CPU contra Geforce3
Fra : Kevin

Dato : 06-05-02 12:09

Jeg overvejer stærkt at købe et Geforce3 TI500 AGPV8200.
Men jeg har hørt at en 1000 Mhz CPU ikke er hurtig nok til nogle
Geforcekort, så vil jeg få det optimal ud af Gforce3 i mit system ?

1000 AMD CPU
512 RAM
WIN98 SE

Hilsen Kevin

Fra : Zalasta

Dato : 06-05-02 12:26

du vil nok ikke kunne udnytte det fuldt ud, det ville nok kunne oprettes ved
at kører win xp i stedet

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-05-02 13:30

Zalasta wrote:

> du vil nok ikke kunne udnytte det fuldt ud, det ville nok kunne oprettes ved
> at kører win xp i stedet

A-hva????

Vil du ikke nok uddybe det.

Mvh

Bruno

Fra : Óðin

Dato : 06-05-02 15:38

"Zalasta" <ccc47212@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> du vil nok ikke kunne udnytte det fuldt ud, det ville nok kunne oprettes
ved
> at kører win xp i stedet

LOL ?

Fra : Lars Krag

Dato : 06-05-02 13:49

> [...]
> Men jeg har hørt at en 1000 Mhz CPU ikke er hurtig nok til nogle
> Geforcekort, så vil jeg få det optimal ud af Gforce3 i mit system ?

Nok kan du ikke udnytte kortet fuldt ud, men du vil ganske givet få
en rimelig effekt af kortet alligevel. Men hvorfor lige et Ti500 kort?
Hvis du kan købe det brugt til under 1500,- er det en ok ide, men
ellers ville et af de kommende GF4 Ti4200 til omkring 2000,- være
et langt bedre køb. Især pga. de mange ekstra features og FSAA
mulighederne, som er LANGT bedre end på GF3.

Skulle du ende med et GF3 kort får du alligevel en udemærket
spilmaskine. Min søn kører med en PIII 1 Ghz@1125 med 512 MB
ram og et GF3 kort, og han klager i hvert fald ikke over ydelsen

Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-05-02 13:53

Kevin wrote:

> Jeg overvejer stærkt at købe et Geforce3 TI500 AGPV8200.
> Men jeg har hørt at en 1000 Mhz CPU ikke er hurtig nok til nogle
> Geforcekort, så vil jeg få det optimal ud af Gforce3 i mit system ?

Det kommer an på hvilket spil, jeg formoder du vil bruge det til spil,
og hvilken opløsning du ønsker at spille i. Der er flere flaskehalse i
forbindelse med udnyttelse af grafikkort, her er en kort meget
forsimplet beskrivelse:

1. Hvor hurtigt din CPU er i stand til at beregne de ting som foregår i
spillet fx. styre monstre, om dine raketter rammer noget...

2. Hvor hurtigt GPU'en, grafikkortets CPU, er i stand til at beregne de
effekter som skal vises og håndtere de geometriske beregning der viser
selve den verden du spiller i.

3. Hvor hurtig grafikkortets ram er og hvor optimeret dens tegnings
algoritmer er eller sagt på en anden måde hvor meget båndbrede er der
til rammen og hvor meget af den kræver hver enkelt frame.

Punkt 1 og 2 er, stort set, uafhængige af hvilken
skærmopløsning+farvedybde du kører med og punkt 3 er tilgengæld 100%
afhængig af din skærmopløsning+farvedybde.

Hvis vi nu forestiller os et tilfældigt udvalgt spil som gør brug af en
CPU på en sådan måde at man med en 1000 Mhz maskine kan få 100 frames
per sekund(fps) fra CPU, der er så meget geometri og brug af effekter at
et Gf3Ti500 kan beregne 150 fps og i 640*480 32 bit farve har et
Gf3Ti500 mulighed for at vise 200 fps. (Bemærk at der er tale om et
tænkt eksempel, om tallene passer har jeg ingen anelse om)

Situationen er altså som følger:

1. 100 fps.
2. 150 fps.
3. 200 fps.

Og så må man sige at CPU'en er den begrænsende faktor, men hvad nu hvis
du spiller i 1280*960 32 bit og pkt. 3 i stedet var 95 fps - så ville
det ikke længere være CPU'en som sætter grænsen. Eller hvis spillet ikke
krævede så meget af CPU'en og pkt 1 var 250 fps!

Min pointe er at det er ret umuligt at sige konkret at fx. en 1000 Mhz
CPU er for langsom til et Gf3Ti500, taler man mere gennerelt så er der
næppe nogen som spiller i 640*480 frivilligt og de færeste spil fungerer
utilfredsstillende med en 1000 Mhz CPU så jeg vil mene du sagtens kan
udnytte et Gf3Ti500 kort. Der vil være spil hvor CPU'en sætter grænsen
og der vil være dem hvor grafikkortet sætter grænsen, jo ældre spil
desto mindre krav til CPU'en vil de ofte stille og desto færre effekter
så der vil det være grafikkortets båndbrede og optimering af brugen af
samme der sætter grænsen. Og jo højere opløsning du ønsker at spille i
desto tydligere udslag vil pkt. 3 gøre, prøv bare at spil noget i
2048*1536 og selv det hurtigste Gf4Ti4600 vil sætte grænsen selv med en
langsommere CPU end 1000 Mhz.

Mvh

Bruno

PS. Jeg ville købe noget andet en ASUS.

Fra : Naess

Dato : 06-05-02 22:26

> Det kommer an på hvilket spil, jeg formoder du vil bruge det til spil,
> og hvilken opløsning du ønsker at spille i

Jeg er kun til flysims og spiller Microsoft Combat Flight Simulator 2 (CFS2)
i opløsningen 1024 x 768, og vil endvidere købe CFS3 når det kommer i
handlen til efteråret.
På nuværende tidspunkt har jeg et 3DFX Voodoo3 2000 AGP grafikkort, som
kører udemærket når jeg spiller campaign (framerates på 45-77). Men jeg er
tit online på zonen og der har jeg ofte en masse grafikproblemer der giver
dårlige framerates ( mange fly/players og repaints etc.) og det skal være
slut nu!

> PS. Jeg ville købe noget andet en ASUS.

Så som hvad feks. ?

Iøvrigt tak for dit uddybende svar

Hilsen Kevin

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 07-05-02 11:21

"Kevin" <NO@MA.IL> lagde en arm i news:ab5odq$2fk$1@news.cybercity.dk:

> Jeg overvejer stærkt at købe et Geforce3 TI500 AGPV8200.
> Men jeg har hørt at en 1000 Mhz CPU ikke er hurtig nok til nogle
> Geforcekort, så vil jeg få det optimal ud af Gforce3 i mit system ?

www.anandtech.com har nogle glimrende cpu scaling benchmarks hvor du kan se
hvor lidt/meget forskel der ved forskellige hastigheder af CPU/GPU.
<http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1608&p=1>

F.eks kan du se at hvis du spiller Casstle Wolfenstein så kan du lige så
godt bruge et GF3-Ti200 som et GF3, med din CPU.

--
Rune D. Jørgensen