømmene. Jeg har måtte klippe "det sidste" af mit hår af,
men, det vokser jo ud igen en dag og om små 10 år er det langt igen

Bedste hilsner,

Cecilia Vinkel.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 07-05-02 08:16

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

>Enig. Og erstatningen kan sikkert også udgøre andre tab end de nævnte.
>
>Kontakt forretningen og klag. Derefter forbrugerklage-dit og dat.

Nu ved jeg godt det drejer sig om et produkt fra USA, men det ville vel
ikke gælde her i EU, jf. følgende
http://www.juraindex.dk/select/newsshow.asp?NyhedsID=2558

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 07-05-02 08:40

Poul Erik Rise /SID <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev:

[klip]

> Nu ved jeg godt det drejer sig om et produkt fra USA, men det ville vel
> ikke gælde her i EU, jf. følgende
> http://www.juraindex.dk/select/newsshow.asp?NyhedsID=2558

Jeg forstår dig vist ikke helt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 07-05-02 13:33

>Jeg forstår dig vist ikke helt.

At det ikke er forhandleren man skal gå efter, men importør/producent

Hilsen
Poul Erik Rise